Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 juli 2012, 15:17   #21
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

heb ik gedaan:

In totaal kost alcoholmisbruik de maatschappij jaarlijks zo'n 2,6 miljard euro.

suikermisbruik.. kost er nog geen 0,001% van
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 31 juli 2012 om 15:19.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:22   #22
OilOnFire
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 mei 2011
Berichten: 1.265
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik sterf nog liever van de dorst, dan iets te drinken dat van Inbev en zijn bestuurders komt.

(ik heb natuurlijk wel goed praten: er is overschot van keuze .., maar toch meen ik het, want als het niet anders kan, nog liever een coca ...)

.
'k denk er ook zo over, maar als je nu iedere voedsel of drank gaan negeren dat van bij een 'rotte' komt dan zijn we meteen dood.
OilOnFire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:23   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
heb ik gedaan:

In totaal kost alcoholmisbruik de maatschappij jaarlijks zo'n 2,6 miljard euro.

suikermisbruik.. kost er nog geen 0,001% van
Dat lijkt me wetenschappelijke zever. Niet in het minst omdat alcohol en suiker beide voor het lichaam pure calorieën zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:26   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.215
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
bier (en alcohol in't algremeen) zou wel duurder mogen. even duur als tabak, evenveel accijnzen. brengt weer extra geld in het laatje voor de staat.
Dan brouw ik lekker zelf. 't Is niet alsof het zo moeilijk is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:27   #25
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik sterf nog liever van de dorst, dan iets te drinken dat van Inbev en zijn bestuurders komt.

(ik heb natuurlijk wel goed praten: er is overschot van keuze .., maar toch meen ik het, want als het niet anders kan, nog liever een coca ...)

.
Idem, als ik op café ga drink ik ofwel een trappist ofwel water. Gewoon al om het feit dat ik tegen multinationals ben maar ook omdat een trappist zoveel beter smaakt
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:27   #26
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan brouw ik lekker zelf. 't Is niet alsof het zo moeilijk is.
Die appels die hier anders rotten kunnen we dan goed gebruiken :d
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:31   #27
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
heb ik gedaan:

In totaal kost alcoholmisbruik de maatschappij jaarlijks zo'n 2,6 miljard euro.

suikermisbruik.. kost er nog geen 0,001% van
alleen al aan type-2 diabetes werd meer uitgegeven door het riziv. Uw google-fu trekt op de ballen
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:45   #28
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
alleen al aan type-2 diabetes werd meer uitgegeven door het riziv. Uw google-fu trekt op de ballen

flauwe zever.

bron? link?
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 15:53   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.215
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Die appels die hier anders rotten kunnen we dan goed gebruiken :d
Meer Cider, goed plan.....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 16:39   #30
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
flauwe zever.

bron? link?
Dat kan je onmogelijk aangezien er ook andere zaken aan diabetes toe te schrijven zijn. Verhoogde kans op depressie bijvoorbeeld dus kan je ook depressies aan suiker toeschrijven,....

http://www.riziv.be/drug/nl/statisti...2-06/index.htm

kosten enkel voor diabetes.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 19:07   #31
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Hoe dat jij roken linkt aan ambiance, is mij een raadsel.
Als je de zekerheid dat je carcinogenen binnenkrijgt en een verslaving hebben een noodzakelijke voorwaarde voor ambiance vindt, of denkt dat mensen dit vinden, schort er m.i. toch wat hoor.


To the point:
Ik denk dat we niet verder moeten kijken dan naar het massale verlies aan koopkracht onder de bevolking.
Vroeger gaf men al eens een bbq met de hele familie en de nodige kratten bier.
Wie doet dit nu nog privé? Wie kan het nu nog betalen om privé een hele bbq voor een deel vrienden te organiseren met alle kosten die daarbij komen aan eten en drank?
De gemiddelde Belg (echte Belg) niet meer hoor, als je het mij vraagt.
Waar ik vroeger vrienden had die rustig tot 5x/jaar een bbq organiseerde voor heel de groep, zijn er dat nu geen meer. Of één misschien nog om speciale omstandigheden te vieren.
Of erger: een bbq is al voorbehouden voor een trouwfeest. Een eigenlijk redelijk "ordinaire" vorm van eten (vroeger toch), desalniettemin zeer lekkere, wordt al van zodanig "grand chique" gehalte gezien dat hij voor dit soort unieke momenten in het leven wordt voorbehouden.

Met het zuipen om te zuipen is het ook gedaan... Dit voelen we veel te veel in de portemonnee.
Het lang uitblijven van terrasjesweer, heeft hier zeker ook aan meegeholpen.
En als we dan al eens bier willen drinken, omdat we het zo weinig drinken, mag het dan liefst een specialleke zijn zodat we echt kunnen genieten... al dan niet samengaand bij een culinair feest gemaakt door de vrouw des huizes.

Als ik kijk naar het uitgaansleven is het ook zeker niet meer zo dat de ene na de andere wordt leeggekapt. Men drinkt omdat men dorst heeft, of in het slechtste geval omdat men iets in de handen wilt, waarbij men dan uuren over hetzelfde drankje doet. In die mate dat de uitbaters het vervelend vinden en het glas zogenaamd per ongeluk proberen mee te nemen als je het even neerzet, terwijl het nog halfvol is.

Simpel: het is dus gewoon onbetaalbaar geworden voor de middenklasse. Die klasse die zich tegoed deed aan bier en feestjes, of dit ooit nog kon, kan nu amper nog de rekeningen voor electriciteit, water, benzine, betaald krijgen en moet zelfs besparen op voedsel (niet meer zomaar kopen wat je wil of wat lekker lijkt).
Zo hebben we nu uiteindelijk twee klasses gecreëerd.

Daarbij krijgen we een ouder wordende echte Belgische bevolking. De nieuwe generatie allochtonen die daarvoor in ruil komen, zijn vooral Moslim. Deze drinken geen alcohol, en nuttigen sowieso liever geen producten van westerse afkomst.
Zij prefereren de producten van het thuisland, die ze dan ook kunnen kopen in de lokale winkels.

Het feit dat er minder samenhang onder de bevolking en dus meer individualisme is, zal ook bijdragen. Hoe minder mensen je kent, hoe kleiner de kans dat je nog wordt uitgenodigd voor een bbq of feestje, of zelfs voor een café-bezoek.
En om nu alleen een bak bier te kopen of bier te drinken ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 19:10   #32
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Volgens AB Inbev daalde de bierverkoop in ons land met meer dan 10% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.

http://trends.knack.be/economie/nieu...69.htm#reviews

Volgens de producent is dit te wijten aan het extreem ongunstige weer...


Het is misschien een voorgevoel, maar ik denk dat we toch naar andere oorzaken moeten zoeken :

- het rookverbod heeft ervoor gezorgd dat de ambiance in sommige cafés verdwenen is, dus ook het drankverbruik.
- het toenemend aantal alcoholcontroles
- de groeiende onveiligheid van het uitgaan. De steden worden 's nachts steeds onveiliger, waardoor jongeren ofwel uit zichzelf ofwel uit bezorgdheid van hun ouders rapper huiswaarts keren.
- het dalende aantal blanken

Van minder doorslaggevende aard zijn denk ik de prijsstijgingen. Het bier is wel duur maar nog steeds betaalbaar voor jan modaal.
Eerst vond ik deze opmerking zeer vreemd, maar nu ik erover nadenk is het wel waar:

Als je op een gemiddelde zaterdag bv nu op een café binnenstapt op de oude markt te Leuven, is de kans reëel dat minstens 1 op 4 buitenlands is.
Die mannen staan daar, om stereotypes te maken, vaak enkel maar om de meisjes te beloeren en indien ze een kans zien (:atijd) ook ongewenst te bepotelen!
Deze mensen zie je nooit of te nimmer iets drinken. In de hele avond niets. Misschien uitzonderlijk eens een watertje ...
Bovendien bewegen deze mensen zich bepaald niet rustig en deftig door het publiek, met als gevolg dat als een ander bier vastheeft, zijn glas leeg is nadat zo iemand is gepasseerd omdat alles eruit is gevlogen. Je voelt je dus ook minder op je gemak. Ook omdat je wel eens benen of armen in je nek kan krijgen, of sigarettenpeuken tegen kleding of huid.

En dan hebben we het nog niet over de donkere verkopers die rondkomen met hoeden, zonnebrillen, flikkerlampjes, rozen, ...

Hoe dan ook: een café met een gemixed publiek waarbij een deel Moslim is, zal veel minder bier verkopen dan een café vol met blanken.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 19:22   #33
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

- Ik denk dat de kosten gelinkt aan alcoholgebruik waaronder inderdaad kankers, snel die van diabetes zullen overstijgen. De kosten van kankermedicijnen voor het RIZIV zijn namelijk om u tegen te zeggen.

Hoe dan ook, alcohol is een drugs. Het past onder de definitie: een drug is een middel met een direct effect op de hersenwerking, met een invloed op de waarneming of het bewustzijn.
Dat maakt denk ik ook duidelijk waarom druggebruik niet samengaat met bv verkeersdeelname.

Tabak heeft bv een effect op het zenuwstelsel en is verslavend. Doch het is geen drugs.

Suiker maar ook vet, zijn absoluut verslavend. Meer zelfs, we zijn "geprogrammeerd" om die twee dingen vetter te vinden, zoals slimme marketingboys- en girls maar al te goed weten. Niet onlogisch dus dat niet enkel in desserts maar zelfs in maaltijden suikers en vetten een angstwekkend groter deel van de gehele maaltijd in beslag gaan nemen.
Vet en suiker verkopen ...
De niet-zo slimme consument weet niet beter. (Dat mag ik stellen omdat uit cijfers reeds voldoende is gebleken dat obesitas vooral een probleem is onder de armere bevolking of mensen met een lagere S.E.S.)

Een gevaarlijke tendens. 6 miljard mensen op deze planeet onderhouden is één zaak. Een zaak die misschien haalbaar is, zeker als er geen klimaatverandering zou zijn die de oogsten onvoorspelbaar maakte.
6 miljard mensen die obees zijn voeden is een heel �*ndere zaak!
De industrie is deze veelvraten zeer dankbaar en werkt hun vet- en suikerzucht in de hand, terwijl ze in haar vuistje lacht als deze mensen de karretjes volgooien of hun grote magen volstoppen.
De obesen zijn haar droomconsumenten: vreten, vreten, vreten, ... zodanig veel dat hun lichaam het niet aankan en alle proporties verliest. Maarja ... wat maakt het uit? Zolang de industrie haar omzet heeft, is het goed. Dat haar consumenten zichzelf doodeten, is haar probleem niet. Daarin heeft ze ergens overigens gelijk. De mens heeft nog altijd een eigen verantwoordelijkheid en verschilt daarin van een dier dat hij in de mogelijkheid is om kennis op te doen en op basis van die kennis zijn gedrag bij te stellen...

De productie van dit vele eten voor al die obezen, is meer dan onze aarde dragen kan ...
Als iedereen tevreden zou zijn met wat minder, zouden we niet met zo'n enorme ecologische ramp zitten omdat we de aarde op alle mogelijke vlakken hebben kaalgevreten.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 19:25   #34
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Hoe komt InBev nu aan gegevens over het bierverkbruik? Een autoverdeler zal toch ook weinig informatie kunnen verstrekken over de fietsenverkoop :s
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 22:30   #35
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
bier (en alcohol in't algremeen) zou wel duurder mogen. even duur als tabak, evenveel accijnzen. brengt weer extra geld in het laatje voor de staat.
Waarom moet de staat geld hebben?
Om te verkloten aan onzin die we niet vragen?

On topic: de bierverkoop daalt omdat de kwaliteit van het bier in een recordtempo daalt.
In plaats van een fris bitter pintje is pils een mierezoete, kleffe drab geworden, futloze, karakterloze slobber, nog te dégoutant om in de riool te kappen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 22:34   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Hoe komt InBev nu aan gegevens over het bierverkbruik? Een autoverdeler zal toch ook weinig informatie kunnen verstrekken over de fietsenverkoop :s
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 22:43   #37
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan brouw ik lekker zelf. 't Is niet alsof het zo moeilijk is.

Me ne goeie schrootmolen op elentric , is het het begin al eens zo makkelijk ..... ben wel een beeke jaloers

En inderdaad , zelf bierbrouwen is plezant , je weet wat je drinkt !!!!

Groeten Tom , van een ander forum
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 22:46   #38
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alcohol zou voor de elite moeten zijn.

internet zouden ze beter voor de elite maken !!!! alsook wagens , ziekenhuizen en gsm's


voor de werkende elite
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 22:47   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Volgens AB Inbev daalde de bierverkoop in ons land met meer dan 10% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.
Er zijn nog talrijke brouwerijen naast AB Inbev. Al jaren koop ik niets meer van deze mastodont trouwens. Liever bier van onze eigen brouwerijen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 22:49   #40
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
bier (en alcohol in't algremeen) zou wel duurder mogen. even duur als tabak, evenveel accijnzen. brengt weer extra geld in het laatje voor de staat.
" in't algremeen " ....... beetje te diep in't glas gezien ?????
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be