Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2025, 18:04   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard Vlaamse Volksbeweging dagvaardt Brussels ziekenhuis voor schenden van de taalwet

"

De dagvaarding is nog maar net de deur uit, zegt voorzitter Michael Discart van de Vlaamse Volksbeweging (VVB), een organisatie die streeft naar Vlaamse onafhankelijkheid. “Ik zou u maar al te graag vertellen om wie het gaat, maar mijn advocaten hebben me aangeraden om zo weinig mogelijk informatie te delen om de rechtszaak niet te schaden”, zegt hij telefonisch.

Het gaat om een gezamenlijke klacht van de VVB, het Vlaams Komitee voor Brussel en het Vlaams artsenverbond. “Wij stellen ons burgerlijke partij in naam van één vrouw, wiens taalrechten ernstig zijn geschonden”, zegt Discart. Volgende week wil de Vlaamse Volksbeweging meer toelichting geven tijdens een persconferentie, maar zelfs daar zullen ze de naam van het betrokken ziekenhuis niet lossen.
150 klachten

“Dit is deel van een langer proces. Sinds het voorjaar hebben wij meer dan 150 klachten verzameld over taalproblemen in Brusselse ziekenhuizen”, zegt Discart. “Eigenlijk meer, maar met een deel konden we niets aanvangen omdat er geen bewijslast was. Nederlandstalige patiënten vinden vaak geen of onvoldoende hulp in hun moedertaal, wat leidt tot onbegrip en angst tijdens hun zorgtraject.”

Spoedgevallendiensten, medische urgentiegroepen (mug) en openbare ziekenhuizen in Brussel moeten bij wet tweetalig zijn. Op basis van de weerhouden klachten wil het VVB de komende maanden een zogenoemd 'Zwartboek' opstellen, waarin de vastgestelde misstanden worden omschreven. “Daarin zullen we de ziekenhuizen wél met naam en toenaam benoemen”, besluit Discart."

Goed gedaan van de Vlaamse Volksbeweging.
Deze schandilge toestanden hebben al te lang ongestraft kunnen plaatsvinden.

Hopelijk worden de Franstalige Nederlandsonkundige hulpverleners nu wakker.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2025, 18:36   #2
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"

De dagvaarding is nog maar net de deur uit, zegt voorzitter Michael Discart van de Vlaamse Volksbeweging (VVB), een organisatie die streeft naar Vlaamse onafhankelijkheid. “Ik zou u maar al te graag vertellen om wie het gaat, maar mijn advocaten hebben me aangeraden om zo weinig mogelijk informatie te delen om de rechtszaak niet te schaden”, zegt hij telefonisch.

Het gaat om een gezamenlijke klacht van de VVB, het Vlaams Komitee voor Brussel en het Vlaams artsenverbond. “Wij stellen ons burgerlijke partij in naam van één vrouw, wiens taalrechten ernstig zijn geschonden”, zegt Discart. Volgende week wil de Vlaamse Volksbeweging meer toelichting geven tijdens een persconferentie, maar zelfs daar zullen ze de naam van het betrokken ziekenhuis niet lossen.
150 klachten

“Dit is deel van een langer proces. Sinds het voorjaar hebben wij meer dan 150 klachten verzameld over taalproblemen in Brusselse ziekenhuizen”, zegt Discart. “Eigenlijk meer, maar met een deel konden we niets aanvangen omdat er geen bewijslast was. Nederlandstalige patiënten vinden vaak geen of onvoldoende hulp in hun moedertaal, wat leidt tot onbegrip en angst tijdens hun zorgtraject.”

Spoedgevallendiensten, medische urgentiegroepen (mug) en openbare ziekenhuizen in Brussel moeten bij wet tweetalig zijn. Op basis van de weerhouden klachten wil het VVB de komende maanden een zogenoemd 'Zwartboek' opstellen, waarin de vastgestelde misstanden worden omschreven. “Daarin zullen we de ziekenhuizen wél met naam en toenaam benoemen”, besluit Discart."

https://www.bruzz.be/actua/politiek/...van-de-taalwet

Deze schandalige toestanden hebben al te lang ongestraft kunnen plaatsvinden.

Hopelijk worden de Franstalige Nederlands onkundige hulpverleners nu wakker.
Oud 28 oktober 2025, 07:28   #3
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Bij vele Franstalige Brusselaars en Vlaamse collaborateurs is het nog steeds zo dat de Vlaamse taal en vlag gelijk staat aan facisme

Dat krijg je er niet zomaar uit. Ook al spreekt een rechter zich daarover uit

Mocht elke Vlaming in Brussel voortaan zijn taal gebruiken op horeca bezoek enzovoort. Dat zou een sterker signaal zijn. Geen menukaart in het Nederlands. Geen bezoek meer
Oud 28 oktober 2025, 07:43   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Bij vele Franstalige Brusselaars en Vlaamse collaborateurs is het nog steeds zo dat de Vlaamse taal en vlag gelijk staat aan facisme

Mocht elke Vlaming in Brussel voortaan zijn taal gebruiken op horeca bezoek enzovoort. Dat zou een sterker signaal zijn. Geen menukaart in het Nederlands. Geen bezoek meer
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2025, 10:01   #5
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uw voorstel zal zeker ook helpen ,

maar een flinke straf van de rechter zal de Franstalige Brusselaars

ook wel doen beseffen dat ze de taalwetten niet langer ongestraft

naast zich kunnen blijven neerleggen..
Oud 28 oktober 2025, 10:24   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij vele Franstalige Brusselaars en Vlaamse collaborateurs is het nog steeds zo dat de Vlaamse taal en vlag gelijk staat aan facisme. Dat krijg je er niet zomaar uit. Ook al spreekt een rechter zich daarover uit.

Mocht elke Vlaming in Brussel voortaan zijn taal gebruiken op horeca bezoek enzovoort. Dat zou een sterker signaal zijn.
Geen menukaart in het Nederlands. Geen bezoek meer.
Ik secondeer.
Het Vloms probleem zou zichzelf opgelost hebben als realistisch resultaat: alle extremistische flaminganten gestorven van de honger!
Oud 28 oktober 2025, 10:25   #7
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik secondeer.
Het Vloms probleem zou zichzelf opgelost hebben als realistisch resultaat: alle extremistische flaminganten gestorven van de honger!
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2025, 11:13   #8
IJsboer
Eur. Commissievoorzitter

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"

150 klachten

Deze schandilge toestanden hebben al te lang ongestraft kunnen plaatsvinden.

Hopelijk worden de Franstalige Nederlandsonkundige hulpverleners nu wakker.
Binnenkort zijn al die problemen voor goed opgelost. Ze werken aan implementatie van AI zodat iedereen altijd in zijn of haar moedertaal wordt aangesproken in een ziekenhuis.

https://www.nieuwsblad.be/regio/oost.../99874634.html

Nuja, ik zie het nog gebeuren dat iedereen dit fantastisch vindt en dan protest van franstaligen die schuimbekkend eisen dat iedereen Frans moet spreken...

Laatst gewijzigd door IJsboer : 28 oktober 2025 om 11:15.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2025, 11:35   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vroeger gingen we daar met een groepje mensen naar de GB's en dergelijke die eentalige Franstalige kassiersters hadden. Iedereen stapelde zijn karretje vol met diepvries producten en dan gingen we aan de kassa hetzelfde spelletje spelen, eentaligheid, maar dan Nederlands.
Terwijl we dan een hele tijd aan de kassa stonden en de kassierster niet begrepen begonnen de producten te ontdooien. Tja, dan moesten we die natuurlijk ook niet meer hebben. We lieten dan alles staan en begaven ons naar de volgende eentalige supermarkt.

Waar zijn de tijden gebleven.
Oud 31 oktober 2025, 11:43   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik trek dat in mijn professionele omgeving ook door hoor. Ik doe geen projecten meer in Brussel omdat ik geen goesting heb om in files te staan, maar vroeger gebeurde dat wel eens. Nooit, maar dan ook nooit heb ik daar 1 woord Frans gesproken tegen een Waal en geloof me, er waren er veel die amper een woord Nederlands konden uitbrengen. Om hen tegemoet te komen wou ik het wel in het Engels doen, maar ook dat bleek voor een aantal te moeilijk. Die gingen er dan ook gewoon zonder pardon uit.

Als ik in Wallonie te gast ben spreek ik uiteraard altijd Frans. Ik verwacht van mijn gasten en gesprekspartners dezelfde hoffelijkheid en respect. Indien je dat niet kan opbrengen dan rot je maar lekker op. Het enige probleem dat we hier in Vlaanderen hebben is dat er nog steeds heel wat Fransdolle collaborateurs rondlopen. Die heb je hier op dit forum ook en die geven uiteraard aan de Walen het gevoel dat ze met onze kloten kunnen blijven rammelen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2025, 13:00   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.ringtv.be/samenleving/vl...4SxyNp8vb6UtKw

"De Vlaamse Volksbeweging opent zeven juridische dossiers tegen Brusselse ziekenhuizen

omdat ze de taalwetgeving met de voeten treden.

Er werden ook vier klachten ingediend bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht,

waarbij één klacht intussen ontvankelijk én gegrond werd verklaard.

"Uit alle klachten die we ontvangen blijkt dat patiënten zich minderwaardig behandeld

voelen als ze in een Brussels ziekenhuis Nederlands spreken",

zegt Michael Discart van de Vlaamse Volksbeweging."

Hopelijk worden er nu ook effectieve straffen uitgesproken tegen die Brusselse

ziekenhuizen die de taalwet blijven overtreden
Oud 4 november 2025, 13:11   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vroeger gingen we daar met een groepje mensen naar de GB's en dergelijke die eentalige Franstalige kassiersters hadden. Iedereen stapelde zijn karretje vol met diepvries producten en dan gingen we aan de kassa hetzelfde spelletje spelen, eentaligheid, maar dan Nederlands.
Terwijl we dan een hele tijd aan de kassa stonden en de kassierster niet begrepen begonnen de producten te ontdooien. Tja, dan moesten we die natuurlijk ook niet meer hebben. We lieten dan alles staan en begaven ons naar de volgende eentalige supermarkt.

Waar zijn de tijden gebleven.
Uiteindelijk heeft men met een kassierster amper of geen dialoog ....producten op de band leggen en betalen wat op de terminal komt. Komt er nog bij dat een warenhuis een privaat instelling en die niet onderhevig zijn aan de taalwetgeving.

Spoeddiensten politie brandweer gemeentehuizen en allerhande nutsinstellingen dat is andere koek.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2025, 13:17   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.ringtv.be/samenleving/vl...4SxyNp8vb6UtKw

"De Vlaamse Volksbeweging opent zeven juridische dossiers tegen Brusselse ziekenhuizen

omdat ze de taalwetgeving met de voeten treden.

Er werden ook vier klachten ingediend bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht,

waarbij één klacht intussen ontvankelijk én gegrond werd verklaard.

"Uit alle klachten die we ontvangen blijkt dat patiënten zich minderwaardig behandeld

voelen als ze in een Brussels ziekenhuis Nederlands spreken",

zegt Michael Discart van de Vlaamse Volksbeweging."

Hopelijk worden er nu ook effectieve straffen uitgesproken tegen die Brusselse

ziekenhuizen die de taalwet blijven overtreden
Uitgezonderd het VB hebben al de zogezegd Vlaamse partijen er geen probleem mee dat men de taalwetten blijft overtreden.

Citaat:
Voorstel toepassing taalwetgeving weggestemd.
https://barbarapas.be/archieven/2893...KrMlOM0mYlC2_Y
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2025, 13:19   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Uiteindelijk heeft men met een kassierster amper of geen dialoog ....producten op de band leggen en betalen wat op de terminal komt. Komt er nog bij dat een warenhuis een privaat instelling en die niet onderhevig zijn aan de taalwetgeving.

Spoeddiensten politie brandweer gemeentehuizen en allerhande nutsinstellingen dat is andere koek.
Uiteraard, als de kassierster me niet kon vertellen in het Nederlands hoeveel de rekening was, dan kon ik niet betalen.

Verder, in die tijd was er geen terminal voorhanden in de winkels. Maar zelfs dan nog, geen Nederlands, geen centen.
Je ziet, ambetant doen kunnen de Nederlandstaligen evengoed als de Franstaligen.
Oud 4 november 2025, 22:44   #15
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

juist. Wanneer een franstalige dit overkomt , is dat wereldnieuws en schending van mensenrechten.

Laatst gewijzigd door Walvader : 4 november 2025 om 22:44.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2025, 07:08   #16
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Binnenkort zijn al die problemen voor goed opgelost. Ze werken aan implementatie van AI zodat iedereen altijd in zijn of haar moedertaal wordt aangesproken in een ziekenhuis.

https://www.nieuwsblad.be/regio/oost.../99874634.html

Nuja, ik zie het nog gebeuren dat iedereen dit fantastisch vindt en dan protest van franstaligen die schuimbekkend eisen dat iedereen Frans moet spreken...
Als men dat echt in ieders moedertaal ipv in de drie officiële landstalen gaat doen dan is het Nederlands tegen het einde van de eeuw zo goed als van de wereldkaart verdwenen ...

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be