Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Afschaffen van subsidies voor erkende godsdiensten?
ja 52 83,87%
nee 9 14,52%
maakt mij niet uit 1 1,61%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2019, 19:32   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Als kinderen door hun ouders de standaard sociale activiteiten ontzegd worden dan vind ik dit een vorm van geestelijke mishandeling en dit zou moeten verboden zijn..
Nu eventjes concreet: wat zijn "standaard sociale activiteiten" die schijnbaar door alle kinderen en tieners moeten beoefend worden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2019, 19:32   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Volwassenen die met volle besef en vrijheid, zonder druk van buitenaf niet deelnemen aan sociale activiteiten vind ik totaal geen probleem.
Dan valt er alvast niets meer te verwijten richting volwassen Getuigen van Jehova, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 07:09   #163
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu eventjes concreet: wat zijn "standaard sociale activiteiten" die schijnbaar door alle kinderen en tieners moeten beoefend worden?
Verjaardagsfeestjes vieren, naar de kermis gaan, op vakantie gaan, kertsmis en nieuwjaar vieren enz...

En dan later, studeren naar vermogen en interesse. Vraag het anders eens aan Prof. dr. Karel Decaestecker, die zal het je kunnen zeggen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 07:10   #164
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan valt er alvast niets meer te verwijten richting volwassen Getuigen van Jehova, nietwaar?!
Jawel, ik zei 'zonder druk van buitenaf' waarmeer ik iedereen behalve het individu zelf bedoel.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 10:22   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Verjaardagsfeestjes vieren, naar de kermis gaan, op vakantie gaan, kertsmis en nieuwjaar vieren enz...
Om welke reden zou een moslim Kerstmis en Nieuwjaar "moeten" vieren? Om welke reden zou iemand die er geen zin in heeft de kermis moeten bezoeken? Wat is "op vakantie gaan"? Bij de een is dat gezellig thuis uitrusten, voor een ander een all-in in een of ander exotisch land.

De "normale sociale activiteiten" die u aanhaalt, vult u heel persoonlijk in en dan kan men de vraag stellen wat er overblijft van vrijheid. De vrijheid zogezegd verdedigen, maar wel opleggen wat mensen met die "vrijheid" horen te doen. De negatie van vrijheid dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 10:23   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Jawel, ik zei 'zonder druk van buitenaf' waarmeer ik iedereen behalve het individu zelf bedoel.
Er is overal "druk van buitenaf". Heel onze maatschappij bulkt ervan en komt heus niet alleen bij de GvJ voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 12:29   #167
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden zou een moslim Kerstmis en Nieuwjaar "moeten" vieren? Om welke reden zou iemand die er geen zin in heeft de kermis moeten bezoeken? Wat is "op vakantie gaan"? Bij de een is dat gezellig thuis uitrusten, voor een ander een all-in in een of ander exotisch land.

De "normale sociale activiteiten" die u aanhaalt, vult u heel persoonlijk in en dan kan men de vraag stellen wat er overblijft van vrijheid. De vrijheid zogezegd verdedigen, maar wel opleggen wat mensen met die "vrijheid" horen te doen. De negatie van vrijheid dus.
Er is nog een verschil tussen er zelf niet aan deel te nemen en het uw kinderen te beletten dat ze eraan deelnemen.

Ik keur het ook af indien moslim ouders hun kinderen zouden beletten op school naar een kerstfeestje te gaan omdat het niet past binnen hun geloof, zeker als de meeste van hun vriendjes daar wel zullen zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 12:30   #168
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is overal "druk van buitenaf". Heel onze maatschappij bulkt ervan en komt heus niet alleen bij de GvJ voor.
Dit is juist, maar u bent oneerlijk tegenover uzelf indien u niet inziet dat dit bij de GvJ een serieuze graad erger is dan bij andere clubs.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:18   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Er is nog een verschil tussen er zelf niet aan deel te nemen en het uw kinderen te beletten dat ze eraan deelnemen.

Ik keur het ook af indien moslim ouders hun kinderen zouden beletten op school naar een kerstfeestje te gaan omdat het niet past binnen hun geloof, zeker als de meeste van hun vriendjes daar wel zullen zijn.
Ouderlijke macht. Ooit van gehoord?

Keurt u het ook af wanneer een ouder beslist dat hun zoontje niet met een bepaald klasgenootje mag gaan spelen? Keurt u het ook af als een ouder beslist dat een kind bepaalde kleding niet mag dragen, ook al loopt een bepaald kind op school daar wel mee rond? En als de meeste vriendinnen van een 15-jarige dochter naar een fuif gaan, mag een ouder zijn eigen dochter verbieden er naartoe te gaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:19   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is juist, maar u bent oneerlijk tegenover uzelf indien u niet inziet dat dit bij de GvJ een serieuze graad erger is dan bij andere clubs.
De vetes die in bepaalde dorpen bestaan tussen sommige families zijn vele malen erger dan het uitsluitingsmechanisme onder JvG.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 07:50   #171
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ouderlijke macht. Ooit van gehoord?

Keurt u het ook af wanneer een ouder beslist dat hun zoontje niet met een bepaald klasgenootje mag gaan spelen? Keurt u het ook af als een ouder beslist dat een kind bepaalde kleding niet mag dragen, ook al loopt een bepaald kind op school daar wel mee rond? En als de meeste vriendinnen van een 15-jarige dochter naar een fuif gaan, mag een ouder zijn eigen dochter verbieden er naartoe te gaan?
Ouderlijke macht, het idee alleen al. Neen, nog nooit van gehoord. Ouderlijk gezag wel, maar dit is iets anders.

En al die zaken die je stelt moeten geval per geval bekeken worden. Maar consequent de gemiddelde klederdracht van de jeugd in vraag stellen en ze verbieden voor jouw kinderen en consequent ze beletten van deel te nemen aan de plezante dingen van het leven vind ik grondig fout, ja.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 07:52   #172
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vetes die in bepaalde dorpen bestaan tussen sommige families zijn vele malen erger dan het uitsluitingsmechanisme onder JvG.
Vetes zijn geen georganiseerde godsdienst nietwaar. Ik vind trouwens dat u dit overroept, toch zeker bij ons in Vlaanderen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 09:41   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ouderlijke macht, het idee alleen al. Neen, nog nooit van gehoord. Ouderlijk gezag wel, maar dit is iets anders.

En al die zaken die je stelt moeten geval per geval bekeken worden. Maar consequent de gemiddelde klederdracht van de jeugd in vraag stellen en ze verbieden voor jouw kinderen en consequent ze beletten van deel te nemen aan de plezante dingen van het leven vind ik grondig fout, ja.
Misschien moet u eerst leren aanvaarden dat er meningen bestaan over allerlei zaken in dit leven. En dat mensen gerust kunnen verschillen over dit alles. Wat u dan daarover vindt, is daarom nog geen wet die afgedwongen hoort te worden.

"Ouderlijke macht" is trouwens ook een goede omschrijving. Volgens Wikipedia schijnbaar wel verouderd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderlijk_gezag
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 10:45   #174
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ouderlijke macht, het idee alleen al. Neen, nog nooit van gehoord. Ouderlijk gezag wel, maar dit is iets anders.

En al die zaken die je stelt moeten geval per geval bekeken worden. Maar consequent de gemiddelde klederdracht van de jeugd in vraag stellen en ze verbieden voor jouw kinderen en consequent ze beletten van deel te nemen aan de plezante dingen van het leven vind ik grondig fout, ja.
Kweenie. Het heeft toch voordelen. Je kweekt daar frustraties mee, die, met een beetje geluk, kunnen gekanaliseerd worden tot veralgemeende haat. En dan ben je goed op weg om daar succesvolle seriemoordenaars mee te maken. En het succes van uw kinderen, dat is toch het doel van de opvoeding, niewaar ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:03   #175
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet u eerst leren aanvaarden dat er meningen bestaan over allerlei zaken in dit leven. En dat mensen gerust kunnen verschillen over dit alles. Wat u dan daarover vindt, is daarom nog geen wet die afgedwongen hoort te worden.

"Ouderlijke macht" is trouwens ook een goede omschrijving. Volgens Wikipedia schijnbaar wel verouderd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderlijk_gezag
Waarom denk je dat de term verouderd is?

En mensen mogen zeker van mening verschillen, ik zou zeggen hoe meer hoe beter. Maar dit mag geen excuus zijn om kinderen mentaal te mishandelen.

En voor mij part mag bieden van bepaalde vrijheden aan kinderen gerust wettelijk afgedwongen worden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:04   #176
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kweenie. Het heeft toch voordelen. Je kweekt daar frustraties mee, die, met een beetje geluk, kunnen gekanaliseerd worden tot veralgemeende haat. En dan ben je goed op weg om daar succesvolle seriemoordenaars mee te maken. En het succes van uw kinderen, dat is toch het doel van de opvoeding, niewaar ?
Als het een doel is een andere zaak, maar het effect is er zeker wel.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:15   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waarom denk je dat de term verouderd is?
Taalgebruik evolueert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:16   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En mensen mogen zeker van mening verschillen, ik zou zeggen hoe meer hoe beter. Maar dit mag geen excuus zijn om kinderen mentaal te mishandelen.

En voor mij part mag bieden van bepaalde vrijheden aan kinderen gerust wettelijk afgedwongen worden.
Wat is volgens u "mentaal mishandelen"? Een opvoeding vanuit bepaalde waarden die u afkeurt? Bent u dan de referentie?

De wetgever ziet het alvast niet op die manier. Gelovigen mogen hun levensvisie doorgeven aan hun kinderen, net zoals een atheïstische of vegetarische ouder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:56   #179
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Taalgebruik evolueert.
Mentaliteit ook, behalve bij sommigen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:56   #180
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waarom denk je dat de term verouderd is?

En mensen mogen zeker van mening verschillen, ik zou zeggen hoe meer hoe beter. Maar dit mag geen excuus zijn om kinderen mentaal te mishandelen.

En voor mij part mag bieden van bepaalde vrijheden aan kinderen gerust wettelijk afgedwongen worden.
ik ben dat met u eens, ouders mogen vanuit hun levensovertuiging geen beperking vormen op de gangbare ontwikkeling van hun kind. En daar horen bepaalde activiteiten bij, zoals kerstfeestjes, verjaardagen van klasgenoten, een fuif, enz.
Enkel wie nog in de totale autoritaire macht van het ouderschap gelooft ( wat dus eigenlijk dwang is tegenover een kind of jongere) zal verdedigen dat via de ouderlijke macht hun levenswijze kan worden opgelegd.

Laatst gewijzigd door alice : 30 oktober 2019 om 14:56.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be