Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2007, 18:58   #101
another brick
Gouverneur
 
another brick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Locatie: aan de oevers van de leie
Berichten: 1.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
het 'vlaams' is inderdaad geen taal; het nederlands is dat wel. ik kan u geen ongelijk geven dat u geen vlaamse dialecten leert; wij leren ook geen waals. maar u demonstreert hier wel mooi de houding van het FDF: franstaligen zijn 'beschaafder', de rest is een bende achterlijke boeren. Dat is puur racisme. u beseft toch dat wij u hiervoor kunnen dagvaarden?
Het wordt nog idioter als die bende achterlijke boeren voor het geld en het onderhoud van de 'beschaafden' moeten instaan. Alleen kunnen ze het niet, met massa' hopen geld nog niet.
Het lijkt me een donkermiddeleeuws feodaal systeem.
Welke Vlaamse ridder wint het steektornooi?
__________________
You never walk alone
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 21:27   #102
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Dat wil wel iets betekenen, stel u voor dat Brussel het buitenland is en dat het regime wordt toegepast zoals met Luxemburg. Dan dragen al die brave vlamingen belastingen af in Brussel en niet in Vlaanderen. En dan gaat Brussel meer geld hebben dan vandaag. En dan betaalt vlaanderen nog altijd voor Brussel weliswaar onrechtstreeks.

Waarom het regime zoals in Luxemburg toepassen? Laat ons gewoon uitgaan van het algemeen principe en belastingen betalen waar je woont en RSZ waar je werkt. De Vlamingen die in Brussel werken zouden zich kunnen beroepen op het statuut van grensarbeider zodat ze niet eens RSZ hoeven af te dragen aan Brussel.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 22:16   #103
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Olivier_FDF gaa zaait nen fafoel!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 14:00   #104
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Beste amsterdammer, der zit wat in, vlaanderen veloren aan de fransen.
Lees deze onderstaande, miss u bekende link eens door.
Hoewel ik moet zeggen dat Willem 1 veel goed gedaan heeft in Vlaanderen, de zuidelijke nederlanden.
Ik weet eerlijk gezegd niet vanuit mijn persoonlijk situatie wat ik met Belgie aan moet. Vanuit de historie lijkt mij een hereniging redelijk, maar zijn we niet teveel uit mekaar gegroeid. En hoe staan de hollanders tegenover de Vlamingen?
Ik zie een nieuwe staatshervoring ook wel maar dan moet het nederlands evenveel waard zijn en de Frans expansiedrang stoppen. Heb de indruk dat de geschiedenis nog steeds voortduurt hierin en miss dat de moeite die vlaanderen en Nederland hebben met elkaar historich verklaard is. Gezien de houding van Willem 1 indertijd. (zie link)
En wij Vlamingen zijn nog steeds tegen die Franse druk aant vechten, dus wij zijn in die 170 jaar nog geen stap voort gekomen. En is een hereniging historich nog wel mogelijk? Kunnen we de klok 170 jaar terug draaien ?
Ik weet het niet, eerlijk gezegd.
Wel een intensive samenwerking op ecomonisch\cultuureel gebied uitbreiden, zoals Limburg wil verder doen. En zo weer langzaam naar elkaar toe groeien zonder dat de hollanders weer neer gaan kijken op vlaanderen. Want de zuidelijke nederlanden hebben een rijke historie en cultureel
erfgoed.

Tis idd: men heeft de nederlanden geslitst en we staan eigelijk weer in 1830 terug. Tja en ik ben met een Nederlandse getrouwd en toch Belg gebleven. De zuiderse mentaliteit is anders dan boven de rivieren. Gevoelsmatig sta ik ook op een kruispunt: mijn land ten eerste verdedigen, maar historisch gezien eigelijk tot de nederlanden behorend als echte vlaming. En als ik de naam Belg gebruik is dat niet in de betekenis van fransgezind ofzo. Ik ben nederlands sprekend, Vlaming. Vlaams is eigelijk net zo goed een dialect van nederlands, als het Limburgs, brabants, drents, gronings enz. Maar ze hebben het hele gebied vlaams genoemnd. Doch taalkundig wordt enkel vlaams geklapt in het historich gebied van het eertijds graafschap Vlaanderen.
Tja de slag in 1302 is eigelijk nog niet helemaal beslecht, wel gewonnen, maar het franse voeren nog achterhoede gevechten en miss moet het nu maar eens afgelopen zijn.
Ik vrees, doch hoop van niet, dat Belgie weer oplapen met een nieuwe regering eigelijk verder sukkelen is. Vroeg of laat begint het opnieuw, tenzij er een echt grondige staats hervorming komt.
Doch zo niet: Vlaanderen onafhankelijk, of terug onder de historiche vlag van Oranje.
Wat mij ook verbaasd heeft en ik niet wist uit de geschiedenis: dat mijn geboorteplaats Gent eertijds Oranje gezind was en geen scheiding wilde. Evenals Mechelen , Anterpen.

http://users.pandora.be/alexanderc/be2.html
Je schrijft de laatste tijd heel behartenswaardige zaken voor iemand die lid is van B-plus. Alleen je reserves tegenover de Nederlanders storen me een beetje, ik zal hier later uitgebreid op terugkomen, ik kan dat nu wegens tijdsgebrek niet doen.

Ik wil je nog meegeven dat de bewoners van de fiere Gentse stede blijkbaar dwepen met een prachtig lied dat ik verschillende malen in Gent als afsluiting van culturele of andere manifestaties hoorde uitvoeren, nl. Klokke Roeland. Nu is Gent allesbehalve een Vlaams-nationalistisch nest, maar het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan. Merkwaardig volkje, die Gentenaars.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 14:12   #105
De Waal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 1.708
Standaard

er zijn hier al meer dan genoeg nederlandstalige zeikers, zonder dat we ons nog hollanders op de hals zouden moeten halen.........

wat niet wil zeggen dat al de vl. zeikers zijn.............

Laatst gewijzigd door De Waal : 23 november 2007 om 14:17.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 14:31   #106
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
er zijn hier al meer dan genoeg nederlandstalige zeikers, zonder dat we ons nog hollanders op de hals zouden moeten halen.........

wat niet wil zeggen dat al de vl. zeikers zijn.............
Wie loopt hier nu al eeuwen te zeuren? Wie zeurde er zo hard dat afscheiding per se nodig was? Wie zeurt er nu zo hard dat de toekomst van België op het spel staat?

De Walen, de Walen, de Walen.

Kijk dus eerst naar jezelf voordat je anderen de schuld gaat geven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 15:00   #107
Flame
Burger
 
Flame's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2007
Berichten: 152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Amaai zeg, lijkt wel of we terug bij de ouwe Grieken zijn belandt: stadsstaat. Dat waren Sparta en Athene ook.
Met al dat gesplits, één Limburg, hertogdommen, Vlaanderen zelfstandig, sommigen willen het oude graafschap Vlaanderen terug (frans- zeeuws- oost-west) zitten we bekans terug in de middeleeuwen.
Dacht dat aan de eenheid van Europa gewerkt wordt en dat het doel was.
Maja, het heeft iets nostalgisch.
Vandaar dat de Islam zich hier wil nestelen, zij leven nog vlgs die middeleeuwse principes.
Tja het Gravensteen in Gent zal ze goed van pas komen.
De martelkamer is nog intact, daar kunnen ze naar hartelust de Sharia uitvoeren.
Alleen het materiaal beetje verroest, maar allé.

Wooow, is grenzen veranderen de nieuwe manier van tijdreizen? Een waardeloos argument als je het mij vraagt. De mensen, technologie en zelfs uwen boterham blijft hetzelfde als de grenzen veranderen.
__________________
Flame is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 15:06   #108
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF Bekijk bericht
Ik lees veel over een mogelijke fusie tussen Nederland en Vlaanderen. Maar waarom zou Nederland Vlaanderen verdienen?

- Willem I pleegde verkiezingsfraude, de Belgen waren niet genoeg vertegenwoordigd in de Nederlanden in het federaal parlement.
- Jaren na de Belgische onafhankelijk hebben de Hollanders ons mooie koninkrijk België aangevallen, waarin wij ze opnieuw hebben verslaan.
- Wat heeft Nederland voor de Vlamingen gedaan toen er hier jammer genoeg een taalstrijd was?
- Nederland hindert nog altijd België: ik denk aan de Ijzeren Rijn, de Westerschelde ....
- Hollanders zijn vaak ook enorm spottend en minachtend over Vlamingen en het Vlaams.
- Nederland heeft niets voor de Vlamingen gedaan, niets.

Vlamingen laat jullie niet doen. Die arrogante Hollanders zullen jullie enkel beschouwen als een wingewest en op ander vlak een achterlijke regio vinden. Ze willen Vlaanderen financieel en economisch leegroven. Vermoedelijk willlen ze ook geen wegenvignet betalen.

Denk aan de kwaliteit van het onderwijs, aan goedkope
huizen, en goedkope belastingen of willen jullie lange wachttijden voor zieken en een gedoogbeleid? Willen jullie de "Randstad" hun projecten financieren? Willen jullie dat echt zo'n peperdure fusie?

In zo'n Groot-Nederland zou Vlaanderen verder niets meer te zeggen hebben, door het beperkt aantal Vlamingen in vergelijking met Hollanders.

België is de beste toekomst voor Vlaanderen. Wallonië en Vlaanderen zijn goede handelspartners, en Brussel heeft zo een aantrekkingskracht.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 17:08   #109
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je schrijft de laatste tijd heel behartenswaardige zaken voor iemand die lid is van B-plus. Alleen je reserves tegenover de Nederlanders storen me een beetje, ik zal hier later uitgebreid op terugkomen, ik kan dat nu wegens tijdsgebrek niet doen.

Ik wil je nog meegeven dat de bewoners van de fiere Gentse stede blijkbaar dwepen met een prachtig lied dat ik verschillende malen in Gent als afsluiting van culturele of andere manifestaties hoorde uitvoeren, nl. Klokke Roeland. Nu is Gent allesbehalve een Vlaams-nationalistisch nest, maar het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan. Merkwaardig volkje, die Gentenaars.

Wel wat Spinoza hier zegt verklaart o.a mijn reseves t.o.v Nederland en een hereniging. Ik blijf zeggen, die zou historisch te verklaren zijn, maar... is dit nog reeël.?
Ben benieuwd wat ge erover wilt zeggen.
Maar ge kunt B-plusser zijn en toch vlaming (niet vlaams nationalistisch), idd raar volkske hé. In de schuunste stad van de Vloanders.
BTW d' ollanders ebben deur de serie Flikke wel de wéég noar Gent gevoende. Goe veur et toerisme en nu dat gedoan es goan ze in Mestrééch verder.
Ids da een teken aan de wand of toeval?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93794&page=2

De verdamping van België

Wat moet Nederland doen als de Belgische staat verdwijnt? Het beste is zich er niet mee te bemoeien, wat de uitkomst van de crisis ook mag zijn, schrijft Derk-Jan Eppink.

De Belgische staat heeft veel politieke strijd overleefd, maar de huidige toestand begint te lijken op een zwanenzang.

De regeringsvorming zit vast, omdat de staatshervorming stokt. De partijen zijn uitgepraat en de koning weet het niet. Enkele ervaren ministers van Staat moeten raad brengen. Maar zij zijn figuren uit de oude doos.

De vraag is welke houding Nederland aanneemt bij de verdamping van het politiek bestel in ons buurland. Is er eigenlijk wel eens over nagedacht? De Nederlandse houding ten aanzien van België slingert doorgaans tussen verwerping en ridiculisering. Nederlandse beleidsmakers raken stuurloos in België, omdat het een ‘ingewikkeld gedoe’ i s.

Het duurde jaren voordat Den Haag in de gaten had dat België een federaal land was met de regionale entiteiten, Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Den Haag ging daar zeer omzichtig mee om teneinde „de Belgische regering niet voor het hoofd te stoten’’. Maar die regering werd steeds meer een lege huls. Balkenende is de eerste premier die dat inziet. Hij gaat zelfs naar de receptie van de Vlaamse Gemeenschap op de Vlaamse feestdag.
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 17:49   #110
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Met zo'n nick en avatar wordt het niet eenvoudig om de Vlamingen van je gelijk te overtuigen.
Wie sjoon os Limburg is.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 18:47   #111
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Wael Bekijk bericht
er zijn hier al meer dan genoeg nederlandstalige zeikers, zonder dat we ons nog hollanders op de hals zouden moeten halen.........

wat niet wil zeggen dat al de vl. zeikers zijn.............
De Walen zeiken in hun broek van angst.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 23 november 2007 om 18:47.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 13:51   #112
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Wel wat Spinoza hier zegt verklaart o.a mijn reseves t.o.v Nederland en een hereniging. Ik blijf zeggen, die zou historisch te verklaren zijn, maar... is dit nog reeël.?
Ben benieuwd wat ge erover wilt zeggen.
Maar ge kunt B-plusser zijn en toch vlaming (niet vlaams nationalistisch), idd raar volkske hé. In de schuunste stad van de Vloanders.
BTW d' ollanders ebben deur de serie Flikke wel de wéég noar Gent gevoende. Goe veur et toerisme en nu dat gedoan es goan ze in Mestrééch verder.
Ids da een teken aan de wand of toeval?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93794&page=2

De verdamping van België

Wat moet Nederland doen als de Belgische staat verdwijnt? Het beste is zich er niet mee te bemoeien, wat de uitkomst van de crisis ook mag zijn, schrijft Derk-Jan Eppink.

De Belgische staat heeft veel politieke strijd overleefd, maar de huidige toestand begint te lijken op een zwanenzang.

De regeringsvorming zit vast, omdat de staatshervorming stokt. De partijen zijn uitgepraat en de koning weet het niet. Enkele ervaren ministers van Staat moeten raad brengen. Maar zij zijn figuren uit de oude doos.

De vraag is welke houding Nederland aanneemt bij de verdamping van het politiek bestel in ons buurland. Is er eigenlijk wel eens over nagedacht? De Nederlandse houding ten aanzien van België slingert doorgaans tussen verwerping en ridiculisering. Nederlandse beleidsmakers raken stuurloos in België, omdat het een ‘ingewikkeld gedoe’ i s.

Het duurde jaren voordat Den Haag in de gaten had dat België een federaal land was met de regionale entiteiten, Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Den Haag ging daar zeer omzichtig mee om teneinde „de Belgische regering niet voor het hoofd te stoten’’. Maar die regering werd steeds meer een lege huls. Balkenende is de eerste premier die dat inziet. Hij gaat zelfs naar de receptie van de Vlaamse Gemeenschap op de Vlaamse feestdag.
De Nederlandse politici moet voorlopig niets doen.
Als Vlaanderen zelfstandig is kunnen we intensiever gaan samenwerken
en wie weet worden we ooit nog eens een Staat.
Het zou geweldig zijn als ik dit ooit nog mag meemaken.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 13:57   #113
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De Nederlandse politici moet voorlopig niets doen.
Als Vlaanderen zelfstandig is kunnen we intensiever gaan samenwerken
en wie weet worden we ooit nog eens een Staat.
Het zou geweldig zijn als ik dit ooit nog mag meemaken.
De Oranjes buitenwerken...dat kunnen jullie alvast doen. Het terrein voorbereiden.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 16:20   #114
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
De Oranjes buitenwerken...dat kunnen jullie alvast doen. Het terrein voorbereiden.
Waarom mensen buitenwerken waar je geen last van hebt?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 16:37   #115
Cals
Vreemdeling
 
Cals's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2006
Berichten: 97
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
De Oranjes buitenwerken...dat kunnen jullie alvast doen. Het terrein voorbereiden.
Je wil gelijk de Belgisch/Waalse democratie mee nemen (waar een minderheid beslist voor de meerderheid).........het begint al goed.

Laatst gewijzigd door Cals : 24 november 2007 om 16:38.
Cals is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 20:32   #116
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

blijkbaar was de eerste brusselse burgemeester (toen belgie er net was) was een hollander die het frans als enige bestuurstaal uitriep!
Over een judaskus gesproken. Dank u wel nederland!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Rouppe
het rare is dat de tekst in de franstalige versie anders is. Daar heeft hij geholpen aan de ULB ipv VUB. De kans is groot dat het de ULB is want ik heb bij een latere burgemeester gelezen dat die de VUB had opgericht.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Rouppe
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 20:39   #117
elberto
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 augustus 2007
Berichten: 88
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht


Het blijft hier smeekwalen regenen.

ja he echt hilarisch.
elberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 21:52   #118
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
De Oranjes buitenwerken...dat kunnen jullie alvast doen. Het terrein voorbereiden.

Nee dank u, de Oranjes zitten hier best.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 23:46   #119
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

De Oranjes zijn de laatste van mijn zorgen op dit moment.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 23:51   #120
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Nederland verdient Vlaanderen niet... als de Vlamingen er voor kiezen is dat de zaak van de Vlamingen.
Doen ze dat dan? Bijlange niet ! De Nederlandstalige Belgen kiezen massaal voor België !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be