Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2018, 18:06   #221
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
1) Men moet dan ook driemaal worden betrapt
2) driemaal gepakt worden met meer dan 0.5 promille =/= driemaal openbare dronkenschap
2) neen, da's juist ge kunt zelf meer opgepakt worden voor openbare dronkenschap dan er 0,5 geblazen is
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 19:12   #222
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Mijn reactie was puur een weerlegging van de stelling dat men in principe dronken is vanaf 0.5 promille.

Er is geen enkele wet die zegt dat men dronken is vanaf 0.5 promille.
Maar er zijn wel doorgedreven onderzoeken gedaan, waaruit blijkt dat de kans op een verkeersongeval begint toe te nemen vanaf 0.5 a 0.8 promille. Zo arbitrair is die 0.5 promille niet gekozen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 19:27   #223
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar er zijn wel doorgedreven onderzoeken gedaan, waaruit blijkt dat de kans op een verkeersongeval begint toe te nemen vanaf 0.5 a 0.8 promille. Zo arbitrair is die 0.5 promille niet gekozen.
Ze is arbitrair in dezelfde zin als -18 vs +18 ed
Uit gemiddeld komt zulke grens wel overeen met wat men voor ogen had
Ge zegt het ergens zelf: kans
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 19:51   #224
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik vind persoonlijk dat alcohol geen drug is. Ik mag er véél van drinken, en ik voel weinig of niets.
ik ook!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 19:54   #225
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ah okay
Ja da's waar die promille is een zuiver arbitrair gehanteerde grens om ietwat uniek te gaan kwalificeren
Goeie opmerking! Welkom tot een basisprincipe van de regelgeving/reglementen en wetgeving, uitgevonden door de menselijke diersoort.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 20:09   #226
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Goeie opmerking! Welkom tot een basisprincipe van de regelgeving/reglementen en wetgeving, uitgevonden door de menselijke diersoort.
arbitrair maar toch voldoende relevant, geert... ja zoiets kan dus hé
Ook zo de arbitraire grens die men trekt bij wanneer men over een mens begint te klappen of niet bij een discussie over abortus
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 20:39   #227
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
arbitrair maar toch voldoende relevant, geert... ja zoiets kan dus hé
ik zou toch maar oppassen TheFourHorsemen, da's een jong kereltje, maar niet dom.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ook zo de arbitraire grens die men trekt bij wanneer men over een mens begint te klappen of niet bij een discussie over abortus
Mmm, biologisch is dat bij de samenstelling van het DNA. Vanaf dan is er een blauwdruk; en is eigenlijk alles bepaald.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 21:53   #228
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
ik zou toch maar oppassen TheFourHorsemen, da's een jong kereltje, maar niet dom.
waarom moet ik oppassen ?
Misschien kan dat 'jong kereltje' me nog iets bijbrengen...in dat geval kijk ik er naar uit

Citaat:
Mmm, biologisch is dat bij de samenstelling van het DNA. Vanaf dan is er een blauwdruk; en is eigenlijk alles bepaald.
ja en ?
Enkel de toekomstige uitkomst ligt daar dan eventueel* mee vast
* er kan nog van alles mislopen en met enkel die blauwdruk komt ge er ook niet

... in diezelfde redenering kan men dus stellen dat een full-automatisch IVF machine die geprogrammeerd is dagdatum xx-yy-zzzz ook evenwaardig is ?
Er is immers geen ontkomen meer aan ( alles ligt vast ) tot iemand de stekker eruit trekt
ps. doet me wat denken aan Schrödinger's kat

... vreemde redenering hoor... potentieel toekomstige personen gaan vergelijken met personen

Laatst gewijzigd door praha : 24 april 2018 om 21:54.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 22:29   #229
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ze is arbitrair in dezelfde zin als -18 vs +18 ed
Uit gemiddeld komt zulke grens wel overeen met wat men voor ogen had
Ge zegt het ergens zelf: kans
Men zet de grens op een waarde, waar men nog geen relevante stijging van het aantal ongevallen ziet. Laat deze stijging zich dan nog voordoen bij de ene op een waarde van 0.5 promille, en bij ne andere op een waarde van 1 promille (of misschien zelfs hoger).
Het is geen kans, het is een veiligheidsgrens. Eronder is (praktisch) niemand een probleem, hierboven beginnen de problemen. Bij de ene al wat vlugger dan bij de andere.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 22:48   #230
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Men zet de grens op een waarde, waar men nog geen relevante stijging van het aantal ongevallen ziet. Laat deze stijging zich dan nog voordoen bij de ene op een waarde van 0.5 promille, en bij ne andere op een waarde van 1 promille (of misschien zelfs hoger).
Het is geen kans, het is een veiligheidsgrens. Eronder is (praktisch) niemand een probleem, hierboven beginnen de problemen. Bij de ene al wat vlugger dan bij de andere.
over wat begin je nu ?
Natuurlijk is dat een vorm* van zuiver kansberekening en die 'veilgheidsgrens' kan je dan vergelijken met het instellen van een bepaald gewenst betrouwbaarheidsinterval.
Zoals ge zelf ergens zegt ... 'praktisch niemand' komt dan overeen met bv 5% ( ik zeg zomaar wat ) en je komt uit bij x promille
*Met deze verstande dat men dat niet zozeer in laboratoria heeft onderzocht en verder berekend maar dat het eerder door ervaring en maatschappelijke aanvaardbaar risico is opgebouwd...anders kom je niet uit bij zulke gigantische discrepanties tussen de verschillende landen
anders kom je
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 23:11   #231
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
waarom moet ik oppassen ?
Misschien kan dat 'jong kereltje' me nog iets bijbrengen...in dat geval kijk ik er naar uit


ja en ?
Enkel de toekomstige uitkomst ligt daar dan eventueel* mee vast
* er kan nog van alles mislopen en met enkel die blauwdruk komt ge er ook niet
In de wetenschap is er niet zoiets als 'mislopen'. Dat is een waardeoordeel en wetenschap is per definitie waardenvrij.
Als DNA het niet haalt, dan is dat de natuurlijke selectie die speelt.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 23:23   #232
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
over wat begin je nu ?
Natuurlijk is dat een vorm* van zuiver kansberekening en die 'veilgheidsgrens' kan je dan vergelijken met het instellen van een bepaald gewenst betrouwbaarheidsinterval.
Zoals ge zelf ergens zegt ... 'praktisch niemand' komt dan overeen met bv 5% ( ik zeg zomaar wat ) en je komt uit bij x promille
*Met deze verstande dat men dat niet zozeer in laboratoria heeft onderzocht en verder berekend maar dat het eerder door ervaring en maatschappelijke aanvaardbaar risico is opgebouwd...anders kom je niet uit bij zulke gigantische discrepanties tussen de verschillende landen
anders kom je
Niet relevant is praktisch niet meetbaar. Op internet zult ge wel een hoop cijfers vinden, die dan waarschijnlijk wel allemaal zullen verschillen, naargelang het grote gelijk van den auteur.
De meeste landen gebruiken wel 0.5 promille en sommigen gaan tot 1 promille, waarboven de kans op ongeval exponentieel begint te stijgen.
En sommigen stellen dan weer gewoon 0 promille. Maar dat laatste heeft dan weer minder met beperking van ongevallen te maken. Hiervoor heeft het niet veel zin om minder dan 0.5 a 0.8 te gaan. Maar ja, het kan altijd beter zullen ze daar denken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 23:35   #233
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
In de wetenschap is er niet zoiets als 'mislopen'. Dat is een waardeoordeel en wetenschap is per definitie waardenvrij.
Als DNA het niet haalt, dan is dat de natuurlijke selectie die speelt.
blahblah
...slotsom de uitkomst staat nog niet vast en enkel de dna-sequentie is geen voldoende voorwaarde
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 23:48   #234
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Niet relevant is praktisch niet meetbaar. Op internet zult ge wel een hoop cijfers vinden, die dan waarschijnlijk wel allemaal zullen verschillen, naargelang het grote gelijk van den auteur.
De meeste landen gebruiken wel 0.5 promille en sommigen gaan tot 1 promille, waarboven de kans op ongeval exponentieel begint te stijgen.
En sommigen stellen dan weer gewoon 0 promille. Maar dat laatste heeft dan weer minder met beperking van ongevallen te maken. Hiervoor heeft het niet veel zin om minder dan 0.5 a 0.8 te gaan. Maar ja, het kan altijd beter zullen ze daar denken.
...alles heeft te maken met wat een maatschappij als collaterale damage aanvaard* vindt..uiteindelijk zijn wij ook verlaagd als ik me dat nog goed herinner
Kijk deze is wel leuk: ondanks dat de metingen alsmaar nauwkeuriger werden is het aantal toegestane promille drastisch verlaag ...'t was blijkbaar nodig want ondanks dat het vroeger veel minder druk was op de wegen had ge 4x zoveel dodelijke slachtoffers die te wijten waren aan alcohol
En ik dacht dat er zelf stemmen opgingen om het nog te verlagen of zelfs tot nul te herleiden.
Allez ge hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die dan de dupe worden van zulke arbitraire grenzen ... zoals geertvdb die mag drinken wat hij wilt en maar niet zat wilt worden en derhalve nog feilloos enkele rondjes Francorchamps aankan

*Dit geldt eigenlijk voor alles
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 23:54   #235
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
blahblah
Hoezo blabla?

Nu schrijf ik iets totaal correct en uitzonderlijk gevat, en dan krijg ik een neerbuigend commentaar??

Gebruik nooit meer waardeoordelen in een wetenschappelijke discussie! Foei!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...slotsom de uitkomst staat nog niet vast en enkel de dna-sequentie is geen voldoende voorwaarde
Maar het staat vast. Er is namelijk geen vrije wil, en ofwel overleeft DNA, ofwel niet.
Gij zijt een product van de eerste mogelijkheid, al 3 miljard jaar!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 07:05   #236
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...alles heeft te maken met wat een maatschappij als collaterale damage aanvaard* vindt..uiteindelijk zijn wij ook verlaagd als ik me dat nog goed herinner
Kijk deze is wel leuk: ondanks dat de metingen alsmaar nauwkeuriger werden is het aantal toegestane promille drastisch verlaag ...'t was blijkbaar nodig want ondanks dat het vroeger veel minder druk was op de wegen had ge 4x zoveel dodelijke slachtoffers die te wijten waren aan alcohol
En ik dacht dat er zelf stemmen opgingen om het nog te verlagen of zelfs tot nul te herleiden.
Allez ge hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die dan de dupe worden van zulke arbitraire grenzen ... zoals geertvdb die mag drinken wat hij wilt en maar niet zat wilt worden en derhalve nog feilloos enkele rondjes Francorchamps aankan

*Dit geldt eigenlijk voor alles
In de instelling van Geert is alleen Alcoholvrij Tourtel bier te krijgen. Kleine nuance
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 07:30   #237
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
2) neen, da's juist ge kunt zelf meer opgepakt worden voor openbare dronkenschap dan er 0,5 geblazen is
Men kan inderdaad worden opgepakt voor openbare dronkenschap met minder dan 0.5 promille of andersom, meer dan 0.5 promille hebben en niet dronken zijn.

Het enige punt dat ik wou maken is dat het aantal promille in uw bloed naar Belgisch recht geen manier is om te 'meten' of men al dan niet dronken is (wél of men geïntoxiceerd).

Het zijn twee van elkaar los staande begrippen. Intoxicatie moet men meten, bij dronkenschap moet er dronken gedrag worden vastgesteld.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 25 april 2018 om 07:30.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 07:33   #238
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar er zijn wel doorgedreven onderzoeken gedaan, waaruit blijkt dat de kans op een verkeersongeval begint toe te nemen vanaf 0.5 a 0.8 promille. Zo arbitrair is die 0.5 promille niet gekozen.
Ik zeg ook niet dat die 0.5 promille arbitrair is gekozen, ik zeg enkel dat men aan het aantal promille wettelijk niet kan of mag vaststellen of men dronken is.

Aan de hand van het aantal promille kan men wel vaststellen of men geïntoxiceerd is (en dus ook of men al dan niet mag rijden).

Intoxicatie en dronkenschap zijn juridisch twee los van elkaar staande begrippen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 11:57   #239
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik zeg ook niet dat die 0.5 promille arbitrair is gekozen, ik zeg enkel dat men aan het aantal promille wettelijk niet kan of mag vaststellen of men dronken is.

Aan de hand van het aantal promille kan men wel vaststellen of men geïntoxiceerd is (en dus ook of men al dan niet mag rijden).

Intoxicatie en dronkenschap zijn juridisch twee los van elkaar staande begrippen.
Niet elke graad van intoxicatie zal dezelfde uitwerking hebben, bij iedereen. Denk ik ook wel.
Maar intoxicatie is wel relatief gemakkelijk meetbaar. Dronkenschap meten kan waarschijnlijk ook wel (meten van reactiesnelheden...) maar is, als ge het mij vraagt, toch meer voor discussie vatbaar.
Maar aangezien die 0.5 promille zodanig gekozen is, dat het aantal ongevallen niet relevant toeneemt bij al degenen met een intoxicatie van 0.5 promille, zal er op deze waarde, bij praktisch niemand, al sprake zijn van dronkenschap. En dat er personen zijn die bij 1 promille nog niet dronken zijn, zal/kan wel zijn. Maar hoe gaat ge dit meten.
Om het kort te maken, ge hebt gelijk. Het is zo.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 13:47   #240
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, dat is nu echt het belangrijkste dat er is in het leven voor mij: dat gij mij serieus neemt!
Iemand die op een discussieforum serieuze discussies wil voeren hecht meestal veel belang aan het feit dat hij daar au serieux genomen wordt. Anders heeft discussieren weinig zin.

Iemand die op een discussieforum op een dergelijke manier post dat niemand hem nog serieus neemt maar daar toch niet van wakker ligt noemt men een trol.

Citaat:
Eu ... wa?
Hé!
Heb je een nieuwe manier gevonden om te reageren op post waar je geen zinnig antwoord op weet te geven?
Vroeger vermeed je posts die je met je mond vol tanden achterlieten gewoon. En dat vond ik eigenlijk een betere manier dan deze "Eu ... wa?"
Want op deze manier is het echt wel overduidelijk dat je niet meer weet van welk hout pijlen maken.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be