Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2011, 23:38   #81
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MAX BAUER Bekijk bericht
In uw verbeelding.
Neen, in serieuze studies.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht

Typisch! Typisch dat uitgerekend iemand als jij (kleinburgerlijk rechts) onmiddelijk over de financiële kant van de zaak begint die dan nog op zich wel degelijk pure opgelegde diefstal was. Het dictaat van Versailles was voor de Duitsers evenwel nog véél erger dan dat voor de Duitsers.
Gezien uw reacties zijn deze (Duitse) studies u ook niet onbekend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Weerlegd? Je hebt gewoon jezelf nog eens bevestigd!

Als je wilt, kan ik ook eens échte bronnen raadplegen (in plaats van anoniem, waarschijnlijk Wikipedia, te citeren).

Ik zal mijn stelling nu al poneren (waarom moeite doen als jij het ook niet doet?): België alleen al eiste na de Eerste Wereldoorlog een bedrag groter dan zijn eigen nationaal inkomen van Duitsland.

Het geeft al enig idee van de omvang van die herstelbetalingen (bovenop de "gewone" Duitse oorlogsschulden).
Om met het laatste te beginnen: Je zult niet ontkennen dat Duitsland tijdens WO1 behoorlijk wat heeft verwoest in Belgie? De herstelbetalingen op zich zijn terecht. De manier waarop is inderdaad discutabel.

Verder moeten we gewoon een verschil maken tussen de daadwerkelijke economische implicaties en de politieke ervan. Ook ik heb altijd uit de ''geschiedenisboekjes'' geleerd dat de herstelbetalingen eigenlijk te zwaar waren om te dragen. Nadere recente studies wijzen echter uit dat dát nu juist wel meeviel. De herstelbetalingen op zich stonden een economische heropbouw niet in de weg. Verder wordt het Dawes-plan, ''Locarno'' en de politieke hulp van de VS en het VK nog weleens ''vergeten''. (De stiekeme industriele en militaire opbouw van Duitsland was natuurlijk ook nog een behoorlijke kostenpost.)

De politieke implicaties zijn wel zeer groot geweest. Versailles werd als ''vernederend'' ervaren en eigenlijk zat daar wel wat in, zeker door de ''pesterijen'' van Frankrijk. Dat Duitsland als enige schuldige van WO1 werd aangewezen heeft daarin zeker meegespeeld.

Verschillende partijen, waaronder Hitler, hebben ''Versailles'' echter misbruikt voor politiek gewin. Wat jullie stellen, dat Versailles causaal heeft geleid tot WO2, is onzin. In 1932 zijn de herstelbetalingen al stopgezet.

Edit: Qua bronnen, ik denk dat ik die boeken ongeveer een jaar geleden heb gelezen. Ik zoek de titels wel voor je op.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 11 augustus 2011 om 23:41.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 12 augustus 2011, 08:46   #82
MAX BAUER
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 juli 2011
Berichten: 702
Unhappy

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neen, in serieuze studies.

Gezien uw reacties zijn deze (Duitse) studies u ook niet onbekend.

Om met het laatste te beginnen: Je zult niet ontkennen dat Duitsland tijdens WO1 behoorlijk wat heeft verwoest in Belgie? De herstelbetalingen op zich zijn terecht. De manier waarop is inderdaad discutabel.

Verder moeten we gewoon een verschil maken tussen de daadwerkelijke economische implicaties en de politieke ervan. Ook ik heb altijd uit de ''geschiedenisboekjes'' geleerd dat de herstelbetalingen eigenlijk te zwaar waren om te dragen. Nadere recente studies wijzen echter uit dat dát nu juist wel meeviel. De herstelbetalingen op zich stonden een economische heropbouw niet in de weg. Verder wordt het Dawes-plan, ''Locarno'' en de politieke hulp van de VS en het VK nog weleens ''vergeten''. (De stiekeme industriele en militaire opbouw van Duitsland was natuurlijk ook nog een behoorlijke kostenpost.)

De politieke implicaties zijn wel zeer groot geweest. Versailles werd als ''vernederend'' ervaren en eigenlijk zat daar wel wat in, zeker door de ''pesterijen'' van Frankrijk. Dat Duitsland als enige schuldige van WO1 werd aangewezen heeft daarin zeker meegespeeld.

Verschillende partijen, waaronder Hitler, hebben ''Versailles'' echter misbruikt voor politiek gewin. Wat jullie stellen, dat Versailles causaal heeft geleid tot WO2, is onzin. In 1932 zijn de herstelbetalingen al stopgezet.

Edit: Qua bronnen, ik denk dat ik die boeken ongeveer een jaar geleden heb gelezen. Ik zoek de titels wel voor je op.
Het causaal verband bestond wel degelijk. Voor duitse nationalisten was versailles een vernedering die moest ongedaan maakt worden. Van misbruik was geen sprake.

Laatst gewijzigd door MAX BAUER : 12 augustus 2011 om 08:48.
MAX BAUER is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be