Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 29 maart 2004, 10:37   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

De Standaard,
26-03-2004

Marie-Rose Morel;

De circusleeuw klauwt niet - Hebben we wel de wil om het Vlaams Blok opnieuw te evalueren en te kiezen voor een echt Vlaams beleid?

DAT de inzet van 13 juni het breken van Paars is, wordt ons nu al maanden verkondigd door alle oppositiepartijen. Volgens de laatste peilingen zouden diezelfde oppositiepartijen duidelijk op een overwinning afstevenen. Hoog tijd dus dat ze zich bezinnen over hun toekomstige coalitiepartners.

13 juni kan een keerpunt betekenen voor Vlaanderen. Paars zal gebroken worden, maar of dit een grote impact zal hebben op het beleid is afhankelijk van de samenstelling van de nieuwe Vlaamse regering. Wordt het opnieuw een coalitie met restanten van de zo gewraakte paarse miskleun? Zal het water naar rood en blauw op 14 juni plots niet meer te diep zijn? Tot wat een monstercoalitie kan leiden, kun je vaststellen in Antwerpen. Alleen over de taalgrens zal zo'n Vlaams vehikel op applaus onthaald worden. Of zal men moedig en met echte Vlaamse reflexen kiezen voor een coalitie met de drie partijen die pretenderen de Vlaamse belangen te willen dienen eindelijk een sterke meerderheid voor een sterk beleid.

Van Wallonië leren we dat het belgicistische ,,Eendracht maakt macht'' vruchten kan afwerpen. We moeten een sterk Vlaams front krijgen, dat vrij en ongebonden naar de onderhandelingstafel kan, met politici zonder verplichtingen in het zuiden van dit land. Alleen dan kan de dictatuur van de PS gebroken worden.

Uiteraard willen de huidige regeringspartijen het Vlaamse kartel vleugellam maken door hen apriori te laten verklaren het cordon sanitaire niet te zullen breken. Ze zouden geen goede strategen zijn mochten ze dat niet proberen. Het cordon is hun vrijkaart voor regeringsdeelname.

En wat onze kartelpartner betreft: van Eyskens en Dehaene hadden we als N-VA'ers sowieso niet veel respect voor onze Vlaamse punten verwacht. En dat het ACW ons niet met open armen stond op te wachten, is ook geen verrassing. Maar dat de voorzitter van CD&V blijkbaar met een gespleten tong spreekt, stemt toch even tot nadenken. Het bewuste artikel in Le Soir moet bij menig N-VA'er toch de haren te berge doen rijzen. Zelden vertoond dat men al voor de verkiezingen de absolutie aan Di Rupo gaat vragen. Nog verontrustender is het artikel in Tertio waar Leterme zegt: ,,Ik zal in geen geval besturen met het Vlaams Blok. Toch gruw ik van de Antwerpse situatie. Dat is de tol van de pretentie van paars.''

Getuigt de situatie in Antwerpen van de pretentie van Paars, wat dan te denken van het terugkomen op een eerder ingenomen standpunt? Het pre-electorale a-priori van de CD&V-voorzitter ruikt naar berekende dubbelhartigheid en is de voorbode van slecht bestuur. Onze partij heeft het cordon sanitaire altijd streng veroordeeld. ,,Partijen telkens opnieuw beoordelen op hun inhoud'': hoe vaak heb ik dat in debatten niet verdedigd. Nu moeten we bewijzen dat dit geen loze woorden waren.

Laten we het huidige Vlaams Blok samen met onze kartelpartner evalueren. De bokshandschoen maakte plaats voor een uitgestoken hand van de voorzitter. Publiekelijk werd er afstand genomen van de punten die ons tegen de borst stootten. Het Vlaams Blok werd volwassen en lijkt bereid de spelregels voor een coalitiedeelname te respecteren.

Wat willen we nog meer? Garanties voor hun oprechtheid? Maar dat is nu jammer genoeg onmogelijk, want er is steeds een risico aan elke samenwerking, met wie dan ook. Maar we zijn zelf toch ook mee aan zet, en we kunnen er toch over waken dat afspraken gerespecteerd worden? Of is ons zelfvertrouwen zo ver weg?

Laten we eerlijk zijn. Hebben we eigenlijk wel de wil om het Vlaams Blok opnieuw te evalueren en te kiezen voor een echt Vlaams beleid, of werd de Vlaamse Leeuw op Valentijnsdag een circusleeuw? Tandeloos en zonder klauwen, bereid om elk kunstje te doen in ruil voor?Marie-Rose Morel

(De auteur stond bij de voorbije federale verkiezingen op de tweede plaats van de
N-VA-senaatslijst.)

Marie-Rose Morel
jan hyoens is offline  
Oud 29 maart 2004, 16:05   #2
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Verstandige dame, ons Marie-Rose. Alleen zou ze wat realistischer moeten zijn: N-VA en Vlaams Blok halen nooit ofte nimmer op 13 juni voldoende stemmen voor een regeringscoalitie. Zolang geen enkele andere partij met het Blok wil samenwerken, heeft het weinig zin voor de N-VA om met het Blok in zee te gaan. We zijn gedwongen om, als we in de Vlaamse regering zouden stappen, dat met één van de traditionele partijen te doen.
Zeggen dat het met Vlaams Blok ook zou kunnen, is zeker waar. De N-VA verwerpt het cordon sanitaire inderdaad. Maar aangezien het niet haalbaar is, is erover filosoferen verloren tijd.
zorroaster is offline  
Oud 29 maart 2004, 16:35   #3
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Marie-Rose werd ongetwijfeld zoals zovele anderen benaderd en zand in de ogen gestrooid. Naïeviteit is geen ondeugd, ook niet zich laten misbruiken...
De aap zal nog wel uit de mouwen komen, geduld !
Brugge Veilig en Leefbaar is offline  
Oud 29 maart 2004, 16:40   #4
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Marie-Rose werd ongetwijfeld zoals zovele anderen benaderd en zand in de ogen gestrooid. Naïeviteit is geen ondeugd, ook niet zich laten misbruiken...
De aap zal nog wel uit de mouwen komen, geduld !
Naar wat ik, in alle bescheidenheid hoor, opving is er bij de N-VA een deel mensen die niet laaiend enthousiast is over de wijze waarop het kartel ineen gebokst is. Misschien kan het daar aan liggen?
De Garde is offline  
Oud 29 maart 2004, 17:39   #5
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Marie-Rose werd ongetwijfeld zoals zovele anderen benaderd en zand in de ogen gestrooid. Naïeviteit is geen ondeugd, ook niet zich laten misbruiken...
De aap zal nog wel uit de mouwen komen, geduld !
Naar wat ik, in alle bescheidenheid hoor, opving is er bij de N-VA een deel mensen die niet laaiend enthousiast is over de wijze waarop het kartel ineen gebokst is. Misschien kan het daar aan liggen?
Zal ik geenszins tegenspreken. De vraag is of er een andere keuze mogelijk was, ook het Blok heeft haar (stille) medewerking verleend aan de ondemocratische kieshervorming. Daar het Blok onbespreekbaar is én blijft hadden ze weinig keuze...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline  
Oud 29 maart 2004, 17:56   #6
Lesane
Provinciaal Statenlid
 
Lesane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde

Naar wat ik, in alle bescheidenheid hoor, opving is er bij de N-VA een deel mensen die niet laaiend enthousiast is over de wijze waarop het kartel ineen gebokst is. Misschien kan het daar aan liggen?
Zal ik geenszins tegenspreken. De vraag is of er een andere keuze mogelijk was, ook het Blok heeft haar (stille) medewerking verleend aan de ondemocratische kieshervorming. Daar het Blok onbespreekbaar is én blijft hadden ze weinig keuze...
Het Blok verkondigt altijd dat ze de hand naar de N-VA hadden uitgestoken. Dat is nu dus echt wel dikke zever he. Het enige wat ze gedaan hebben is de hand uitgestoken naar individuele N-VA'ers. En dit met als enige doel de N-VA te destabiliseren.
__________________
If there is going to be any peace on earth, it is going to come in the consequence of our people uniting to defeat US imperialism once and for all!!!

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  
Oud 29 maart 2004, 19:34   #7
Fribre
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 27 april 2003
Berichten: 2.021
Standaard

Heeft Morel een verkiesbare plaats op de Kartellijst gekregen?
__________________
[size=2][/size]
Fribre is offline  
Oud 29 maart 2004, 23:42   #8
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Heeft Morel een verkiesbare plaats op de Kartellijst gekregen?
Nee, die waren helaas niet zo dikgezaaid. Maar om haar nu van frustratie te beschuldigen omwille van een gemiste plaats vind ik wat ver gaan. Zij had evengoed al lang naar het Vlaams Blok kunnen trekken en toch is ze de N-VA trouw gebleven.
zorroaster is offline  
Oud 30 maart 2004, 01:05   #9
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Heeft Morel een verkiesbare plaats op de Kartellijst gekregen?
Nee, die waren helaas niet zo dikgezaaid. Maar om haar nu van frustratie te beschuldigen omwille van een gemiste plaats vind ik wat ver gaan. Zij had evengoed al lang naar het Vlaams Blok kunnen trekken en toch is ze de N-VA trouw gebleven.
Dan siert haar dat. Al ben ik het niet eens met haar visie.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 30 maart 2004, 03:21   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

CD&V heeft veel geluk dat de meeste Vlamingen nooit een franstalige krant bekijken, maar voor degenen die dat wel doen is het overduidelijk dat er van CD&V (en dus bijgevolg ook van het kartel) niks te verwachten valt voor vlaanderen. (En ik zeg dat niet met leedvermaak, maar ik vind dat oprecht spijtig).
Rr00ttt is offline  
Oud 30 maart 2004, 04:14   #11
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Het Blok verkondigt altijd dat ze de hand naar de N-VA hadden uitgestoken. Dat is nu dus echt wel dikke zever he. Het enige wat ze gedaan hebben is de hand uitgestoken naar individuele N-VA'ers. En dit met als enige doel de N-VA te destabiliseren.
Dat is pertinent onwaar. In eerste instantie zijn er verscheidene pogingen geweest vanuit het VB om met de N-VA als partij samen te werken. Bourgeois zag dit echter niet zitten (wat zijn goed recht is natuurlijk).
Rr00ttt is offline  
Oud 30 maart 2004, 09:55   #12
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde

Naar wat ik, in alle bescheidenheid hoor, opving is er bij de N-VA een deel mensen die niet laaiend enthousiast is over de wijze waarop het kartel ineen gebokst is. Misschien kan het daar aan liggen?
Zal ik geenszins tegenspreken. De vraag is of er een andere keuze mogelijk was, ook het Blok heeft haar (stille) medewerking verleend aan de ondemocratische kieshervorming. Daar het Blok onbespreekbaar is én blijft hadden ze weinig keuze...
Yep, praten met het Vlaams Blok, maar die optie is door Bourgeois en C° direct afgewezen, terwijl er in het kader méér dan één stem was die die mogelijkheid wilden onderzoeken.

Is men dan verbaast dat het kartel en zijn logische gevolgen voor spanning zorgt?
De Garde is offline  
Oud 30 maart 2004, 10:42   #13
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Heeft Morel een verkiesbare plaats op de Kartellijst gekregen?
Nee, die waren helaas niet zo dikgezaaid. Maar om haar nu van frustratie te beschuldigen omwille van een gemiste plaats vind ik wat ver gaan. Zij had evengoed al lang naar het Vlaams Blok kunnen trekken en toch is ze de N-VA trouw gebleven.
wat niet is kan nog komen he....
De Knut is offline  
Oud 30 maart 2004, 12:22   #14
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Nee, die waren helaas niet zo dikgezaaid. Maar om haar nu van frustratie te beschuldigen omwille van een gemiste plaats vind ik wat ver gaan. Zij had evengoed al lang naar het Vlaams Blok kunnen trekken en toch is ze de N-VA trouw gebleven.
wat niet is kan nog komen he....
Moet u niet nog eens een arrondissementele penningmeester gaan binnehalen? Of hebt u nog andere "kopstukken" op het oog?
zorroaster is offline  
Oud 30 maart 2004, 12:25   #15
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

Hahaha... ze stond tweede op de NVA-senaatslijst.
Maar de dag dat ze overstapt naar het VB zal het plots geen kopstuk meer zijn. Zo kennen we de Niveanen weer...
De Knut is offline  
Oud 30 maart 2004, 14:44   #16
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Toch wel opvallend da de N-VA'ers hier niet verder komen dan een rondje VB bashing, terwijl de eigenlijke essentie natuurlijk is dat de CD&V al op voorhand heeft duidelijk gemaakt dat er van 'vlaamse eisen' geen sprake zal zijn.

Voor mij is dat de essentie en iets waar de N-VA NU op zou moeten reageren, na de verkiezingen heeft CD&V jullie niet meer nodig hoor. Of gaat het zo ver dat jullie alles maar slikken?
Rr00ttt is offline  
Oud 30 maart 2004, 16:49   #17
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Toch wel opvallend da de N-VA'ers hier niet verder komen dan een rondje VB bashing, terwijl de eigenlijke essentie natuurlijk is dat de CD&V al op voorhand heeft duidelijk gemaakt dat er van 'vlaamse eisen' geen sprake zal zijn.

Voor mij is dat de essentie en iets waar de N-VA NU op zou moeten reageren, na de verkiezingen heeft CD&V jullie niet meer nodig hoor. Of gaat het zo ver dat jullie alles maar slikken?
U mag van mij de tekst tonen waarin Leterme de uitvoering van de vijf Vlaamse resoluties verwerpt. Dat veelbesproken Le Soir-interview, dat stilaan een monster van Loch Ness is (iedereen hoort er wel van, maar niemand heeft het gezien), daarin zegt hij klaar en duidelijk geen regionalisering van de SZ en de volledige gezondheidszorg en justitie wil. Dat wist iedereen, want dat staat niet in de vijf Vlaamse resoluties. Daarin wordt gezondheidszorg voor het grootste deel geregionaliseerd, net als de kinderbijslag en de werkloosheidsuitkeringen.
zorroaster is offline  
Oud 30 maart 2004, 17:49   #18
Fribre
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 27 april 2003
Berichten: 2.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Hahaha... ze stond tweede op de NVA-senaatslijst.
Maar de dag dat ze overstapt naar het VB zal het plots geen kopstuk meer zijn. Zo kennen we de Niveanen weer...
Inderdaad, dan zou blijken dat ze de hele tijd in een verkeerde partij gezeten had én de N-VA'ers de hele tijd bedroog. Waarom zou ze anders overstappen naar het... Blok?
__________________
[size=2][/size]
Fribre is offline  
Oud 31 maart 2004, 00:08   #19
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Inderdaad, dan zou blijken dat ze de hele tijd in een verkeerde partij gezeten had én de N-VA'ers de hele tijd bedroog. Waarom zou ze anders overstappen naar het... Blok?
Je bedoelt "de resterende N-VA'ers". De N-VA is door het kartel een heel andere partij geworden:
Vlaamse onafhankelijkheid? Euh de CD&V wil dat niet.
De belangrijke zaken federaliseren? CD&V wil dat niet.

Wat schiet er dan nog over van het programma van de N-VA van voor het kartel? Is het dan zo moeilijk om in te zien dat voor een aantal mensen, m.n. de 'radikale' vlaams-nationalisten er geen plaats meer is binnen de N-VA?

Nu ja, het is natuurlijk gemakkelijker om overloper te roepen dan om eens in eigen boezem te kijken en te zien wat er nog van de vlaams-nationalistische eisen overblijft i/h kartel. Veel is dat niet.
Rr00ttt is offline  
Oud 31 maart 2004, 00:28   #20
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Hahaha... ze stond tweede op de NVA-senaatslijst.
Maar de dag dat ze overstapt naar het VB zal het plots geen kopstuk meer zijn. Zo kennen we de Niveanen weer...
Tsja, elke keer als ik zie staan op de Blok-website "N-VA-kopstuk stapt over!" houd ik mijn hart vast omdat ik vrees dat we een waardevolle kracht kwijt zijn. Zoals Morel, of zoals De Wever, Brepoels, Stevens...

Blijk het altijd iemand te zijn van wie ik nog nooit gehoord had, zoals recentelijk een jongeman die ocharme de volle twee weken penningmeester geweest is van Ronduit N-VA! En dat bombarderen ze tot N-VA-kopstuk! Zal die even geglommen hebben van trots...
zorroaster is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be