Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2004, 19:05   #1
DaffyDuck
Vreemdeling

Standaard Rudy Demotte: "Wilde dieren in de circussen: geleidelijk misbruik stopzetten"

Citaat:
Rudy Demotte: "Wilde dieren in de circussen: geleidelijk misbruik en/of uitbuiting stopzetten"

Rudy Demotte schrijft:
Rudy DEMOTTE, belast met het Dierenwelzijn, heeft zijn handtekening geplaatst onder een ontwerp van koninklijk besluit, dat de nieuwe instroom van jonge en wilde dieren voor africhting en voor optredens in circussen of reizende tentoonstellingen verbiedt.

Er wordt een inventaris opgesteld van de dieren die thans in België gehouden worden en al gedresseerd of afgericht werden. Enkel deze dieren zullen nog mogen opgevoerd worden in vertoningen.

Deze beslissing steunt op de volgende overwegingen:

1. Voor het eerst vermeldt het Regeerakkoord de bekommernis voor de bescherming van het dierenwelzijn: “Bewust van de kwetsbare situatie waarin sommige dieren zich bevinden, zal de regering hun bescherming verbeteren via een dierenwelzijnsbeleid.”.

Tegenwoordig zijn er voor de dierentuinen slechts minimale normen voor het houden van wilde en/of niet huisdieren.

Geen enkel circus beantwoordt aan deze normen (te kleine kooien, geen inrichtingen, de tijgers en de olifanten kunnen er niet baden, veelvuldig transport, enz. … ).

Daarenboven kunnen de wilde dieren maar opgevoerd worden ten koste van een groot aantal dressuurbeurten die nadelig zijn voor de lichamelijke en psychische gezondheid en voor het natuurlijk instinct van de dieren. Deze dressuurbeurten zijn er enkel op gericht het dier zodanig te manipuleren dat het uiteindelijk de opgelegde bevelen machinaal en automatisch uitvoert.

Dergelijke vertoningen geven aan het publiek en in het bijzonder aan de jeugd, een verkeerd beeld van het dier.

2. Meer in het algemeen over het algemeen stelt men een mentaliteitsevolutie vast: mensen staan meer open voor het welzijn mens en dier.

Zo komt het dat:

- 70 gemeenten de aanwezigheid van circussen met wilde dieren op hun grondgebied hebben verboden;

- slechts heel weinig Belgische circussen nog wilde dieren houden, de meeste circussen hebben geen nummers meer waar wilde dieren bij betrokken zijn;

- de Circussschool bijvoorbeeld, geen nummers meer aanleert waarin wilde dieren worden opgevoerd;

- wat Europa betreft, Finland, Noorwegen, Oostenrijk en Denemarken al geheel of gedeeltelijk het inzetten van wilde dieren in de circussen verboden hebben. Men stelt in deze landen geen vermindering van het aantal circussen vast.

Opdat de circussen zich zouden kunnen aanpassen en meer bepaald om elke vorm van euthanasie van de dieren te voorkomen, voorziet het koninklijk besluit in een overgangsperiode en een telling of inventarisering.

Tot slot heeft Rudy DEMOTTE tevens aan de Voorzitter van de Raad van het Dierenwelzijn gevraagd naar een conclusie van de werkgroep die aan nieuwe normen voor de huisdieren in de circussen werkt.

Er zal overleg met de vertegenwoordigers van de circussen voorzien worden, zodat de werkzaamheden van de werkgroep met alle belanghebbende partijen, en in een correct taalevenwicht, kunnen verdergezet worden.

Rudy Demotte (PS), Minister van Sociale Zaken & Volksgezondheid
Circussen hebben het zo al moeilijk genoeg denk ik om genoeg volk te trekken. Wanneer wilde dieren niet meer mogen in het circus zal dit hun ticketvoorkoop niet ten goede komen.
Wat de overgangsfase betreft waarbij dieren die nu in circus aanwezig zijn nog mogen optreden: wat gaat men doen met dieren die nu nog in circus geboren worden? Achterlaten langs de snelweg?
Een belachelijke betuttelende maatregel me dunkt.

Laatst gewijzigd door DaffyDuck : 22 juli 2004 om 19:05.
DaffyDuck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:18   #2
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

tja, misschien zijn circussen domweg niet meer van deze tijd ?
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:18   #3
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Waar gaat men naar toe,mijn kleinnkinderren zullen nog een leeuw of tijger zien.Moet men naar Afrika gaan om daar een leeuw of tijger te zien.Gaat diene motte dat betalen dat men kleinkind dit kan zien in afrika
Oud 22 juli 2004, 19:21   #4
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Ik vind het nog niet zo'n slechte maatregel. Het stoort mij enorm dat dieren uit de hun natuurlijk leefmilieu gehaald worden waar zij het hoedanook al moeilijk hebben. Nog véél moeilijker dan het circus het heeft. Door het verwijderen van deze dieren uit hun ecosysteem brengt met kwadrataire schade toe aan het ecosysteem (dwz dat als en dier verdwijnt, er 4 anderen bedreigd worden). De VN vindt de biodiversiteit een erfgoed. Wij gaan een erfgoed toch niet gaan bedreigen omwillen van louter amusement??
Bovendien is het mens- en dieronwaardig.
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:22   #5
Olivier
Banneling

Standaard

Misschien in een dierentuin Beer ?
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:23   #6
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beer
Waar gaat men naar toe,mijn kleinnkinderren zullen nog een leeuw of tijger zien.Moet men naar Afrika gaan om daar een leeuw of tijger te zien.Gaat diene motte dat betalen dat men kleinkind dit kan zien in afrika
Kans is HEEL klein dat uuw kleinkinderen nog een tijger zullen zien. Hij staat al op de CITES-A lijst wat concreet wil zeggen dat ze Onmiddelijk met uitsterven bedreigd worden...
Oud 22 juli 2004, 19:23   #7
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Julles domweg niet meer van onze tijd.Nee meschien leeft De motte in een ander tijd
Oud 22 juli 2004, 19:30   #8
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

8) Leeuwen en tijgers, zijn er niet, om ons "kunstjes" te tonen 8) Het mag eens stoppen, dat de dieren zich moeten "onderwerpen" aan de mens, en dan nog voor diens vermaak. Verleden maand, was het "hier" kermis; stond hier zo'n molen met levende paarden : gruwelijk is dat; die dieren "draaien gewoon gek"
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:32   #9
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Akkoord met wat Pietje zegt. Begin deze eeuw werd de muskusrat uit Amerika geïmporteerd voor het (jacht-)amusement van 1 man. Amper 10 diertjes werden binnengebracht. Enkele wisten te ontsnappen, met de gekende destastreuze gevolgen.
Dieren horen thuis in hùn leefmilieu. Zoniet brengen ze aan alles en iedereen schade toe...
Oud 22 juli 2004, 19:35   #10
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
Akkoord met wat Pietje zegt. Begin deze eeuw werd de muskusrat uit Amerika geïmporteerd voor het (jacht-)amusement van 1 man. Amper 10 diertjes werden binnengebracht. Enkele wisten te ontsnappen, met de gekende destastreuze gevolgen.
Dieren horen thuis in hùn leefmilieu. Zoniet brengen ze aan alles en iedereen schade toe...
Toch zeker "wilde dieren" 8) . Een hond, een kat......whatever Ok8) . Maar dieren hun leven lang in een kooi steken van 3 op 2 meter (want dat gebeurt dus in die circussen) is pure "mishandeling". 8)
Oud 22 juli 2004, 19:45   #11
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Pietje ik heb 4 paarden moet ik die nu zo effen loslaten.Ik heb 2 slanggen 2Tijgerphythons ik zal ze zo maar loslaten.Beseft u wat er met deze dieren zal gebeuren?Als ik een fout schrijf druk er maar op want dit is een sterk punt van u.
Oud 22 juli 2004, 19:53   #12
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pietje ik heb 4 paarden moet ik die nu zo effen loslaten.Ik heb 2 slanggen 2Tijgerphythons ik zal ze zo maar loslaten.Beseft u wat er met deze dieren zal gebeuren?Als ik een fout schrijf druk er maar op want dit is een sterk punt van u.
Ik ga ervan uit, dat je die paarden regelmatig "laat lopen" . Paarden, zijn trouwens zo goed als "huisdieren" , niet te vergelijken met tijgers, die niet anders dan opgesloten kunnen worden, door het "gevaar" . Wat slangen betreft, tja, daar heb ik dus problemen mee,die horen niet thuis in een "terrarium", maar das uw verantwoordelijkheid.Ze kunnen het je niet zeggen, maar ik denk dat je slangen niet erg "happy" zijn. Ik heb problemen met het houden van dieren, die je noodgedwongen MOET opsluiten. Zij horen thuis in hun natuurlijke biotoop. 8)
Oud 22 juli 2004, 20:06   #13
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ja mijn paarden gaan ieder dag van de weide ,ook in de winter.Dat mijn slangen niet gelukkig zijn daar twijvel ik aan.Als ik thuis ben zijn ze niet opgesloten.En geloof me of niet als ik het licht uit doe dan gaan ze van zelf naar hun terarium.Deze dieren nu in het wild zetten,dan zouden ze ongelukkig zijn

Laatst gewijzigd door Beer : 22 juli 2004 om 20:10.
Beer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 20:19   #14
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarenboven kunnen de wilde dieren maar opgevoerd worden ten koste van een groot aantal dressuurbeurten die nadelig zijn voor de lichamelijke en psychische gezondheid en voor het natuurlijk instinct van de dieren. Deze dressuurbeurten zijn er enkel op gericht het dier zodanig te manipuleren dat het uiteindelijk de opgelegde bevelen machinaal en automatisch uitvoert.
Gaan ze onze scholen dan binnenkort ook verbieden ?
Ach ja, geef de beestjes maar terug wat wij hebben verloren, heb daar niets op tegen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 20:21   #15
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja mijn paarden gaan ieder dag van de weide ,ook in de winter.Dat mijn slangen niet gelukkig zijn daar twijvel ik aan.Als ik thuis ben zijn ze niet opgesloten.En geloof me of niet als ik het licht uit doe dan gaan ze van zelf naar hun terarium.Deze dieren nu in het wild zetten,dan zouden ze ongelukkig zijn
8) Ik ga hierover geen zware uitspraken meer doen, want ik ben ook geen "dierenpsycholoog" 8) . Als ze in gevangenschap geboren zijn, zou het misschien wel kunnen, dat ze in vrijheid , in de problemen komen. Ik wil best geloven, wat je hier schrijft, maar mijn devies blijft toch, dat slangen thuishoren in het oerwoud of de woestijn (waar het ook zij) .
Oud 22 juli 2004, 20:33   #16
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
Ik vind het nog niet zo'n slechte maatregel. Het stoort mij enorm dat dieren uit de hun natuurlijk leefmilieu gehaald worden waar zij het hoedanook al moeilijk hebben. Nog véél moeilijker dan het circus het heeft. Door het verwijderen van deze dieren uit hun ecosysteem brengt met kwadrataire schade toe aan het ecosysteem (dwz dat als en dier verdwijnt, er 4 anderen bedreigd worden). De VN vindt de biodiversiteit een erfgoed. Wij gaan een erfgoed toch niet gaan bedreigen omwillen van louter amusement??
Bovendien is het mens- en dieronwaardig.
overschot van gelijk...
we hebben allemaal wel al eens al kind naar het circus geweest en dat was FUN !! al die grote dieren die allerlei truukjes laten zien...
pas als je ouder bent en wat beter geinformeerd weet je dat achter die fun heel wat dierenleed schuilt.... hoe goed de cirkuslui het ook voorhebben , het blijft uitbuiting ten koste van een dier dat men moet "shapen" om een bepaalde gedrag te verkrijgen.dat gebeurt met aanmoediging maar eveneens met de ocassionele bestraffing...
Zelfs als het helemaal vredelievend gebeurt, is zoveel opgesloten in een kooi niet een situatie waar een dier zichzelf kan zijn (goed voelen)

Laat de circussen gerust bestaan ! maar enkel met mensen die truukjes uitvoeren! die kiezen er tenminste voor...
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 20:35   #17
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

8) Het ging hier trouwens over "circusdieren". Ik ga er geen cijfer opplakken, hoeveel maal een dier (eender welke soort) moet oefenen eer het een "kunstje" onder de knie heeft (zal wel enorm vele malen zijn). Zoiets beschouw ik als "psychische marteling" . . Ik herhaal het, dieren zijn er niet om ons "kunstjes" te tonen en ons te vermaken. Ze hebben recht op een eigen leven 8) .
Oud 22 juli 2004, 20:44   #18
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
8) Het ging hier trouwens over "circusdieren". Ik ga er geen cijfer opplakken, hoeveel maal een dier (eender welke soort) moet oefenen eer het een "kunstje" onder de knie heeft (zal wel enorm vele malen zijn). Zoiets beschouw ik als "psychische marteling" . . Ik herhaal het, dieren zijn er niet om ons "kunstjes" te tonen en ons te vermaken. Ze hebben recht op een eigen leven 8) .
Moest ge weten hoeveel maal ik het kunstje heb moeten oefenen om een stuk vlak te vijlen, U zou ook medelijden gehad hebben met mij. En de scholen gesloten hebben!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 20:48   #19
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Moest ge weten hoeveel maal ik het kunstje heb moeten oefenen om een stuk vlak te vijlen, U zou ook medelijden gehad hebben met mij. En de scholen gesloten hebben!
8) Gij oefende dat zelf (uit eigen beweging), omdat je iets wou leren . Is nog wat anders dan te moeten "springen en dansen", op "militaire bevelen" met het geluid van een "knallende zweep" op achtergrond 8)
Oud 22 juli 2004, 20:53   #20
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Fernand ik denk dat sommige personen denken dat dieren denken zoals menssen.Laat dan koeien varkens schapen kippen vrij.Want meer en meer beginnen te denken als dieren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be