Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 september 2018, 18:27   #621
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In De Tijd van woensdag 19 september was er een artikel naar aanleiding van Prinsjes-dag. Dat artikel omvatte ook een interessante statistiek.

Deze cijfers zijn veelzeggend. Op grond van dergelijke gegevens behoort België/Belgique feitelijk tot de landen die tijdens de voorbije crisis werden aangeduid met de term PIGS (Portugal, Italy, Greece, Spain). Het is natuurlijk wel zo dat de Belgische gegevens het resultaat zijn van een samengooien van een performante economie, Vlaanderen, met twee belabberde achterop hinkende entiteiten: Wallonië en Brussel.

Mocht Vlaanderen zich loswrikken uit het Belgisch carcan en kunnen functioneren binnen een ander kader waarin het samengaat met Nederland (confederatie of welke andere vorm dan ook) dan zou dit voor ons Vlamingen op financieel-economisch vlak een zegen zijn.
Mooie cijfers over Nederland!!! Maar, hoe is het gesteld met de Nederlanders zelf? Hebt ge daar ook cijfers over?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 20:17   #622
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat is het stil in Het Oosten.
Ik heb daar al op geantwoord: zie #564
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 20:22   #623
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mooie cijfers over Nederland!!! Maar, hoe is het gesteld met de Nederlanders zelf? Hebt ge daar ook cijfers over?

Norbert
tuurlijk:

Human Development Index:
Nederland: 10e
België: 17e

Onderwijs:
Pisa scores
Nederland 11 11 15
België 15 20 20
https://en.wikipedia.org/wiki/Progra...ent_Assessment

World Happiness Report:
Nederland: 6
België: 16
https://en.wikipedia.org/wiki/World_...ppiness_Report

Commitment to Development Index:
Nederland: 5
België: 10

Corruption Perception Index 2018
Nederland:8
België: 16

Welzijn van Kinderen:
Nederland: 1
België: 9
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...rmHcLwv6XHmPyj

Gezondheidszorg:
Nederland: 1
België 8
https://healthpowerhouse.com/publications/
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 20:22   #624
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mooie cijfers over Nederland!!! Maar, hoe is het gesteld met de Nederlanders zelf? Hebt ge daar ook cijfers over?

Norbert
Het wordt nu toch wel tijd dat je gaat beseffen dat jij met jouw "Ollander"-fobie jezelf alleen maar grenzeloos belachelijk maakt. Sorry, maar iemand moest het jou eens zonder veel omhaal duidelijk maken.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 20:26   #625
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het kan mij niet schelen! Ik zal het doen!! Als het moet dat België zich terug moet verdedigen tegen de Ollanders dan meld ik mezelf als vrijwilliger bij het Belgisch leger. Goe geweten! Ze zullen mij wel niet meer moeten hebben omdat ik te oud geworden ben. Maar, algelijk!.. Wie weet waar ik nog goed voor ben!!

Norbert
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 20:41   #626
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het wordt nu toch wel tijd dat je gaat beseffen dat jij met jouw "Ollander"-fobie jezelf alleen maar grenzeloos belachelijk maakt. Sorry, maar iemand moest het jou eens zonder veel omhaal duidelijk maken.
Ik, Ollander-fobisch? Nee, hoor! Maar als ik van de Belgische Staat of de legerleiding de schriftelijke en ondertekende opdracht of het mandaat krijg om Ollanders dood te schieten ga ik dat onmiddellijk doen! Als er mij dan iemand grenzeloos belachelijk maakt zal het de Belgische Staat of het Belgisch leger zijn! Vinden jullie dat "grenzeloos belachelijk?" Dat is dan jullie goed recht. Maar ik vrees dat jullie het helemaal niet belachelijk meer zullen vinden als er een kogel tussen jullie ribben terechtkomt. En, neen, dit bericht is geen rechtstreekse bedreiging voor jullie! Ik heb geen wapens in huis!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 21:23   #627
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik, Ollander-fobisch? Nee, hoor! Maar als ik van de Belgische Staat of de legerleiding de schriftelijke en ondertekende opdracht of het mandaat krijg om Ollanders dood te schieten ga ik dat onmiddellijk doen! Als er mij dan iemand grenzeloos belachelijk maakt zal het de Belgische Staat of het Belgisch leger zijn! Vinden jullie dat "grenzeloos belachelijk?" Dat is dan jullie goed recht. Maar ik vrees dat jullie het helemaal niet belachelijk meer zullen vinden als er een kogel tussen jullie ribben terechtkomt. En, neen, dit bericht is geen rechtstreekse bedreiging voor jullie! Ik heb geen wapens in huis!

Norbert
je bent officieel gek..
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 21:36   #628
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
je bent officieel gek..
Het beste lijkt mij op zijn gedaas niet meer te reageren. Hopeloos geval...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 21:43   #629
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb dit ook niet meegemaakt. Maar wie de onderwijsperikelen in Nederland wat volgt, zou het moeten weten.
Schijnbaar volgt u de onderwijsperikelen in Vlaanderen dan weer niet...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 21:46   #630
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De invloed van het Vlaams op het toenmalige Nederlands was dus niet te onderschatten en het is ook om die reden geweest dat de latere standaardisatie van het Vlaams naar het Algemeen Nederlands in de 20ste eeuw zo goed gelukt is. Daar komt nog bij dat specifieke uitdrukkingen en woorden, die verschillend zijn in het noorden als in het zuiden van de Nederlanden, wederzijds erkend worden als behorende tot de algemene woordenschat. Mijn tekst is in de taal geschreven van die Taalunie. Ge kunt in mijn teksten wel opmerken dat ik een Vlaming ben aangezien ik nog steeds de ge-gij-vorm gebruik voor de 2de persoon enkelvoud en meervoud. Ik hou niet van dat jijen en jouwen. Ik wil niet overkomen al 'n Ollander!
Als inwoners van het Meetjesland zou u toch moeten weten dat de jij-vorm geen exclusiviteit is van het Hollands, maar ook in het Brugs en de meeste Vlaamse kustdialecten voorkomt.

Daarnaast komt het me voor dat u "Ollands" verwart met Algemeen Nederlands, onze standaardtaal. Wie beide door elkaar haalt, heeft overduidelijk nog nooit echt Hollands dialect gehoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 21:47   #631
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ge en gij wordt ook actief gebruikt in Nederland, is dus geen Vlaams eigendom.
Ook in Vlaanderen is het niet algemeen in de dialecten: afwijkende vormen vind je in de kustdialecten en in meerdere dialecten van de Maaskant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 21:53   #632
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik word elke week geconfronteerd met die verschillen als ik ga shoppen in de Albert Heijn van Sas-van-Gent (grensgemeente van mijn eigen, Belgische gemeente) of als ik daar naar de markt ga om vis te kopen. Zo spreken ze daar over "kokkels" terwijl wij die "wannekes" noemen, en over "kreukels" terwijl wij zeggen: "kerrekollen." (Is wel dialect). Een bezoek aan Nederland lijkt mij toch nog altijd een beetje op een reis naar een andere planeet, hoor! Dat merkt ge het best als ge de dagelijks dingen van het huishouden deelt met Nederlanders. Dat doet een grensbewoner, zoals ik, wel meer dan iemand die zo maar af en toe eens in Nederland komt. De verschillen vallen dan ook wel op maar ge legt er geen bibliotheek van aan in uw geheugen.
Wat mij wel opvalt is dat een dialectwoord uit mijn eigen (grens)gemeente tot heel diep in Vlaanderen wordt begrepen. In Sas-van-Gent begrijpen ze mij wel als ik aan het viskraam "kerrekollen" bestel, maar iets verder in Nederland wordt het toch moeilijker!
[b]
Een "kerrekol" lijkt me anno 2018 geen "dagelijks ding van het huishouden".

Het "wanneke" is onbekend in Waregem. Dat "diep in Vlaanderen" van u wordt dus best met een flinke korrel zout genomen.

Uiteindelijk zijn dat allemaal vrij kleine verschillen. Door familiale banden ken ik de Duitstalige wereld heel goed. Meer bepaald de driehoek zuidelijk Duitsland - Zwitserland - Oostenrijk. Mij valt op dat de taalverschillen tussen Noord en Zuid vele malen groter zijn in de Duitstalige wereld dan tussen Nederland en Vlaanderen. De Duitstaligen hebben geen moeite om de eenheid van hun taal te beklemtonen, terwijl het opvallend is dat bepaalden in België zich het hart uit het lijf lopen om toch maar de verschillen tussen Noord en Zuid te beklemtonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 21:58   #633
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Wat de "standaardversie" van het Vlaams is? Ik zou het niet moeilijker maken dan het is, Horseman. Kijk, ik aanzie het Nederlands als de taal die de Nederlanders spreken als zij zich bedienen van de standaardversie van het Nederlands en ik aanzie het Vlaams als de taal die de Vlamingen spreken als zij hetzelfde doen. Omdat er tussen beide vormen toch verschillen zijn zou ik beide versies benoemen als enerzijds het Standaardnederlands van de Nederlanders en anderszijds het Standaardnederlands van de Vlamingen. Laatstgenoemde noem ik dan gewoon het "Standaardvlaams"!!
Er bestaat geen "Standaardvlaams" en u toont het zelf aan: buiten uw vrij gekunsteld gebruik van gij schrijft u hier gewoon in het AN.

Wat is trouwens uw referentie? Is dat het AN van het VRT- en/of VTM-journaal? Of is dat het tussentaalje van Jeroen Meus of van de zangeres Natalia?

In de Duitstalige wereld herken je ook vrij snel of iemand uit het Zuiden dan wel het Noorden komt. Standaard-Duits door een Oostenrijker of Beier vertoont een veel grotere zangerigheid dan bijvoorbeeld iemand uit Saksen (die dan weer veel sterker gebroken spreekt). Toch gaat daar niemand afkomen met de bewering dat ze andere talen spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 22:03   #634
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zeer juist. De Nederlanders denken altijd dat hun versie van het Nederlands de standaardversie is. Niets van. In Belgie wonen 5 miljoen Nederlandssprekenden en die spreken hier hun standaardversie. Hoeveel keren hier heb ik hun dat al aan hun verstand pogen te brengen. Tevergeefs.
Wat bedoelt u precies met "spreken hier hun standaardversie"? Is de tussentaal van sommigen dan plotseling "hun standaardversie"? Is "hebbegij" en "da is nie waar" ook "standaard"? En meer van dat alles?

Wie of wat bepaalt dan de "standaardversie" in België?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 22:07   #635
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik, Ollander-fobisch? Nee, hoor!
Ontkennen helpt niet. Zodra het woord Nederlander valt, loopt de azijn uit uw mond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 22:09   #636
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Maar als ik van de Belgische Staat of de legerleiding de schriftelijke en ondertekende opdracht of het mandaat krijg om Ollanders dood te schieten ga ik dat onmiddellijk doen! Als er mij dan iemand grenzeloos belachelijk maakt zal het de Belgische Staat of het Belgisch leger zijn! Vinden jullie dat "grenzeloos belachelijk?" Dat is dan jullie goed recht. Maar ik vrees dat jullie het helemaal niet belachelijk meer zullen vinden als er een kogel tussen jullie ribben terechtkomt. En, neen, dit bericht is geen rechtstreekse bedreiging voor jullie! Ik heb geen wapens in huis!
Is er dan een schriftelijke of ondertekende opdracht of mandaat van de Nederlandse overheid om Belgen "een kogen tussen de ribben" te jagen?

Waar haalt u eigenlijk die onzin vandaan, tenzij uit een vorm van grote haat tegenover onze noorderburen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 22:10   #637
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijn beste Jacob, veronderstel eens dat de Vlamingen een unie aangaan met Nederland en zichzelf terug een Nederlands landsdeel gaan heten.. Bon, en daar komt dan de 15de augustus op ons af, namelijk Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart!" Dat is in België een feestdag maar in Nederland niet, hé? Hoe gaat gij de huidige Nederlanders dan overtuigen om ook daarvan een feestdag te maken? Ik beloof u veel gedonder met de Protestantse kerken van Nederland en wellicht ook met Nederlandse economen en politici. En nochtans houden de huidige Vlamingen van die feestdag, nietwaar? Zodoende..
Om te beginnen zijn de meeste van die feestdagen achterhaald en betekenen ze in de praktijk gewoon een dag extra verlof.
Zodoende gaat men daar wel kompromissen over vinden.
Andersdoende hoeven we niet per se dezelfde feestdagen te hebben...
De Duitse Länder hebben ook niet allemaal dezelfde feestdagen.
Dat is dus allemaal het minste probleem.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 september 2018 om 22:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 22:14   #638
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In ieder geval het lijkt er soms sterk op. Want anders was er nooit een remake geweest van de film Loft om deze film aan te passen aan de taal van de Noord-Nederlandse kijkers. Evenmin zou het nodig zijn voor onze noorderburen heel wat Vlaamse films en TV-series in Nederland te ondertitelen met noord-nederlandse taalonderschriften.

In Amerika moeten ze geen Engelse films ondertitelen voor zover ik weet. Noch moeten ze in Engeland Amerikaanse films ondertitelen.
Amerikaans- en Brits-Engels verschillen veel sterker van elkaar dan AN uit Nederland en uit Vlaanderen. In de Angelsaksische wereld doet men echter niet zo moeilijk over die verschillen. Sommige belgicisten daarentegen kloppen die graag op om de kloof met Nederland te vergroten.

In meerdere Vlaamse programma's komen Nederlanders voor. Dan zie ik plotseling geen ondertitels. Blijkbaar valt het dus allemaal best mee met die verschillen die u toch zo graag benadrukt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 22:16   #639
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijn beste Jacob, veronderstel eens dat de Vlamingen een unie aangaan met Nederland en zichzelf terug een Nederlands landsdeel gaan heten.. Bon, en daar komt dan de 15de augustus op ons af, namelijk Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart!" Dat is in België een feestdag maar in Nederland niet, hé? Hoe gaat gij de huidige Nederlanders dan overtuigen om ook daarvan een feestdag te maken? Ik beloof u veel gedonder met de Protestantse kerken van Nederland en wellicht ook met Nederlandse economen en politici. En nochtans houden de huidige Vlamingen van die feestdag, nietwaar? Zodoende..
De meerderheid van de gelovige Nederlanders is... katholiek. Tot daar uw opmerking.

Hilarisch wordt het als u beweert dat de Vlamingen van die feestdag houden. Als ik u als voorbeeld neem, is het daarmee wel erg gesteld, want u weet niet eens welke naam de kerkelijke feestdag op 15 augustus draagt. Alvast niet "Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart"!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 22:17   #640
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik geloof daar niets van!! Ik geloof dat Nederland het Vlaanderen van ons dan zal gaan beschouwen als een concurrentieel en overbodig gebied dat vooral in het nadeel gaat spelen van de Nederlandse Randstad en wij, Vlamingen, zullen daar de dupe van worden. Bovendien zal de economische aantrekkelijkheid voor Noord-Frankrijk, West-Duitsland en zelfs heel Frankrijk en voor Wallonië volledig wegvallen. Omdat wij in handen zullen vallen van de Nederlanders! Het Franstalige zuiden (landen als Zwitserland en Luxemburg inbegrepen) zal al zijn investeringen in Vlaanderen terugtrekken en Vlaanderen zal daardoor terug een achterlijk gebied vormen. Ik zeg NEEN aan een unie met Nederland!!!
Geef mij eens één valabele reden waarom Zwitserse investeerders plotseling een Vlaams-Nederlandse unie zouden negeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be