Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2020, 02:28   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard ING voert negatieve rente in voor miljonairs

ING voert negatieve rente in voor miljonairs

Citaat:
ING gaat vanaf volgend jaar een negatieve rente invoeren voor particulieren, voorlopig beperkt tot miljonairs.
Zou dat op tegenstand kunnen stoten?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 06:01   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
ING voert negatieve rente in voor miljonairs



Zou dat op tegenstand kunnen stoten?
Wat gaan de banken nog allemaal verzinnen om de aandeelhouders te vriend te houden.

De kosten om een rekening te houden lopen al op tot (naargelang de bank) 48 euro per jaar, 48 euro kosten, daar waar je vroeger een klein beetje intrest kreeg.

Een onderneming (lees ook een vzw) krijgt momenteel geen intrest meer op het spaarboekje.

Als een onderneming een lening aangaat om te investeren, komt daar iedere maand nog eens 2,5 euro bij voor beheerskosten investeringskrediet.


Vergeet niet dat wij ondertussen:
- De betalingen zelf doen
- De uittreksels zelf uitprinten met eigen printer en eigen papier.
- In landelijke omgeving soms 10 kilometer moeten rijden om een bankautomaat te vinden.
- Geen bankpersoneel meer hebben waar we iets aan kunnen vragen.
- Als we iemand spreken, na een afspraak, er steevast geprobeerd wordt om u iets aan te smeren i.v.m. beleggingen en ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 09:29   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat gaan de banken nog allemaal verzinnen om de aandeelhouders te vriend te houden.

De kosten om een rekening te houden lopen al op tot (naargelang de bank) 48 euro per jaar, 48 euro kosten, daar waar je vroeger een klein beetje intrest kreeg.

Een onderneming (lees ook een vzw) krijgt momenteel geen intrest meer op het spaarboekje.

Als een onderneming een lening aangaat om te investeren, komt daar iedere maand nog eens 2,5 euro bij voor beheerskosten investeringskrediet.


Vergeet niet dat wij ondertussen:
- De betalingen zelf doen
- De uittreksels zelf uitprinten met eigen printer en eigen papier.
- In landelijke omgeving soms 10 kilometer moeten rijden om een bankautomaat te vinden.
- Geen bankpersoneel meer hebben waar we iets aan kunnen vragen.
- Als we iemand spreken, na een afspraak, er steevast geprobeerd wordt om u iets aan te smeren i.v.m. beleggingen en ...
2!!!

De regel: uitreksels zelf uitprinten met eigen printer daar moest ik even om lachen want niet zolang geleden haalde mijn vader het nog aan toen hij met zijn pc bezig was.

Enkele jaren geleden maakte men iedereen wijs dat de papierberg zou slinken met dat er véél dingen dingen/zaken op te lossen viellen met het gebruik van een pc met printer.

Daar was weinig of niets van waar want zoals u terecht schreef zitten wij thuis uit te printen en zijn wij de gratische medewerkers geworden van bedrijven/allerhande diensten.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 oktober 2020 om 09:30.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 09:56   #4
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.513
Standaard

Waarom is het nodig uittreksels uit te printen?

Ik vind dat er waanzinnige hoeveelheden papier door de brievenbus gestopt worden in België. Zelfs al staat er op onze brievenbus 'geen reklame aub'. Overheidscommunicatie is ook steeds op grote bladeren hoogwaardig papier en onnodig veel in aantal. Ik ken landen die minder 'ontwikkeld' zijn als België waar dat allemaal veel simpeler, efficiënter, goedkoper en milieuvriendelijker gebeurd, ook op papier.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 oktober 2020 om 10:05.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 10:11   #5
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
ING voert negatieve rente in voor miljonairs



Zou dat op tegenstand kunnen stoten?
Feit is dat de banken met hun geld ook geen blijf weten, en er een negatieve intrest (dacht 0,5%) moeten voor betalen om het tijdelijk te stockeren.
Maw allemaal niet zo verwonderlijk.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 10:43   #6
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.513
Standaard

Is Covid niet een ideaal excuus om papier geld af te schaffen, en daarmee eveneens de geldmatras? Zo kan de negatieve rente voor iedereen een feit worden. Met een druk op de knop ben je dan ook al je geld kwijt. Als dat geen middel is om mensen koest te houden!

Laatst gewijzigd door Bach : 21 oktober 2020 om 10:43.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 13:16   #7
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
2!!!

De regel: uitreksels zelf uitprinten met eigen printer daar moest ik even om lachen want niet zolang geleden haalde mijn vader het nog aan toen hij met zijn pc bezig was.

Enkele jaren geleden maakte men iedereen wijs dat de papierberg zou slinken met dat er véél dingen dingen/zaken op te lossen viellen met het gebruik van een pc met printer.

Daar was weinig of niets van waar want zoals u terecht schreef zitten wij thuis uit te printen en zijn wij de gratische medewerkers geworden van bedrijven/allerhande diensten.
Waarom print u die uittreksels?

Ik heb de laatste vijf jaar nog nooit uittreksels moeten printen?

Elk jaar trek ik een PDF van mijn verrichtingen van dat jaar van mijn verschillende rekeningen. Die PDF bestanden sla ik op in een mapje voor moest ik ze ooit eens nodig hebben.

Waarom zou ik dat in hemelsnaam allemaal afdrukken?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 13:17   #8
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

De grote reden waarom banken u niet langer belonen om geld daar te zetten is omdat banken er zelf veel minder mee kunnen aanvangen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 21 oktober 2020 om 13:17.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 14:38   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.089
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De grote reden waarom banken u niet langer belonen om geld daar te zetten is omdat banken er zelf veel minder mee kunnen aanvangen.
Te grote volumes geld werken als een blok aan hun been.
Na de financiële crisis van 2008 is de interbancaire markt zowat stilgevallen, en heeft de europese centrale bank die rol grotendeels overgenomen. Met verplichting voor de commerciële banken dat zij dagelijks hun kasoverschotten moeten deponeren bij de ECB. Die daarop een negatieve rente aanrekent. En die laatste verhoogden ze van 0,2 naar 0,4 en ondertussen al naar 0,5%
Dat gaat over zeer grote volumes...

Vandaar dat een gewone bank het met lede ogen aanzag dat sommige klanten gigantische bedragen gewoon op boekjes lieten staan, terwijl de bank daar dik geld aan verloor door bovenbeschreven mechanisme.

In eerste instantie heeft men de spaarrekeningen voor professionelen en alle rechtspersonen op nul gezet. Daarna is men naar de 'institutionelen' gestapt (vb : een scholengemeenschap, die hebben dikwijls vele miljoenen op een rekening staan) en die op nul gezet. Volgende stap was om die institutionelen een negatieve rente aan te rekenen. En nu zijn de grote (particuliere) spaarders aan de beurt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 14:44   #10
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Te grote volumes geld werken als een blok aan hun been.
Na de financiële crisis van 2008 is de interbancaire markt zowat stilgevallen, en heeft de europese centrale bank die rol grotendeels overgenomen. Met verplichting voor de commerciële banken dat zij dagelijks hun kasoverschotten moeten deponeren bij de ECB. Die daarop een negatieve rente aanrekent. En die laatste verhoogden ze van 0,2 naar 0,4 en ondertussen al naar 0,5%
Dat gaat over zeer grote volumes...

Vandaar dat een gewone bank het met lede ogen aanzag dat sommige klanten gigantische bedragen gewoon op boekjes lieten staan, terwijl de bank daar dik geld aan verloor door bovenbeschreven mechanisme.

In eerste instantie heeft men de spaarrekeningen voor professionelen en alle rechtspersonen op nul gezet. Daarna is men naar de 'institutionelen' gestapt (vb : een scholengemeenschap, die hebben dikwijls vele miljoenen op een rekening staan) en die op nul gezet. Volgende stap was om die institutionelen een negatieve rente aan te rekenen. En nu zijn de grote (particuliere) spaarders aan de beurt.
Dat is wat ik bedoelde.

Er heerst bij veel burgers een enorm grote misvatting dat banken volop verdienen aan het spaargeld dat bij hen geparkeerd staat. En dat de klanten bijgevolg recht zouden hebben op een degelijke interest voor al het geld dat banken met het bij de bank geparkeerde spaargeld verdienen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 15:06   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.089
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is wat ik bedoelde.

Er heerst bij veel burgers een enorm grote misvatting dat banken volop verdienen aan het spaargeld dat bij hen geparkeerd staat. En dat de klanten bijgevolg recht zouden hebben op een degelijke interest voor al het geld dat banken met het bij de bank geparkeerde spaargeld verdienen.
Zo is het.

Een ander aspect waar veel burgers zich totaal niet van bewust zijn is de kracht van inflatie.
Wie 10 jaar lang zijn geld op een spaarrekening heeft laten staan aan de toen geldende intrest, is na aftrek van inflatie in totaal 13% koopkracht kwijt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 15:55   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is wat ik bedoelde.

Er heerst bij veel burgers een enorm grote misvatting dat banken volop verdienen aan het spaargeld dat bij hen geparkeerd staat. En dat de klanten bijgevolg recht zouden hebben op een degelijke interest voor al het geld dat banken met het bij de bank geparkeerde spaargeld verdienen.
Alhoewel dat de corebusiness van een bank nog altijd is, om te lenen op korte termijn (via spaarboekjes) en ontlenen op lange termijn.
Alleen is er nu zoveel geld gecreeerd, dat de leningen het niet kunnen bijhouden.
Trouwens dacht dat de banken zelfs geld van het ecb krijgen om toch maar zoveel mogelijk leningen uit te schrijven. Niet te verschieten dat voor de immobilien (en in mindere mate voor aandelen) de sky the limit is.
Het systeem zit goed scheef. De tienpuntenvraag is dan ook hoe De Grauwes van deze wereld het terug gaan rechttrekken. Want gelddrukken en schulden
maken kan iedereen, maar het terugbetalen is iets moeilijker. Moest Guy Mathot terug tot leven komen, hij zou als ne held gehuldigd worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2020, 15:59   #13
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zo is het.

Een ander aspect waar veel burgers zich totaal niet van bewust zijn is de kracht van inflatie.
Wie 10 jaar lang zijn geld op een spaarrekening heeft laten staan aan de toen geldende intrest, is na aftrek van inflatie in totaal 13% koopkracht kwijt.
Waarmee het gelddrukmechanisme dan toch voor een stuk wordt terugbetaald.
En een hoge inflatie kan zelfs alles terugbetalen. Zo hebben de Duitsers hun oorlogsschuld van wo1 betaald.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 01:59   #14
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
2!!!

De regel: uitreksels zelf uitprinten met eigen printer daar moest ik even om lachen want niet zolang geleden haalde mijn vader het nog aan toen hij met zijn pc bezig was.

Enkele jaren geleden maakte men iedereen wijs dat de papierberg zou slinken met dat er véél dingen dingen/zaken op te lossen viellen met het gebruik van een pc met printer.

Daar was weinig of niets van waar want zoals u terecht schreef zitten wij thuis uit te printen en zijn wij de gratische medewerkers geworden van bedrijven/allerhande diensten.

ik print m'n uittreksels niet uit
je hebt ze toch digitaal
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 05:44   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waarom print u die uittreksels?

Ik heb de laatste vijf jaar nog nooit uittreksels moeten printen?

Elk jaar trek ik een PDF van mijn verrichtingen van dat jaar van mijn verschillende rekeningen. Die PDF bestanden sla ik op in een mapje voor moest ik ze ooit eens nodig hebben.

Waarom zou ik dat in hemelsnaam allemaal afdrukken?
Zelf doe ik dat al jaren niet meer uittreksels uitprinten en doe het op dezelfde manier zoals u schreef maar probeer dat maar eens uit te leggen aan één van mijn ouders.

Ik probeer het aan hen uit te leggen dat het ook anders gaat maar ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 oktober 2020 om 05:44.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 05:46   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
ik print m'n uittreksels niet uit
je hebt ze toch digitaal
Zo is dat inderdaad.

De printer die aan mijn pc hangt staat dan ook raar of zelden aan.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 09:33   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
ik print m'n uittreksels niet uit
je hebt ze toch digitaal
Natuurlijk. En de nieuwste trend is om ze zelfs digitaal niet meer te bekijken (of tenminste enkel nog zeer vluchtig).
Maar kan mij wel inbeelden dat mensen, die hun hele leven met geprinte uittreksels hebben gewerkt, dit nog wel (een tijdje) doen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 09:36   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.927
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Feit is dat de banken met hun geld ook geen blijf weten, en er een negatieve intrest (dacht 0,5%) moeten voor betalen om het tijdelijk te stockeren.
Maw allemaal niet zo verwonderlijk.
Zoiets. Op den duur maken miljonairs winst door geld te lenen en dan bij een bank op een spaarrekening te zetten.
Zo absurd wordt het.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 12:44   #19
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

de intrest voor miljonairs zoals ING nu doet is
te belachelijk voor woorden want dat levert niets op
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 13:57   #20
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
de intrest voor miljonairs zoals ING nu doet is
te belachelijk voor woorden want dat levert niets op
Dat is enkel van toepassing op bedrijven hé. Ik zie geen enkele particulier met meer dan 1 miljoen op zijn zichtrekening staan eerlijk gezegd.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 22 oktober 2020 om 13:59.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be