Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2008, 08:46   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard Kleine banken niet te vertrouwen

Ik hoorde laatst op de Nederlanse TV dat Nederlanders die spaargelden bij Argenta hadden uit staan niet gedekt waren door de Nederlandse staat
Wat is daar van aan als Argenta bv over kop zou gaan,of lopen kleine banken minder kans om over kop te gaan?

Met ander woorden moeten Nederlanders nu angst hebben om hun spaarcentjes die bij Argenta staan kwijt te spelen?
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 11 oktober 2008 om 08:47.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 21:30   #2
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Ik heb vandaag nog iets gehoord op de radio, dat de overheden de 'grote' banken zouden redden. M.i. impliceert dit dat men de kleine banken niet zal redden in geval ze failliet gaan. Dus alleen wanneer het effect op de economie te groot zou worden.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 22:29   #3
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik hoorde laatst op de Nederlanse TV dat Nederlanders die spaargelden bij Argenta hadden uit staan niet gedekt waren door de Nederlandse staat
Wat is daar van aan als Argenta bv over kop zou gaan,of lopen kleine banken minder kans om over kop te gaan?

Met ander woorden moeten Nederlanders nu angst hebben om hun spaarcentjes die bij Argenta staan kwijt te spelen?

In dit geval kunnen ze aankloppen bij de Belgische staat.
Lijkt me momenteel niet echt een probleem.
De Belgische staat is voorlopig toch nog net iets solvabeler dan de IJslandse.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 22:40   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik hoorde laatst op de Nederlanse TV dat Nederlanders die spaargelden bij Argenta hadden uit staan niet gedekt waren door de Nederlandse staat
Wat is daar van aan als Argenta bv over kop zou gaan,of lopen kleine banken minder kans om over kop te gaan?

Met ander woorden moeten Nederlanders nu angst hebben om hun spaarcentjes die bij Argenta staan kwijt te spelen?
Argenta is een spaarbank die niet beursgenoteerd is en daarenboven belegt de bank bijzonder conservatief. Er is dus zo goed als geen kans dat deze bank over kop gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 22:44   #5
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik hoorde laatst op de Nederlanse TV dat Nederlanders die spaargelden bij Argenta hadden uit staan niet gedekt waren door de Nederlandse staat
Wat is daar van aan als Argenta bv over kop zou gaan,of lopen kleine banken minder kans om over kop te gaan?

Met ander woorden moeten Nederlanders nu angst hebben om hun spaarcentjes die bij Argenta staan kwijt te spelen?
Ging het over http://www.argenta.nl/ of over http://argenta.be????????????


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argenta NL
Argenta heeft een Belgische bankvergunning en kan op basis daarvan haar bancaire activiteiten op de Nederlandse markt uitoefenen middels een Europees paspoort met vaste installatie in Nederland. Argenta Spaarbank Bijkantoor Nederland is gevestigd te Breda en is lid van de Nederlandse Vereniging van Banken. Tevens valt Argenta onder de Belgische Collectieve garantieregeling en met ingang van 27 mei 2008 neemt Argenta tevens deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. (Meer lezen)
http://www.argenta.nl/
Lees dit dan:

Citaat:
Regering breidt bankwaarborgen uit, Fortis-aandeelhouders krijgen warrant


BRUSSEL - De depositogarantie wordt tijdelijk opgetrokken tot 100.000 euro, maar (nog) niet voor Kaupthing.

De regering-Leterme maakte gisteren eindelijk de details bekend van een reeks maatregelen die de banken in veiliger vaarwater moeten brengen. Dat was nodig omdat veel van de eerder aangekondigde maatregelen erg vaag bleven en dus veel vragen deden rijzen bij zowel de banken als het grote publiek.

Neem de staatswaarborg voor bankleningen en obligatieuitgiftes, die donderdag werd toegekend aan Dexia en die bedoeld was om de liquiditeitsproblemen bij de bank op te lossen. Die staatswaarborg stootte op hevig protest van kleinere banken die concurrentievervalsing vrezen.

Om daar een mouw aan te passen, maakte premier Yves Leterme (CD&V) vrijdagavond bekend dat de staatswaarborg, die betalend is, nog meer financiële instrumenten zal dekken en ook uitgebreid zal worden naar alle Belgische banken. Zij het wel onder strikte voorwaarden, wat betekent dat de regering-Leterme een aanzienlijke slag om de arm houdt.

Lees volledig artikelHIER of in DS van vandaag (zelfde artikel)
Zowel Argenta BE als Argenta NL zijn dus veilig tot 100.000 €

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Argenta is een spaarbank die niet beursgenoteerd is en daarenboven belegt de bank bijzonder conservatief. Er is dus zo goed als geen kans dat deze bank over kop gaat.
Inderdaad

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 oktober 2008 om 22:59.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 23:04   #6
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik heb vandaag nog iets gehoord op de radio, dat de overheden de 'grote' banken zouden redden. M.i. impliceert dit dat men de kleine banken niet zal redden in geval ze failliet gaan. Dus alleen wanneer het effect op de economie te groot zou worden.
Je trekt je conclusie misschien ietwat overhaast.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 06:12   #7
kaptenkirk
Partijlid
 
kaptenkirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Berichten: 292
Standaard

A R G E N T A
kaptenkirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 10:03   #8
bep
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 1
Standaard kleine banken niet te vertrouwen??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik hoorde laatst op de Nederlanse TV dat Nederlanders die spaargelden bij Argenta hadden uit staan niet gedekt waren door de Nederlandse staat
Wat is daar van aan als Argenta bv over kop zou gaan,of lopen kleine banken minder kans om over kop te gaan?

Met ander woorden moeten Nederlanders nu angst hebben om hun spaarcentjes die bij Argenta staan kwijt te spelen?
Nee Nederlanders hoeven echt geen angst te hebben als ze spaargeld hebben bij Argenta. Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Op 7 oktober 2008 heeft de Belgische regering aangegeven dat deze Garantieregeling is verhoogd naar €100.000 per rekeninghouder. Hiermee is de garantie bij Argenta gelijk aan de Nederlandse regeling.
bep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 10:07   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Kleine banken niet te vertrouwen
Vertrouw dan op de grote banken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 10:11   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bep Bekijk bericht
Nee Nederlanders hoeven echt geen angst te hebben als ze spaargeld hebben bij Argenta. Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Op 7 oktober 2008 heeft de Belgische regering aangegeven dat deze Garantieregeling is verhoogd naar €100.000 per rekeninghouder. Hiermee is de garantie bij Argenta gelijk aan de Nederlandse regeling.
heb je daar al een KB van gezien ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 16:21   #11
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Na de vastgoedcrisis in Japan werden drie banken geselecteerd om te overleven.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 16:36   #12
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

wanneer is een bank een 'kleine' bank ?

als er geen politieker in de raad van bestuur zit ?
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 16:39   #13
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Argenta is een spaarbank die niet beursgenoteerd is en daarenboven belegt de bank bijzonder conservatief. Er is dus zo goed als geen kans dat deze bank over kop gaat.
Dat zeiden ze van Fortis ook, dat er geen vuiltje aan de lucht was: stevige kapitaalsbasis etc etc...
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 16:41   #14
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bep Bekijk bericht
Nee Nederlanders hoeven echt geen angst te hebben als ze spaargeld hebben bij Argenta. Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Op 7 oktober 2008 heeft de Belgische regering aangegeven dat deze Garantieregeling is verhoogd naar €100.000 per rekeninghouder. Hiermee is de garantie bij Argenta gelijk aan de Nederlandse regeling.
En jij gelooft dat? Zolang dat niet officieel is, kun je dat op je buik schrijven en dan nog: denk je nu echt dat ze al die miljoenen in een schuif liggen hebben?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 16:57   #15
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Ja, ik geloof dat
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 18:30   #16
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dat zeiden ze van Fortis ook, dat er geen vuiltje aan de lucht was: stevige kapitaalsbasis etc etc...
Met als verschil dat

1) Fortis wel degelijk beursgenoteerd is
2) Fortis allesbehalve conservatief of voorzichtig was ingesteld (cfr de enorme schuldenberg die ze zijn aangegaan om ABN Ambro over te nemen; vlak voor de kredietcrisis dan nog wel)
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 18:44   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Ik "geloof" ook dat Argenta beter te vertrouwen is dan de klassieke grootbanken.
Om de simpele reden dat het belgisistisch regime deze bank minder genegen is, en ze dus beter kontroleert. En ze bij de minste overtreding zwaar aanpakt. Argenta weet dus dat ze moet oppassen.
Dit geldt, naar ik geloof, ook voor kbc, die teveel Vlaams is voor het Laekense regime.

Een uitzondering op mijn geloof (dat dus wel iets wankelt ...) zijn de akkefietjes met Kaupting en met Citibank.

ps: wat betreft mijn pensioensparen trok ik me eigenlijk geen fluit aan van het koersverloop. Dus ik had geen flauw idee waar ik deze zou kunnen volgen. (ik ben bij fortis voor de eerste jaren van het sisteem van pensioensparen, en daarna naar metropolitan rentastro), en op hun websites vind ik het alleszins niet direkt terug.
Wel zo bij argenta !!
Mijn volgende storting pensioensparen zal bij argenta zijn !!)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 14:47   #18
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

http://nl.youtube.com/watch?v=AAml-VgOF1I
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:52   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dat zeiden ze van Fortis ook, dat er geen vuiltje aan de lucht was: stevige kapitaalsbasis etc etc...
Argenta is niet beursgenoteerd. In vergelijking met Fortis is dat al een heel stabiel element. Daarnaast heeft Argenta geen grote speler trachten over te nemen. ASPA - de overkoepelende firma van Argenta - belegt ook niet in fondsen die herwaarderingen zijn van buitenlandse banken, maar investeert grotendeels in staatsobligaties alsook in de vorm van hypothecaire leningen in eigen land. Dit alles zorgt ervoor dat er zich geen scenario op z'n Fortis kan voordoen bij ASPA.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:54   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik "geloof" ook dat Argenta beter te vertrouwen is dan de klassieke grootbanken.
Om de simpele reden dat het belgisistisch regime deze bank minder genegen is, en ze dus beter kontroleert. En ze bij de minste overtreding zwaar aanpakt. Argenta weet dus dat ze moet oppassen.
Dit geldt, naar ik geloof, ook voor kbc, die teveel Vlaams is voor het Laekense regime.
Dat klopt. Argenta heeft bijvoorbeeld geen vertegenwoordiger, in tegenstelling tot de grote banken, in de bankcommissie. De toenmalige stichter alsook de huidige directie zijn de bankcommissie niet echt genegen, omdat ze daarin een instelling zien die een politiek voert die enkel voordelig is voor de grootbanken. Dat uit zich ook in de praktijk. Als Argenta een nieuw product lanceert, komt er steevast controle van de bankcommissie en wordt de nieuwe formule aan alle kanten door hun juristen en economisten ondersteboven gehaald. Grootbanken krijgen veel gemakkelijker het fiat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be