Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2019, 13:44   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
allez, jij bent wetenschapper..., we zijn laadtijden aan t vergelijken met tanktijden.

hou het een beetje serieus hé ...
Een laadtijd is pas een probleem als het je verhindert van sneller tot op je bestemming te geraken. Bij reizen is er inderdaad die stop van 30 min om de 300 km. In hoeverre dat een probleem is, weet ik niet: mijn blaas moet ook geledigd worden, de benen ook gestrekt en de kinderen willen ook wel even het speeltuintje in. Met de benzinewagen stoppen wij ook om de 300 km.

Bij gewoon dagelijks gebruik heb je 0 laadtijd, omdat je laad terwijl je maft, en dus de auto niet gebruikt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 13:46   #22
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een laadtijd is pas een probleem als het je verhindert van sneller tot op je bestemming te geraken. Bij reizen is er inderdaad die stop van 30 min om de 300 km. In hoeverre dat een probleem is, weet ik niet: mijn blaas moet ook geledigd worden, de benen ook gestrekt en de kinderen willen ook wel even het speeltuintje in. Met de benzinewagen stoppen wij ook om de 300 km.

Bij gewoon dagelijks gebruik heb je 0 laadtijd, omdat je laad terwijl je maft, en dus de auto niet gebruikt.
en hoeveel laadpalen zie je onderweg?
want dat wordt wel een lange pauze om de benen te strekken als er daar nog maar éne voor u staat te wachten al hé ... best joggingoutfit meenemen, kan je terwijl nog 10km gaan sporten, dan is zelfs dat geen verloren tijd zie!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 13:49   #23
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ok, met die Ibiza is het zo'n 60 seconden per 1200 km.
Dan nog is het tijdsverlies!

Na zo'n 3 uurtjes rijden heb ik er meestal genoeg van en mijn kinderen ook, de auto wordt aan de supercharger geparkeerd en ingeplugd. Dit kost slechts enkele seconden. Bij superchargers heb je geen gedoe met pasjes. Druk op het knopje van de laadkabel en je moet de laadklep zelfs niet opendoen. Gewoon inpluggen en klaar, dit kost je enkele seconden. Meestal kan je na zo'n 30 min verder, zelfs 20 min als je een zeer snelle laadpaal hebt (Ionity, Supercharger V3, ...).

Hetzelfde met een fossielenbrander. Je stopt aan de brandstofpomp. Neem je bankkaart, zorg dat je het nummer van de pomp kent! Kaart in de betaalterminal stoppen, pompnummer, pincode. Wandel terug naar je auto, brandstofklep openen (eventueel met sleutel). Pistool nemen en beginnen vullen. Behalve wanneer je diesel met de pomp voor vrachtwagens gaat tanken zal het tanken allicht langer dan één min duren. Pistool terughangen, brandstofklep dicht doen terug auto starten en een parkeerplek zoeken. In Duitsland ga je meestal binnen in het winkeltje moeten betalen. Dan sta je daar ook nog wat aan te schuiven.

Tanken op 1 minuut, laat me niet lachen! Ik zit al rustig van een espresso te genieten wanneer jij je auto parkeert om even te pauzeren. Bovendien stink ik niet naar één of andere kankerverwekkende vloeistof!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 13:55   #24
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Dan nog is het tijdsverlies!

Na zo'n 3 uurtjes rijden heb ik er meestal genoeg van en mijn kinderen ook, de auto wordt aan de supercharger geparkeerd en ingeplugd. Dit kost slechts enkele seconden. Bij superchargers heb je geen gedoe met pasjes. Druk op het knopje van de laadkabel en je moet de laadklep zelfs niet opendoen. Gewoon inpluggen en klaar, dit kost je enkele seconden. Meestal kan je na zo'n 30 min verder, zelfs 20 min als je een zeer snelle laadpaal hebt (Ionity, Supercharger V3, ...).

Hetzelfde met een fossielenbrander. Je stopt aan de brandstofpomp. Neem je bankkaart, zorg dat je het nummer van de pomp kent! Kaart in de betaalterminal stoppen, pompnummer, pincode. Wandel terug naar je auto, brandstofklep openen (eventueel met sleutel). Pistool nemen en beginnen vullen. Behalve wanneer je diesel met de pomp voor vrachtwagens gaat tanken zal het tanken allicht langer dan één min duren. Pistool terughangen, brandstofklep dicht doen terug auto starten en een parkeerplek zoeken. In Duitsland ga je meestal binnen in het winkeltje moeten betalen. Dan sta je daar ook nog wat aan te schuiven.

Tanken op 1 minuut, laat me niet lachen! Ik zit al rustig van een espresso te genieten wanneer jij je auto parkeert om even te pauzeren. Bovendien stink ik niet naar één of andere kankerverwekkende vloeistof!
wat jij beu bent en wat jij al dan niet als tijdsverlies aanziet, is persoonlijk hé
ik kan 8uur gaan fietsen of 4uur gaan lopen zonder dat als tijdsverlies te beschouwen bvb.

maar meng zoiets toch niet in een discussie over laadtijden vs tanktijden ... dat is toch gewoon kinderachtig geneuzel ?!?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 14:00   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en hoeveel laadpalen zie je onderweg?
want dat wordt wel een lange pauze om de benen te strekken als er daar nog maar éne voor u staat te wachten al hé ... best joggingoutfit meenemen, kan je terwijl nog 10km gaan sporten, dan is zelfs dat geen verloren tijd zie!




recent een road strip gedaan door scandinavie. Plenty of chargers daar. Ionity, Tesla, Destination chargers, openbare chargers bij het gemeentehuis en dergleijke....

Ze liggen regelmatig niet vlak langs de autobaan he, maar bvb een paar honderd meter na een afrit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 14:00   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Tanktijd bij fossiele wagens door iemand uitgerekend:

Citaat:
https://www.startpagina.nl/v/vervoer...zinepomp-jaar/

Ik heb eens gekeken hoelang ik zelf deed over tanken en afrekenen. Dat was ongeveer 10 minuten (2 personen voor mij voor de kassa, dus dat lijkt me nogal gemiddeld). Dit is natuurlijk geen zuivere wetenschap want je moet de verblijftijd van mensen op de tankstations natuurlijk meten. Maar het geeft toch wel een indicatie.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 14:05   #27
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hangt er een beetje vanaf. Eerlijkheid gebiedt mij als het hier lokaal in de datz is, zijn we op 5 min er vanaf.

Als het in Duitsland of Frankrijk is, in zo een tankstation waar je binnen moet gaan, snel 10-15 minuten.

EN dat is enkel tanken en terug doorrijden. Als de kinderen nog langs het toilet moeten gaan en we nog een koffieke drinken, is dat snel 30 minuten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 14:26   #28
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Gewone publieke laadpalen vind je zowat overal. Op sommige plaatsen zeer er zeer veel in sommige gemeentes vind je er gewoon geen. Dit lost zich wel op. Als je een elektrische wagen hebt kan je vragen om een laadpaal te plaatsen. In Mechelen zijn het er een dertig tal. Dat is 15x meer op 2,5 jaar!

Verder zijn er een aantal supermarkten waar je kan tanken, dikwijls gratis! Ga maar eens kijken bij Lidl, Delhaize, … Bij Ikea vind je een aantal laadpalen (eveneens gratis). Via chargemap kan al deze palen vinden en kan je controleren of je de correcte laadpas hebt. Tip, gebruik TheNewMotion, die wordt bijna overal aanvaard.

Ondertussen zie je bij meer en meer Horeca een laadpaal opduiken. Er zijn de Tesla Destination Chargers, wat gewoon Tesla-laadstations zijn waar je meestal aan 11 kW kan laden. Op een nachtje hotel is zelfs de batterij van een Model S/X 100D volledig terug vol.
Onlangs huurde ik een huisje in Nederland. In het hotel vlakbij moest ik de sleutel gaan oppikken. Ik kreeg een parkeerplaats toegewezen die gereserveerd was voor de mensen die huisjes huurden. De hotelgasten hadden een aparte parking. Op deze parking wasechter een destination charger. Ik heb hen vriendelijk gevraagd of ik die lader een nachtje mocht gebruiken en dat was geen enkel probleem. Ik had een alternatief, op 200 m afstand was er een publieke laadpaal.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 14:47   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hangt er een beetje vanaf. Eerlijkheid gebiedt mij als het hier lokaal in de datz is, zijn we op 5 min er vanaf.

Als het in Duitsland of Frankrijk is, in zo een tankstation waar je binnen moet gaan, snel 10-15 minuten.

EN dat is enkel tanken en terug doorrijden. Als de kinderen nog langs het toilet moeten gaan en we nog een koffieke drinken, is dat snel 30 minuten.
4-5 minuten als alles meevalt:

- tankzuil vrij aan uwe kant van de tankdop, niet aanschuiven.
- elke zuil zijn betaalautomaat, geen kassaoponthoud, geen betaalautomaat waar men soms aanschuift.
- men is niet omgereden voor een goedkoper tankstation.

- ben ik op lange vakantietrip tank ik nooit aan die peperdure dikwijls overvolle tankstations aan de snelweg, ik ken de tankstations waar ik dus van de snelweg afrij en daar rustig en vooral veel goedkoper ga tanken. 5-10 minuten extra omwegje dus.

Van een oud topic een berekening van @Fox

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Proficiat. Ik zie het net iets anders. Ik rij jaarlijks 30,000 km. Mijn wagen verbruikt zowat 7l/100km. Dat maakt dat ik 2100 liter brandstof nodig heb op een jaar. Met een tank van 60l komt dat op 35 tankbeurten. Per tankbeurt mag je toch wel op 10 minuten rekenen, je moet wel eens omrijden en zo, je kent het wel hé. Verder gebeurt het ook wel eens dat het echt niet past om te tanken. Je bent al eens wat laat voor een afspraak en zo...Eigenlijk is dat tanken niet zo handig en ik verlies daar dus 350 minuten mee op jaarbasis.

Ik ga 1 keer per jaar op skitrip met de wagen. Met een elektrische wagen komt dat neer op 2 stops van 45 minuten over het traject. Met mijn huidige wagen neem ik 1 stop van 45 minuten en 1 stop van 20 minuten. De kinderen willen namelijk wel eens wat beweging. Ik verlies dus 25 minuten op het traject dus 50 minuten op die reis. Met een elektrische wagen bespaar ik dus 300 minuten aan tankbeurten op jaarbasis. TOP

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 14:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 15:07   #30
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Wel, hij bespaart nog meer tijd. Want hier gaat hij ervan uit dat de tank elke keer volledig leeg wordt gereden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 15:43   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Op de route de soleil heb ik toch nergens een laadpaal gezien, noch een EV tegengekomen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 16:00   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op de route de soleil heb ik toch nergens een laadpaal gezien, noch een EV tegengekomen.
Die waren al op hun bestemming.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 16:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 16:04   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die waren al op hun bestemming.
Heb er toch geen gezien.

Ik denk dat ze hotels aan superchargers als bestemming zoeken.
Of ikeas bezoeken?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 juli 2019 om 16:06.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 16:12   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heb er toch geen gezien.
Ik wel, maar dat was via Bodensee naar Zuid-Tirol en daar ook nog veel rondgereden.
Een Tesla model S reed meestal 140 kmh.
Mambo, Superchargers staan niet langs de snelweg, dan moet je een afrit nemen en dan direct in de buurt. Die kun je niet zien vanop de snelweg.

btw Route du soleil, ook Frankrijk wil het voortouw nemen (na NL) autonome voertuigen wettelijk toe te laten na een testritprogramma en mits lichte aanpassing wegcode.

(niet op de titel letten)
Citaat:
https://www.evrijders.nl/2018/05/15/...ute-du-soleil/

Schrik niet: auto’s zonder bestuurder op Route du Soleil

Vanaf 2019 beginnen de experimenten, vanaf 2020-2022 moeten de wegen definitief ‘open’ voor zelfrijdende auto’s. Minister van Economische Zaken Bruno Le Maire: ,,We beginnen in héél Frankrijk met experimenten met compleet autonome auto’s, dus zonder dat ook maar iemand achter het stuur zit. Er is een wereldwijde race ontstaan en Frankrijk en zijn bedrijven mogen niet achterblijven. We gaan de regels aanpassen, zodat bedrijven die willen experimenteren dat ook kunnen doen.”

Vooral de juridische schuldvraag bij een verkeersovertreding of ongeluk zal een hot topic zijn in de nieuwe regels. Want wie krijgt de straf: de bestuurder of de autofabrikant? ,Met onze nieuwe wet gaan we die strafrechtelijke en civielrechtelijke aspecten allemaal regelen’’, zegt de Franse minister Le Maire.

Citaat:
http://www.rfi.fr/economie/20180514-...-maire-voiture

La France va autoriser les tests de véhicules autonomes sans conducteur sur l'ensemble de son territoire dès 2019, a annoncé lundi le ministre de l'Economie Bruno Le Maire.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 16:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 16:20   #35
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mambo, Superchargers staan niet langs de snelweg, dan moet je een afrit nemen en dan direct in de buurt. Die kun je niet zien vanop de snelweg.

Dus die 10 minuten moet je ook al gaan bijtellen met een supercharger laadbeurt.
Dan toch maar liefst langs de weg een paar minuten een tankstation bezoeken om dan weer zonder zorgen 800km verder te kunnen.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 16:43   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Je hoeft helemaal geen plan te maken, dat doet de wagen zelf wel!

Haarlem - Brest zoals ik het zou aanpakken.

Eerste stop in Lille na 305 km rijden. Na 3 u wil iedereen zijn benen wel strekken en misschien iets eten. Tijdens de rit kan je al zien hoe druk het is aan de supercharger, de wagen geeft in het navigatiescherm het aantal vrije laadpalen aan! De volgende stop ligt slechts 260 km verder in Rouen, een 20 min laden moet volstaan om die locatie te halen. In Rouen moet 35 minuten geladen worden, wellicht een goed moment om te eten. De laatste laadstop ligt dan in Saint-Brieuc waar weer een half uurtje geladen wordt. De totale laadtijd is minder dan 1,5 u over 3 stops.

Geen stress de auto weet waar en hoeveel hij moet laden. Je wordt verwittigd via de app wanneer de wagen verder kan. Aan de meeste superchargers is er wel iets om te eten/drinken/shoppen/…

Tesla breidt zijn supercharger netwerk nog steeds uit, niet alleen naar locaties, maar ook naar aantal laadpalen per locatie. Wanneer de supercharger in Aarlen openging had die 8 laadplaatsen, nu 16. In de buurt van Antwerpen had je vroeger de supercharger in Aartselaar met 6 laadplaatsen. Ondertussen is er Edegem bijgekomen met 18 laadplaatsen en Ekeren met 10. Wachten aan de supercharger is zeer zeldzaam!
En houdt die ook rekening met files en omleidingen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 17:17   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://www.2dehands.be/a/auto-s/sea...reviousPage=lr

10K voor nen Eur6 diesel die met één volle tank die 1200km doet. (mijn zoon heeft dezelfde, verbruikt 4l/100km als m heel sportief rijdt)
leg mij eens uit hoe juist 95% van de mensen beter af is met 40K te betalen ...
1200km/4l per 100km betekend dat die wagen een 48liter verbruikt op die 1200km
nu 48l aan 1,40€/l geeft een kostprijs van 67.2€ Kan al verschillende malen mee opladen en uiteindelijk meer dan 10.000km ver geraken met een EV.

En kwestie tanken/opladen zijn de meeste mensen beter af met een EV.
Ook rond gebruik, zijn de meeste mensen af met een EV.
Spreken we over de kostprijs, dan is het voor de meeste verstandiger om de EV's te laten voor wat ze zijn.
En wat ik zeker niet zal ontkennen, is dat EV's niet gebruiksvriendelijk zijn voor mensen die geen eigen garage of oprit hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 17:30   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Dus die 10 minuten moet je ook al gaan bijtellen met een supercharger laadbeurt.
Dat zijn hoogstens 2 minuten, je verwart die 10 minuten als je met een fossiele wagen de dure snelwegtankstations wil vermijden. (best in je navigatietoestel opslaan)

Citaat:
Dan toch maar liefst langs de weg een paar minuten een tankstation bezoeken om dan weer zonder zorgen 800km verder te kunnen.
Tja als je kiest voor 4-5 uur tijdverlies per jaar. En stinkende vingers.
(ik steek ze kort in de waterbak en veeg ze met rolpapier af; foei ik weet het)

800 km? sjoemeldiesel? Af en toe adblue bijvullen?

Hoe dikwijls moet je naar de garage voor onderhoud?

Citaat:
https://topgear.nl/autonieuws/onderh...as-afgeschaft/

Onderhoudsbeurt voor Tesla's afgeschaft

Waarom Tesla de jaarlijkse onderhoudsbeurt afschaft

Mattijn Nederend 25/03/19

https://www.tesla.com/nl_BE/service

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 17:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 17:44   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ok, met die Ibiza is het zo'n 60 seconden per 1200 km.
48l tanken op 60seconden?

Dat wil zeggen 2880 liter per uur.
En daar dan nog eens de tijd om uit te stappen, dop open te doen het pistool te nemen en terug te plaatsen, dop terug te sluiten en terug in te stappen afgetrokken.

Is zeer snel, ik ben gemiddeld wel meer dan 5 minuten kwijt bij een tankbeurt.
En als ik lange ritten doe, stop ik +/- om de 90 minuten om iets te drinken en de benen te streken.
En buiten de vakantieperiodes zijn de meeste oplaadpunten langst de stopplaatsen op de snelwegen vrij.
In de dorpen, zijn er altijd oplaadpunten die vrij zijn.
Nee, ik laat het tanken/opladen zelf voor familiaal gebruik van een voertuig gewoon buiten beschouwing. De tijd dat het in beslag neemt is geen ook argument om voor een bepaald type voertuig te kiezen.
De mogelijkheden en inspanningen die men moet doen om te kunnen opladen of tanken, zij wel van belang.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 17:56   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
48l tanken op 60seconden?

Dat wil zeggen 2880 liter per uur.
En daar dan nog eens de tijd om uit te stappen, dop open te doen het pistool te nemen en terug te plaatsen, dop terug te sluiten en terug in te stappen afgetrokken.

Is zeer snel, ik ben gemiddeld wel meer dan 5 minuten kwijt bij een tankbeurt.
En als ik lange ritten doe, stop ik +/- om de 90 minuten om iets te drinken en de benen te streken.
En buiten de vakantieperiodes zijn de meeste oplaadpunten langst de stopplaatsen op de snelwegen vrij.
In de dorpen, zijn er altijd oplaadpunten die vrij zijn.
Nee, ik laat het tanken/opladen zelf voor familiaal gebruik van een voertuig gewoon buiten beschouwing. De tijd dat het in beslag neemt is geen ook argument om voor een bepaald type voertuig te kiezen.
De mogelijkheden en inspanningen die men moet doen om te kunnen opladen of tanken, zij wel van belang.
Het debiet zelf is max 35 liter per minuut voor een personenwagen, dacht ik.
(echt voltanken gaat wel veel trager, ... schuimen)
Kan ook minder zijn 29/26 liter per minuut diesel/benzine:
Citaat:
https://www.heise.de/forum/heise-onl...31586452/show/

Schlichtweg gelogen. Öffentliche deutsche Zapfstellen sind bei Diesel bzw. Benzin auf eine Durchflussmenge vo 29 bzw. 26 Liter pro Minute eingestellt, LKW Zapfsäulen auf 90 l/min.

Auf Autobahnraststätten hat man einen Fußweg von ca. 60 bis 90 Metern hin- und zurück. Das allein macht schon ohne Schlange an der Kasse ca. 40 bis 65 Sekunden aus.

Meine langsamsten und schnellsten Rekordzeit an einer Autobahntankstellen waren daher auch sieben Minuten und etwas über 15 Minuten, die an einer Supermarkttankstelle etwa sechs und 25 Minuten, fast egal ob bei Bezahlung per Kredikarte an der Zapfsäule oder an einer Kasse.
Voor een vrachtwagen is dat veel sneller 90 tot 130 liter per minuut voor de snelste?
Ook via wiki
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Zapfs%...he_Entwicklung

Zudem gibt es an vielen Tankstellen Hochleistungszapfsäulen, die speziell für die Betankung von LKW konzipiert sind. Da sie eine Förderleistung von bis zu 130 l/min (entgegen rund 35 l/min bei PKW-Säulen)

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 18:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be