Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

 
 
Discussietools
Oud 19 januari 2007, 08:07   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Het is niet omdat men de bestaande taalwetten behoudt, dat men ze niet licht mag wijzen en de incoherenties mag wegwerken.

Flaminganten wensen toch ook niet de afschaffing van de gewesten, maar hun verdere uitbouw (pure separatisten even terzijde gelaten)?
U stelde eerder dat u de taalwetgeving wilt respecteren en behouden. Wat later komt u aandraven met de degradatie van het Duits.

Wij daarentegen houden er niet zo'n dubbele tong op na. Dat is het grote verschil.

Waar zitten trouwens de "incoherenties" in de taalwetgeving volgens u?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 januari 2007, 09:56   #22
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Individuele meertaligheid kan vanalles betekenen.

Ikzelf ben individueel meertalig. Maar ik denk niet dat mijn individuele meertaligheid ook maar in de verste verte Hans van de Cauter welgevallig zal zijn: ik heb namelijk naast mijn moedertaal om beroepsredenen in dalende orde van belangrijkheid Engels, Spaans, Maleis, Portugees, Duits, Frans en Italiaans aangeleerd. Veel daarvan is intussen gedeeltelijk ondergesneeuwd geraakt en ik gebruik nu meestal Engels op moedertaalnivo, zelfs (op hun eigen verzoek) als kommunikatietaal met Walen, plus af en toe een beetje Duits.

Het mag duidelijk zijn dat mijn geval niet zomaar over te dragen is op iedereen, het is individueel en wijst op een uiterst belangrijk aspekt van een goed begrepen individuele meertaligheid: de keuze moet vrij zijn en aangepast aan het individu. Mijn oudste kinderen hebben nog de mogelijkheid gehad hun tweede taal vrij te kunnen kiezen. Ze hebben Engels genomen en doen er hun voordeel mee. De jongere hebben die keuzemogelijkheid niet meer gehad. Ze hebben Frans moeten nemen en staan nu op achterstand, net als ik die tijdens mijn studentenjaren een hoop tijd die ik beter aan mijn studies had besteed in avondles Engels heb moeten investeren.

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil hier geen lans breken voor het Engels. Want daarmee zijn we in hetzelfde bedje ziek als Hans van de Cauter: het plaatst het volk dat de gekozen taal als moedertaal heeft op voorsprong. Dat wordt zelfs in het lang en het breed uitgelegd door François Grin in zijn studie Lénseignement des langes étrangères comme politique publique. Dat er ook niet-bekrompen Franstaligen zijn geeft hoop.

Ik weet drommels goed wat voor inspanning het vergt om een vreemde taal aan te leren en ik besef dan ook dat het niet iedereen gegeven is er meer dan één te leren. Daarom pleit ik met François Grin voor een veralgemeende tweetaligheid: moedertaal plus Esperanto. Geen gezeik, iedereen gelijk. We lossen daarmee in één keer ook de vertaalproblemen in de Europese Gemeenschap op.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 25 januari 2007 om 10:15.
Leo is offline  
Oud 25 januari 2007, 13:35   #23
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

[quote=Jan van den Berghe;2350287]U stelde eerder dat u de taalwetgeving wilt respecteren en behouden. Wat later komt u aandraven met de degradatie van het Duits.

Wij daarentegen houden er niet zo'n dubbele tong op na. Dat is het grote verschil.
[\quote]

De man pleit helemaal niet voor de degradatie van het Duits: hij wil gewoon de bestaande praktijk om het onderwijs van Nederlands en Frans te bevoordeligen t.o.v. het Duits te behouden. Maar ook hij wil de positie van het Duits blijkbaar verbeteren, aangezien hij het ook verplicht wil maken. Nu is Duits helemaal niet verplicht.

Persoonlijk wil ik in de opwaardering van het Duits uiteraard veel verder gaan dan de BUB.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 25 januari 2007, 13:41   #24
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Mijn oudste kinderen hebben nog de mogelijkheid gehad hun tweede taal vrij te kunnen kiezen. Ze hebben Engels genomen en doen er hun voordeel mee. De jongere hebben die keuzemogelijkheid niet meer gehad. Ze hebben Frans moeten nemen en staan nu op achterstand, net als ik die tijdens mijn studentenjaren een hoop tijd die ik beter aan mijn studies had besteed in avondles Engels heb moeten investeren.
Komaan zeg, Engels leer je toch niet op school. En daar moet je ook geen avondles voor volgen. Engels is heel nauw verwant met Nederlands, en we hebben ruime toegang tot Engelse websites, televisiestations, kranten, boeken, wetenschappelijke artikels, ... Zelf leerde ik Engels dankzij mijn handboeken economie, dankzij BBC, CNN en BBC World enzovoort...

Het Belgische oubollige onderwijssysteem is eigenlijk überhaupt niet geschikt voor het aanleren van talen.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 25 januari 2007, 13:50   #25
Vrijgevochten
Burger
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

In zekere zin heb ik niks tegen die individuele meertaligheid. U zegt, wie zou daar kunnen tegen zijn? wel daaruit blijkt dat dit nogal een naïeve stelling is.
Wanneer men deze "individuele meertaligheid" gaat promoten en daarna komt automatisch een verplichting, dan gaat u zien dat er een duidelijkere leerachterstand zal optreden. Het is wetenschappelijk bewezen dat een kind dat van kleinsaf twee - of meertalig wordt opgevoed het moeilijker heeft. In sociale omgang of in school. Waarom? wel het is nogal evident dat wanneer men een taal leert, dat men deze moet "vastzetten", moet "leren".
Nu wanneer men verschillende talen gaat aanleren, ga je zien dat een kind maar één taal volledig zal opnemen. En de tweede taal komt er dan ook nog bij. Nu vanuit opvoedkundig oogpunt wordt gesteld dat men met één taal moet beginnen. Andere talen mag je wel spreken zodanig dat dat kind er iets van meepikt. Maar in het belang van het kind is het belangrijk om hen eerst één taal onder de knie te laten krijgen dan "individuele meertaligheid" aan het kind op te dringen.

Nog een argument die deze "individuele meertaligheid" kan doen kapseizen is het feit dat zo bepaalde groepen de landstalen niet meer zal willen aanleren, of maar op de tweede of derde plaats zetten. Met als gevolg dat de communicatie minder loopt, dat één ieder met zijn eigen taal zal proberen zich uit te drukken en dit kan chaotische gevolgen hebben. Men is individueel meertalig men spreekt mss een beetje frans, nederlands en (of) engels. Gevolg daarvan is dat onze talen, voor Vlaanderen het Nederlands en voor Wallonië het Frans dreigt te verwateren. Men gaat dan zo'n multiculturele eenheidsworst gaan vormen wat eerder negatieve gevolgen kan hebben.

Ik heb geen probleem dat men naast de officiële taal die in Vlaanderen of Wallonië gesproken wordt andere talen spreekt. Dat is meertaligheid. Daar kan ik inderdaad geen tegenstander van zijn. Maar deze "meertaligheid" mag niet ten koste gaan van eigen taal, traditie en cultuur.
Vrijgevochten is offline  
Oud 25 januari 2007, 15:30   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

De man pleit helemaal niet voor de degradatie van het Duits: hij wil gewoon de bestaande praktijk om het onderwijs van Nederlands en Frans te bevoordeligen t.o.v. het Duits te behouden. Maar ook hij wil de positie van het Duits blijkbaar verbeteren, aangezien hij het ook verplicht wil maken. Nu is Duits helemaal niet verplicht.[/quote]

U heeft duidelijk niet gelezen wat Hans I le Grand nastreeft, nl. hij wil het statuut van het Duits verminderen. Volgens hem moet het slechts een regionale taal worden in de ambtenarij naar het voorbeeld van het Fries in Nederland. De centrale overheid zal in de ogen van de opperbubbel alleen nog maar in het Nederlands en Frans functioneren en dus geen correspondentie meer voeren in het Duits (zoals nu het geval is).

HvdC pleit nergens voor het verplicht maken van het Duits. Wel voor tweetalig onderwijs, nl. Frans - Nederlands (liefst in die volgorde).
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 januari 2007, 15:32   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het Belgische oubollige onderwijssysteem is eigenlijk überhaupt niet geschikt voor het aanleren van talen.
O jaaaaaa, daarom dat we in heel Europa nog steeds de regio zijn die beroemd staat om zijn talenkennis. Stel dat maar eens tegenover dat "modern" Waals onderwijs (want ja, het "Belgisch onderwijs" bestaat al vele jaren sedert de federalisering niet meer...) waar de productaflevering minimaal is. Of de talenkennis bij de Fransen. Of dat van de Britten... Hoeveel Britten sprekend er op een werkbaar niveau een andere taal dan het Engels (even de Welshmen en Schotten buiten beschouwing gelaten als ze tweetalig zijn)?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 januari 2007, 16:48   #28
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jaaaaaa, daarom dat we in heel Europa nog steeds de regio zijn die beroemd staat om zijn talenkennis. Stel dat maar eens tegenover dat "modern" Waals onderwijs (want ja, het "Belgisch onderwijs" bestaat al vele jaren sedert de federalisering niet meer...) waar de productaflevering minimaal is. Of de talenkennis bij de Fransen. Of dat van de Britten... Hoeveel Britten sprekend er op een werkbaar niveau een andere taal dan het Engels (even de Welshmen en Schotten buiten beschouwing gelaten als ze tweetalig zijn)?
Beroemd zou ik het niet durven noemen, maar in Vlaanderen is de talenkennis wel ongeveer het beste (samen met Nederland) van Europa. Zal wel iets te maken hebben met het ingeklemd zitten tussen de de drie belangrijkste Europese talen.
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 27 januari 2007, 11:18   #29
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Komaan zeg, Engels leer je toch niet op school. En daar moet je ook geen avondles voor volgen. Engels is heel nauw verwant met Nederlands, en we hebben ruime toegang tot Engelse websites, televisiestations, kranten, boeken, wetenschappelijke artikels, ... Zelf leerde ik Engels dankzij mijn handboeken economie, dankzij BBC, CNN en BBC World enzovoort...
Ik had het wel over Engels, niet over kleuterengels zonder idioms dat je via de media oppikt. Denk je nou echt dat ik die lessen gevolgd zou hebben als ik niet hopeloos vastliep met wat ik daaruit slechts kon oppikken zonder degelijke onderbouw?
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 27 januari 2007, 15:12   #30
predator
Parlementslid
 
predator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Omgeving Antwerpen
Berichten: 1.788
Standaard

Kalikles stelde :

Citaat:
Zelf leerde ik Engels dankzij mijn handboeken economie, dankzij BBC, CNN en BBC World enzovoort...

Het Belgische oubollige onderwijssysteem is eigenlijk überhaupt niet geschikt voor het aanleren van talen.
Je leerde jezelf dus de engelse taal aan ... gefeliciteerd.

Meertaligheid is een "absolute must" in mijn opinie. Maar :

- van welk kennisniveau van een vreemde taal kan je je meertalig noemen ?

Even een test doen ?

Je bent in Spanje en je spreekt vloeiend Spaans. Je moet naar de dokter en moet het volgende uitleggen, in 't Spaans natuurlijk :

"Ik heb een oogziekte, glaucoom. Ik ben zopas geopereerd aan mijn rechter oog en een men heeft er een filtertje in geplaatst om de bloeddruk te verlagen. Wanneer ik 's morgens opsta of wanneer ik mij vooroverbuig, dan wordt het zicht van het geopereerde oog wazig tot nihil. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn ?".

Beste Groeten.
Naschrift. K zeg niet dat ik het moeilijk maak. Ik heb zélf met een hartinfarct in een spaans ziekenhuis gelegen ... midden tussen "meertalige" nederlanders ...
__________________
Pour les flamands la même chose ...
predator is offline  
Oud 27 januari 2007, 22:53   #31
Vrijgevochten
Burger
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jaaaaaa, daarom dat we in heel Europa nog steeds de regio zijn die beroemd staat om zijn talenkennis. Stel dat maar eens tegenover dat "modern" Waals onderwijs (want ja, het "Belgisch onderwijs" bestaat al vele jaren sedert de federalisering niet meer...) waar de productaflevering minimaal is. Of de talenkennis bij de Fransen. Of dat van de Britten... Hoeveel Britten sprekend er op een werkbaar niveau een andere taal dan het Engels (even de Welshmen en Schotten buiten beschouwing gelaten als ze tweetalig zijn)?
De beroemde regio om zijn talenkennis is niet "belgie" medunkt.
Maar wel Vlaanderen! Want de talenkennis in Wallonie is een stuk slechter (en dan spreek ik over dat volk geen waardeoordeel uit) maar het is realiteit.
Vrijgevochten is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be