Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2010, 18:19   #41
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
In feite is het systeem in de EU democratischer dan in de lidstaten zelf. Daar steunt de regering meestal op een meerderheid in het parlement. Voor de regeringsvorming wordt dan vaak ook nog een regeerakkoord opgesteld dat de beleidsmogelijkheden vrij nauw omschrijft. Het komt er op neer dat de regering bepaalt en dat de parlementsleden er als stemvee bijzitten. De oppositie stemt tegen, maar heeft geen meerderheid en de regeringspartijen steunen hun regering. Dat leidt vaak tot slechte wetgeving, ook in technische zin. De wetgeving is de wil van de regeringspartijen zonder kritische vraag naar de uitvoerbaarheid ervan.
Tot mijn niet geringe verbazing formuleerde Herman van Rompuy vanmiddag in een uitzending van Buitenhof dezelfde gedachtegang.

"Het Europees Parlement is in mijn ogen het machtigste parlement van de wereld. Zij moet geen regering in stand houden. Zij is niet opgedeeld in de klassieke meerderheid en oppositie, waarin de meerderheid bijna blindelings haar regering moet volgen, en waar de oppositie bijna blindelings niet wordt gevolgd, zelfs al brengt ze goede ideeën aan. Voor elk ontwerp moet er een nieuw meerderheid gevonden worden in het Europees Parlement. Dus dat is een vrij parlement, dat niet gedwongen is in het carcan van meerderheid en oppositie. Dankzij het Verdrag van Lissabon komen zij nu in vrijwel alles tussen. Dus dat is een enorme democratische legitimiteit."
(http://www.vpro.nl/programma/buitenh...sites&x=44&y=4) (29:20 min - 30:07 min)
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 20:06   #42
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Als ik jullie dialoog eens even mag onderbreken, Sjaax en Sjaax: ja hè, verbazend dat Van Rompuy, die in 2008 de sloten van de Kamer van Volksvertegenwoordigers liet vervangen om een parlementaire zitting te verhinderen, zich in de EU tot democraat ontpopt.

Tenzij de verdediging van dat lullige parlement juist helemaal niet van democratische gezindheid getuigt.

Effe checken: die meer dan 100 duizend bladzijden "acquis communautaire", d.w.z. verordeningen en richtlijnen, d.w.z. wetgeving, die vormen een getrouwe afspiegeling van de wil van de meerderheid van de Europese bevolking, juist toch? En het volk weet ook wat daarin staat en waarom het erin staat, toch? En toen het Verdrag van Lissabon werd goedgekeurd, was dat op uitdrukkelijk verzoek van de Franse, Nederlandse en Ierse bevolking.

En het EP kan natuurlijk ook wetsvoorstellen indienen. De parlementariërs weten wat ze onderschrijven of verwerpen. Ze hebben verstand van EU-wetgeving omdat zij degenen zijn die de regelgevende initiatieven ("wetsvoorstellen") indienen. Juist hè?

Het is nog niet genoeg dat de gemanipuleerde media ons met dit soort sussende slaapkamersprookjes zoet proberen te houden; je blijft lieden vinden die van de internetvrijheid gebruik maken om de criminelen die ons besturen te verdedigen.

Vergeet vooral niet jullie posts aan jullie chefs te laten zien, Sjaax en Sjaax! Jullie moesten eens een bevordering mislopen in het apparaat dat jullie verdedigen.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 23:00   #43
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Denk jij echt dat er veel mensen het Belgisch staatsblad lezen? Het is gewoon de realiteit dat mensen niet echt bezig zijn met wetgeving tot ze ermee geconfronteerd worden. Dat is niet de fout van Europa, die alles heel toegankelijk maakt. Het is de fout van de mensen die zich niet informeren.

Stemmen onze politici altijd voor zaken waar de meerderheid van de bevolking achter staat? Neen, en dat is op zich niet erg. Dat is waarom we een indirecte democratie zijn. De mensen zullen de politici nadien wel beoordelen wanneer ze zich moeten verantwoorden en misschien zullen ze op die moment inzien dat de beslissing die de politicus heeft genomen misschien aanvankelijk niet goed leek maar toch bleek te werken. (of omgekeerd natuurlijk)
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 15:32   #44
Stulens
Vreemdeling
 
Stulens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2010
Locatie: B.
Berichten: 67
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Denk jij echt dat er veel mensen het Belgisch staatsblad lezen? Het is gewoon de realiteit dat mensen niet echt bezig zijn met wetgeving tot ze ermee geconfronteerd worden. Dat is niet de fout van Europa, die alles heel toegankelijk maakt. Het is de fout van de mensen die zich niet informeren.

Stemmen onze politici altijd voor zaken waar de meerderheid van de bevolking achter staat? Neen, en dat is op zich niet erg. Dat is waarom we een indirecte democratie zijn. De mensen zullen de politici nadien wel beoordelen wanneer ze zich moeten verantwoorden en misschien zullen ze op die moment inzien dat de beslissing die de politicus heeft genomen misschien aanvankelijk niet goed leek maar toch bleek te werken. (of omgekeerd natuurlijk)

Als ze de politici beoordelen, beoordelen ze hem meestal maar op bepaalde punten ( die meestal onlangs in de media zijn verschenen). Zeer spijtig. Ze kennen het totaalpakket van zijn daden niet. De meeste mensen zien alleen politiek via het avondnieuws of dergelijke.
__________________
Alles zit in een context. (RS)
Stulens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 23:04   #45
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stulens Bekijk bericht
Als ze de politici beoordelen, beoordelen ze hem meestal maar op bepaalde punten ( die meestal onlangs in de media zijn verschenen). Zeer spijtig. Ze kennen het totaalpakket van zijn daden niet. De meeste mensen zien alleen politiek via het avondnieuws of dergelijke.
Inderdaad, maar wat is voor u de oplossing? Als mensen zich niet informeren dan is dat toch de mensen hun schuld, toch niet de schuld van het systeem.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 01:37   #46
Stulens
Vreemdeling
 
Stulens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2010
Locatie: B.
Berichten: 67
Standaard

Ik vind het zo spijtig dat de mensen die zich wel informeren lijden onder de keuzes van mensen die zich niet informeren. Voor mij de oplossing? Dat zou ik u wel graag willen zeggen, maar daar weet ik helaas geen antwoord op.
__________________
Alles zit in een context. (RS)
Stulens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 22:30   #47
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stulens Bekijk bericht
Ik vind het zo spijtig dat de mensen die zich wel informeren lijden onder de keuzes van mensen die zich niet informeren. Voor mij de oplossing? Dat zou ik u wel graag willen zeggen, maar daar weet ik helaas geen antwoord op.
Geduld. Als bijvoorbeeld het Europees Parlement steeds invloedrijker wordt en democratisch functioneert, dan zal dat op den duur ook doordringen tot diegenen die zo goed als niets van politiek weten. Dan heeft quatsch als de ondemocratische EU of de veronderstelling dat problemen het beste tribalistisch (nationaal) kunnen worden opgelost steeds minder invloed.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 22:35   #48
Stulens
Vreemdeling
 
Stulens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2010
Locatie: B.
Berichten: 67
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Geduld. Als bijvoorbeeld het Europees Parlement steeds invloedrijker wordt en democratisch functioneert, dan zal dat op den duur ook doordringen tot diegenen die zo goed als niets van politiek weten. Dan heeft quatsch als de ondemocratische EU of de veronderstelling dat problemen het beste tribalistisch (nationaal) kunnen worden opgelost steeds minder invloed.

Ik hoop het!
__________________
Alles zit in een context. (RS)
Stulens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 13:27   #49
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stulens Bekijk bericht
Ik vind het zo spijtig dat de mensen die zich wel informeren lijden onder de keuzes van mensen die zich niet informeren. Voor mij de oplossing? Dat zou ik u wel graag willen zeggen, maar daar weet ik helaas geen antwoord op.
Ik denk dat stemplicht door stemrecht vervangen al een goed begin zou zijn.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 20:17   #50
Stulens
Vreemdeling
 
Stulens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2010
Locatie: B.
Berichten: 67
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat stemplicht door stemrecht vervangen al een goed begin zou zijn.
Dat zou inderdaad niet slecht zijn.
__________________
Alles zit in een context. (RS)
Stulens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 20:25   #51
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat stemplicht door stemrecht vervangen al een goed begin zou zijn.
In de landen en staten waar directe Democratie bestaat zijn de burgers in het algemeen veel beter geïnformeerd dan in de zgn "representatieve" democratieën. Nogal logisch, als ge toch niets te zeggen hebt waarom u dan informeren?
Of denkt ge dat de verkozenen geïnformeerd zijn over wat ze stemmen? Een reporter die denkelijk levensmoe was vroeg de parlementariërs na de stemming over de "Lange Wapper " (toch niet een kruimelprojectje) om op een kaart aan te wijzen waar de Lange Wapper zou gebouwd worden. Slechts enkelen wisten waar het over ging, de rest drukt maar op de knop die hen aangeduid is.
Wie herinnerd zich de reporter en wie heeft hem nog gezien ?
Ik geef alleman de raad om eens een zitting van het parlement bij te wonen. dan weet ge hoe het systeem werkt en waar uw geld aan besteed wordt.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 22 december 2010 om 20:25.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 01:44   #52
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
In de landen en staten waar directe Democratie bestaat zijn de burgers in het algemeen veel beter geïnformeerd dan in de zgn "representatieve" democratieën. Nogal logisch, als ge toch niets te zeggen hebt waarom u dan informeren?
Of denkt ge dat de verkozenen geïnformeerd zijn over wat ze stemmen? Een reporter die denkelijk levensmoe was vroeg de parlementariërs na de stemming over de "Lange Wapper " (toch niet een kruimelprojectje) om op een kaart aan te wijzen waar de Lange Wapper zou gebouwd worden. Slechts enkelen wisten waar het over ging, de rest drukt maar op de knop die hen aangeduid is.
Wie herinnerd zich de reporter en wie heeft hem nog gezien ?
Ik geef alleman de raad om eens een zitting van het parlement bij te wonen. dan weet ge hoe het systeem werkt en waar uw geld aan besteed wordt.

Paul
Die zittingen worden vaak integraal uitgezonden, geen reden om helemaal naar Brussel te trekken.

Zeker Europa is heel open op dit vlak.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be