Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2015, 19:57   #37561
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Misschien eens een keer de oorzaak bij jullie zelf zoeken?
Dat is mijn taak niet.
Als je de oorzaak wil weten is dat jouw taak!
Misschien is de oranje gekte de oorzaak?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 20:32   #37562
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In feite hebt u hier gelijk. Ik had de fietspaden in gedachten die gebruikt worden voor vrijetijdsbesteding.
Welke had u dan concreet in gedachten? Het aantal louter op recreatie afgestemde fietspaden lijken me toch eerder dun gezaaid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 20:34   #37563
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, en die gefundeerde bewondering voor bepaalde Nederlandse verwezenlijkingen en de ontgoochelende vergelijking met Vlaanderen leiden regelmatig tot frustratie. Dit slaat dan wel eens om in platte afgunst en onverdraagzaamheid t.a.v. "den Ollander".
Mooi voorbeeld van het soms enorme verschil in infrastructuur kan je zien bij het rijden van Maldegem naar Eede. Aan Belgische kant een zelfmoordstrookje aan een weg van 70 km/u, aan Nederlandse kant een mooi afgescheiden fietspad in glad asfalt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 20:39   #37564
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke had u dan concreet in gedachten? Het aantal louter op recreatie afgestemde fietspaden lijken me toch eerder dun gezaaid.

http://www.vlaanderen-fietsland.be/f....php?p=limburg
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 20:44   #37565
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zijn geen fietspaden, maar fietsroutes. Blijkbaar weet u dus niet waarover u het hebt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 20:47   #37566
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat zijn geen fietspaden, maar fietsroutes. Blijkbaar weet u dus niet waarover u het hebt.
Dat zijn fietsroutes en fietspaden. Heel mooi uitgestippeld en verzorgd. Ik kan het weten want ik gebruik ze af en toe.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 oktober 2015 om 20:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 20:49   #37567
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zijn fietsroutes en fietspaden. Heel mooi uitgestippeld en verzorgd. Ik kan het weten want, ik gebruik ze af en toe.
Onjuist, dat zijn slechts fietsroutes. Bij zo'n fietsroute kan er wel eens gereden worden op een fietspad, maar dat heeft er niets mee te maken.

De toeristische dienst (van de gemeente of de provincie) houdt zich enkel bezig met de bordjes. Niet met de weginfrastructuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 20:57   #37568
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist, dat zijn slechts fietsroutes. Bij zo'n fietsroute kan er wel eens gereden worden op een fietspad, maar dat heeft er niets mee te maken.

De toeristische dienst (van de gemeente of de provincie) houdt zich enkel bezig met de bordjes. Niet met de weginfrastructuur.

Belgisch Limburg.

Belgisch Limburg staat bekend om zijn prachtige afwisselend landschappen met bosgebieden en heide, uitgebreide velden, fruitboomgaarden en het nationaal Park Hoge Kempen. Belgisch Limburg is het fietsparadijs met 2000 km perfect onderhouden en nagenoeg autovrije fietspaden. Fietsen langs knooppunten werd hier uitgevonden! Vandaag vind je hier het dichtste netwerk van laadpalen voor elektrische fietsers in heel de Benelux. Meer dan 150 fietsvriendelijke logies staan klaar om je te ontvangen!

U loopt wat achter...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 oktober 2015 om 21:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 21:01   #37569
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Belgisch Limburg.

Belgisch Limburg staat bekend om zijn prachtige afwisselend landschappen met bosgebieden en heide, uitgebreide velden, fruitboomgaarden en het nationaal Park Hoge Kempen. Belgisch Limburg is het fietsparadijs met 2000 km perfect onderhouden en nagenoeg autovrije fietspaden. Fietsen langs knooppunten werd hier uitgevonden! Vandaag vind je hier het dichtste netwerk van laadpalen voor elektrische fietsers in heel de Benelux. Meer dan 150 fietsvriendelijke logies staan klaar om je te ontvangen!
Dat is publiciteitspraat. Het is gemakkelijk om zoiets te stellen, als je bijvoorbeeld de jaagpaden bij die "nagenoeg autovrije fietspaden" telt. Voor het overige telt Limburg ook niet overdreven veel echte recreatieve fietspaden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2015, 23:31   #37570
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, en die gefundeerde bewondering voor bepaalde Nederlandse verwezenlijkingen en de ontgoochelende vergelijking met Vlaanderen leiden regelmatig tot frustratie. Dit slaat dan wel eens om in platte afgunst en onverdraagzaamheid t.a.v. "den Ollander".
Ergens snap ik edwin2 ook wel, onze relatie met de Duitsers is anders dan met de Belgen. Voor Duitsers zijn we het kleinere wat brutalere broertje (dat soms doet en zegt wat ze stiekem soms ook zouden willen).
Belgen en Nederlanders zijn meer als kinderen, die na een scheiding ieder bij een andere ouder terecht zijn gekomen...

Belgen kunnen soms anti 'olland zijn en Nederlanders soms over komen dat ze neerkijken op België, anderzijds lijken Nederlanders vaak meer sympathie te hebben voor België dan andersom. Het probleem hier zijn generaliseringen, persoonlijk heb ik meestal goede ervaringen met Belgen én Duitsers, sterker één van m'n beste vrienden is een Belg (nu heeft hij wel een aantal jaar in Nederland gewoond), maar ik maak me ook geen illusies en weet als grensbewoner ook wat ik kan en mag verwachten. Om het wat te relativeren, het is doorgaans net als in Nederland, met sommigen kan je lezen en schrijven, met anderen totaal niet door één deur.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 08:09   #37571
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit de officiële meetcijfers blijkt dat in Limburg slechts een goede 30% van de fietspaden langs gewestwegen voldoen aan de normen. In West-Vlaanderen ligt dat cijfer net boven 40%.

Ik denk trouwens niet dat u veel omgaat met wielertoeristen en veelfietsers, anders had u wel iets anders gehoord.
Gij hebt het over gewestwegen. Als die fietspaden niet goed zijn is dat enkel en alleen de verantwoordelijkheid van de overheid van het Vlaamse gewest.

Maar
Citaat:
Het fietsparadijs Limburg verwelkomt u op maar liefst 1.862 km bewegwijzerde fietsroutes, waarvan 40 procent geheel autovrije fietspaden en slechts 2 procent onverharde paden.
745 km autovrije fietspaden kan al tellen dacht ik. En dat zijn idd. meestal jaagpaden, auto spoorbeddingen, de winterdijk van de maas. Maar ook verharde boswegen enz..
Die toeristische routes worden beheerd door toerisme Limburg. Ik hoor anders veel lof van Nederlanders en Duitsers over deze fietspaden.

U hebt gelijk dat men in Nederland langs de gewestwegen veel beter gezorgd heeft voor de fietsers. maar wiens verantwoordelijkheid is dat?

Maar om in Nederland en Duitsland te fietsen heb ik me een gps moeten aanschaffen. Zoeken naar die genummerde (NED=groene) plaatjes is dikwijls een opgave. Mijn Zuid-Europese gasten konden na hun fietstocht enkel beamen dat de Belgische-Limburgse fietsroutes/fietswegen merkelijk beter waren dan de Nederlandse.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 10:47   #37572
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij hebt het over gewestwegen. Als die fietspaden niet goed zijn is dat enkel en alleen de verantwoordelijkheid van de overheid van het Vlaamse gewest.

Maar

745 km autovrije fietspaden kan al tellen dacht ik. En dat zijn idd. meestal jaagpaden, auto spoorbeddingen, de winterdijk van de maas. Maar ook verharde boswegen enz..
Die toeristische routes worden beheerd door toerisme Limburg. Ik hoor anders veel lof van Nederlanders en Duitsers over deze fietspaden.

U hebt gelijk dat men in Nederland langs de gewestwegen veel beter gezorgd heeft voor de fietsers. maar wiens verantwoordelijkheid is dat?

Maar om in Nederland en Duitsland te fietsen heb ik me een gps moeten aanschaffen. Zoeken naar die genummerde (NED=groene) plaatjes is dikwijls een opgave. Mijn Zuid-Europese gasten konden na hun fietstocht enkel beamen dat de Belgische-Limburgse fietsroutes/fietswegen merkelijk beter waren dan de Nederlandse.
ik wil me niet teveel in de discussie mengen, maar dat kan ik me moeilijk voorstellen:

http://www.fietsersbond.nl/nieuws/bi...d#.ViyjemufKzk

In Nederland ligt 35.000 km fietspad + 4.700 km fietsstrook. Althans volgens deze bron uit 2012. In Noord-Brabant is dat 5.000 km en in Limburg 2.000 km. Het lijkt me sterk dat dat in Vlaanderen 'merkelijk beter' is, zelfs al zou het aantal kilometers vergelijkbaar zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 20:39   #37573
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
745 km autovrije fietspaden kan al tellen dacht ik. En dat zijn idd. meestal jaagpaden, auto spoorbeddingen, de winterdijk van de maas. Maar ook verharde boswegen enz..
Die toeristische routes worden beheerd door toerisme Limburg. Ik hoor anders veel lof van Nederlanders en Duitsers over deze fietspaden.
Onjuist, de jaagpaden vallen voor het grootste deel niet onder Toerisme Limburg, maar onder de verantwoordelijkheid van NV De Scheepvaart, een agentschap van de Vlaamse overheid.

Oude spoorwegbeddingen? Daar zijn er echt niet veel van in de provincie Limburg. Er is de oude lijn 18 bijvoorbeeld. En de spoorlijn tussen As en Maaseik. Met daarnaast nog enkele heel kleine stukjes. Niet Toerisme Limburg is hiervoor verantwoordelijk, maar wel de provincie Limburg. Het onderhoud en ook de technische infrastructuur zijn dan weer voor de gemeenten. Zo heeft enkele jaren geleden het stadsbestuur van Hamont-Achel verlichting geplaatst langs de oude spoorlijn. Op haar kosten.

Boswegen vallen ook niet onder de toeristische dienst, maar kunnen ofwel gemeentelijk beheerd worden ofwel vallen onder Vlaamse voogdij. De recreatieve fietspaden die bijvoorbeeld door het Regionaal Landschap Hoge Kempen lopen, worden beheerd in een samenwerkingsverband van het Vlaams Gewest, de provincie Limburg en de gemeenten.

In tegenstelling tot wat u denkt, houdt Toerisme Limburg zich niet bezig met de infrastructuur. Dus niet met de aanleg, beheer, onderhoud, planning van fietspaden. Wel met het uitwerken van routes en dus ook het plaatsen van bordjes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 20:41   #37574
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar om in Nederland en Duitsland te fietsen heb ik me een gps moeten aanschaffen. Zoeken naar die genummerde (NED=groene) plaatjes is dikwijls een opgave. Mijn Zuid-Europese gasten konden na hun fietstocht enkel beamen dat de Belgische-Limburgse fietsroutes/fietswegen merkelijk beter waren dan de Nederlandse.
Dan moet ik u toch aanraden een bril te kopen. Buiten Limburg zijn de meeste knooppuntborden groen-wit. Ik heb er geen probleem mee. Niet bij ons en ook niet in Nederland.

In Duitsland zijn ze dan weer rood-wit. Ook probleemloos, daar steeds gecombineerd met een een wegwijzerboom. Veel beter uitgewerkt zelfs dan in België/Vlaanderen of Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 20:50   #37575
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In Nederland ligt 35.000 km fietspad + 4.700 km fietsstrook. Althans volgens deze bron uit 2012. In Noord-Brabant is dat 5.000 km en in Limburg 2.000 km. Het lijkt me sterk dat dat in Vlaanderen 'merkelijk beter' is, zelfs al zou het aantal kilometers vergelijkbaar zijn.
Het is ook manifest onjuist. Stellen dat het in Vlaams-Limburg merkelijk beter zou zijn dan in Nederland, is op een loutere veronderstelling gebaseerd en zeker niet op feitelijke gegevens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 21:11   #37576
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij hebt het over gewestwegen. Als die fietspaden niet goed zijn is dat enkel en alleen de verantwoordelijkheid van de overheid van het Vlaamse gewest.

Maar

745 km autovrije fietspaden kan al tellen dacht ik. En dat zijn idd. meestal jaagpaden, auto spoorbeddingen, de winterdijk van de maas. Maar ook verharde boswegen enz..
Die toeristische routes worden beheerd door toerisme Limburg. Ik hoor anders veel lof van Nederlanders en Duitsers over deze fietspaden.

U hebt gelijk dat men in Nederland langs de gewestwegen veel beter gezorgd heeft voor de fietsers. maar wiens verantwoordelijkheid is dat?

Maar om in Nederland en Duitsland te fietsen heb ik me een gps moeten aanschaffen. Zoeken naar die genummerde (NED=groene) plaatjes is dikwijls een opgave. Mijn Zuid-Europese gasten konden na hun fietstocht enkel beamen dat de Belgische-Limburgse fietsroutes/fietswegen merkelijk beter waren dan de Nederlandse.
Larie en apekool.

Nog nooit heeft iemand zowel in Nederland als in Belgie gefietst en dan geconcludeerd dat Belgische fietspaden superieur zijn. Dat is fictie.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 21:11   #37577
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Dit is typisch Belgisch (weinig samenhang)


Laatst gewijzigd door Tempest : 25 oktober 2015 om 21:24.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 21:21   #37578
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Dit is een typisch Belgisch (weinig samenhang)
In België kan je inderdaad te maken krijgen met fietspaden die abrupt bij een gemeentegrens ophouden, met fietspaden waarvan de overgangen ronduit rampzalig zijn, met enorme kwaliteitsverschillen, enzovoort.

In Nederland heb je dat bijna niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 22:57   #37579
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Dit is typisch Belgisch (weinig samenhang)

komop, die foto kan niet echt zijn
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 23:00   #37580
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
komop, die foto kan niet echt zijn
O jawel, er bestaat zelfs zo'n verzameling foto's van Brusselse toestanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be