Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
Bekijk resultaten enquête: 120 of 130 kmh, of zelfs meer bij beter onderhoud ? | |||
120 is voldoende * + eventuele argumenten | 9 | 27,27% | |
130 kmh * | 5 | 15,15% | |
140 kmh bij beter onderhoud * | 12 | 36,36% | |
andere * | 8 | 24,24% | |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
27 november 2009, 20:06 | #1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
|
120 of 130 kmh, of zelfs meer bij beter onderhoud ?
Alhoewel er in de Belgische media weinig gewag gemaakt wordt van buitenlandse max.-snelheidsverhogingen op de snelweg, is het een feit dat vele Europese landen hun snelweg-V-max met 10 tot 40 kmh verhoogd hebben en nog gaan verhogen*.
Houdt er rekening mee dat België niet alleen de Vlaamse ruit is, en dat de rustigere Waalse snelwegen ook meetellen. *Dit is de best aangepaste overzichtelijke tabel met max snelheden in Europa, met refertes: http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2009 om 20:12. |
27 november 2009, 21:55 | #2 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 12 september 2007
Locatie: Gondolin
Berichten: 694
|
in tegenstelling tot quasi elk ander land heb je in belgië een op/af rit om de tien kilometer.
op de belangrijkste snelwegen liggen vrachtwagensporen die een centimeter of 5 diep zijn. als ik een blik op die tabel werp dan denk ik dat de huidige limiet zowat het gemiddelde is. ik vind dan ook niet dat de snelheid moet opgetrokken worden, op de drukkere stukken zou men beter de snelheid verlagen (E40 tussen gent en Leuven, E19 van antwerpen tot brussel) niet toevallig zijn dit ook de stukken met de grootste vrachtwagenschade |
27 november 2009, 22:03 | #3 |
Banneling
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
|
's nachts rijd er soms nauwelijks volk op de baan.Waarom zouden we niet sneller mogen dan?
Uiteraard is het probleem nu ook al er her en der flitspalen staan natuurlijk,dus daar moet je wat van opletten. |
28 november 2009, 00:22 | #4 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
|
Citaat:
Ik ken trouwens "onbeperkte" snelwegen waar de (degelijke) opritten soms ook om de ca. 10 km liggen. Daarbij kunnen ondoordachte afritten gesloten worden (sluipverkeer E314 rond Leuven), afritten en opritten verlengd worden, *dynamische verkeersborden (E313 naar Antwerpen). Citaat:
Er zijn 2+2 wegen (gescheiden middenberm) waar 120 kmh geldt, die hebben zelfs meerdere gelijkvloerse kruispunten al dan niet met verkeerslichten; op sommige plaatsen is wenden toegelaten over de open middenberm, en mogen brommobielen en traktors aan 45 kmh en minder rijden, kwetsbare weggebruikers mogen oversteken, en mag men parkeren langs de weg, enz... Daarbij kan men autosnelwegen rond en -kort voor*- de grootste steden iets meer beperken wat nu ook al het geval is, in Be en andere landen is dat ook niet anders. Ook een *dynamische snelheidbeperking is mogelijk. Citaat:
Mij gaat het om de hoogste snelheidsmax dat in een land toegelaten is, natuurlijk gaat dat op zijn betere autosnelwegen zijn; bvb Denemarken had vóór 1 mei 2004 nog overal 110 kmh, daarna op 55% van zijn snelwegen 130 kmh ingevoerd, met wat onderhoud en eventueel kleine veiligheidsaanpassingen na grondige controle. Men deed een maand lang verborgen metingen en de gemiddelde snelheid daalde zelfs met -0,9% of 1,1 kmh tijdens die maand ondanks 20 kmh hogere toegelaten max.; wel mét aangekondigde strengere snelheidshandhaving en boetes. Citaat:
Citaat:
Ik heb de 24 van de 27 EU-landen genomen die autosnelwegen hebben (Malta, Estland en Letland hebben geen), en: 1. Belgie: 120 2. Bulgarije: 130 3. Denemarken :130 4. Duitsland: 200 **ik moet iets nemen, eigenlijk is het "onbeperkt" 5. Estland : geen snelweg 6. Finland: 120 7. Frankrijk: 130 8. Griekenland: 120 9. Ierland: 120 10. Italie: 150 bepaalde 3-vakssnelwegen 11. Letland: geen snelweg 12. Litouwen: 130 (van andere wiki-ref) 13. Luxemburg: 130 14. Malta : geen snelweg 15. Nederland: 120 16. Oostenrijk: 130 17. Polen: 140 18. Portugal: 120 19. Roemenie: 140 20. Zweden: 120 21. Slovakije: 160 22. Slovenie: 130 23. Spanje: 120 24. Tsjechie: 160 25. Hongarije: 130 26. UK: 113 (70 mph= 112,65 kmh) officieus 80 mph of 129 kmh 27. Cyprus: 110 totaal : 3173 / 24 = 132,2 kmh gemiddeld voor de huidige EU-landen. (130 kmh x 24 = 3120, dus zelfs als ik 160 neem voor **D kom ik op 3133/24=130,5 kmh) Citaat:
Tijdelijke snelheidsbeperkingen zijn altijd mogelijk, en -off topic- betreft die vrachtwagenschade kan "men" wat meer controles doen op overladen vrachtwagens. Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 00:50. |
||||||
28 november 2009, 09:01 | #5 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Citaat:
Citaat:
__________________
|
||
28 november 2009, 09:03 | #6 |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Afgezien daarvan vind ik het Franse systeem goed: 110 bij regen, 130 bij goed weer.
__________________
|
28 november 2009, 10:46 | #7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
|
Schijnbaar woont u in een ander land dan ik. Ik kan hier zo hele stukken autosnweg opsommen waar de opritten veel verder van elkaar liggen dan uw uit de duim gezogen tien kilometer...
|
28 november 2009, 11:33 | #8 |
Banneling
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
|
's Nachts gebeuren de meeste (dodelijke) ongevallen. Een mens reageert anders 's nachts.
Laatst gewijzigd door skaldis : 28 november 2009 om 11:34. |
28 november 2009, 12:39 | #9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
|
Citaat:
Vraag me af of daar al eens een groot ongeluk gebeurd is, dan zou die derde auto nu vrij spel hebben.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! |
|
28 november 2009, 13:20 | #10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
|
Het enige probleem met snelheid optrekken is dat het verkeer best zo homogeen mogelijk is, en als de vrachtwagens gelimiteerd zijn op 100km/u, dan kun je verwachtend at 140km/u toch wel statistisch siginificant meer ongevallen zal geven
|
28 november 2009, 13:25 | #11 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Citaat:
Ik spreek niet namens jevaly, maar ik had dat niet letterlijk opgevat, die tien kilometer. Je kan toch niet ontkennen dat er toch veel afritten zijn op een korte tijd. Vb: E40 vanuit Groot-Bijgaarden: -Ternat: 7,5 km dan... -Affligem: 4 km -Aalst: 6,5 km -Erpe-Mere: 6km -Wetteren: 10 km -Merelbeke wissel: 5 km -Zwijnaarde wissel: 4km -Sint-Denijs-Westrem: 3km -Drongen: 6 km -Nevele: 7km -Aalter: 6 km -Beernem: 10 km -Oostkamp: 5 km -Brugge wissel: 3km -Loppem: 2km -Jabbeke: 8km -Gistel: 11km -Middelkerke: 6km -Nieuwpoort: 6km -enz enz Op de E17 is het al niet veel beter, net als de E403, E314, E313, E34,... Je moet al naar Wallonië gaan om ergens iets langer te vinden van 15 km... Of somt u ze anders eens op?
__________________
|
|
28 november 2009, 14:36 | #12 |
Banneling
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
|
|
28 november 2009, 14:38 | #13 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
|
Citaat:
Trajectcontroles zijn ong een 2tal km lang,nadien is het de verloren schade zoveel mogelijk inhalen en plankgas geven. ps;ik ontwijk nu al zoveel mogelijk de flitspalen en alsook trajectcontroles die er gaan zijn,geen probleem hoor,ze doen maar,neem ik wel andere banen. |
|
28 november 2009, 15:30 | #14 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
|
Toch eerst de vraag stellen, waar haal je dat uit ? Bron ? Nattevinger ?
Is dat hier relevant , want dan moet je wel aantonen dat de meeste dodelijke ongevallen - je zal vermoedelijk per vtgkm of beter per personenkm bedoelen - ´s nachts enkel door het feit gebeuren dat men sneller als de max-snelheid rijdt, ttz tenminste als hoofdoorzaak. Op meestal kaarsrechte brede rustige snelwegen zie ik dat zeer moeilijk gebeuren als men er met zijn gedachten bij is, ttz bvb niet oververmoeid in slaap valt... of onder sterke invloed van wat dan ook (drugs, alcohol enz...) is. Onderschat vermoeidheid of slaperigheid niet, ook door een monotone constante snelheid, ik kan een D-studie vinden - andere ook - waar 24 % van de dodelijke snelwegongevallen "in-slaap-vallen" was, en 69 % op kaarsrechte stukken, en 57 % bij donkerheid. Citaat:
Ref: http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf En in de povere statistieken gebeuren de meeste dodelijke ongevallen duidelijk overdag tijdens de week, ja ook nipt in het weekend; alhoewel daar de verhouding volledig wordt scheef getrokken tov de week. Dit wijst erop dat tijdens het WE er en/of meer ´s nachts gereden wordt, en/of er andere factoren/parameters in het spel zijn waaronder bovengenoemde - onder bepaalde invloeden - die het rijgedrag van de bestuurder sterk beïnvloeden. Wie A zegt moet B zeggen, zal ik in ´t kort proberen te doen : (1). Be-statistiek: de respectievelijke maps onderaan aanklikken, o.a.: bebouwde kom-/buiten bbk-vervolg / week_WE / weggebruiker. Citaat:
Ik neem die betreffende het afgelopen jaar 2008 als referte: http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...ber%202008.pdf => of de internationale statistiek, wel anno 2007: http://internationaltransportforum.o.../roadclass.pdf België 2007: 152 "snelwegdoden" whereof motorways of 14,2 % van het totaal op 1067, of 20,6 % op het totaal van 737 enkel buiten bbk (%roads outside urban areas) (2) NL- statistiek en studie specifiek snelwegen: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde parameters in overvloed; je kan elke snelheidsmax selecteren. Of http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...=0,4,9-12&VW=T ook incl. buitenlandse slachtoffers = standaard. Studie snelwegen ongevaloorzaak snelheid: Citaat:
Citaat:
Ge hoeft maar in de grafieken te kijken van die D-studie waar ze een verschil een leeftijd nemen < of > 45 jaar, en wat dat voor enorme verschillen geeft op bepaalde uren betreft deze specifieke "vermoeidheidsongevallen" op de Autobahn Maar "anders" hoeft daarvoor niet persé negatiever te zijn, ook niet op een zeer rustige snelweg "´s nachts". Die Duitse studie van 1991-1993 is wel redelijk oud maar daarvoor niet slecht, wie wil kan ik evtl wat meer uitleg geven bij de andere grafieken of bij de tekst van typische autobahn-ongevaloorzaken. Belgische snelwegstudies kan ik spijtig genoeg nergens vinden... Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 15:41. |
||||
28 november 2009, 15:41 | #15 |
Banneling
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
|
Michele;overlaatst rijd een gast een meiske neer;onder wat classeren ze dit dan?De man had te snel gereden en alsook teveel gedronken,aan wat ligt de echte oorzaak dan?
Ik zal het u zeggen; aan degene die zomaar hebben overgestoken zeg ik u. |
28 november 2009, 15:55 | #16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
|
Citaat:
In elk geval kan een ongeval meerdere echte oorzaken tegelijk hebben, maar de vraag die een verantwoordelijke autobestuurder=weggebruiker zich steeds eerst moet stellen, heb ik er ook alles aan gedaan een ongeval te vermijden en/of de ongevalgevolgen te beperken (voorzichtigheid) ? Want enkel jezelf heb je in de hand als autobestuurder=weggebruiker, wat andere betrokken weggebruikers doen kan je nooit beïnvloeden. Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 16:08. |
|
28 november 2009, 16:16 | #17 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
|
Citaat:
Een tijdje geleden is dit nog gebeurd;opeens week de bestuurder op rijvak 1 zonder enige reden af naar dat 2de vak en kwam er een andere wagen afgereden,wel te snel maar dan nog.Tis o zo makkelijk om te gaan zeggen dat het altijd vanwege snelheid is. |
|
28 november 2009, 16:19 | #18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
|
|
28 november 2009, 18:13 | #19 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
|
Citaat:
statistieken 2008: En Isle of Man heeft 203.372 auto´s en moto´s op 81.500 inwoners. (pdf. p 72 link) Be heeft maar ca. 5,5 milj auto´s en moto´s op 10,7 milj inwoners. (hoeveel kms die Man´s rijden rijden kan ik niet vinden ) 2008, Isle of Man: 6 doden op ~ 81.500 inwoners geschat (2006 = 80.058) of ca. 7,4 verkeersdoden/100.000 inwoners; 2008, Be : 944/107 = 8,8 verkeersdoden/100.000 inwoners Over de drie laatste jaren gemiddeld 9,4 verkeersdoden/100.000 inw. Be ligt zowat bij 9,7 verkeersdoden /100.000 inw over de 3 laatste jaren gemiddeld. http://www.gov.im/lib/docs/treasury/...streport09.pdf pdf. p 77 Citaat:
Off topic, maar allez Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 18:24. |
||
28 november 2009, 23:11 | #20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
|
Niet iedeer heeft dezelfde talenten om te rijden, stel dat we allemaal michael schumacher 'drive genen' zouden hebben, kan ik mij levendig inbeelden dat we die snelheidslimiet oerbelachelijk zouden vinden.
Voor mij persoonlijk is het bij moment ook veel te traag, om niet te zeggen oervervelend om zo traag te rijden... Maar enfin door te multitasekn en wat te spelen met de muziek en GPS kan een mens zich ondertussen in een auto wel wat bezighouden.. |