PDA

View Full Version : 2463 klm met een tank: we hebben allemaal een veel te zware voet


brother paul
8 oktober 2010, 08:00
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.

Micele
8 oktober 2010, 12:30
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.
Zonder files, op rustige snelwegen aan quasi constante snelheid.

Record kan heel gemakkelijk verbroken worden met de techniek die vandaag al bestaat.
De openbare snelwegen in die rustige toestanden vinden zal heel wat moeilijker zijn, en dan nog (er hoeft maar een file te ontstaan door een snelwegongeval en daar gaat je verbruik...)

nihao
8 oktober 2010, 12:37
De openbare snelwegen in die rustige toestanden vinden zal heel wat moeilijker zijn

Alvast nog een voorstander van een robuust wegennet.

Bierke
8 oktober 2010, 17:24
toch wel knap van die kerel hoor

brother paul
8 oktober 2010, 17:30
Alvast nog een voorstander van een robuust wegennet.

je begrijpt zelfs niet waarom groene tegen meer autostrades zijn ? Het doet het verbruik dalen...

Eigenzinnig
8 oktober 2010, 17:35
De VW Passat BlueMotion rijdt op banden met een lage rolweerstand, de carrosserie hangt vrij laag tegen de grond en de auto onderging enkele aerodynamische aanpassingen. Het stop-en-startsysteem zal bij de recordrit geen rol gespeeld hebben, want dat is enkel nuttig in het stadsverkeer.

Ik heb sinds verleden week een Ford econetic met dezelfde eigenschappen, speciale banden,verlaagde ophanging en enkele aerodynamische wijzigingen, maar zoals iedere 'normale' automobilist kan ik mijn trajecten niet op een autostrade afleggen tegen 72 Km/uur ( een bijzonder gevaarlijke en irriterende snelheid op onze autowegen )

Ook nog vermelden dat de 'volle' tank toch een slordige 77 liter bevatte en 9/10 alle comfortvoorzieningen werden uitgeschakeld om het verbruik te drukken..

Maar toch een mooie prestratie die mensen kan aanzetten om hun rijgedrag te veranderen..

guido 007
8 oktober 2010, 17:55
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.

Ik moet teveel stoppen aan de rode lichten, verkeersdrempels, bloembakken, ....

Bovenbuur
8 oktober 2010, 18:13
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.

Wat productieauto's betreft ligt de ondergrens nu geloof ik op zo'n 3 liter (bij normaal, niet extreem zuinig rijden). Als je onder een personal commuter een brommer verstaat dan zitten ze vast al ver onder de liter.

maddox
8 oktober 2010, 19:54
Top gear (http://www.youtube.com/watch?v=QV_b5wKNtYE&p=6D477EC46C3CCC62&playnext=1&index=2)heeft dat ook gedaan.

Alfred
8 oktober 2010, 22:25
Op de snelwegritten haal ik ook met wat geluk 4 �* 4,2 L / 100 km (Airco etc blijven aan). Hangt dan ook nog af van welke snelweg, sommigen stukken kom ik niet eens onder 5 L :roll: Zijn dan ook zo'n soorten wegdek waar je banden gigantisch veel lawaai op maken.

Nu bon, wanneer ik dan eens 'zuinig' gereden heb en ik moet nog een eindje van de snelweg af is het gewoon naar de botten. 50, 30, verkeersdrempels, bloembakken, asverschuivingen, ... Constant afremmen en versnellen.. Totale verbruik stijgt dan weer een flinke hap, maar dat geloven ze in Brussel toch niet, het is tegen hun filosofie dat 'doorrijden' (als in constant rijden) zuinig kan zijn, want ze doen er alles aan om dat zo fel mogelijk te belemmeren.

Micele
8 oktober 2010, 22:36
Zuinig en milieuvriendelijk rijden is nefast voor de staatskas... :evil:

fb718882
9 oktober 2010, 02:39
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.

Ik rij regelmatig op de Duitse Autobahn 3 , van Aachen tot Deggendorf , +/- 650 km . Tegen een gemiddelde snelheid van 140 / 150 verbruikt mijn auto ( 11 jaar oude Mercedes E 220 CDI , 315.000 km op de teller ) dan ongeveer 5,8 liter per 100 km . Ik zie mij dat traject niet afbollen tegen 70 per uur .

Micele
9 oktober 2010, 14:28
Ik rij regelmatig op de Duitse Autobahn 3 , van Aachen tot Deggendorf , +/- 650 km . Tegen een gemiddelde snelheid van 140 / 150 verbruikt mijn auto ( 11 jaar oude Mercedes E 220 CDI , 315.000 km op de teller ) dan ongeveer 5,8 liter per 100 km . Ik zie mij dat traject niet afbollen tegen 70 per uur .

Verwacht ook niemand, 70-80 is immers veel te gevaarlijk en ook verspilde tijd. Vogens mij zelfs ook strafbaar, als het zonder begeleidingswagen gebeurd.

140-150 kmh daarentegen is een zeer aangename relaxsnelheid op een autosnelweg, en ook relatief zuinig.

**150 kmh was namelijk de uitkomst van een Oostenrijkse studie* die de optimale snelheid bij de prioriteit "milieu en tijd" uitrekende op Oostenrijkse autobahnen, hierbij ook rekening houdend met: rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten. Met uw 140-150 (teller neem ik aan) lig je er nog iets onder, je rijdt dan wel iets economischer: *128,4 kmh was de optimale economische snelheid voor een diesel op de Autobahn.

Die 72 kmh gemiddelde is enkel om de laatste tientjes eruit te persen om een zogezegd record te breken. Ik denk dat er een zeer opvallende bestelauto - desnoods "verwittigingslichten op het dak" aanzetbaar- volgde om te verwittigen dat er iemand abnormaal traag reed op de snelweg (zie foto uit topiclink). Alle camions die voldoende naderen gaan tenslotte dat koppeltje vroeg of laat inhalen, met onnodig gevaarlijke maneuvers voor het sneller volgend verkeer... dat ofwel afgeblokt wordt of naar het 3e rijvak moet uitwijken. :-(

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/10/08/passat.jpg.h380.jpg.568.jpg

Dat ze hun 72 kmh gemiddelde op een gesloten ovaalpiste bollen, maarja dan zou het niet in het nieuws komen.

**
http://www.oeamtc.at/a1099459/
14. Symposium "Die optimale Pkw-Geschwindigkeit"
ÖAMTC AKADEMIE-Studie bestätigt österreichische Tempolimits

In erster Linie handelt es sich dabei um Fahrzeitkosten, Unfallkosten, Kraftstoffkosten und Schadstoffkosten. Dies war der Ausgangspunkt für die im Auftrag der ÖAMTC AKADEMIE vom Vorstand des Institutes für Verkehrsplanung der Technischen Universität, Prof. Dr. Peter Cerwenka erstellten Studie "Die optimale Geschwindigkeit auf Österreichs Straßen".
...

Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen.

* Economisch:
ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: ... , für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
I. Allgemeine Verkehrsregeln
§3 Geschwindigkeit
(2) Ohne triftigen Grund dürfen Kraftfahrzeuge nicht so langsam fahren, daß sie den Verkehrsfluß behindern.

Wegcode:
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Henri1
10 oktober 2010, 11:18
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.

Kan best allemaal zo zijn, maar plezant zal het niet zijn.

Rr00ttt
13 oktober 2010, 18:25
we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.


Ik denk dat er veel meer benzine verspild wordt in de files dan door te snel rijden. Als ik naar mijn benzineverbruik kijk dan stel ik vast dat mijn benzineverbruik bij een snelheid van 120/u onder de 5 op 100 ligt.

Elke keer dat ik moet optrekken daartegenover zie ik dat wijzerke direct uitslaan naar 20 op 100.

guido 007
14 oktober 2010, 06:18
Ik denk dat er veel meer benzine verspild wordt in de files dan door te snel rijden. Als ik naar mijn benzineverbruik kijk dan stel ik vast dat mijn benzineverbruik bij een snelheid van 120/u onder de 5 op 100 ligt.

Elke keer dat ik moet optrekken daartegenover zie ik dat wijzerke direct uitslaan naar 20 op 100.

Niet vergeten:
- Rode lichten die niet op elkaar afgestemd zijn.
- Hindernissen op de weg.
- Hobbeldrempels.
- ...

De Prodigy
15 oktober 2010, 17:12
Niet vergeten:
- Rode lichten die niet op elkaar afgestemd zijn.
- Hindernissen op de weg.
- Hobbeldrempels.
- ...
- Voorrang van rechts aan invalswegen die je 9/10 telkens op de rem doen gaan voor niets, "je weet maar nooit".

Ben ook voorstander om tractoren de busstrook te laten gebruiken.