Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2020, 12:44   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Burgemeester geeft het goede voorbeeld

Uiteraard lid van de tsjeven familie die een hele dynastie heeft uitgebouwd in gans Vlaanderen waarbij corruptie en vriendjes politiek schering en inslag zijn geworden.

https://www.hln.be/in-de-buurt/affli...5sFZiG00UNGemw
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 12:50   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.976
Standaard

Het was de buurman van Walter De Donder die drie jaar geleden een procedure aanspande tegen de burgemeester. De Donder had van zijn garage een schoonheidssalon gemaakt en vervolgens naast zijn woning een carport gebouwd. Die carport staat op amper een meter van het perceel van de buurman. Achter de carport werd ook een berghok gebouwd waardoor de buurman plots tegen een gesloten wand van meer dan 20 meter aankijkt.


Zo te zien kijkt die buurman tegen een groene heg aan.
Niets mis mee.


De journalist van dienst is blijkbaar blind.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 20 januari 2020 om 12:50.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 12:51   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Pff, als dat al niet meer mag.
Vinden jullie deze situatie zo overdreven?
(voor die ene keer dat ik een tsjeef die ik kan afbranden, eens spaar)

__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 12:53   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.976
Standaard

Volgens de buurman is Walter De Donder alvast geen onschuldig slachtoffer in deze affaire. “Hij is al 10 jaar burgemeester en al die jaren was hij diegene die bevoegd is voor ruimtelijke ordening”, luidt het. “Hij weet heel goed dat zijn constructie in strijd is met de regels. Intussen hebben deze procedures mij al veel geld gekost, terwijl De Donder een dure advocaat heeft die betaald wordt door de gemeente, met gemeenschapsgeld dus.”


Kan hij dat hard maken?
Heeft de journalist dit gecheckt?

Ik geloof nooit dat De Donder zo dom is om een advocaat te nemen op kosten van de gemeente.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 12:56   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ook burgemeesters moeten zich houden aan de geldende decreten ivm ruimtelijke ordening.

Of is dat een Vlaamse bevoegdheid die er niet meer toe doet ?

Dat de buurman gelijk heeft gekregen via de raad voor vergunningsbetwistingen is opvallend, dat betekent dat de man met succes heeft aangetoond dat hij schade ondervindt van deze bouwonvertreding.

(Ik heb zelf ook al een procedure aangespannen voor die raad.)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 12:58   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ook burgemeesters moeten zich houden aan de geldende decreten ivm ruimtelijke ordening.

Of is dat een Vlaamse bevoegdheid die er niet meer toe doet ?

Dat de buurman gelijk heeft gekregen via de raad voor vergunningsbetwistingen is opvallend, dat betekent dat de man met succes heeft aangetoond dat hij schade ondervindt van deze bouwonvertreding.

(Ik heb zelf ook al een procedure aangespannen voor die raad.)
Ik zie niet in welke hinder die buurman heeft.
Dat er een bouwovertreding is, kan waarschijnlijk aangetoond worden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 13:05   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik zie niet in welke hinder die buurman heeft.
Dat er een bouwovertreding is, kan waarschijnlijk aangetoond worden.
Je moet, om als particulier, een zaak te kunnen winnen voor de raad, aantonen dat je hinder/schade ondervindt van het bouwwerk dat uw buurman wenst neer te zetten om effectief de vergunning te kunnen tegenhouden. En dat deze schade/hinder voldoende groot is. Het kan dus geen "ik zou overlast kunnen hebben van x of y" maar effectief "de verharding zorgt er voor dat er minder infiltratie is in de bodem en dus voor wateroverlast op mijn perceel".
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 13:29   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
De Donder heeft een bijgebouw in zijn tuin gezet, maar volgens zijn buurman staat dat te dicht op de scheidingslijn én valt het gebouw te groot uit. De bouwaanvraag werd indertijd goedgekeurd door zowel het gemeentebestuur van Affligem als de provincie Vlaams-Brabant, maar later weer vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Die oordeelde dat de bouwaanvraag in strijd is met de stedenbouwkundige voorschriften. “Vreemd”, zegt de buurman. “De Donder is als burgemeester verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening in Affligem. Dan verwacht je toch dat hij weet hoe het werkt? Ik ben geen zure buur die over alles vervelend wil doen, maar het gaat mij om het principe. De Donder dient een bouwaanvraag in die wordt goedgekeurd door het schepencollege waarvan hij de baas is. Daarna zet de provincie het licht op groen, en even later zie ik de verantwoordelijke gedeputeerde samen met De Donder op één en dezelfde verkiezingsaffiche staan. In deze zaak moet je al naïef zijn om niét te denken dat hier gefoefeld is.” Walter De Donder zelf wilde gisteren niet reageren. Intussen heeft hij een nieuwe, lichtjes gewijzigde, bouwaanvraag ingediend, waartegen zijn buurman opnieuw beroep heeft aangetekend. Die uitspraak wordt pas eind dit jaar verwacht.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 20 januari 2020 om 13:30.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 13:35   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Pff, als dat al niet meer mag.
Vinden jullie deze situatie zo overdreven?
(voor die ene keer dat ik een tsjeef die ik kan afbranden, eens spaar)
Burgemeester, die een voorbeeld functies heeft, lapt de bouwregels flagrant aan zijn laars en zorgt ervoor dat zijn eigen dossier wordt goedgekeurd.

Als dat al niet meer mag ... u maakt een grapje neem ik aan?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 13:50   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.028
Standaard

De Donder zal de prijs betalen voor zijn bouwovertreding. Of afbreken wat wettelijk niet mag.

Ondertussen gaat de rode corruptie in Wallonië zijn gewone gangtje, zonder dat daar veel poespas rond gemaakt wordt, en dicteert de meest corrupte partij van het land de tsjeven wat hen te doen staat.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 13:51   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De Donder zal de prijs betalen voor zijn bouwovertreding. Of afbreken wat wettelijk niet mag.

Ondertussen gaat de rode corruptie in Wallonië zijn gewone gangtje, zonder dat daar veel poespas rond gemaakt wordt, en dicteert de meest corrupte partij van het land de tsjeven wat hen te doen staat.
10 posts, het heeft lang geduurd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 13:55   #12
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Een carport hoeft geen vergunning.( als hij binnen de toegelaten afmetingen valt.) Volgens mij is die verharding wel fout, want je mag maar een bepaald percentage van je grond verharden, zodat het niet waterdoorlatend is.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 13:58   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Een carport hoeft geen vergunning.( als hij binnen de toegelaten afmetingen valt.) Volgens mij is die verharding wel fout, want je mag maar een bepaald percentage van je grond verharden, zodat het niet waterdoorlatend is.
Dat zal afhangen van de verkavelingsvergunning, het BPA, enz....

Feit blijft dat de raad voor vergunningsbetwistingen negatief heeft geoordeeld voor kabouter plop....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 15:01   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Een carport hoeft geen vergunning.( als hij binnen de toegelaten afmetingen valt.) Volgens mij is die verharding wel fout, want je mag maar een bepaald percentage van je grond verharden, zodat het niet waterdoorlatend is.
Je moet ook op een bepaalde afstand van de perceelgrens blijven.

Die verharding is ook een draak van een wet. Vraag je een bouwvergunning aan, dan houdt men rekening met de maximaal te verharden oppervlakte, maar om achteraf een terras aan te leggen heb je dan geen vergunning nodig ( binnen een bepaalde oppervlakte in theorie ). Dus in de praktijk ... u raadt het al.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 15:04   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je moet ook op een bepaalde afstand van de perceelgrens blijven.

Die verharding is ook een draak van een wet. Vraag je een bouwvergunning aan, dan houdt men rekening met de maximaal te verharden oppervlakte, maar om achteraf een terras aan te leggen heb je dan geen vergunning nodig ( binnen een bepaalde oppervlakte in theorie ). Dus in de praktijk ... u raadt het al.
Die verharding is wel noodzakelijk want ik vermoed dat de buurman daar zijn zaak rond heeft gemaakt.

Te veel verharding = wateroverlast bij hevige plensbuien, die dan meestal zijn voor de naburige percelen die geen verharding hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 15:09   #16
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die verharding is wel noodzakelijk want ik vermoed dat de buurman daar zijn zaak rond heeft gemaakt.

Te veel verharding = wateroverlast bij hevige plensbuien, die dan meestal zijn voor de naburige percelen die geen verharding hebben.
Uiteraard, vandaar ook mijn opmerking. Men zet de deur wagenwijd open voor misbruiken door de aanleg van een terras niet vergunning plichtig te maken. Men zou dat wel moeten doen boven een bepaalde grootte, maar dat gebeurt in de praktijk natuurlijk niet.

Hetzelfde zie je met boorputten, waarbij de eigenaar zelf de overheid moet inlichten over de plaatsing ervan. In de praktijk ... u raadt het al.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 15:21   #17
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Volgens de buurman is Walter De Donder alvast geen onschuldig slachtoffer in deze affaire. “Hij is al 10 jaar burgemeester en al die jaren was hij diegene die bevoegd is voor ruimtelijke ordening”, luidt het. “Hij weet heel goed dat zijn constructie in strijd is met de regels. Intussen hebben deze procedures mij al veel geld gekost, terwijl De Donder een dure advocaat heeft die betaald wordt door de gemeente, met gemeenschapsgeld dus.”


Kan hij dat hard maken?
Heeft de journalist dit gecheckt?

Ik geloof nooit dat De Donder zo dom is om een advocaat te nemen op kosten van de gemeente.

Zou me ook ten zeerste verbazen.

Moest dit blijken niet waar te zijn, is dat weer eens een mooi staaltje van amateuristische journalistiek.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 15:23   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zou me ook ten zeerste verbazen.

Moest dit blijken niet waar te zijn, is dat weer eens een mooi staaltje van amateuristische journalistiek.
En toch heeft de journalist en de buurman gelijk.

De procedure voor de raad van vergunningsbetwistingen zal gevoerd zijn door de man (natuurlijk persoon) tegen de vergunnende overheid (de gemeente) in dit geval.

Zo was dat ook in mijn geval, ik moest mijn eigen advocaat betalen om tegen de vergunning te vechten die verdedigd werd door de provincie (een vergunning van een buurman).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 15:29   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Burgemeester, die een voorbeeld functies heeft, lapt de bouwregels flagrant aan zijn laars en zorgt ervoor dat zijn eigen dossier wordt goedgekeurd.

Als dat al niet meer mag ... u maakt een grapje neem ik aan?
Ik was onduidelijk.
De burgemeester moet de wet naleven zoals iedereen. Zonder twijfel.

Maar dat de wet zo streng is dat je aan een huisje in een wijk geen carport moogt zetten, op een afstand van de buur zodanig dat er nog een auto tussen kan passeren.
Mocht er nu lichtinval op buurman zijn (al dan niet toekomstige zonnepanelen ) die wegvalt ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 16:06   #20
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En toch heeft de journalist en de buurman gelijk.

De procedure voor de raad van vergunningsbetwistingen zal gevoerd zijn door de man (natuurlijk persoon) tegen de vergunnende overheid (de gemeente) in dit geval.

Zo was dat ook in mijn geval, ik moest mijn eigen advocaat betalen om tegen de vergunning te vechten die verdedigd werd door de provincie (een vergunning van een buurman).
Ach zo, dat wist ik niet. Bedankt voor de verduidelijking.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be