Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2018, 09:31   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Vandenbrande heeft na zéér lange tijd het veld ook moeten ruimen.

Dat zal voor Zure Geert niet anders zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 11:19   #22
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. U neemt afstand van wat ook in de Belgisch-Turkse gemeenschap leeft over de Koerdische kwestie?
De Belgisch-Turkse gemeenschap bestaat niet. Er zijn Belgische burgers die ook een Turks paspoort hebben. Daaronder zijn ook mensen van Koerdische of Assyrische afkomst. Daaronder zijn Alevieten. Daaronder zijn Gülenisten. Daaronder zijn MHP-aanhangers. Daaronder zijn Erdogan-aanhangers. Daaronder zijn PKK-aanhangers.

En wat je vraag tot afstand nemen betekent, die is even absurd als mijn vraag aan jou om je te distanciëren van wat er "in de Belgisch-Congolese gemeenschap" leeft. Jij hebt bij mijn weten geen enkele link tot Congo en ik heb bij mijn weten geen enkele link met Turkije.

(Je weet maar nooit want we stammen allemaal af van Adam en Eva en ook een beetje van Genghis Khan...)

Maar ik herhaal wel wat ik eerder zei: als Vlaming en als "stamboomflamingant" met een grootvader bij de Verdinaso en een grootoom bij de Vlaamse Wacht neem ik wel degelijk afstand van de N-VA en alles waar zij voor staat. Rechts-extremisme en racisme omarmen was een vergissing toen in de jaren '30 en is vandaag nog steeds een vergissing. Ik heb geleerd uit de fouten van mijn voorouders. Bart, Theo & Co. niet.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 6 juli 2018 om 11:22.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 11:46   #23
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regor Bekijk bericht
Als Belg hou je, van je land, het hele land en ben je trouw aan dat land. Zo niet verraad je, je land.
Ik ben Vlaming en België bezet mijn land sinds 1830.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 15:22   #24
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Ik ben Vlaming en België bezet mijn land sinds 1830.
'Vlaming' bestaat eigenlijk niet. Tenzij u hiermee de mensen uit de 'Vlonders' bedoelt. Die bestaan zeker.

Eigenlijk zijn de zogenoemde Vlamingen niets anders dan Nederlandssprekende Belgen. De uitleg hiervoor is heel simpel: moest België niet hebben bestaan, dan bestonden de Vlamingen zoals we het nu verstaan maar evenmin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2018 om 15:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 15:45   #25
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Vlaming' bestaat eigenlijk niet. Tenzij u hiermee de mensen uit de 'Vlonders' bedoelt. Die bestaan zeker.

Eigenlijk zijn de zogenoemde Vlamingen niets anders dan Nederlandssprekende Belgen. De uitleg hiervoor is heel simpel: moest België niet hebben bestaan, dan bestonden de Vlamingen zoals we het nu verstaan maar evenmin.
Niet voor niets sprak men ook van de "Verenigde Nederlandse Staten" in 1790 en daarvoor de Oostenrijkse Nederlanden enz. Ook heeft men de benaming van "Nederlandstalige gemeenschap in Brussel" ook vervangen door Vlaamse gemeenschap.

Bij de Franstaligen in Brussel spreekt men nog steeds van Frans gemeenschap en niet van Waalse gemeenschap, toch ( stond dat laatste niet in de grondwet?) Heel typisch en geschiedkundig twijfelachtig en discutabel, dat Vlaamse. Maar ok, het is wel praktisch zo.

De enige echte Vlamingen zijn zij die in Oost - en West Vlaanderen wonen, de rest zijn Limburgers en Brabanders.

Hetzelfde geldt ook voor Holland, met Holland bedoeld men de provincie Zuid en Noord Holland en niet Limburg of iets anders.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 juli 2018 om 16:06.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 23:18   #26
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
1° moest België niet hebben bestaan, dan bestonden de Vlamingen zoals we het nu verstaan maar evenmin.
2° 'Vlaming' bestaat eigenlijk niet.
Na deze twee premissen is dus de konklusie dat België eigenlijk niet bestaat.
Kortom, ge hebt het erg te pakken.

Het enige zinvolle wat men in dat opzicht kan stellen is dat als België zich niet had afgescheiden er geen Vlaamse Beweging was ontstaan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2018 om 23:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 23:42   #27
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Eigenlijk zijn de zogenoemde Vlamingen niets anders dan Nederlandssprekende Belgen.
'Vlaanderen' als pars-pro-toto is eeuwenoud en wisselde twee keer van betekenis.
Eerst had het in de Spaanse tijd geografisch betrekking op de ganse Nederlanden, later op de ganse Zuidelijke Nederlanden.
En nu op de Nederlandssprekende Zuidelijke Nederlanden.

Ik zag onlangs een historische kaart vd. Zuidelijke Nederlanden uit 1713 met als titel 'The Spanish Netherlands, so called Flanders'....

De kunstenaars uit de Nederlanden die ten tijde vd. Renaissence in Italië werkten noemden zich allemaal Fiamminghi, of ze nu uit de Vlaanders, Holland of Henegouwen kwamen...

Een schilderij uit de Z.-NL van voor pakweg voor de Belgische onafhankelijkheid wordt in de katalogi van antiekveilingen steevast opgenomen met vermelding van 'Vlaamse School'. (Het begrip 'Waalse School' bestaat blijkbaar niet in de kunstwereld !)

Kortom: Ge moet gaan janken bij de Fiamminghi of bij al diegenen die hen zo noemden. Ge moet gaan janken bij de kaartenmaker. Ge moet gaan janken bij de antiekveilingen. En ge moet gaan janken bij de direkteur van het Louvre die een zaal heeft met ' l ' école flamande' waar kunstwerken hangen van schilders uit de ganse Zuidelijke Nederlanden van de periode 1600-1830.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2018 om 23:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 16:13   #28
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
'Vlaanderen' als pars-pro-toto is eeuwenoud en wisselde twee keer van betekenis.
Eerst had het in de Spaanse tijd geografisch betrekking op de ganse Nederlanden, later op de ganse Zuidelijke Nederlanden.
En nu op de Nederlandssprekende Zuidelijke Nederlanden.

Ik zag onlangs een historische kaart vd. Zuidelijke Nederlanden uit 1713 met als titel 'The Spanish Netherlands, so called Flanders'....

De kunstenaars uit de Nederlanden die ten tijde vd. Renaissence in Italië werkten noemden zich allemaal Fiamminghi, of ze nu uit de Vlaanders, Holland of Henegouwen kwamen...

Een schilderij uit de Z.-NL van voor pakweg voor de Belgische onafhankelijkheid wordt in de katalogi van antiekveilingen steevast opgenomen met vermelding van 'Vlaamse School'. (Het begrip 'Waalse School' bestaat blijkbaar niet in de kunstwereld !)

Kortom: Ge moet gaan janken bij de Fiamminghi of bij al diegenen die hen zo noemden. Ge moet gaan janken bij de kaartenmaker. Ge moet gaan janken bij de antiekveilingen. En ge moet gaan janken bij de direkteur van het Louvre die een zaal heeft met ' l ' école flamande' waar kunstwerken hangen van schilders uit de ganse Zuidelijke Nederlanden van de periode 1600-1830.
Lijkt mij duidelijk en helder. Onze forumvriend zal dit moeilijk kunnen weerspreken, toch?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 juli 2018 om 16:15.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 17:54   #29
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De Belgisch-Turkse gemeenschap bestaat niet. Er zijn Belgische burgers die ook een Turks paspoort hebben. Daaronder zijn ook mensen van Koerdische of Assyrische afkomst. Daaronder zijn Alevieten. Daaronder zijn Gülenisten. Daaronder zijn MHP-aanhangers. Daaronder zijn Erdogan-aanhangers. Daaronder zijn PKK-aanhangers.

En wat je vraag tot afstand nemen betekent, die is even absurd als mijn vraag aan jou om je te distanciëren van wat er "in de Belgisch-Congolese gemeenschap" leeft. Jij hebt bij mijn weten geen enkele link tot Congo en ik heb bij mijn weten geen enkele link met Turkije.

(Je weet maar nooit want we stammen allemaal af van Adam en Eva en ook een beetje van Genghis Khan...)

Maar ik herhaal wel wat ik eerder zei: als Vlaming en als "stamboomflamingant" met een grootvader bij de Verdinaso en een grootoom bij de Vlaamse Wacht neem ik wel degelijk afstand van de N-VA en alles waar zij voor staat. Rechts-extremisme en racisme omarmen was een vergissing toen in de jaren '30 en is vandaag nog steeds een vergissing. Ik heb geleerd uit de fouten van mijn voorouders. Bart, Theo & Co. niet.
Ga dat aan onze franstalige totaal anti-Vlaams racistisch ingestelde vrienden vertellen???
Wanneer gaan zij afstand nemen van al het leed dat Frankrijk zijn buurlanden en vooral onze contreien heeft aangedaan ipv heel die francofone hysterie hier op te hemelen en de Vlamingen blijvend te discrimineren in hun eigen land...
Het is niet omdat de Belgische media dit blijvend ontkent en verdoezeld dat racisme ineens geen racisme meer zou zijn...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 18:00   #30
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Vlaming' bestaat eigenlijk niet. Tenzij u hiermee de mensen uit de 'Vlonders' bedoelt. Die bestaan zeker.

Eigenlijk zijn de zogenoemde Vlamingen niets anders dan Nederlandssprekende Belgen. De uitleg hiervoor is heel simpel: moest België niet hebben bestaan, dan bestonden de Vlamingen zoals we het nu verstaan maar evenmin.
Wat een uitleg die geen uitleg is...
Belgique bestaat slechts vanaf 1830... Vlaanderen en het Vlaamse volk bestaat al veel en veel langer en daar doet de geschiedkundige indeling van onze contreien niets aan af... Daar volstaat wat gemorrel in de marge om wat eens als een paal boven water vast leek te staan terug de dieperik in te doen verdwijnen...
wat zouden wij al allemaal niet geweest zijn??? Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen, Nederlanders...
En de dag daarna waren we weer iets anders... Enfin toch volgens sommige veroveraars die alles behalve het belang van het volk voor ogen hadden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 18:21   #31
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat een uitleg die geen uitleg is...
Belgique bestaat slechts vanaf 1830... Vlaanderen en het Vlaamse volk bestaat al veel en veel langer en daar doet de geschiedkundige indeling van onze contreien niets aan af... Daar volstaat wat gemorrel in de marge om wat eens als een paal boven water vast leek te staan terug de dieperik in te doen verdwijnen...
wat zouden wij al allemaal niet geweest zijn??? Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen, Nederlanders...
En de dag daarna waren we weer iets anders... Enfin toch volgens sommige veroveraars die alles behalve het belang van het volk voor ogen hadden...
Machthebbers dienen vooral het grootkapitaal en de.....machthebbers. Ook onder Vlaams bestuur is dit heus niet anders. Dit geldt overal. Het is misschien nog wel vervelender om te worden uitgeknepen door je eigen locale machthebbers? Dan kun je niemand anders de schuld meer geven.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 juli 2018 om 18:25.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 20:35   #32
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Machthebbers dienen vooral het grootkapitaal en de.....machthebbers. Ook onder Vlaams bestuur is dit heus niet anders. Dit geldt overal. Het is misschien nog wel vervelender om te worden uitgeknepen door je eigen locale machthebbers? Dan kun je niemand anders de schuld meer geven.
Spreek ik niet tegen en alle middelen en drogredenen zijn goed om het te bekomen... het wordt gewoon belachelijk als ze de kultuur er bij halen om de anderen zogezegd zijn mensenrechten te ontkennen terwijl het zijzelf zijn die de mesenrechten gewoonweg met de voeten treden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 07:48   #33
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat een uitleg die geen uitleg is...
Belgique bestaat slechts vanaf 1830... Vlaanderen en het Vlaamse volk bestaat al veel en veel langer en daar doet de geschiedkundige indeling van onze contreien niets aan af... Daar volstaat wat gemorrel in de marge om wat eens als een paal boven water vast leek te staan terug de dieperik in te doen verdwijnen...
Ter leeringhe ende vermaeck van de onwetenden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gallia_Belgica


Citaat:
wat zouden wij al allemaal niet geweest zijn??? Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen, Nederlanders...
Dat zijn allemaal veroveraars geweest, dat klopt. Vergeet ook het Romeins rijk niet.

Citaat:
En de dag daarna waren we weer iets anders... Enfin toch volgens sommige veroveraars die alles behalve het belang van het volk voor ogen hadden...
Geen zorg, België is in de kundige handen van de de coalitie N-VA + liberalen en tsjeven perfect veilig. Minister Steven gaat binnenkort 40 nieuwe jachtvliegtuigen bestellen die ervoor zullen zorgen dat would-be veroveraars van ons vaderland een pak voor de broek gaan krijgen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 15:08   #34
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ter leeringhe ende vermaeck van de onwetenden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gallia_Belgica



Dat zijn allemaal veroveraars geweest, dat klopt. Vergeet ook het Romeins rijk niet.



Geen zorg, België is in de kundige handen van de de coalitie N-VA + liberalen en tsjeven perfect veilig. Minister Steven gaat binnenkort 40 nieuwe jachtvliegtuigen bestellen die ervoor zullen zorgen dat would-be veroveraars van ons vaderland een pak voor de broek gaan krijgen.
Als protectoraat van Frankrijk moet je daar vragen in hoeverre andere landen hier nog iets in de pap te brokken hebben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 16:01   #35
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Als protectoraat van Frankrijk moet je daar vragen in hoeverre andere landen hier nog iets in de pap te brokken hebben...
...noteert ijverig : "belgië is een protectoraat van frankrijk, en gaat daarom amerikaanse jets aankopen".

Interessant.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 17:16   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ter leeringhe ende vermaeck van de onwetenden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gallia_Belgica
En tot vermaak van met name Het Oosten citeer ik hieruit:
In een Belgisch Latijn-Frans woordenboek uitgegeven in Brussel in 1826 door P.J. De Mat wordt het woord "Belga" vertaald als "Flamand" (Vlaams). Gaandeweg werd de naam ook in het Frans gebruikt om de Nederlanden aan te duiden en dan meer bepaald de Zuidelijke die van de Noordelijke gescheiden waren, omdat er in de Noordelijke geen Franstalige gebieden bestonden. Aldus ontstond de moderne naam België.

Bij die voorlaatste zin stel ik toch wel de nodige vraagtekens...

Belgique was in het Frans echter aanvankelijk een adjektief.
De Zuidelijke Nederlanden duidde men in het Frans aan met Pays-Bas Belgique.
Nadien werd dat adjektief een substantief en liet men Pays-Bas vallen. Belgique werd dan in het Nederlands vertaald met met België.
België is dus in het Nederlands een neologisme en van vreemde origine dan nog wel. Linguïstisch korrekter zou zijn van Belgique te vertalen met de Zuidelijke Nederlanden zoals onze voorouders dat deden tot in de Franse tijd.
Citaat:
Dat zijn allemaal veroveraars geweest, dat klopt. Vergeet ook het Romeins rijk niet.
1° Toch niet hoor, we werden enkel door Frankrijk veroverd. De Habsburgse vorsten hebben ons integendeel verdedigd tegen de eeuweneoude Franse vijand. (Al hebben de Spaanse Habsburgers zich wel gedragen als bezetters omdat ze vreemde troepen stuurden naar ons land, maar ook om ons te verdedigen.)

2° De Romeinen hebben "ons" niet veroverd, wij, nazaten van Franken, hebben net het omgekeerde gedaan; gebied veroverd op de Romeinen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2018 om 17:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 12:30   #37
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht


2° De Romeinen hebben "ons" niet veroverd, wij, nazaten van Franken, hebben net het omgekeerde gedaan; gebied veroverd op de Romeinen.
Onder caesar veroverden de romeinen eerst heel gallië, het is pas een flink stuk later dat de Franken massaal de rijn overstaken en de omgekeerde oefening maakten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 13:18   #38
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Onder caesar veroverden de romeinen eerst heel gallië, het is pas een flink stuk later dat de Franken massaal de rijn overstaken en de omgekeerde oefening maakten.
Dat is denk ik net het punt dat Jacob wil maken.

Gallië werd door Caesar niet veroverd op Franken, maar op Kelten.

Onze taal is Frankisch van oorsprong, niet Keltisch.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 juli 2018 om 13:21.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 17:45   #39
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is denk ik net het punt dat Jacob wil maken.

Gallië werd door Caesar niet veroverd op Franken, maar op Kelten.

Onze taal is Frankisch van oorsprong, niet Keltisch.
OK. Er is idd geen duidelijkheid in welke mate de verschillende stammen in caesar zijn periode keltisch of eerder germaans waren. Aangezien caesar victorie rapporten nodig had over zijn oorlog tegen de germanen, kan het wel zijn dat hij ook keltische stammen gewoon meetelde als germaans.

Over de taal is het duidelijk : zuiver ontstaan vanuit het niederfrankisch.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 18:29   #40
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
OK. Er is idd geen duidelijkheid in welke mate de verschillende stammen in caesar zijn periode keltisch of eerder germaans waren. Aangezien caesar victorie rapporten nodig had over zijn oorlog tegen de germanen, kan het wel zijn dat hij ook keltische stammen gewoon meetelde als germaans.

Over de taal is het duidelijk : zuiver ontstaan vanuit het niederfrankisch.
Daar twijfelt niemand over!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be