Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: 120 of 130 kmh, of zelfs meer bij beter onderhoud ?
120 is voldoende * + eventuele argumenten 9 27,27%
130 kmh * 5 15,15%
140 kmh bij beter onderhoud * 12 36,36%
andere * 8 24,24%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2009, 20:06   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard 120 of 130 kmh, of zelfs meer bij beter onderhoud ?

Alhoewel er in de Belgische media weinig gewag gemaakt wordt van buitenlandse max.-snelheidsverhogingen op de snelweg, is het een feit dat vele Europese landen hun snelweg-V-max met 10 tot 40 kmh verhoogd hebben en nog gaan verhogen*.

Houdt er rekening mee dat België niet alleen de Vlaamse ruit is, en dat de rustigere Waalse snelwegen ook meetellen.

*Dit is de best aangepaste overzichtelijke tabel met max snelheden in Europa, met refertes:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2009 om 20:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 21:55   #2
jevaly
Provinciaal Statenlid
 
jevaly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2007
Locatie: Gondolin
Berichten: 694
Standaard

in tegenstelling tot quasi elk ander land heb je in belgië een op/af rit om de tien kilometer.

op de belangrijkste snelwegen liggen vrachtwagensporen die een centimeter of 5 diep zijn.

als ik een blik op die tabel werp dan denk ik dat de huidige limiet zowat het gemiddelde is.

ik vind dan ook niet dat de snelheid moet opgetrokken worden, op de drukkere stukken zou men beter de snelheid verlagen (E40 tussen gent en Leuven, E19 van antwerpen tot brussel)
niet toevallig zijn dit ook de stukken met de grootste vrachtwagenschade
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 22:03   #3
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

's nachts rijd er soms nauwelijks volk op de baan.Waarom zouden we niet sneller mogen dan?
Uiteraard is het probleem nu ook al er her en der flitspalen staan natuurlijk,dus daar moet je wat van opletten.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 00:22   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
in tegenstelling tot quasi elk ander land heb je in belgië een op/af rit om de tien kilometer.
Klopt niet helemaal, in Wallonië zijn er ook vele afritten om ca. 20 kmh, het snelwegnet in Wallonië is ook iets langer als Vlaanderen.
Ik ken trouwens "onbeperkte" snelwegen waar de (degelijke) opritten soms ook om de ca. 10 km liggen.

Daarbij kunnen ondoordachte afritten gesloten worden (sluipverkeer E314 rond Leuven), afritten en opritten verlengd worden, *dynamische verkeersborden (E313 naar Antwerpen).
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-op-E313.dhtml

40 procent minder ongevallen op E313

Sinds de dynamische verkeersborden op de E313 tussen Geel-Oost en Ranst operationeel zijn (januari dit jaar), zijn op dat stuk autoweg 40 procent minder ongevallen gebeurd. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van het Verkeerscentrum Vlaanderen.

Om de verkeersonveiligheid op dat stuk E313 aan te pakken, werden de in- en uitvoegstroken verlengd. Sinds januari is er richting Antwerpen ook een DVM-systeem (Dynamisch VerkeersManagement) operationeel. Dat is een telematica-systeem met meetlussen en camera's om de verkeerssituatie te monitoren en weggebruikers via grote elektronische infoborden boven de autoweg hierover te informeren.

Minder kijkfiles
Waar er in de eerste tien maanden van 2007 nog 128 ongevallen gebeurden op het stuk E313, waren er dat in de eerste tien maanden van dit jaar nog maar 75. Dat is een daling van 40 procent. In de rijrichting Limburg daalde het aantal ongevallen van 79 naar 43 (-45 procent).

Die grote afname valt te verklaren door de ingrepen aan de weg en het feit dat er minder kijkfiles zijn. "Deze resultaten bevestigen mijn wil om de komende jaren verder te investeren in DVM", zegt Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) in de Concentrakranten. (belga/mvdb)
Maar waarom zou de afstand tussen - dan degelijk aangelegde - op- en afritten invloed mogen hebben op de max snelheid van een autosnelweg ?

Er zijn 2+2 wegen (gescheiden middenberm) waar 120 kmh geldt, die hebben zelfs meerdere gelijkvloerse kruispunten al dan niet met verkeerslichten; op sommige plaatsen is wenden toegelaten over de open middenberm, en mogen brommobielen en traktors aan 45 kmh en minder rijden, kwetsbare weggebruikers mogen oversteken, en mag men parkeren langs de weg, enz...

Daarbij kan men autosnelwegen rond en -kort voor*- de grootste steden iets meer beperken wat nu ook al het geval is, in Be en andere landen is dat ook niet anders. Ook een *dynamische snelheidbeperking is mogelijk.

Citaat:
op de belangrijkste snelwegen liggen vrachtwagensporen die een centimeter of 5 diep zijn.
Dat is een kwestie van onderhoud en heraanleg wegdek, daar kan een tijdelijke/plaatselijke snelheidsbeperking komen, is in het buitenland ook niet anders, in D is het soms zelfs 80 kmh bei Nässe, ttz bij een regenfilm op het slechte snelwegdek, of bij droog dan een tijdelijke 100-130 kmh max. naargelang de schade.

Mij gaat het om de hoogste snelheidsmax dat in een land toegelaten is, natuurlijk gaat dat op zijn betere autosnelwegen zijn;
bvb Denemarken had vóór 1 mei 2004 nog overal 110 kmh, daarna op 55% van zijn snelwegen 130 kmh ingevoerd, met wat onderhoud en eventueel kleine veiligheidsaanpassingen na grondige controle.
Men deed een maand lang verborgen metingen en de gemiddelde snelheid daalde zelfs met -0,9% of 1,1 kmh tijdens die maand ondanks 20 kmh hogere toegelaten max.; wel mét aangekondigde strengere snelheidshandhaving en boetes.
Citaat:
http://www.vejdirektoratet.dk/dokume...nt&objno=78281
Hastigheden på motorvejsnettet - maj måned 2004
...
(2e tabel): Syv målepunkter på strækninger med 130 km/t:
Citaat:
als ik een blik op die tabel werp dan denk ik dat de huidige limiet zowat het gemiddelde is.
Dan heb je de refertes niet doorgenomen.
Ik heb de 24 van de 27 EU-landen genomen die autosnelwegen hebben (Malta, Estland en Letland hebben geen), en:
1. Belgie: 120
2. Bulgarije: 130
3. Denemarken :130
4. Duitsland: 200 **ik moet iets nemen, eigenlijk is het "onbeperkt"
5. Estland : geen snelweg
6. Finland: 120
7. Frankrijk: 130
8. Griekenland: 120
9. Ierland: 120
10. Italie: 150 bepaalde 3-vakssnelwegen
11. Letland: geen snelweg
12. Litouwen: 130 (van andere wiki-ref)
13. Luxemburg: 130
14. Malta : geen snelweg
15. Nederland: 120
16. Oostenrijk: 130
17. Polen: 140
18. Portugal: 120
19. Roemenie: 140
20. Zweden: 120
21. Slovakije: 160
22. Slovenie: 130
23. Spanje: 120
24. Tsjechie: 160
25. Hongarije: 130
26. UK: 113 (70 mph= 112,65 kmh) officieus 80 mph of 129 kmh
27. Cyprus: 110
totaal : 3173 / 24 = 132,2 kmh gemiddeld voor de huidige EU-landen.
(130 kmh x 24 = 3120, dus zelfs als ik 160 neem voor **D kom ik op 3133/24=130,5 kmh)

Citaat:
ik vind dan ook niet dat de snelheid moet opgetrokken worden, op de drukkere stukken zou men beter de snelheid verlagen (E40 tussen gent en Leuven, E19 van antwerpen tot brussel)
niet toevallig zijn dit ook de stukken met de grootste vrachtwagenschade
Idem hierboven, de absoluut duurste, en veiligste (snel)wegen hebben toch een goed onderhouden en duurzaam wegdek verdiend zodat die hoge snelheden veilig mogelijk zijn.
Tijdelijke snelheidsbeperkingen zijn altijd mogelijk, en -off topic- betreft die vrachtwagenschade kan "men" wat meer controles doen op overladen vrachtwagens.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 00:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 09:01   #5
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
's nachts rijd er soms nauwelijks volk op de baan.Waarom zouden we niet sneller mogen dan?
Waarom zou je sneller willen rijden?

Citaat:
Uiteraard is het probleem nu ook al er her en der flitspalen staan natuurlijk,dus daar moet je wat van opletten.
En wacht maar tot trajectcontrole de norm wordt, dan is het gedaan met al die cowboys op de weg.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 09:03   #6
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Afgezien daarvan vind ik het Franse systeem goed: 110 bij regen, 130 bij goed weer.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 10:46   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
in tegenstelling tot quasi elk ander land heb je in belgië een op/af rit om de tien kilometer.
Schijnbaar woont u in een ander land dan ik. Ik kan hier zo hele stukken autosnweg opsommen waar de opritten veel verder van elkaar liggen dan uw uit de duim gezogen tien kilometer...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 11:33   #8
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
's nachts rijd er soms nauwelijks volk op de baan.Waarom zouden we niet sneller mogen dan?
Uiteraard is het probleem nu ook al er her en der flitspalen staan natuurlijk,dus daar moet je wat van opletten.
's Nachts gebeuren de meeste (dodelijke) ongevallen. Een mens reageert anders 's nachts.

Laatst gewijzigd door skaldis : 28 november 2009 om 11:34.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 12:39   #9
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alhoewel er in de Belgische media weinig gewag gemaakt wordt van buitenlandse max.-snelheidsverhogingen op de snelweg, is het een feit dat vele Europese landen hun snelweg-V-max met 10 tot 40 kmh verhoogd hebben en nog gaan verhogen*.

Houdt er rekening mee dat België niet alleen de Vlaamse ruit is, en dat de rustigere Waalse snelwegen ook meetellen.

*Dit is de best aangepaste overzichtelijke tabel met max snelheden in Europa, met refertes:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa
Isle of man!

Vraag me af of daar al eens een groot ongeluk gebeurd is, dan zou die derde auto nu vrij spel hebben.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 13:20   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

Het enige probleem met snelheid optrekken is dat het verkeer best zo homogeen mogelijk is, en als de vrachtwagens gelimiteerd zijn op 100km/u, dan kun je verwachtend at 140km/u toch wel statistisch siginificant meer ongevallen zal geven
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 13:25   #11
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar woont u in een ander land dan ik. Ik kan hier zo hele stukken autosnweg opsommen waar de opritten veel verder van elkaar liggen dan uw uit de duim gezogen tien kilometer...
Alstublieft zeg, wat een hooghartig schoolmeesterstoontje.

Ik spreek niet namens jevaly, maar ik had dat niet letterlijk opgevat, die tien kilometer. Je kan toch niet ontkennen dat er toch veel afritten zijn op een korte tijd. Vb: E40 vanuit Groot-Bijgaarden:
-Ternat: 7,5 km dan...
-Affligem: 4 km
-Aalst: 6,5 km
-Erpe-Mere: 6km
-Wetteren: 10 km
-Merelbeke wissel: 5 km
-Zwijnaarde wissel: 4km
-Sint-Denijs-Westrem: 3km
-Drongen: 6 km
-Nevele: 7km
-Aalter: 6 km
-Beernem: 10 km
-Oostkamp: 5 km
-Brugge wissel: 3km
-Loppem: 2km
-Jabbeke: 8km
-Gistel: 11km
-Middelkerke: 6km
-Nieuwpoort: 6km
-enz enz

Op de E17 is het al niet veel beter, net als de E403, E314, E313, E34,...

Je moet al naar Wallonië gaan om ergens iets langer te vinden van 15 km... Of somt u ze anders eens op?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 14:36   #12
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
's Nachts gebeuren de meeste (dodelijke) ongevallen. Een mens reageert anders 's nachts.
Ik reageer altijd hetzelfde.
Ik heb voorzover ik weet nog zelden of nooit een accident gezien als er weinig verkeer op de baan is zenne.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 14:38   #13
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Waarom zou je sneller willen rijden?



En wacht maar tot trajectcontrole de norm wordt, dan is het gedaan met al die cowboys op de weg.
Omdat ik 120 traag vind daarom en als de mogelijkheid zich voordoet je sneller mag en je alsook sneller op je bestemming bent enz....

Trajectcontroles zijn ong een 2tal km lang,nadien is het de verloren schade zoveel mogelijk inhalen en plankgas geven.

ps;ik ontwijk nu al zoveel mogelijk de flitspalen en alsook trajectcontroles die er gaan zijn,geen probleem hoor,ze doen maar,neem ik wel andere banen.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 15:30   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
's Nachts gebeuren de meeste (dodelijke) ongevallen.
Toch eerst de vraag stellen, waar haal je dat uit ? Bron ? Nattevinger ?

Is dat hier relevant , want dan moet je wel aantonen dat de meeste dodelijke ongevallen - je zal vermoedelijk per vtgkm of beter per personenkm bedoelen - ´s nachts enkel door het feit gebeuren dat men sneller als de max-snelheid rijdt, ttz tenminste als hoofdoorzaak. Op meestal kaarsrechte brede rustige snelwegen zie ik dat zeer moeilijk gebeuren als men er met zijn gedachten bij is, ttz bvb niet oververmoeid in slaap valt... of onder sterke invloed van wat dan ook (drugs, alcohol enz...) is.

Onderschat vermoeidheid of slaperigheid niet, ook door een monotone constante snelheid, ik kan een D-studie vinden - andere ook - waar 24 % van de dodelijke snelwegongevallen "in-slaap-vallen" was, en 69 % op kaarsrechte stukken, en 57 % bij donkerheid.
Citaat:
Es wurde festgestellt, daß ca. 24% aller Unfäalle durch Einschlafen des Fahrers verursacht wurden.
...
69% der Einschlafunfälle fanden bei gerader Straßenführung statt, in 57 % war es dunkel. In fast der Hälfte der Fälle war die Verkehrsdichte sehr gering.
...
Berufskraftwagenfahrer waren in 22 % der Einschlafunfäalle verwickelt, was auch ungefähr ihrem Anteil im anderen Unfallgeschehen entsprach.

Das bedeutet: Monotone Situationen, verbunden mit langer Fahrzeit und schlafenden Mitfahrern stellen eine der häufigsten Unfallursachen für tödliche Autobahnunfälle dar.
http://www2.dvr.de/site.aspx?url=htm...u=unfallfreien
Be heeft amper een paar "naakte" statistieken zonder enig oorzakelijk verband met overdreven of onaangepaste snelheid, en ook niet specifiek op de snelweg; (onaangepaste) snelheid als ongevaloorzaak wordt trouwens in Be algemeen niet onderzocht of geregistreerd (alle wegen).
Ref: http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf

En in de povere statistieken gebeuren de meeste dodelijke ongevallen duidelijk overdag tijdens de week, ja ook nipt in het weekend; alhoewel daar de verhouding volledig wordt scheef getrokken tov de week.

Dit wijst erop dat tijdens het WE er en/of meer ´s nachts gereden wordt, en/of er andere factoren/parameters in het spel zijn waaronder bovengenoemde - onder bepaalde invloeden - die het rijgedrag van de bestuurder sterk beïnvloeden.

Wie A zegt moet B zeggen, zal ik in ´t kort proberen te doen :

(1). Be-statistiek: de respectievelijke maps onderaan aanklikken, o.a.: bebouwde kom-/buiten bbk-vervolg / week_WE / weggebruiker.
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/a...m325-33655.xls
2008 : algemeen totaal doden+30d alle wegen, alle weggebruikers: 944
N.B. ca. 1/3 van die doden vallen al bij weggebruikers die nooit op de snelweg mogen rijden !

Week - totaal : 541 ( of 57,3 % van 944, alléén snelweg = )
Week -overdag : 449 of 93 % week
Week -´s nachts: 92 of 17 % week

WE - totaal: 403 ( of 42,7 % van 944, alléén snelweg = )
WE - overdag: 215 of 53,3 % WE
WE- ´s nachts: 188 of 46,7 % WE

Totaal overdag : 664 of 70,3 % van 944 ( idem )
Totaal ´s nachts: 280 of 29,7 % van 944 ( idem )

Overdag = van 06.00 u. tot 21.59 u.
's Nachts = van 22.00 u. tot 05.59 u.
weekend = van vrijdag 22.00 u. tot maandag 05.59 u.
=> wat ik nog kan doen is de verkeersbarometer bekijken op basis van ongeval-PV´s die naar het parket gaan (vorlopige cijfers zonder dodelijke gewonden 30 d) van de federale politie en lokale politie (referte tabel 3), waar we een verhouding van 15-17% zien tussen het aantal doden ter plaatse op snelwegen en gelijkgestelde wegen (120 kmh/fedpol), en 85%-83% andere wegen (lokpol):
Ik neem die betreffende het afgelopen jaar 2008 als referte:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...ber%202008.pdf

=> of de internationale statistiek, wel anno 2007:
http://internationaltransportforum.o.../roadclass.pdf

België 2007: 152 "snelwegdoden" whereof motorways of 14,2 % van het totaal op 1067, of 20,6 % op het totaal van 737 enkel buiten bbk (%roads outside urban areas)

(2) NL- statistiek en studie specifiek snelwegen:
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde parameters in overvloed; je kan elke snelheidsmax selecteren.
Of http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...=0,4,9-12&VW=T ook incl. buitenlandse slachtoffers = standaard.

Studie snelwegen ongevaloorzaak snelheid:
Citaat:
http://www.minocw.nl/documenten/kame...2030413380.pdf p 3-4
1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen

Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven. Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:

- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;

- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;

- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;

- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere
jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.

Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.

Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.
1998 1999 2000 2001 2002 2003
Totaal op alle 120 km/uur wegen
57 59 77 64 68 89
Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen,
verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen)
17 10 25 14 28 19
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden
4 3 0 6 0 17
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden
4 11 10 9 7 6
Onvoldoende afstand bewaren
3 2 5 6 4 9
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3

Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen
2 6 7 7 1 4
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg,
slaap/ziekte)
1 7 6 1 5 6
Onbekend/geen toedracht
24 17 22 21 22 25
Te snel rijden is volgens die NL-studie gemiddeld de minst grootste bekende oorzaak van snelwegdoden tijdens die 6 jaar. Gemiddeld nog geen 2 doden/jaar.

Citaat:
Een mens reageert anders 's nachts.
Hangt van mens to mens af, denk ik. En op welk uurtjes ´s nachts en in welke fysieke en gemoedstoestand, enz...

Ge hoeft maar in de grafieken te kijken van die D-studie waar ze een verschil een leeftijd nemen < of > 45 jaar, en wat dat voor enorme verschillen geeft op bepaalde uren betreft deze specifieke "vermoeidheidsongevallen" op de Autobahn


Maar "anders" hoeft daarvoor niet persé negatiever te zijn, ook niet op een zeer rustige snelweg "´s nachts".

Die Duitse studie van 1991-1993 is wel redelijk oud maar daarvoor niet slecht, wie wil kan ik evtl wat meer uitleg geven bij de andere grafieken of bij de tekst van typische autobahn-ongevaloorzaken.
Belgische snelwegstudies kan ik spijtig genoeg nergens vinden...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 15:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 15:41   #15
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Michele;overlaatst rijd een gast een meiske neer;onder wat classeren ze dit dan?De man had te snel gereden en alsook teveel gedronken,aan wat ligt de echte oorzaak dan?
Ik zal het u zeggen; aan degene die zomaar hebben overgestoken zeg ik u.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 15:55   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Michele;overlaatst rijd een gast een meiske neer;onder wat classeren ze dit dan?De man had te snel gereden en alsook teveel gedronken,aan wat ligt de echte oorzaak dan?
Ik zal het u zeggen; aan degene die zomaar hebben overgestoken zeg ik u.
Daarover zal je een eigen topic moeten voor openen, want dat gaat duidelijk niet over de snelweg. Zoiets is heel moeilijk te classeren, en moet deskundig onderzocht worden.

In elk geval kan een ongeval meerdere echte oorzaken tegelijk hebben, maar de vraag die een verantwoordelijke autobestuurder=weggebruiker zich steeds eerst moet stellen, heb ik er ook alles aan gedaan een ongeval te vermijden en/of de ongevalgevolgen te beperken (voorzichtigheid) ?
Want enkel jezelf heb je in de hand als autobestuurder=weggebruiker, wat andere betrokken weggebruikers doen kan je nooit beïnvloeden.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 16:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 16:16   #17
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daarover zal je een eigen topic moeten voor openen, want dat gaat duidelijk niet over de snelweg. Zoiets is heel moeilijk te classeren, en moet deskundig onderzocht worden.

In elk geval kan een ongeval meerdere echte oorzaken tegelijk hebben, maar de vraag die een verantwoordelijke autobestuurder=weggebruiker zich steeds eerst moet stellen, heb ik er ook alles aan gedaan een ongeval te vermijden en/of de ongevalgevolgen te beperken (voorzichtigheid) ?
Want enkel jezelf heb je in de hand als autobestuurder=weggebruiker, wat andere betrokken weggebruikers doen kan je nooit beïnvloeden.
Ik ben nog altijd van mening dat vele van die accidenten niet met snelheid te maken hebben maar dikwijls met mensen die niet opletten of dus een verkeerde maneuvre maken.

Een tijdje geleden is dit nog gebeurd;opeens week de bestuurder op rijvak 1 zonder enige reden af naar dat 2de vak en kwam er een andere wagen afgereden,wel te snel maar dan nog.Tis o zo makkelijk om te gaan zeggen dat het altijd vanwege snelheid is.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 16:19   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Isle of man!
Goed opgemerkt, idd "onbeperkte snelheidsmax" - zelfs zonder specifieke autosnelwegen - voor dat onafhankelijk eiland;
ik heb enkel de EU-landen genomen, wie weet komt er ooit een Europese max... zeg nooit nooit.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 18:13   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Isle of man!
Vraag me af of daar al eens een groot ongeluk gebeurd is, dan zou die derde auto nu vrij spel hebben.
Aja, Isle of Man is iets "verkeersveiliger" als Be, maar dat is ook niet zo moeilijk.

statistieken 2008:
En Isle of Man heeft 203.372 auto´s en moto´s op 81.500 inwoners. (pdf. p 72 link)
Be heeft maar ca. 5,5 milj auto´s en moto´s op 10,7 milj inwoners.

(hoeveel kms die Man´s rijden rijden kan ik niet vinden )

2008, Isle of Man: 6 doden op ~ 81.500 inwoners geschat (2006 = 80.058)
of ca. 7,4 verkeersdoden/100.000 inwoners;

2008, Be : 944/107 = 8,8 verkeersdoden/100.000 inwoners

Over de drie laatste jaren gemiddeld 9,4 verkeersdoden/100.000 inw.
Be ligt zowat bij 9,7 verkeersdoden /100.000 inw over de 3 laatste jaren gemiddeld.

http://www.gov.im/lib/docs/treasury/...streport09.pdf pdf. p 77

Citaat:
The island has a total of 688 miles (1,107 km)[31] of public roads, all of which are paved. Many of the roads on the island have no speed limit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man#Transport

Off topic, maar allez

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2009 om 18:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 23:11   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

Niet iedeer heeft dezelfde talenten om te rijden, stel dat we allemaal michael schumacher 'drive genen' zouden hebben, kan ik mij levendig inbeelden dat we die snelheidslimiet oerbelachelijk zouden vinden.

Voor mij persoonlijk is het bij moment ook veel te traag, om niet te zeggen oervervelend om zo traag te rijden... Maar enfin door te multitasekn en wat te spelen met de muziek en GPS kan een mens zich ondertussen in een auto wel wat bezighouden..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be