Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2020, 14:38   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard Hoe vrij ben je tegenover de school van je kind?

Ik vind wel dat de school een informatieplicht heeft naar de ouders toe, en dat de ouders in zekere gevallen mogen beslissen om hun kleine niet te laten "genieten" van sommige educatieve initiatieven.

Dat is natuurlijk op de snee van het mes.
Want bijvoorbeeld de zwemles, waar allochtone meisjes een probleem mee kunnen hebben.
Net zoals streng katholieken liever niet hun kinderen confronteren met verhaaltjes over twee papa's (m/v) die getrouwd zijn.

titel: Mogen ouders seksuele opvoeding weigeren?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200121_04815625

Citaat:
De Spaanse, linkse regering vindt het onaanvaardbaar dat in de regio Murcia ouders kunnen weigeren hun kinderen te laten deelnemen aan complementaire activiteiten als die indruisen tegen hun waarden. Sinds september moeten de scholen de precieze inhoud van de workshops, uitstappen of lessen aan de ouders meedelen. Op basis daarvan kunnen ze beslissen of hun kinderen al dan niet mogen deelnemen. Die maatregel is genomen door de regionale regering van Murcia, op vraag van de uiterst rechtse, conservatieve partij Vox. In Murcia regeert sinds vorig jaar een rechtse minderheids?*regering van Partido Popular en Ciudadanos, met gedoogsteun van Vox.

Indoctrinatie

Toen de begroting vorige week moest worden goed?*gekeurd, eiste Vox dat in scholen het ‘ouderlijke veto’ expliciet in de reglementen wordt in?*gevoerd. Vox wil dat de ouders toestemming geven als met hun kinderen over ethische, sociale of seksuele normen wordt gesproken. In het programma van Vox staat dat de partij weerwerk wil bieden tegen ‘de ideologie van de genderfluïditeit die aan minderjarigen wordt opgedrongen, tegen de wil en de morele principes van de ouders’.

Dat leidt mogelijk tot de invoering van de maatregel in andere regio’s, want ook in Madrid en in Andalusië regeren de PP en Ciudadanos met de gedoogsteun van Vox. De linkse, nationale regering van Pedro Sánchez vindt dat de maatregel indruist tegen de waarden van de grondwet. Ze geeft Murcia een maand tijd om hem in te trekken.

‘Geen enkele communist moet ons vertellen hoe we onze kinderen moeten opvoeden’ Pablo Casado Leider Partido Popular

Het debat is ondertussen geen regionale kwestie meer. De leider van de conservatieve Partido Popular (PP) vindt dat ‘gevoelige’ ouders moeten kunnen kiezen welke soort opvoeding hun kinderen krijgen. ‘Geen enkele communist moet ons vertellen hoe wij onze kinderen moeten opvoeden’, zei PP-leider Pablo Casado. Hij verwijst naar de minister van Gelijke Kansen, Irene Montero, een van de boegbeelden van de linkse regeringspartij Podemos die het ouderlijke veto vergeleken had met censuur in het onderwijs. (hco)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 15:12   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind wel dat de school een informatieplicht heeft naar de ouders toe, en dat de ouders in zekere gevallen mogen beslissen om hun kleine niet te laten "genieten" van sommige educatieve initiatieven.

Dat is natuurlijk op de snee van het mes.
Want bijvoorbeeld de zwemles, waar allochtone meisjes een probleem mee kunnen hebben.
Net zoals streng katholieken liever niet hun kinderen confronteren met verhaaltjes over twee papa's (m/v) die getrouwd zijn.

titel: Mogen ouders seksuele opvoeding weigeren?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200121_04815625
De scholen hebben inderdaad een informatie plicht.
En het moet ouders vrij staan om activiteiten die niets te maken hebben met het leerpakket en de eindtermen als overbodige zaken te beschouwen en hun kinderen mogen dan ook niet verplicht worden om aan die activiteiten deel te nemen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 15:49   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De scholen hebben inderdaad een informatie plicht.
En het moet ouders vrij staan om activiteiten die niets te maken hebben met het leerpakket en de eindtermen als overbodige zaken te beschouwen en hun kinderen mogen dan ook niet verplicht worden om aan die activiteiten deel te nemen.
Hoe wilt ge een multicultuur bereiken als ge kinderen uitsluitend in hun cultuur wilt opvoeden?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 17:03   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe wilt ge een multicultuur bereiken als ge kinderen uitsluitend in hun cultuur wilt opvoeden?
Ik wil geen multicul.
Multicultuur bestaat trouwens niet, dat is dan een samensmelting van verschillende culturen, waaruit een nieuwe cultuur ontstaat.
En ik ben niet zo voor die nieuwe cultuur, die is veel te hypocriet en veel te degenererend tegenover de Europese cultuur.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 17:09   #5
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik wil geen multicul.
Multicultuur bestaat trouwens niet, dat is dan een samensmelting van verschillende culturen, waaruit een nieuwe cultuur ontstaat.
En ik ben niet zo voor die nieuwe cultuur, die is veel te hypocriet en veel te degenererend tegenover de Europese cultuur.
Van monocultuur naar multicul naar monocultuur. In bepaalde gemeenten in Brussel is de cirkel al rond.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 17:10   #6
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De scholen hebben inderdaad een informatie plicht.
En het moet ouders vrij staan om activiteiten die niets te maken hebben met het leerpakket en de eindtermen als overbodige zaken te beschouwen en hun kinderen mogen dan ook niet verplicht worden om aan die activiteiten deel te nemen.
Waar kan ik de juridische grondslag daarvan vinden aub.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 17:28   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe wilt ge een multicultuur bereiken als ge kinderen uitsluitend in hun cultuur wilt opvoeden?
Het is net zo dat je die getto-toestanden bereikt.

Multicultuur = apartheid per definitie.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 14:52   #8
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Conservatieven vinden het het best om tegen hun kinderen het mondje toe te houden als het over seksualiteit gaat


Dat maakt het makkelijker om ook het kindje het mondje toe te laten houden als de pastoor of imam hem of haar een keertje volknalt


En als die kindjes dan later groot zijn kunnen zij op hun beurt weer hun trauma's projecteren op hun eigen kinderen


En zo kan alles hetzelfde blijven, wat natuurlijk de essentie is van conservatisme
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 14:59   #9
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Over bullshit gesproken, bovenstaande kan tellen; pffff
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 17:15   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Waar kan ik de juridische grondslag daarvan vinden aub.
En het werd stil.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 09:18   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Waar kan ik de juridische grondslag daarvan vinden aub.
https://data-onderwijs.vlaanderen.be...px?docid=14408

https://data-onderwijs.vlaanderen.be...px?docid=12254

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/o...eert-mijn-kind

Zo moeilijk om even die informatie zelf op te zoeken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 09:50   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

Ik vind er niet direct iets van terug. Maar jij poneerde de stelling; vertel ons minstens over welke artikelen het gaat.
(ik was begonnen met de zoekfunctie 'informatie' en 'ouders' ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 16:12   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind er niet direct iets van terug. Maar jij poneerde de stelling; vertel ons minstens over welke artikelen het gaat.
(ik was begonnen met de zoekfunctie 'informatie' en 'ouders' ...)
Dat is terug te vinden onder de wet rond de leerplicht en de eindtermen.

Er bestaat in België geen schoolplicht.
De school is echter een instelling die de ouders kan helpen en ontlasten bij het voldoen aan de leerplicht en is daardoor ook verplicht de ouders alle nodig informatie te versteken die de ouders vragen rond het lessenpakket.
Dat is ook nog eens terug te vinden in de wet rond godsdienstvrijheid en de ouderlijke plicht tot opvoeden van de kinderen.

Hoewel veel onderwijs instellingen de boel omdraaien, is het de onderwijsinstelling die verantwoordig moet afleggen tegenover de ouders en niet de ouders tegenover de onderwijsinstelling.

Als ouder heb je zelfs het recht om je kind opstaande voet uit te schrijven bij een school als die niet aan de eisen van de ouder beantwoord.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 16:16   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

Dat is geen artikel uit een wet of een decreet.
Dat is wat freewheelen, vrijblijvend en met de natte vinger.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 24 januari 2020 om 16:17.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 09:23   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Heb je een speciale wet nodig om een artiekel uit het wetboek te laten gelden?
Ouders hebben een opvoedingsplicht.
En mogen daarbij gebruik maken van onderwijsinstellingen naar hun keuze.
Deze instellingen moeten verantwoording afleggen tegen de ouders over het hoe en waarom van de opvoeding die ze aan de onder hun hoed gestelde kinderen geven.

Ik vind het te gek om los te laten, dat men denkt dat ouders verantwoording aan scholen en leerkrachten moeten afleggen en dat het omgekeerd niet het geval is.

Wel; het zijn de scholen en leerkrachten die verantwoording aan de ouders moeten afleggen en niet omgekeerd.

Ik hoef geen verantwoording te geven aan leerkrachten, waarom ik mijn kinderen leer overleven in bossen, hen leer met wapens omgaan , hen gevechtstechnieken leer, of hen leer hoe ze met touwen wonderen kunnen verrichten.
De school moet zich wel tegenover mij verantwoorden waarom ze mijn kind verplicht deel te nemen aan de broosbetogingen.
De school moet zich wel tegenover mij verantwoorden waarom ze mijn kind straft met slechte punten omdat het geen Picasso of Rembrandt is.
De school moet zich wel tegenover mij verantwoorden waarom er in lessen over God en Allah gesproken worden terwijl mijn kind zedenleer volgt en een afkeer heeft van die geloofsovertuigingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be