![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Als Liesbeth Van Impe (Het Nieuwsblad) praat begrijp ik er geen hol van. Ik heb ondertitels nodig. Het lijkt alsof ze de helft van haar zinnen inslikt. Ligt het aan mij of zijn er nog mensen die dit ervaren?
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet. Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist. Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ze praat net als Mieke Vogels vind ik. Misschien klinkt het gemeen, maar ik hou er niet van en vind het nogal 'boers'. Nu begrijp ik haar wel, maar ik moet te veel aan oude leraren denken die mij evenmin mochten.
Laatst gewijzigd door Weyland : 24 november 2025 om 18:45. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De consequentie is uiteraard wel dat mensen taalgenoten minder goed kunnen verstaan. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Iedereen praat hoe die wil. Of ik er fan van ben of niet. Zelf vinden velen dat ik te 'Hollands' klink. Tegenwoordig niet meer omdat ik dagelijks in Rotterdam ben (en dus een excuus heb, plus het klinkt veel natuurlijker door frequentere blootstelling), maar daarvoor werd ik er met de nek voor aangekeken door andere Vlamingen. Het is mijn sociolect.
Vlamingen vitten enorm op elkanders taal. Liesbeths taal doet me te veel denken aan Vlamingen die anderen de les spellen en niet dulden dat je niet 'parochiaal genoeg' denkt. Beetje zoals hoe Hollanders denken dat ze niet meer calvinistisch zijn en niet kunnen bevatten dat sommigen hun eigen cultuur durven bekritiseren. Ik kan fout zitten uiteraard. De Vlaamse volksaard heb ik een haat-liefde-verhouding mee, immers. Laatst gewijzigd door Weyland : 24 november 2025 om 19:02. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Grappig hoe ik niet de enige ben die dat vind haha. Ik blijf zelf dus ook een soort taalnazi. De Vlaming in mij.
Laatst gewijzigd door Weyland : 24 november 2025 om 19:03. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Die forsere dame met donker haar.
https://youtu.be/UJ9e53sAllk?si=U57bBkQWBzQZK3DJ Indien ze het leest. Ik hoop dat ze het niet als belediging ziet. Laatst gewijzigd door Weyland : 24 november 2025 om 19:05. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toch mercikes voor de verduidelijking !!
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Redenen genoeg dus, om haar carrière best verder te zetten bij de geschreven pers. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het ligt aan u. Nu ja, wij hebben dat ook met Hollanders.
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het ligt volstrekt niet aan jou. Liesbeth Van Impe is behept met de kwaal waar tegenwoordig velen aan lijden: nauwelijks of helemaal niet begrijpelijk zitten ratelen. Het is een ziekte van deze tijd: de orale media (radio en TV) verwaarlozen de dictie. Vijftig jaar geleden werd op de radio een uitspraak beoefend die in onze "hedendaagse" oren stijf en voor sommigen zelfs misplaatst zou klinken. Maar het voordeel was dat je alles onmiddellijk begreep. Er werd ook duidelijk trager gesproken. Nu mogen (of moeten) ze allemaal "losjes" (wat de Britten casual noemen) spreken. Met als gevolg dat je velen met moeite begrijpt omdat ze doodeenvoudig tussen neus en lippen zitten te ratelen. M.a.w. velen praten voor de Radio of op TV zoals ze aan de keukentafel zitten te kletsen.
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Na spelling, grammatica, zinsbouw en punctuatie volgt erbarmelijke dictie? Ik zeg en schrijft het hier sinds jaren hè: Vlondereirs en taal... Plus est en vous.
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mijn echtgenote heeft een hoorprobleem en behelpt zich overdag met een hoorapparaat. TV kijken met dat ding werkt echter niet goed en daarom staan bij ons ook regelmatig de ondertitels aan. En dan merk ik dat ik, onbedoeld, toch snel de ondertitels zit te lezen en eigenlijk niet meer naar het geluid luister. Zodra er een ondertitel in beeld verschijnt is ons brein blijkbaar geprogrammeerd om die ondertitel te lezen. Ik zou het dan ook niet vreemd vinden dat uw theorie (deels) klopt. Hoe meer ondertitels je leest, hoe minder goed je de gesproken tekst op tv verstaat. Gewoon omdat je minder luistert.
|
|
|
|
#14 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat ik sowieso een ramp vindt (en met mij de slechthorenden waarschijnlijk nog veel harder) is dat er bij nagenoeg elk programma tegenwoordig ook heel de tijd achtergrondmuziek gespeeld moet worden.
Ook al is de commentaarstem aan het woord. Dat vergemakkelijkt het luisteren ook zeker niet.
|
|
|
#15 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Point n’est besoin d’espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer. Zo zei de grote Willem van Oranje wanneer hij de hier aanwezige Spanjaarden wilde kloten.
|
|
|
|
#16 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
In het late journaal doen ze dat nu al een tijdje, en ik vind dat eigenlijk respectloos. Beelden van kapotgeschoten Oekraiense steden met een triest muziekje erbij, what's next: beelden van de holocaust met Ramstein op de achtergrond? Beelden van de Ruandese genocide met op de achtergrond gezang van Papa Wemba? Rampenberichtgeving als vorm van entertainment, enfin.
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je ziet het al in gesprekken. Hoe vaak wordt er in Vlaanderen "wadde" gezegd. Nieuwsprogramma's zijn ook commerce. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 november 2025 om 10:51. |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik erger me te pletter aan Stef Wouters die te pas, maar meer te onpas, "Soit" zegt in het vtm journaal...
|
|
|
#19 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb geregeld ondertitels nodig voor Engelstalige series en films doordat tegenwoordig al de accenten van over de hele wereld door elkaar worden gebruikt. Verschrikkelijk.
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Die heeft een sterk ontwikkelde luistervaardigheid. |
|
|
|