![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Er is een Europees Burgerinitiatief (EBI) opgestart voor een onvoorwaardelijk basisinkomen (OBI) in Europa. Er zijn 1.000.000 handtekeningen nodig uit ten minste 7 lidstaten. Als dat doel behaald wordt, dan verbindt de EC er zich toe om het idee van een OBI grondig te bestuderen.
Maar er is weinig tijd. Deadline is 14 januari 2014. Dus als je vindt dat dit idee meer aandacht verdient via een een openbaar debat, dan is het nu de moment om actie te ondernemen. Teken de petitie en probeer ook anderen te overtuigen om hetzelfde te doen. De petitie kan je hier tekenen! https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl Voor wie nog nooit gehoord heeft van een OBI, concreet komt het erop neer dat iedereen een vast bedrag krijgt zonder dat daar voorwaarden aan gekoppeld worden en voldoende om aan de basisbehoeften te voldaan. Dus 4 criteria: - Universeel (ongeacht leeftijd, afkomst, woonplaats, beroep, ...) - Individueel (man, vrouw, kind, ongeacht gezinssamenstelling ...) - Onvoorwaardelijk (zonder verplichting om een baan aan te nemen of onbetaald werk, ongeacht bezittingen, ...) - Voldoende hoog (om materiële armoede te voorkomen en als garantie voor een volwaardige deelname aan de samenleving) De voordelen van een OBI zijn talrijk, maar het voornaamste is toch dat het een einde maakt aan armoede en werkloosheid. Voor wie meer informatie wil over dit, reeds lang bestaande idee is er de Duitse film Grundeinkommen (met ondertitels uiteraard): http://www.basisinkomen.nl Er is ook een interview met Phikippe Van Parijs dat zeker de moeite waard is om te bekijken: http://basisinkomen.nl/wp/philippe-v...te-bestrijden/ Je kan de campagne dagelijks volgen via Facebook: http://www.facebook.com/ECI.BasicIncome
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik vind het een grote stupiditeit: ongewenst en onmogelijk.
Een totale flater (voor wie echt de armoede wil bestrijden: richt je op de armen, en niet op iedereen) Laatst gewijzigd door eno2 : 5 april 2013 om 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Op langere termijn: erkennen en garanderen dat ieder individu in de EU het onvoorwaardelijk en persoonlijk recht heeft om in zijn of haar basisbehoeften te voorzien door de invoering van een Onvoorwaardelijk Basisinkomen zodat hij of zij als volwaardig burger aan de samenleving kan deelnemenWat is ieder individu? Wat zijn 'zijn of haar basisbehoeften'? Met een basisinkomen ben je een volwaardig burger? Wat is een volwaardig burger en een onvolwaardig burger? Wat is deelnemen aan de samenleving? Wat is de samenleving? Dit is weer eens een scheet van een hersenloos stuk menselijk weefsel. Laatst gewijzigd door Piero : 5 april 2013 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben een groot voorstander van een basisinkomen, vind het ook een noodzakelijk onderdeel van een echt vrije en onvervalste markt met een echte marktwerking (mijn kritiek op de eigendomsrechten van de libertariërs) maar ik ben het er niet, nooit mee eens, uit te gaan van behoeften. Dat is m.i. niet de logica van een basisinkomen, maar wel van een bestaansminimum.
Voor de weliswaar broodnodige herverdeling uitgaan van behoefen, dat vind ik immoreel. Dat is wat een karavaanrover of overvaller doet.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat je dat niet als kritiek op jullie sympathieke initiatief ziet, want ik bedoel het als kritiek op de EU-antidemocratie en de manier waarop zij het volk om de tuin leidt. Maar goed: fijn dat jullie hier en daar iemand doen nadenken! Collaboratie met de EU is echter even zinloos als collaboratie met communisten of nazi's. Om de EU op haar knieën te krijgen, moet men weigeren nog belastingen te betalen, en niet een petitie indienen die grondig zal worden weggelachen. Als de EU de referenda in Frankrijk, Nederland en Ierland naast zich neer kan leggen, wat kun je dan nog verwachten? De eurocraten willen zich ervan vergewissen dat wij nog steeds braaf zijn, en die geruststelling zijn jullie hun aan het geven. Toch vind ik dat we die petitie moeten ondertekenen, maar dan om eens te meer te bewijzen dat in Europa de stem van het volk nooit wordt gehoord. Hopelijk worden we stout, heel stout!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 6 april 2013 om 01:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Mensen die denken dat het onmogelijk is, denken meestal foutief dat een basisinkomen betekent dat iedereen een paar honderd euro meer per maand krijgt dan nu. Dat zou inderdaad onmogelijk zijn - maar daar gaat het ook niet om. Je moet het zien als een vervanging van zowat alle sociale uitkeringen en allerlei belastingvrijstellingen door één eenvoudig systeem, waar niemand meer tussen de mazen van het net kan vallen, waar de administratiekosten veel lager liggen dan vandaag, en waar sociale fraude vrijwel uitgesloten is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Water naar zee laten stromen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- ze doet alsof ze referenda toestaat en heeft dus een voorwendsel om referenda af te wijzen; - ze doet alsof ze zich tot iets verbindt, wat niet het geval is; - ze heeft een voorwendsel om met de meeste petities, die niet voldoende handtekeningen halen, geen rekening te houden. In feite wordt de democratie hierdoor verzwakt, en zo is het met alle EU-regels die de democratie lijken te versterken, bv: - het secessierecht van lidstaten (de facto is uittreding uit de Unie sinds het Verdrag van Lissabon veel moeilijker); - het grotere aantal wetgevende teksten (verordeningen, richtlijnen) waarmee het parlement eerst moet instemmen (de facto wordt een schijnparlement gecompromitteerd met teksten die het niet begrijpt en waarvoor het nooit zelf het initiatief mag nemen); - de mogelijkheid om de verdragen via een vereenvoudigde procedure te herzien (in feite kan dat nu zonder nog rekening te houden met het volk); - en dus ook dit kluitje waarmee de voorstanders van bindende referenda in het riet worden gestuurd. Dit burgerinitiatief vind ik een goed initiatief en ik kan begrijpen dat de initiatiefnemers niet bezig zijn met institutionele vraagstukken. Dat neemt niet weg dat ze tegen de institutionele muur zullen oplopen die elke vorm van democratie in Europa in de weg staat. Ik juich echter toe dat zij mede zullen bewijzen dat die muur er staat. Dus doe zo voort! Maar onderschat de vijand niet!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 6 april 2013 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Het antwoord op jouw vraag reikt veel, veel verder dan de politiek; we komen op filosofisch terrein terecht, en het is een onderwerp waarin ik mij met veel ijver heb verdiept. Ik zie me dat op een discussieforum als dit in geen jaren voldoende uitspitten, en zal het elders moeten doen. Maar ik vond wel dat jouw vraag even gesteld moest worden. Overigens heeft Rudolf Steiner, één van de eersten die met het idee van een basisinkomen kwam, zich daar wel mee beziggehouden; niet dat ik hem volg. Maar het is een tip, als je echt gemotiveerd bent en vindt dat dát met jouw rol in dit initiatief te verenigen valt. Ik wens je succes, beste gertc!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Reken het ons eens voor, eno.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Dus hoor ik graag waar het huidige systeem faalt en hoe dat wordt rechtgezet. En dan denk ik aan kosten van kraamverzorging, opvoeding en grootbrengen, gezondheidszorg inclusief gebit en aangeboren gebreken, studiekosten, vermaak zoals sport, film en opera, wonen en persoonlijke verzorging tot aan begraven. En dat allemaal bekostigen met één basisbedrag voor iedereen? En dat inkomen kan je verkwisten - ook als voogd het inkomen van je minderjarige kinderen, neem er meteen maar tien, adopteer ze desnoods - als je géén gebruik maakt van de voorzieningen. Stompzinniger kan ik me niet voorstellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() DE sociale zekerheid bedraagt nu 28% van de staatsuitgaven. Het is onmogelijk te voorzien hoeveel % dat gaat worden met een basisinkomen. DE rest van de staatsfunctie wordt dan vermoedelijk onbetaalbaar.
Te gek om los te lopen. Laatst gewijzigd door eno2 : 6 april 2013 om 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Ieder EU land heeft totaal verschillende manieren om een basisinkomen te financieren.
Even terzijde latend hoe dat dan gerealiseerd zou moeten worden is het een onmogelijke zaak zonder dat de EU een federale eenheid is met slechts een administratie. Daar de EU (volgens mij) aan het zieltogen is, is dit plan praktisch onuitvoerbaar. Zoals Piero stelt: Het zou alle werkende systemen moeten vervangen. Vergeet dat maar. In theorie een prachtig plan maar in de basis onuitvoerbaar.
![]() |
#18 |
|
![]() Ik vermoed een belastingtarief van 75% voor alle extra inkomsten, zoals loon en winstbelasting. Daarnaast 20% BTW op alles. En dat inclusief vrij verkeer van personen en werken in de EU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burgemeester
|
![]() Vele reacties in de zin van 'onmogelijk, zinloos, onuitvoerbaar, te duur ...' zonder grondige argumentatie. Dat is maar wat in de het wilde weg rond schieten.
Ik wil best in discussie treden, maar alleen als de tegenpartij zich eerst een beetje informeert. Ik heb een paar links in het oorspronkelijk bericht geplaatst incl een interview met Prof. Philippe Van Parijs, niet zomaar de eerste de beste. Probeer eerst te begrijpen wat het is door bijvoorbeeld iets te lezen over basisinkomen, de film en interview te bekijken, ... . Als je dan nog kritiek hebt, dan hoor ik dat heel graag.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens is het onrechtvaardig de rijkjes een basisinkomen te geven. Die lachen daar zelf mee. Het is verspilling op grote schaal. En alles wat ik haat: je kan aan de armen niets geven in dit land zonder dat de rijkjes hun deel eraan moeten hebben. Het basisinkomen versterkt deze tendens van water naar zee laten lopen...En nu hou ik ermee op. Het is te belachelijk voor woorden. Laatst gewijzigd door eno2 : 6 april 2013 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |