Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2020, 21:07   #41
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het verplicht gebruik maken van winkelkarren is geen wondermiddel - verre van, en soms vind ik het ook overdreven - maar het heeft wel enkele voordelen:
  • men kan controleren hoeveel mensen er in de winkel zijn door slechts een beperkt aantal karren aan te bieden
  • men kan zo ook het maximum aantal klanten beperken
  • tijdens het aanschuiven wordt er meer afstand gehouden
Goede antwoorden.

Ik zie het ook zo.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2020, 21:43   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Die afstand houden en karren gedoe heb je dan wel in grootwarenhuizen.
Maar in heel veel gewone winkels is daar niks van te zien. Geen masker of handjes ontsmetten.
Niks gewoon.
Ik kan er tientallen opnoemen in 1 en dezelfde straten.

Welk nut heeft dan dat gedoe in grootwarenhuis?

Net zoals die bubbels.
Iedere persoon mag 12 anderen in zijn bubbel steken. Vermenigvuldig dat eens en gans het sportpaleis zit in uwe bubbel zonder dat je het zelf beseft.

Pff... Expres doen ze die dingen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 juli 2020 om 22:08.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2020, 23:47   #43
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Goede antwoorden.

Ik zie het ook zo.
Nou niet, antwoorden 1 en 2 is hetzelfde antwoord.
En 3 is niet waar, voor de kassa's staan 1.5 m strepen op de vloer geschilderd, waarom zou je dan nog eens winkelkarren moeten hebben? En zelfs zonder strepen en karren, als er een griepgolf is en daar mensen vroeger door dood gaan, dan zullen de overgeblevenen wel vanzelf afstand houden, uit schrik voor, jawel, Pietje De Dood.
De dwingerij doet net het omgekeerde: ze concentreert klanten. Je snapt toch dat als ze de klanten in de winkel limiteren, dat de klanten boven de limiet niet terug naar huis gaan gaan, en dat de file gewoon elders (buiten) staat ipv binnen? En daar is het zelfs lastiger om risico in te schatten, immers er kan wind zijn die uitgeademde/gehoeste druppeltjes een zwieper geeft, en wat stelt die Heilige 1.5 Meter dan nog voor? Niks. Het kan veiliger zijn om tegen iemand te leunen die in de richting staat waarnaar de wind blaast, dan op 10 meter te staan van iemand die in de richting staat vanwaar de wind komt.

De to the point essentie is dat die winkelkarren / korven dwang louter als ersatz rantsoeneringsmethode is bedoeld, een gemakkelijke manier om de door de Commies afgedwongen limiet te realiseren. Klaarblijkelijk vinden ze het extra risico op virusverspreiding wegens iedereen die ze moet aanraken, minder erg dan de limiet in de winkel te handhaven.

Alles samen: heel de winkelkarren/korven dwingerij speelt de virusverspreiding net in kaart - het nadeel van de estafette stokken is veel zwaarwegender dan het voordeel van een klantenlimiet in de winkel, die op zijn beurt teniet wordt gedaan doordat het het contact tussen klanten gewoon naar elders (buiten) verplaatst.
Vandaag nog eens gevraagd in een winkel waar ik dit jaar nog niet binnen ben geweest. Een vast personeelslid. De uitleg was die klantenlimiet gedwongen door overheid. Ik antwoordde erop dat het toch veiliger was zo weinig mogelijk aan te raken, en het personeelslid antwoordde dat ze de korven ontsmetten. Ik terug: dan heb je afhankelijkheid van hoe goed de ontsmetting is gedaan, bij niet aanraken heb je geen afhankelijkheid / derde. En ik zei ook dat naast dit eerste, de ontsmetting met alcohol gebeurt, dat heel snel verdampt, en goed mogelijk niet eens de tijd krijgt om eventuele virussen te doden. Ik illustreerde dat door te sproeien op mijn hand. Een paar seconden later was die al weer droog.
En toen wist het personeelslid geen antwoord meer.
Ik ben vandaag 4 winkels binnen geweest, in maar één heb ik kar of mand genomen. Dit is niet ernstig meer. Risico op besmetting moeten lopen louter en alleen maar omdat ze gemakkelijk zouden kunnen bijhouden hoeveel klanten er in de winkel zijn.
Ze moeten toch personeel bij de ingang plaatsen. Dat die de mensen gewoon tellen, + bij binnenkomen, - bij buitengaan. Opgelost. Dat zou zelfs automatisch kunnen. Bewegingsmelders worden alomgebruikt. En een lamp of zo sturen als de limiet is bereikt.
Maar ze willen jobkes voor de vrindjes creeren, automatisatie is foei.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 12:42   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Toch wel:
https://www.belgium.be/nl/nieuws/202...te_maatregelen

En zoals hier gezegd: de winkelkarren/manden worden "misbruikt" als manier om dat klantenaantal gemakkelijk te rantsoeneren.
Dat ze als estafettestokjes voor het virus fungeren, wordt blijkbaar geaccepteerd.
Ofwel kunt gij niet lezen, ofwel kan ik niet lezen, over die niet bestaande WETTELIJKE verplichting om een karretje te nemen om te mogen winkelen.

En ofwel kan ik niet begrijpen, of jij niet begrijpen: als een winkelier zegt dat je een rode hoed moet opzetten om in zijn zaak binnen te mogen, dan is dat zijn goed recht, dat is zijn vrijheid.
(en mocht ik winkelier zijn, en er komt ene zagen voor dat verplicht te nemen karretje, hij kwam er zelfs niet meer in met of zonder een karretje. Nog niet met tien karretjes.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 juli 2020 om 12:42.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 12:49   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Voor zover ik weet is een grootwarenhuis nog altijd geen privé club waar de eigenaar zijn wetten te stellen heeft.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 12:59   #46
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor zover ik weet is een grootwarenhuis nog altijd geen privé club waar de eigenaar zijn wetten te stellen heeft.
Ze kunnen de ingang verbieden omwille van een objectieve reden. En dit is objectief.
Het is ook heel begrijpelijk. Stel dat er een Corona besmetting gelinkt wordt aan de zaak dan kan de handelaar zijn zaak een paar weken sluiten.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 13:05   #47
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor zover ik weet is een grootwarenhuis nog altijd geen privé club waar de eigenaar zijn wetten te stellen heeft.
Een winkel is privé, einde verhaal.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 13:52   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Een winkel is privé, einde verhaal.
Neenee.

Zo werkt het niet.
Wil je prive moet je leden hebben.
Met lidkaart.

Zoniet nikske privé.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 13:53   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze kunnen de ingang verbieden omwille van een objectieve reden. En dit is objectief.
Het is ook heel begrijpelijk. Stel dat er een Corona besmetting gelinkt wordt aan de zaak dan kan de handelaar zijn zaak een paar weken sluiten.
Sluiten mag altijd.

Maar dingen verplichten is wat anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 14:06   #50
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Neenee.

Zo werkt het niet.
Wil je prive moet je leden hebben.
Met lidkaart.

Zoniet nikske privé.
Als je een objectieve reden kan geven kan je altijd mensen weigeren. Bijvoorbeeld iemand die zat is. Of gevaarlijk is zoals iemand zonder mondmasker.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 17:38   #51
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Neenee.

Zo werkt het niet.
Wil je prive moet je leden hebben.
Met lidkaart.

Zoniet nikske privé.
Dit is gewoon nonsens.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 18:04   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Neenee.

Zo werkt het niet.
Wil je prive moet je leden hebben.
Met lidkaart.

Zoniet nikske privé.
Verwar je niet met die nuances tussen gewone café's en private clubs; waar die laatste dermate privaat zijn dat de flikken er zonder toestemming maar binnen mogen komen met een huiszoekingsbevel?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 19:18   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je een objectieve reden kan geven kan je altijd mensen weigeren. Bijvoorbeeld iemand die zat is. Of gevaarlijk is zoals iemand zonder mondmasker.
Winkels zijn vrije toegang. Discriminatie op basis van kledij of wat dan ook is verboden. Orde verstoring is wat anders.


Privé winkel of club niet.
In uwe prive doe je wat je wilt. En verbied je of laat je toe wat jij wil.
Daarom dat bv sexclubs prive zijn.
Anders mag dat niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 juli 2020 om 19:20.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 19:22   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Verwar je niet met die nuances tussen gewone café's en private clubs; waar die laatste dermate privaat zijn dat de flikken er zonder toestemming maar binnen mogen komen met een huiszoekingsbevel?
Het is dan ook privé.
Gelijk in uw huis. Daar is het ook geen opendeur kijkdag voor de politie he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 19:28   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Op een deur staat ‘geen ingang’ of ‘toegang verboden’. Een winkel waar iedereen naar binnen kan lopen en niet verplicht is iets te kopen, meldt ‘toegang vrij’.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 20:02   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een winkel waar niet ieder binnen mag heeft een pas. Zie bv "makro".
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 20:11   #57
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ofwel kunt gij niet lezen, ofwel kan ik niet lezen, over die niet bestaande WETTELIJKE verplichting om een karretje te nemen om te mogen winkelen.

En ofwel kan ik niet begrijpen, of jij niet begrijpen: als een winkelier zegt dat je een rode hoed moet opzetten om in zijn zaak binnen te mogen, dan is dat zijn goed recht, dat is zijn vrijheid.
(en mocht ik winkelier zijn, en er komt ene zagen voor dat verplicht te nemen karretje, hij kwam er zelfs niet meer in met of zonder een karretje. Nog niet met tien karretjes.)
Jij kunt blijkbaar geen verbanden zien.
Er is een wettelijke verplichting, voor winkels, die hen een max aantal klanten binnen oplegt, op basis van hoeveel vierkante meter de winkel is.
De winkels hebben dus elk dat rantsoen klanten binnen, en zetten dat als aantal karren of manden. Als die weg zijn, aanzien ze dat als limiet bereikt, en weigeren ze verdere klanten toe te laten.
Het verplichten van klanten door winkels, is bijgevolg een doorgeving van het dwingen van winkels tot een max aantal klanten binnen.
De rode hoed in je sullige analogie, is dus wel degelijk door overheid, niet door winkels, verplicht.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 20:28   #58
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Winkels zijn vrije toegang.
Vrije toegang is niet hetzelfde als openbaar...
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 20:44   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vrije toegang is niet hetzelfde als openbaar...
Iedere winkel kan binnen het kader van de wet zijn huisregels schrijven.
Bv inzage in uw tas of gebruik maken van cameras.
Dit echter moet uithangen bij de ingang. Enkel dan heb je een privaat rechterlijke verbintenis. ( zie je meestal nergens)

De winkelier mag een dief aanhouden of de toegang ontzeggen. Eveneens lastige mensen of groepen.

Voor de rest is vrije ingang wat het zegt. Iedereen is vrij om binnen te komen zonder aankoop verplichtingen.

Ik vermoed dat nogal wat mensen hier niet zo goed op de hoogte is.

Je kan dus niet zomaar zeggen dat je enkel in stadskledij of avondkledij binnen mag. Of bv extranger nord africain.

Wil je andere regels moet je overschakelen naar het systeem Makro met kaart op naam.
Daar kan je meer regels gebruiken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 juli 2020 om 20:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 21:04   #60
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iedere winkel kan binnen het kader van de wet zijn huisregels schrijven.
Bv inzage in uw tas of gebruik maken van cameras.
Dit echter moet uithangen bij de ingang. Enkel dan heb je een privaat rechterlijke verbintenis. ( zie je meestal nergens)

De winkelier mag een dief aanhouden of de toegang ontzeggen. Eveneens lastige mensen of groepen.

Voor de rest is vrije ingang wat het zegt. Iedereen is vrij om binnen te komen zonder aankoop verplichtingen.

Ik vermoed dat nogal wat mensen hier niet zo goed op de hoogte is.

Je kan dus niet zomaar zeggen dat je enkel in stadskledij of avondkledij binnen mag. Of bv extranger nord africain.

Wil je andere regels moet je overschakelen naar het systeem Makro met kaart op naam.
Daar kan je meer regels gebruiken.
Tegenwoordig kan iedereen een Makro kaart aanvragen. Die winkels zijn trouwens voorbij gestreefd. 30-40 jaar terug waren die winkels goedkoper en geschikt voor aankopen van kleine winkels of bedrijfscantines en horeca etc. Nu ben je duurder af in de Makro. Op termijn is Makro ten dode opgeschreven.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be