Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2010, 08:00   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.383
Standaard 2463 klm met een tank: we hebben allemaal een veel te zware voet

http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 12:30   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.
Zonder files, op rustige snelwegen aan quasi constante snelheid.

Record kan heel gemakkelijk verbroken worden met de techniek die vandaag al bestaat.
De openbare snelwegen in die rustige toestanden vinden zal heel wat moeilijker zijn, en dan nog (er hoeft maar een file te ontstaan door een snelwegongeval en daar gaat je verbruik...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2010 om 12:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 12:37   #3
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
De openbare snelwegen in die rustige toestanden vinden zal heel wat moeilijker zijn
Alvast nog een voorstander van een robuust wegennet.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 17:24   #4
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

toch wel knap van die kerel hoor
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 17:30   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Alvast nog een voorstander van een robuust wegennet.
je begrijpt zelfs niet waarom groene tegen meer autostrades zijn ? Het doet het verbruik dalen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 17:35   #6
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
De VW Passat BlueMotion rijdt op banden met een lage rolweerstand, de carrosserie hangt vrij laag tegen de grond en de auto onderging enkele aerodynamische aanpassingen. Het stop-en-startsysteem zal bij de recordrit geen rol gespeeld hebben, want dat is enkel nuttig in het stadsverkeer.
Ik heb sinds verleden week een Ford econetic met dezelfde eigenschappen, speciale banden,verlaagde ophanging en enkele aerodynamische wijzigingen, maar zoals iedere 'normale' automobilist kan ik mijn trajecten niet op een autostrade afleggen tegen 72 Km/uur ( een bijzonder gevaarlijke en irriterende snelheid op onze autowegen )

Ook nog vermelden dat de 'volle' tank toch een slordige 77 liter bevatte en 9/10 alle comfortvoorzieningen werden uitgeschakeld om het verbruik te drukken..

Maar toch een mooie prestratie die mensen kan aanzetten om hun rijgedrag te veranderen..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 8 oktober 2010 om 17:38.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 17:55   #7
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.
Ik moet teveel stoppen aan de rode lichten, verkeersdrempels, bloembakken, ....
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 18:13   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.
Wat productieauto's betreft ligt de ondergrens nu geloof ik op zo'n 3 liter (bij normaal, niet extreem zuinig rijden). Als je onder een personal commuter een brommer verstaat dan zitten ze vast al ver onder de liter.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 19:54   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.667
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Top gear heeft dat ook gedaan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 22:25   #10
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Op de snelwegritten haal ik ook met wat geluk 4 �* 4,2 L / 100 km (Airco etc blijven aan). Hangt dan ook nog af van welke snelweg, sommigen stukken kom ik niet eens onder 5 L Zijn dan ook zo'n soorten wegdek waar je banden gigantisch veel lawaai op maken.

Nu bon, wanneer ik dan eens 'zuinig' gereden heb en ik moet nog een eindje van de snelweg af is het gewoon naar de botten. 50, 30, verkeersdrempels, bloembakken, asverschuivingen, ... Constant afremmen en versnellen.. Totale verbruik stijgt dan weer een flinke hap, maar dat geloven ze in Brussel toch niet, het is tegen hun filosofie dat 'doorrijden' (als in constant rijden) zuinig kan zijn, want ze doen er alles aan om dat zo fel mogelijk te belemmeren.
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 22:36   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.389
Standaard

Zuinig en milieuvriendelijk rijden is nefast voor de staatskas...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 02:39   #12
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.
Ik rij regelmatig op de Duitse Autobahn 3 , van Aachen tot Deggendorf , +/- 650 km . Tegen een gemiddelde snelheid van 140 / 150 verbruikt mijn auto ( 11 jaar oude Mercedes E 220 CDI , 315.000 km op de teller ) dan ongeveer 5,8 liter per 100 km . Ik zie mij dat traject niet afbollen tegen 70 per uur .
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 14:28   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Ik rij regelmatig op de Duitse Autobahn 3 , van Aachen tot Deggendorf , +/- 650 km . Tegen een gemiddelde snelheid van 140 / 150 verbruikt mijn auto ( 11 jaar oude Mercedes E 220 CDI , 315.000 km op de teller ) dan ongeveer 5,8 liter per 100 km . Ik zie mij dat traject niet afbollen tegen 70 per uur .
Verwacht ook niemand, 70-80 is immers veel te gevaarlijk en ook verspilde tijd. Vogens mij zelfs ook strafbaar, als het zonder begeleidingswagen gebeurd.

140-150 kmh daarentegen is een zeer aangename relaxsnelheid op een autosnelweg, en ook relatief zuinig.

**150 kmh was namelijk de uitkomst van een Oostenrijkse studie* die de optimale snelheid bij de prioriteit "milieu en tijd" uitrekende op Oostenrijkse autobahnen, hierbij ook rekening houdend met: rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten. Met uw 140-150 (teller neem ik aan) lig je er nog iets onder, je rijdt dan wel iets economischer: *128,4 kmh was de optimale economische snelheid voor een diesel op de Autobahn.

Die 72 kmh gemiddelde is enkel om de laatste tientjes eruit te persen om een zogezegd record te breken. Ik denk dat er een zeer opvallende bestelauto - desnoods "verwittigingslichten op het dak" aanzetbaar- volgde om te verwittigen dat er iemand abnormaal traag reed op de snelweg (zie foto uit topiclink). Alle camions die voldoende naderen gaan tenslotte dat koppeltje vroeg of laat inhalen, met onnodig gevaarlijke maneuvers voor het sneller volgend verkeer... dat ofwel afgeblokt wordt of naar het 3e rijvak moet uitwijken.



Dat ze hun 72 kmh gemiddelde op een gesloten ovaalpiste bollen, maarja dan zou het niet in het nieuws komen.

**
Citaat:
http://www.oeamtc.at/a1099459/
14. Symposium "Die optimale Pkw-Geschwindigkeit"
ÖAMTC AKADEMIE-Studie bestätigt österreichische Tempolimits

In erster Linie handelt es sich dabei um Fahrzeitkosten, Unfallkosten, Kraftstoffkosten und Schadstoffkosten. Dies war der Ausgangspunkt für die im Auftrag der ÖAMTC AKADEMIE vom Vorstand des Institutes für Verkehrsplanung der Technischen Universität, Prof. Dr. Peter Cerwenka erstellten Studie "Die optimale Geschwindigkeit auf Österreichs Straßen".
...

Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen.
* Economisch:
Citaat:
ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: ... , für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.
Citaat:
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
I. Allgemeine Verkehrsregeln
§3 Geschwindigkeit
(2) Ohne triftigen Grund dürfen Kraftfahrzeuge nicht so langsam fahren, daß sie den Verkehrsfluß behindern.
Wegcode:
Citaat:
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2010 om 14:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 11:18   #14
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=G9730HQJS

gemiddeld 70km/u
rijdt dus alleenop autostrades
en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km

we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit.
Kan best allemaal zo zijn, maar plezant zal het niet zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 18:25   #15
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen.
Ik denk dat er veel meer benzine verspild wordt in de files dan door te snel rijden. Als ik naar mijn benzineverbruik kijk dan stel ik vast dat mijn benzineverbruik bij een snelheid van 120/u onder de 5 op 100 ligt.

Elke keer dat ik moet optrekken daartegenover zie ik dat wijzerke direct uitslaan naar 20 op 100.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 oktober 2010 om 18:26.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 06:18   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik denk dat er veel meer benzine verspild wordt in de files dan door te snel rijden. Als ik naar mijn benzineverbruik kijk dan stel ik vast dat mijn benzineverbruik bij een snelheid van 120/u onder de 5 op 100 ligt.

Elke keer dat ik moet optrekken daartegenover zie ik dat wijzerke direct uitslaan naar 20 op 100.
Niet vergeten:
- Rode lichten die niet op elkaar afgestemd zijn.
- Hindernissen op de weg.
- Hobbeldrempels.
- ...
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 17:12   #17
De Prodigy
Provinciaal Statenlid
 
De Prodigy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Niet vergeten:
- Rode lichten die niet op elkaar afgestemd zijn.
- Hindernissen op de weg.
- Hobbeldrempels.
- ...
- Voorrang van rechts aan invalswegen die je 9/10 telkens op de rem doen gaan voor niets, "je weet maar nooit".

Ben ook voorstander om tractoren de busstrook te laten gebruiken.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be