Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2022, 15:17   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard Rijbewijs met opfrissingsmomenten noodzakelijk?

Iedereen opnieuw zijn rijexamen afleggen: zijn opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs noodzakelijk?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...edgdhp&pc=U531


Mensen rijden te veel op automatische piloot.
Ik denk dat dit net goed is.

De sectorfederatie ziet blijkbaar het goud al blinken, want zo'n opfrissingsmomenten brengen geld in het laatje.


De sectorfederatie GOCA Vlaanderen pleit voor regelmatige opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs. Het onafhankelijke platform lanceert die oproep naar aanleiding van een test van het VRT-programma Factcheckers, waarbij aan 101 bestuurders werd gevraagd om opnieuw hun theorie- en praktijkexamen voor het rijbewijs af te leggen. De resultaten laten weinig aan de verbeelding over.

Vandaag gelden er andere verkeersregels dan pakweg twintig jaar geleden. De verkeerscode wordt met de regelmaat van de klok aangepast om zo de verkeersveiligheid te garanderen. Daardoor is niet iedereen voldoende op de hoogte van de huidige verkeersregels. In ons land zijn er op dit moment geen verplichte opfrissingcursussen voor mensen met een rijbewijs. En dat heeft vergaande gevolgen voor de verkeerskennis van de Belgische bestuurder, leert een test van Factcheckers.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2022, 15:57   #2
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Wegcode moest al lang vereenvoudigd zijn .....en in heel Europa hetzelfde.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2022, 16:57   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Wegcode moest al lang vereenvoudigd zijn .....en in heel Europa hetzelfde.
Tja, de rijscholen zijn tegen.
De voorrang van rechts is een gedrocht. Afschaffen die rommel.
Gewoon duidelijke signalisering!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2022, 17:01   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Het probleem is dat ze daar afkomen met vragen waar over zaken die ge enkel nog weet als ge u voorbereid hebt op zo’n examen. En dat ge weet wat ze gaan vragen. En ge hebt ook weinig tijd om alle borden en wegmarkeringen op een foto te zien.
Heb zo eens een test gedaan. 33 op 50

https://mijnrijbewijs.eu/proefexamen?type=rijbewijsb

Bijvoorbeeld
- het gebruik van een trekhaak. Ik gebruik dat nooit, dus ik weet dat niet.
- gebruik van koplampen. Ik weet dat ik die kort bij een voorligger best niet gebruik, maar hoeveel meter dat juist moet zijn
- veroorzaakt verkeer zure regen. In eerste opwelling: geen zwavel dus niet. Uiteraard was ik de NOx effe vergeten, maar wat is het belang als je achter het stuur zit.
- wat is de voornaamste oorzaak van aquaplaning? Snelheid of spoorvorming? Allebei, maar dat was geen optie.
- wat moet ge doen met de bandenspanning als ge op lange reis gaat. Ik dacht niets, maar dat is blijkbaar niet juist.
Etc…

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 6 januari 2022 om 17:02.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 08:28   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het probleem is dat ze daar afkomen met vragen waar over zaken die ge enkel nog weet als ge u voorbereid hebt op zo’n examen. En dat ge weet wat ze gaan vragen. En ge hebt ook weinig tijd om alle borden en wegmarkeringen op een foto te zien.
Heb zo eens een test gedaan. 33 op 50

https://mijnrijbewijs.eu/proefexamen?type=rijbewijsb

Bijvoorbeeld
- het gebruik van een trekhaak. Ik gebruik dat nooit, dus ik weet dat niet.
- gebruik van koplampen. Ik weet dat ik die kort bij een voorligger best niet gebruik, maar hoeveel meter dat juist moet zijn
- veroorzaakt verkeer zure regen. In eerste opwelling: geen zwavel dus niet. Uiteraard was ik de NOx effe vergeten, maar wat is het belang als je achter het stuur zit.
- wat is de voornaamste oorzaak van aquaplaning? Snelheid of spoorvorming? Allebei, maar dat was geen optie.
- wat moet ge doen met de bandenspanning als ge op lange reis gaat. Ik dacht niets, maar dat is blijkbaar niet juist.
Etc…
Klopt helemaal.
En de foutjes die gemaakt worden bij de praktische testen waren zo belachelijk (ik heb daar eens een stukje van gezien).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 09:50   #6
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het probleem is dat ze daar afkomen met vragen waar over zaken die ge enkel nog weet als ge u voorbereid hebt op zo’n examen. En dat ge weet wat ze gaan vragen. En ge hebt ook weinig tijd om alle borden en wegmarkeringen op een foto te zien.
Heb zo eens een test gedaan. 33 op 50

https://mijnrijbewijs.eu/proefexamen?type=rijbewijsb

Bijvoorbeeld
- het gebruik van een trekhaak. Ik gebruik dat nooit, dus ik weet dat niet.
- gebruik van koplampen. Ik weet dat ik die kort bij een voorligger best niet gebruik, maar hoeveel meter dat juist moet zijn
- veroorzaakt verkeer zure regen. In eerste opwelling: geen zwavel dus niet. Uiteraard was ik de NOx effe vergeten, maar wat is het belang als je achter het stuur zit.
- wat is de voornaamste oorzaak van aquaplaning? Snelheid of spoorvorming? Allebei, maar dat was geen optie.
- wat moet ge doen met de bandenspanning als ge op lange reis gaat. Ik dacht niets, maar dat is blijkbaar niet juist.
Etc…
Is zoals de examen op bedrijven voor BA4/BA5 voor elektriciens in bedrijven

Vakbondsvriendjes krijgen de vragen op voorhand .....maar daar staan dan vragen in over dingen die men al jaren niet meer verkoopt .

Mechanieker alles juist en laat je die iets doen en gebruikt de verkeerde kabels en die weet niet wat de betekenis is in het rechthoekje op een zekering vb 6000.

Gewoon commedie de meest regeltjes.

En dan komt er een buitenfirma iets installeren en die hebben ze juist uit een ....land binnengelaten een die er niets van kent onder leiding van iemand die er iets zou moeten van kennen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 11:13   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Iedereen opnieuw zijn rijexamen afleggen: zijn opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs noodzakelijk?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...edgdhp&pc=U531


Mensen rijden te veel op automatische piloot.
Ik denk dat dit net goed is.

De sectorfederatie ziet blijkbaar het goud al blinken, want zo'n opfrissingsmomenten brengen geld in het laatje.


De sectorfederatie GOCA Vlaanderen pleit voor regelmatige opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs. Het onafhankelijke platform lanceert die oproep naar aanleiding van een test van het VRT-programma Factcheckers, waarbij aan 101 bestuurders werd gevraagd om opnieuw hun theorie- en praktijkexamen voor het rijbewijs af te leggen. De resultaten laten weinig aan de verbeelding over.

Vandaag gelden er andere verkeersregels dan pakweg twintig jaar geleden. De verkeerscode wordt met de regelmaat van de klok aangepast om zo de verkeersveiligheid te garanderen. Daardoor is niet iedereen voldoende op de hoogte van de huidige verkeersregels. In ons land zijn er op dit moment geen verplichte opfrissingcursussen voor mensen met een rijbewijs. En dat heeft vergaande gevolgen voor de verkeerskennis van de Belgische bestuurder, leert een test van Factcheckers.
Laat ons alle rijbewijzen een maximale geldigheidsduur geven van 5 jaar.
Daarna terug het traject examens.

De gepensioneerden (65+) pakken we nog harder aan met jaarlijkse testen en examens.

Goed zo ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 12:07   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Wie 10 jaar rijdt zonder ongevallen, moeten ze absoluut gerust laten, tenzij de flikken betrokkene betrappen op bijzonder onhandig of gevaarlijk rijden.

En akkoord: vanaf pakweg 82 jaar, een tweejaarlijkse medische controle.

(mededeling)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 20:14   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

Bedrijven die iets DOEN (frieten bakken,deuren schilderen,vorkheftrucks herstellen,doden cremeren,varkens uitsnijden,......) noem maar op, vallen nu echt zonder volk.

Ondertussen zitten honderduizenden nietsnutten aan "de staat",een aantal vrije beroepen,en tientallen soorten andere van de wetgeving afhankelijke "dienst" bedrijven te verzinnen hoe ze geld kunnen kloppen uit de krimpende groep mensen die IETS DOET.....

Dat kan.
certificeer,belast,kontroleer,reguleer,"omkader" alles wat die DOENDE mensen NODIG hebben en doe uzelf daarbij als nuttig voor.....

Laatst gewijzigd door kelt : 7 januari 2022 om 20:16.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 11:09   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.434
Standaard

Wat mij vooral opvalt is dat er een heel deel een aantal basis regels niet snappen of er vierkant hun ... aan vegen.

Als uw bord einde bebouwde kom bent gepasseerd of een zijweg bent voorbijgegaan waar daarvoor een snelheidsbeperking gold komt die te vervallen. Gevolg een massa debielen die overal nog 50 rijdt. Want ze hebben het bordje van 70 niet gezien ... (natuurlijk niet dat is ook niet nodig, debielen ! )

Zo een doorlopende witte lijn in het midden van een bocht, dat wil zeggen dat ge er niet over moogt gaan, een stuur dient om aan te draaien en als je dat naar rechts draait en je uw bocht goed aansnijdt is het dus ook niet nodig om uw tegenligger te doen schrikken met uw slecht rijgedrag

Als ge een rij geparkeerde auto's voorbij wil, heeft die tegenligger echt wel voorrang op zijn weghelft.

etc... etc...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 11:19   #11
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Iedereen opnieuw zijn rijexamen afleggen: zijn opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs noodzakelijk?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...edgdhp&pc=U531


Mensen rijden te veel op automatische piloot.
Ik denk dat dit net goed is.

De sectorfederatie ziet blijkbaar het goud al blinken, want zo'n opfrissingsmomenten brengen geld in het laatje.


De sectorfederatie GOCA Vlaanderen pleit voor regelmatige opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs. Het onafhankelijke platform lanceert die oproep naar aanleiding van een test van het VRT-programma Factcheckers, waarbij aan 101 bestuurders werd gevraagd om opnieuw hun theorie- en praktijkexamen voor het rijbewijs af te leggen. De resultaten laten weinig aan de verbeelding over.

Vandaag gelden er andere verkeersregels dan pakweg twintig jaar geleden. De verkeerscode wordt met de regelmaat van de klok aangepast om zo de verkeersveiligheid te garanderen. Daardoor is niet iedereen voldoende op de hoogte van de huidige verkeersregels. In ons land zijn er op dit moment geen verplichte opfrissingcursussen voor mensen met een rijbewijs. En dat heeft vergaande gevolgen voor de verkeerskennis van de Belgische bestuurder, leert een test van Factcheckers.
Ik mag hopen van niet, anders kan ik weer met die van ons overal naartoe rijden.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 13:13   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik mag hopen van niet, anders kan ik weer met die van ons overal naartoe rijden.
Ge kunt haar zo een aixameke geven he, maar ja dan rijdt dat ook weer in de weg.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 13:14   #13
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ge kunt haar zo een aixameke geven he, maar ja dan rijdt dat ook weer in de weg.
In een klein luciferdoosje krijg je die niet in, ze is een grote gewoon.

'k vraag me nog altijd af hoe ze ooit geslaagd is in haar praktijk examen.
Maar kom, ze rijdt ondertussen al 20 jaar rond zonder 1 ongeval en met slechts een snelheidsboete of twee. Zo slecht zal het dus niet zijn.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 10 januari 2022 om 13:17.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 13:23   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In een klein luciferdoosje krijg je die niet in, ze is een grote gewoon.

'k vraag me nog altijd af hoe ze ooit geslaagd is in haar praktijk examen.
Maar kom, ze rijdt ondertussen al 20 jaar rond zonder 1 ongeval en met slechts een snelheidsboete of twee. Zo slecht zal het dus niet zijn.
ik zou haar dat niet vragen, ... ge gaat misschien een heel vreemd verhaal te horen krijgen, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 13:47   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik zou haar dat niet vragen, ... ge gaat misschien een heel vreemd verhaal te horen krijgen, ...
Haar talenten gebruikt?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 14:34   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Haar talenten gebruikt?
Een goed verstaander.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 18:10   #17
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Iedereen opnieuw zijn rijexamen afleggen: zijn opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs noodzakelijk?

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...edgdhp&pc=U531


Mensen rijden te veel op automatische piloot.
Ik denk dat dit net goed is.

De sectorfederatie ziet blijkbaar het goud al blinken, want zo'n opfrissingsmomenten brengen geld in het laatje.


De sectorfederatie GOCA Vlaanderen pleit voor regelmatige opfrissingsmomenten voor mensen met een rijbewijs. Het onafhankelijke platform lanceert die oproep naar aanleiding van een test van het VRT-programma Factcheckers, waarbij aan 101 bestuurders werd gevraagd om opnieuw hun theorie- en praktijkexamen voor het rijbewijs af te leggen. De resultaten laten weinig aan de verbeelding over.

Vandaag gelden er andere verkeersregels dan pakweg twintig jaar geleden. De verkeerscode wordt met de regelmaat van de klok aangepast om zo de verkeersveiligheid te garanderen. Daardoor is niet iedereen voldoende op de hoogte van de huidige verkeersregels. In ons land zijn er op dit moment geen verplichte opfrissingcursussen voor mensen met een rijbewijs. En dat heeft vergaande gevolgen voor de verkeerskennis van de Belgische bestuurder, leert een test van Factcheckers.
Wat die test van Factcheckers aantoont is dat vooral dan het theorie-examen irrelevant is voor wat mensen van de wegcode in het dagelijks rijden nodig hebben.

Opfrissingscursussen kosten alleen geld en brengen niets op. De chauffeurs in het land die het beste de wegcode kennen, dat zijn de jonge chauffeurs die nog niet lang geleden hun rijbewijs hebben behaald, en dat is tegelijk de groep met het hoogste risico op een ongeval.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 18:20   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(...)
En akkoord: vanaf pakweg 82 jaar, een tweejaarlijkse medische controle.

(...)
Ben ik al evenmin voor te vinden.
Vanaf welke leeftijd voer je dat dan in, en waarop gebaseerd? En welke criteria hanteer je om iemand wel of niet verder te laten rijden, en waarop gebaseerd?

Dat wordt weer nieuwe pure administratieve willekeur waar mensen het slachtoffer van worden.

Naargelang mensen ouder worden en wat minder goed zien of horen of wat onhandiger worden passen ze zich vanzelf aan hun verminderde mogelijkheden aan. De actieradius wordt kleiner, of ze rijden niet meer 's nachts of als het regent. In de praktijk is er geen probleem. Je ziet dat ook in de statistieken waarin de kans op een dodelijke afloop pas bij heel hoge leeftijd toeneemt en dat omdat mensen dan lichamelijk zwakker zijn en een ongeval sneller niet overleven.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2022, 12:54   #19
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja, de rijscholen zijn tegen.
De voorrang van rechts is een gedrocht. Afschaffen die rommel.
Gewoon duidelijke signalisering!
Waarom de voorrangsregel van rechts afschaffen?
Die regel is toch duidelijk als er geen verkeersborden staan.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2022, 13:36   #20
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Waarom de voorrangsregel van rechts afschaffen?
Die regel is toch duidelijk als er geen verkeersborden staan.
Omdat die gevaarlijk is. Hoe dikwijls kom je "op den buiten" niet een verhard veldwegeltje tegen die op een rechte baan uitkomt? Met moeite te zien en ongekend voor wie niet uit de buurt is. Daar uw voorrang van rechts nemen is gewoon ongevallen zoeken.
Bij T kruispunten zou diegene die rechtdoor gaat voorrang moeten hebben. + kruispunten moeten met borden worden aangegeven.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 11 januari 2022 om 13:37.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be