Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen past beter bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.
Vind ik ook. 32 86,49%
Vind ik niet. 5 13,51%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2021, 18:34   #21
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De mentaliteit van deze mensen (Zeeuwen ,Noord-Brabanders en Nederlands Limburgers ) leunt inderdaad dichter aan bij de Vlaamse mentaliteit dan bij de mentaliteit van de Randstad -bewoners.
Geef mij toch maar Amsterdammers, Friesland vind ik ook fantastisch.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 18:36   #22
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wat een afschuwelijke torens en architectuur.

De mensen zijn belangrijker dan de gebouwen..
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 18:37   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Dat zal niet gebeuren, alles blijft bij het oude.
Dat zou kunnen en of het zo zal zijn hangt in de eerste plaats af van de houding van de Vlamingen en de Nederlanders in de eerstkomende decennia. Feit is dat de economische kloof tussen Vlaanderen en het zogenaamde “Wallobrux” er volstrekt niet kleiner op geworden is. En in de laatste staatshervorming werd uitdrukkelijk voorzien dat vanaf 2025 de eigen financiële responsabilisering van de deelstaten jaar na jaar zal uitgebreid worden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 18:38   #24
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De mensen zijn belangrijker dan de gebouwen..
Dat is de leuze van Vlaamse betonboeren.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 18:40   #25
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Dat zal niet gebeuren, alles blijft bij het oude.
2
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 18:59   #26
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wat een afschuwelijke torens en architectuur. Die mastodonten staan op het vaste land!!

Neen dan liever Fos-sur-Mer.

Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 19:38   #27
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.419
Standaard

Zuid-Nederland natuurlijk. Misschien dat enkelen aan de taalgrens er anders over denken of mensen van over het water.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 19:40   #28
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Geef mij toch maar Amsterdammers, Friesland vind ik ook fantastisch.
Randstedelingen hebben zeker een andere cultuur en Friezen op hun beurt ook. Veel verschillender dan Noord-Brabanders, Oost-Limburgers of Zeeuws-Vlamingen.

Toch hou ik van de Randstad. Voor menige Vlaming is Holland juist interessant juist omdat het zo verschillend is en ook niet in het minst wat het betekend heeft voor de Nederlandse cultuur. Zelfs Vlamingen, Brabanders en Walen hebben er een historische stempel geplaatst. In de 17de eeuw was het een soort klein-BeNeLux daar.

De ironie wil juist dit. Nederland was vroeger veel meer zoals België nu.

Of we ooit samen een land zouden vormen, dat is koffiedik kijken. Wat er ook gebeurt, ik kan vrede nemen met België zowel als met Nederland zelf, zolang geen van beide landen mij cultureel benadeelt. Pas op, Hollandocentrische orangistische Nederlandse staatsmythen zijn vaak ook in het Frankofiele Belgicistische bedje ziek.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 maart 2021 om 19:46.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 20:30   #29
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Neen dan liever Fos-sur-Mer.

Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 20:56   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hollandocentrische orangistische Nederlandse staatsmythen zijn vaak ook in het Frankofiele Belgicistische bedje ziek.
Staatsmythen die vaak het sterkst zijn buiten Holland, ironisch. Beetje een restant van hoe Nederland nood had aan nationalisme in de 19de eeuw om diens toenmalige lage zelfbeeld op te krikken. Nederland moet vooruit kijken.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 21:25   #31
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een Zeeuw schreef onlangs in een Vlaamse kwaliteitskrant : sedert de corona mis ik Vlaanderen. Heel wat zaken zijn er verfijnder dan in Nederland. De Hollander is een mislukte Duitser, een onderontwikkelde botterik. Luidelompheid is kenmerkend en je hoort Hollanders in het buitenland van straaaaten ver aankomen.
Ja wadde !
Wat hij zegt klopt een beetje, maar is natuurlijk een grove veralgemening. Net zoals wij ons vaak aan onze eigen culturele gebreken storen doet menige Nederlander dat evenzeer in zijn eigen land. In Nederland heeft iedereen een uitgesproken mening, ook de persoon die van toeten noch blazen weet en in menige situatie kan dat tot een gevoel van onvrijheid leiden. De luidste roeper verdrinkt de doordachte denker met zijn lawaai en de massa springt er als een hysterische meute op. Dat is Nederland in het slechtste geval.

In België is men eerder zeker van zijn stuk vóór men met ideeën naar voren komt, maar verloopt het op het ritme van de processie van Echternach.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 maart 2021 om 21:31.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 21:54   #32
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De mentaliteit van deze mensen (Zeeuwen ,Noord-Brabanders en Nederlands Limburgers ) leunt inderdaad dichter aan bij de Vlaamse mentaliteit dan bij de mentaliteit van de Randstad -bewoners.
Dat is allemaal zo relatief, ik heb heel weinig met Limburgers. Het is niet wat ik heb tegen Limburgers maar wat Limburgers hebben tegen mij. Ik heb er ooit 5 maanden mogen verblijven en het was stilaan tijd om naar huis te gaan.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 22:16   #33
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Staatsmythen die vaak het sterkst zijn buiten Holland, ironisch. Beetje een restant van hoe Nederland nood had aan nationalisme in de 19de eeuw om diens toenmalige lage zelfbeeld op te krikken. Nederland moet vooruit kijken.

Niet overdrijven! Ik heb vele Nederlanders gekend op diverse Belgische campings. En in ieder land komt men hoge bomen tegen! In België zowel als als Nederland spreken die Frans. Daar kunnen ze in beide landen mee opvallen.
Maar de Nederlanders spreken ook Engels. Dat geeft hen een enorme voorsprong op ons België. Ik wil niet in detail treden maar toen ik nog jong was bezocht ik graag landen uit het gewezen Oostblok.
Wat mij opgevallen is was het feit dat in die landen ook al velen Engels gebruikten en de gidsen die wij tegen kwamen waren buiten de jongere generatie inlanders ook meestal Nederlanders. Vooral in Polen viel het op.
Op Tenerife op de Spaanse eilanden kon men ons overal te woord staan in het Engels. Veelal ook daar Nederlanders.
Ik weet niet hoe het de laatste jaren geëvolueerd is maar ik heb destijds dikwijls gedacht dat Voltaire misschien wel bespraakt was in oude boeken maar dat hij te velde achterop hinkte.
Wat betreft Internethandel idem dito. Mochten er geen internationale bedrijven in België handel drijven dan stonden ook daar wij in onze onderbroek. Zelfs wat Japanners betrof was het allemaal in het Engels te doen ? Wij moeten dus zeker niet tegen Nederlanders zeggen dat ze moeten vooruit kijken. Het zijn wij die achterop hinken.
En wat betreft nog meer ons land stel ik nog vast dat een gedeelte van de fiere Belgen het vertikken van andere talen te leren buiten dat Frans.
Ook in Vlaanderen genieten wij het voordeel van schoothandelaar te mogen worden.
Nog een paar decennia geduld en als het falen zich doorzet zullen we zien
wie Europeanen worden zonder veel moeite. En ik vrees dat het de Nederlanders zullen zijn.
Afwachten maar hoe onze scholen zullen evolueren.
Het zal een titanenstrijd worden voor onze jeugd.
Alleen de echt slimmen zullen overleven. De rest zal sanitair gaan aanleggen in woningen. Misschien zullen dat nog de gelukkigsten zijn.

Laatst gewijzigd door werkman : 13 maart 2021 om 22:22.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 23:38   #34
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat hij zegt klopt een beetje, maar is natuurlijk een grove veralgemening. Net zoals wij ons vaak aan onze eigen culturele gebreken storen doet menige Nederlander dat evenzeer in zijn eigen land. In Nederland heeft iedereen een uitgesproken mening, ook de persoon die van toeten noch blazen weet en in menige situatie kan dat tot een gevoel van onvrijheid leiden. De luidste roeper verdrinkt de doordachte denker met zijn lawaai en de massa springt er als een hysterische meute op. Dat is Nederland in het slechtste geval.

In België is men eerder zeker van zijn stuk vóór men met ideeën naar voren komt, maar verloopt het op het ritme van de processie van Echternach.
Veralgemening ?
Wat die Zeeuw zegt heb ik ook grosso modo meegemaakt. Vroeger & nu nog.
Toeval ?
Hij schrijft ook: "Te veel Nederland is voor niemand goed".

Laatst gewijzigd door Boduo : 13 maart 2021 om 23:39.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2021, 07:24   #35
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Weyland: "In Nederland heeft iedereen een uitgesproken mening, ook de persoon die van toeten noch blazen weet en in menige situatie kan dat tot een gevoel van onvrijheid leiden. De luidste roeper verdrinkt de doordachte denker met zijn lawaai en de massa springt er als een hysterische meute op. Dat is Nederland in het slechtste geval."

Dit herken ik wel, maar wat je hier omschrijft is eerder typerend voor een Hollander. In bijvoorbeeld Zeeland zul je dit soort types veel minder vaak tegenkomen ; )

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 14 maart 2021 om 07:24.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2021, 09:20   #36
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Niet overdrijven! Ik heb vele Nederlanders gekend op diverse Belgische campings. En in ieder land komt men hoge bomen tegen! In België zowel als als Nederland spreken die Frans. Daar kunnen ze in beide landen mee opvallen.
Maar de Nederlanders spreken ook Engels. Dat geeft hen een enorme voorsprong op ons België. Ik wil niet in detail treden maar toen ik nog jong was bezocht ik graag landen uit het gewezen Oostblok.
Wat mij opgevallen is was het feit dat in die landen ook al velen Engels gebruikten en de gidsen die wij tegen kwamen waren buiten de jongere generatie inlanders ook meestal Nederlanders. Vooral in Polen viel het op.
Op Tenerife op de Spaanse eilanden kon men ons overal te woord staan in het Engels. Veelal ook daar Nederlanders.
Ik weet niet hoe het de laatste jaren geëvolueerd is maar ik heb destijds dikwijls gedacht dat Voltaire misschien wel bespraakt was in oude boeken maar dat hij te velde achterop hinkte.
Wat betreft Internethandel idem dito. Mochten er geen internationale bedrijven in België handel drijven dan stonden ook daar wij in onze onderbroek. Zelfs wat Japanners betrof was het allemaal in het Engels te doen ? Wij moeten dus zeker niet tegen Nederlanders zeggen dat ze moeten vooruit kijken. Het zijn wij die achterop hinken.
En wat betreft nog meer ons land stel ik nog vast dat een gedeelte van de fiere Belgen het vertikken van andere talen te leren buiten dat Frans.
Ook in Vlaanderen genieten wij het voordeel van schoothandelaar te mogen worden.
Nog een paar decennia geduld en als het falen zich doorzet zullen we zien
wie Europeanen worden zonder veel moeite. En ik vrees dat het de Nederlanders zullen zijn.
Afwachten maar hoe onze scholen zullen evolueren.
Het zal een titanenstrijd worden voor onze jeugd.
Alleen de echt slimmen zullen overleven. De rest zal sanitair gaan aanleggen in woningen. Misschien zullen dat nog de gelukkigsten zijn.
Onze kinderen mogen dan (een beetje) achterop hinken wat betreft hun kennis van de Engelse taal bij afstuderen. Die achterstand is snel opgehaald. EN dan hebben zij een grote voorsprong op Nederlanders door hun kennis van de Franse taal, en het feit dat het verwerven van andere talen zoals Spaans bv voor hen gemakkelijker is.
Ik kan u verschillende voorbeelden geven uit mijn kennissenkring die door die bredere talenkennis in hun beroepsleven erg bevoordeeld waren t.o.v. hun Nederlandse leeftijdsgenoten.

Het is trouwens maar toeval dat vandaag in het bedrijfsleven Engels de voertaal is. Dat had ook Frans of Spaans of Japans of.... kunnen zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2021, 09:55   #37
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Pajoske,

Valt toch reuze mee met die kennis van het Frans bij Vlaamse scholieren?
Ik kreeg destijds ook Frans en Duits op school, maar het niveau van beiden was na het behalen van mijn diploma echt ondermaats.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2021, 10:20   #38
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Onze kinderen mogen dan (een beetje) achterop hinken wat betreft hun kennis van de Engelse taal bij afstuderen. Die achterstand is snel opgehaald. EN dan hebben zij een grote voorsprong op Nederlanders door hun kennis van de Franse taal, en het feit dat het verwerven van andere talen zoals Spaans bv voor hen gemakkelijker is.
Ik kan u verschillende voorbeelden geven uit mijn kennissenkring die door die bredere talenkennis in hun beroepsleven erg bevoordeeld waren t.o.v. hun Nederlandse leeftijdsgenoten.

Het is trouwens maar toeval dat vandaag in het bedrijfsleven Engels de voertaal is. Dat had ook Frans of Spaans of Japans of.... kunnen zijn.

Het is een strijd tegen de klok. En mocht het een van door U vernoemde talen zijn dan was het voor mij ook goed. Maar het is zo niet!
Feitelijk overladen wij onze jeugd met talen en dit ten koste van andere wetenschappelijke vakken. En de grote schuldige is Europa die het blijft vertikken om een Europese gemeenschappelijke taal te kiezen.
Alhoewel de top zich bij voorkeur uitdrukt in het Engels.
En dan vraag ik mij af waarom wij Vlamingen dan de taal van Voltaire moeten kennen. Europa is verdomd een toren van Babel geworden vol met vertalers. Op termijn zal dit gegeven niet houdbaar blijven.
Ik weet zelfs niet met zekerheid of Europa zelf houdbaar zal blijven.
Men smijt hier met geld en men maakt geen eenheid van dit continent.
En daarom durf ik nu al beweren dat de Nederlanders meer dan de Belgen de echte eerste Europeanen/internationalen zullen zijn.
Wij Belgen hinken serieus achterop. Feiten zijn feiten.

Laatst gewijzigd door werkman : 14 maart 2021 om 10:26.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2021, 11:26   #39
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Het Nederlands is een prachtige taal. Ik vind het vooral belangrijk dat onze jeugd goed Nederlands leert. Pas daarna secundaire talen als Engels, Frans en Duits.

Grappig gegeven: het Nederlands is bij de jeugd populairder dan ooit lijkt het. Nederlandstalige televisieseries en -films zijn erg in trek momenteel.
En ook de Nederlandstalige muziek doet het goed. Sterker nog: bandjes en muzikanten die vroeger in het Engels zongen verkiezen nu het Nederlands ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2021, 13:27   #40
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Het Nederlands is een prachtige taal. Ik vind het vooral belangrijk dat onze jeugd goed Nederlands leert. Pas daarna secundaire talen als Engels, Frans en Duits.

Grappig gegeven: het Nederlands is bij de jeugd populairder dan ooit lijkt het. Nederlandstalige televisieseries en -films zijn erg in trek momenteel.
En ook de Nederlandstalige muziek doet het goed. Sterker nog: bandjes en muzikanten die vroeger in het Engels zongen verkiezen nu het Nederlands ; )
Inderdaad de hit "Zoutelande" met een Nederlandse zanger en een Vlaamse zangeres is een keerpunt geweest.

https://www.youtube.com/watch?v=N0OLEgc-Glk
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be