PDA

View Full Version : De ellende van een openbare dienst-NMBS waar blijft de jonge minister ?


RASPOUTINE
11 december 2010, 15:22
50 % meer reizigers in 10 jaar en toch willen privatiseren.

Van wie zijn al die treinstellen, zijn zij eigendom of werden zij ook aangekocht om ze nadien te gaan huren?

Werden er de laatste tijd voertuigen verkocht?

De Belgische spoorwegen nochtans een mooi verhaal, België als eerste op de sporen. Iedereen keek er na.

Spoorwegen waarvoor iedere Belg zoveel geld aan heft besteed. (alle leningen sinds haar onstaan zijn terug te vinden in wetten.)

Maar die maar niet naar wens werkt .

Een openbare dienst dat indien de verkregen middelen in huis waren gebleven ,vandaag zeker een gunstige werking en prijs zou hebben voor de gebruikers.

Maar als bepaalde gelden altijd maar worden versluist voor begrotingen in evenwicht te brengen, dan is het anders.

Net zoals de regie van telegraaf en telefoon die ook werd opgebouwd door gelden van het volk.

Welke ons en zeker aan de jongeren (gsm) een pak geld kost, terwijl dat wij vandaag met zijn allen normaliter hadden moeten genieten van deze investeringen.

Dit met de laagste prijzen die de concurrentie verplicht was geweest te volgen.

Hetzelfde geldt met de algemene spaar en lijfrentekas die door een bepaalde prijspolitiek vandaag beter voor ons zou zorgen dan eenmaal geprivatissert.

Nu is gaan er elke dag bedragen de grens over naar Frankrijk waar iedereen van houdt...

Door het belgacom privatief deel van aandeelhouders (wie zijn zij?) die altijd maar meer winst willen maken, gaat het feest voor ons allen opnieuw niet door.

Ook hier maken politieke benoemingen en operaties…alles kapot.
Hoelang is loopt de concessie van de NMBS nog?

Of is zij eeuwig geworden? :lol:

Wanneer vervalt zij juist?

Wat staat er allemaal in het lastenboek welk vandaag niet wordt eerbiedigt?
Waarom komt de minister van overheidsbedrijven niet tussen, zij is ten slotte nog altijd de grote baas.

En zeker wanneer dat men weet dat enerzijds er tussen de bonzen geen vertegenwoordiger is van haar eigen partij. En anderzijds dat zij met haar ervaring in vakbondterrein zeker te weten kan komen wat er allemaal misloopt.

Zij is nu een jonge minister die de kans wel heeft gekregen waarom gebruikt zij die niet om achter de rechten van de gebruikers te staan.
Denkt zij nu werkelijk dat het volk de huidige bonzen nog een kans geven.

Wie gelooft die mensen nog?

Smijt die buiten en zet daar mensen zonder politieke connecties en onder haar exclusieve toezicht (en deze van de regering) en alles zal veranderen en goedkoper worden.

Breng alles terug onder een maatschappij met een capabele baas.

Zeg ook aan de mensen die voor deze spoorwegen werken dat het een openbare dienst blijft en dat iedereen zich moet inzetten voor de talrijke gebruikers die er de laatste tien jaar zijn bijgekomen.

Maar die helaas nooit beloont zijn geweest.

En stop te zeggen dat een ontslagnemende regering of een minister geen middelen heeft.
Waarom hebben wij en betalen rijkelijk volksvertegenwoordigers, kunnen zij niet meer geldig stemmen.

Waarom de kamer van volksvertegenwoordigers geen plenaire had deze week is ook een goede vraag?

Jan van den Berghe
11 december 2010, 15:23
50 % meer reizigers in 10 jaar en toch willen privatiseren.


Privatiseren? Niemand spreekt toch over het privatiseren van het reizigersvervoer? Wel over liberaliseren, maar dat is wel heel iets anders.

RASPOUTINE
11 december 2010, 15:24
Hoe groot is dat verschil?

De schoofzak
11 december 2010, 16:24
...
Smijt die buiten en zet daar mensen zonder politieke connecties en onder haar exclusieve toezicht (en deze van de regering) en alles zal veranderen en goedkoper worden.
...


Kijk, dat is nou net onmogelijk.

Vorige weken kwam nog in het nieuws hoe een publieke organisatie als de nmbs omgaat met veiligheid !!
Maar dat heeft klein-links niet gehoord; zij blijven verder brallen over de flaters van de Engelse spoorwegen.

Dringend, heel dringend liberaliseren.

Geforceerd, maar meer waarheid dan vermoed:
ofwel maak je heel de transportsector publiek, dus ook private niet-lijnvaste busreizen, alle binnenschippers ambtenaren, alle vrachtwagenbestuurders ambtenaren ...
ofwel geen ene.

Boduo
12 december 2010, 22:15
Morgen op Radio 1 : van 9h tot 11h: Peeters en Pichal over "onze" spoorwegen.
Er zal weer ambiance zijn !
Zeker weten.

fonne
12 december 2010, 22:31
50 % meer reizigers in 10 jaar en toch willen privatiseren.

Als je alle ambtenaren een gratis abonnement geeft kan je er prat op gaan dat er meer mensen moeten rechtstaan op de trein omdat je geen geld verdient aan abonnementen en dus niet kunt investeren.

Jan van den Berghe
12 december 2010, 23:21
Hoe groot is dat verschil?

Enorm.

Jan van den Berghe
12 december 2010, 23:22
Als je alle ambtenaren een gratis abonnement geeft kan je er prat op gaan dat er meer mensen moeten rechtstaan op de trein omdat je geen geld verdient aan abonnementen en dus niet kunt investeren.

Bij mijn weten geeft de NMBS geen gratis abonnementen.

fonne
12 december 2010, 23:51
Bij mijn weten geeft de NMBS geen gratis abonnementen.

Gratis woon-werkverkeer voor prive-sector (http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/01/04/R065.htm). Theoretisch betaalt de overheid of de privé-partner er wel iets voor, maar dat dekt lang niet de reële kosten van de maatregel. Gevolg is dat er teveel mensen op de trein zitten en het geld ontbreekt om de capaciteit van het materiaal en het spoornet aan te passen.

pixelpower
13 december 2010, 08:47
Mij maakt het niet uit of het privé of publiek wordt. Het enige wat mij interesseert is dat er eens grote kuis wordt gehouden. Want het is duidelijk dat, gezien het geld dat er wordt ingestopt, de resultaten beschamend zijn.

Er kan maar één conclusie zijn; er zijn daar een pak onbekwame mensen aan de slag, en aan een te hoge loonkost (waardoor er te weinig geld overblijft voor materieel).

Ook op dit moment gaat het aanwerven aan te hoge lonen door, en dat terwijl - zeker in een tijd van crisis - de overheid op dat vlak het goeie voorbeeld zou moeten geven.

Dit is wat mij overkwam; ik run een IT consultancy firma. Dit najaar kwam één van mijn mensen naar mij met de mededeling dat hij een aanbieding had gekregen van NMBS, inclusief gratis treinabonnement en ook inclusief auto (hij woont 5 minuten van het station af!). Hij ging er misschien van uit dat ik dat aanbod kon matchen dmv een fikse loonsopslag. Helaas. Ik heb hem moeten laten gaan. Aan de prijs die ik hem had moeten betalen had ik hem nooit kunnen plaatsen bij een klant. Ook niet bij ...NMBS. Waar gaan we naartoe als een overheidsbedrijf voor een vaste job méér biedt dan ik kan bieden (marktprijs) voor een consultancy-job??

Ik gun het mijn ex-werknemer van harte, maar mijn eerlijke mening is dat dit niet normaal is. En dat dit niet kan/zal blijven duren.

Boduo
13 december 2010, 13:55
Mij maakt het niet uit of het privé of publiek wordt. Het enige wat mij interesseert is dat er eens grote kuis wordt gehouden. Want het is duidelijk dat, gezien het geld dat er wordt ingestopt, de resultaten beschamend zijn.

Er kan maar één conclusie zijn; er zijn daar een pak onbekwame mensen aan de slag, en aan een te hoge loonkost (waardoor er te weinig geld overblijft voor materieel).

Als een arbeider zijn quota niet haalt, krijgt hij geen premie.
Als een NMBS "manager" zijn quota niet haalt, krijgt hij...?
Die onbekwame mensen moeten vervangen worden. Als dat niet gaat: aan hun "loon" knabbelen.

giserke
13 december 2010, 14:40
Kijk, dat is nou net onmogelijk.

Vorige weken kwam nog in het nieuws hoe een publieke organisatie als de nmbs omgaat met veiligheid !!
Maar dat heeft klein-links niet gehoord; zij blijven verder brallen over de flaters van de Engelse spoorwegen.
Dringend, heel dringend liberaliseren.

Geforceerd, maar meer waarheid dan vermoed:
ofwel maak je heel de transportsector publiek, dus ook private niet-lijnvaste busreizen, alle binnenschippers ambtenaren, alle vrachtwagenbestuurders ambtenaren ...
ofwel geen ene.

De treinstellen van de NMBS worden geleased in de privé. Bij gevolg worden ze nu al door privéfirma's onderhouden. laat nu net hoofdzakelijk dat laatste zijn die mank loopt.

Geen enkele privé-investeerder zal investeren in iets die niet opbrengt. De winst zal ofwel gehaald worden door de dienstverlening fors duurder te maken, ofwel door te knabbelen aan de dienstverlening. In beide gevallen is de pendelaar de pineut.

giserke
13 december 2010, 14:42
Bij mijn weten geeft de NMBS geen gratis abonnementen.

gratis niet nee, maar bijna gratis ticketten wel.

Op jou gezegende leeftijd zou je dat toch moeten weten jan? :lol:

Zwartengeel
13 december 2010, 14:58
gratis niet nee, maar bijna gratis ticketten wel.

Op jou gezegende leeftijd zou je dat toch moeten weten jan? :lol:

Jan is een stuk jonger dan je wellicht vermoedt, hoor.

giserke
13 december 2010, 15:15
Jan is een stuk jonger dan je wellicht vermoedt, hoor.

Rond de 50-60 ofzo?

Zwitser
13 december 2010, 16:53
De treinstellen van de NMBS worden geleased in de privé. Bij gevolg worden ze nu al door privéfirma's onderhouden. laat nu net hoofdzakelijk dat laatste zijn die mank loopt.


Geen enkel NMBS treinstel wordt door een privéfirma onderhouden. De leasing is puur een financiële constructie. Onderhoud van treinstellen in door de privé bestaat wel in het buitenland, en daar zijn prestatiecontracten waarbij een beschikbaarheid van 99% gegarandeert wordt niet ongebruikelijk. Daar kan je in België maar van dromen...


Geen enkele privé-investeerder zal investeren in iets die niet opbrengt. De winst zal ofwel gehaald worden door de dienstverlening fors duurder te maken, ofwel door te knabbelen aan de dienstverlening. In beide gevallen is de pendelaar de pineut.

Knabbelen aan de dienstverlening is knabbelen aan de winst. Waarom zou een privé operator dat doen?

RASPOUTINE
13 december 2010, 17:02
Inderdaad het is een sale en back lease contract.
Aan hoeveel heeft de NMBS gekocht aan hoeveel heeft ze verkocht en aan hoeveel huurt zij vandaag.
Is het mogelijk van cijfers te krijgen van een autonome overheidsbedrijf (misschien langs de minister of vakbonden) aangezien zij publiek geld krijgen moet dat kunnen of moeten wij wachten op wikileaks?

Ook vernemen wij graag hoeveel zij besteed heeft aan consultants en allerlei studies.
En zijn er valse facturen bij betrokken?

giserke
13 december 2010, 17:19
Geen enkel NMBS treinstel wordt door een privéfirma onderhouden. De leasing is puur een financiële constructie. Onderhoud van treinstellen in door de privé bestaat wel in het buitenland, en daar zijn prestatiecontracten waarbij een beschikbaarheid van 99% gegarandeert wordt niet ongebruikelijk. Daar kan je in België maar van dromen...
De chef van de werkplaats in Merelbeke is een kozijn van mij.
Zij die de treinstellen onderhouden en herstellen in de NMBS loodsen, werken niet voor de NMBS, maar voor Fabricom.

Knabbelen aan de dienstverlening is knabbelen aan de winst. Waarom zou een privé operator dat doen?

Omdat een een goede dienstverlening geld kost, en niet opbrengt.

De schoofzak
14 december 2010, 12:08
De chef van de werkplaats in Merelbeke is een kozijn van mij.
Zij die de treinstellen onderhouden en herstellen in de NMBS loodsen, werken niet voor de NMBS, maar voor Fabricom.



Omdat een een goede dienstverlening geld kost, en niet opbrengt.

De chauffageketel van het gebouw waar ik werkte, werd ook door een privé firma onderhouden; net als de fotocopie-machine dan weer door een andere firma ... maar dat is toch heel wat anders dan een volwaardige geleasde auto ... (waar ook de bandenboer en de batterijen door een gespecialiseerde firma enz. ...)

Zwitser
14 december 2010, 14:17
De chef van de werkplaats in Merelbeke is een kozijn van mij.
Zij die de treinstellen onderhouden en herstellen in de NMBS loodsen, werken niet voor de NMBS, maar voor Fabricom.

Ik kan mij inbeelden dat Fabricom als onderaannemer voor de NMBS werkt (omdat het eigen personeel niet werkt?) maar Fabricom heeft niks te maken met de partij met wie de NMBS de " Sale and Lease Back" operatie opgezet heeft. De aanwezigheid van Fabricom in Merelbeke heeft daar dus niks mee te maken. Dat de hele werkplaats in Merelbeke foor Fabricom zou werken geloof ik overigens gewoon niet.


[quote]
Omdat een een goede dienstverlening geld kost, en niet opbrengt.

Ik hoop dat jij nooit aan het roer van een bedrijf staat. Het is juist slechte dienstverlening die niks opbrengt. Je moet per slot van rekening je product nog steeds zien te verkopen.

RASPOUTINE
14 december 2010, 14:50
NMBS

Wachten tot in 2020 terwijl dat de waarheid vandaag in beeld en in woord aanwezig is en dat kan worden opgetreden.

Enerzijds in woord met Inge Vervotte minister van overheidsbedrijven.

Citaat "De Standaard" van 13.12.10
<<Er zijn veel partijen betrokken bij het spoor, zoals de regering, het parlement, het management, de vakbonden, de reizigers.
Er vallen veel belangen te verdedigen en die stroken lang niet altijd met elkaar.>>
Einde citaat.

Meer moet dat niet zijn om als gewone burger te begrijpen dat de NMBS in de huidige toestand een maatschappij is waar alles botst.
Iedereen weet hoe moeilijk een vastbenoemde ambtenaar kan doen, wat moet dat zijn indien hij ook een partij achter hem heeft staan.
Iets wat ook geldt voor de talrijke directeurs en CEO.

Ergens kan men wel overtuigd zijn dat de minister er alles wil aan doen maar misschien is het daar net zoals de huidige onderhandelingen even ingewikkeld omdat in het volgens Bart De Wever zieke België het algemeen belang altijd maar op de tweede plaats komt.

En dat is de schuld van de persbonzen en de burgers die alles binnen de politiek hebben laten gaan met of zonder eigen belang.

Er was nooit een teken van wikileaks of protest bij ons.

Onderzoekjournalistiek werd zelf opgegeven.

Waarom en welke krantdirectie heeft dat als eerste gesteund is ook een goede vraag?

Hebben wij geen recht op goede en diepgaande informatie?

Het volgende is ook geldig voor de vierde macht of niet?

<<Le pouvoir arrête le pouvoir>> als er niets meer tegenover een macht staat zijn wij met zijn allen vogels voor de katten.

Als men weet dat bepaalde partijen alles willen liberaliseren zou men geneigd kunnen zijn van te denken dat er dwarsliggers kunnen onstaan die het beeld van de openbare dienst willen schaden en de verkoop sneller willen zien gebeuren.

Alleen een krachtig socialitische partij zonder judassen.. kan dat tegenhouden. Iets wat wij vandaag in Vlaanderen niet meer hebben.

Als men weet wat er allemaal is verkocht onder paars 1 en 2 schijnt de tweede categorie de strijd gewonen te hebben.
Net zoals in Frankrijk waar bepaalde (judassen) partijleden in de regering van Sarkozy gingen zetelen...

Maar dat men dan tot de conclusie zou komen dat een openbare dienst niet werkt is ver gezocht.
Het is alleen zo wanneer deze volgepropt is door de politiek.
En iedereen er gratis gebruik kan van maken net zoals bij Sabena...

Wie staat er allemaal op de loonlijst van de drie, hoe zijn zij daar gekomen, onder welke voorwaarden, zijn zij voldoende vakkundig?
Wie zijn zij, wat zijn hun banden met bepaalde politieke partijen?

Een vraag die al werd gesteld voor het geval Dexia die het met ingrijpen tijdens de crisis vandaag plotseling allemaal doet met 15 % minder werknemers..
Wie zijn zij, wie stond er allemaal op de loonlijst, waren zij aanwezig, wat zijn hun banden met bepaalde politieke partijen?


Anderzijds in beeld met Jos Digneffe voorzitter Acod spoor.

Je kunt het aan de man zien, hij voelt zich slecht in zijn vel.
Komen vertellen over de problemen over zijn spoor over wat zijn leven is, doet hij niet graag.

Maar het bestuur van het opgesplits bestuur van de NMBS laat hem geen keuze.

De man ziet elke dag het verschil met 2004.

Het is verbazingwekkend dat de man er altijd maar alleen voorstaat in krant en televisie.
Hij zou zich voor zijn gezondheid beter laten bijstaan zulke stijden zijn te zwaar voor een man.
Wat is er gisteren bij terzake gezegd, wat hebben wij onthouden.
Er is een probleem omdat het drie maatschappijen zijn met andere CEO.
En voor wat het publiek betreft, elk aan 500.000.euro loon.
Verder zijn er 10 directeurs die niet altijd de kennis hebben, merkwaardig vanwaar sommigen komen.

Men spreekt van 50 % meer reizigers in tien jaar en dus niet op een jaar.
CEO met visie en die met hun bedrijf bezig zijn met het algemeen belang gaan dan hun rollend materiaal geleidelijk aanpassen, hier zouden de gebruikers van de openbare dienst achtereen opnieuw meer moeten betalen maar verder moeten wachten tot 2020 op een normalisering.

Daartegen hebben de CEO indien men zo gek is van ze op post te laten (idem voor politieke vervangers) hun lonen en rijkelijk pensioen op zak.
Het is duidelijk een toestand waarbij iedereen zijn tijd verspeelt en die overeenkomt met wat Bart De Wever zei in der spiegel -La Belgique est le malade de l'Europe.

Zeker als men weet over hoeveel middelen deze openbaar dienst heeft kunnen beschikken.
De ogenblikken waar hij bepaalde gelden heeft doorgesluist of andere waar hij niet over voldoende middelen beschikte is te wijten aan de politieke CEO die niet altijd vrije waren om te spreken.

Overal dezelfde Omerta als je in dienst wil blijven...

Zwitser
14 december 2010, 14:53
Edit: Dubbelpost

RASPOUTINE
14 december 2010, 15:10
Edit: Dubbelpost

welk dubbel?

rookie
14 december 2010, 20:51
De chef van de werkplaats in Merelbeke is een kozijn van mij.
Zij die de treinstellen onderhouden en herstellen in de NMBS loodsen, werken niet voor de NMBS, maar voor Fabricom.



Omdat een een goede dienstverlening geld kost, en niet opbrengt.

omdat die treinstellen nog in garantie zijn en deze onder de garantie moeten hersteld worden op kosten van de constructeur (ALSTROM)
Worden verder nog geleasd : TRAXX locomotieven voor het slepen van internationale goederentreinen en verschillende van de beruchte BENELUX. Sinds Schouppe een lucreatievere job gevonden heeft worden er geen sale en rent back operaties uitgevoerd.
DE grootste problemen van de NMBS zijn politicering en (maffia)vakbonden, partij en vakbondskaart zijn meer nodig dan het slagen in een examen. (eventueel geslaagden (zonder kaart) worden toch op zij gezet voor een vakbondsprotege, die het examen nog niet eens heeft meegedaan)
Van zodra dhr Schouppe de touwjes in handen had, kreeg men een stortvloed van hervormingsplannen, die steevast inhielden dat de nodige (top)postjes werden gecreeërd, waarna men aan het volgende plan begon. Zo was 30 jaar geleden 1 (EEN) industrieel ir verantwoordelijk voor Oost- en West Vlaanderen. Nu voor het ogenblik zijn het er 6 (ZES) voor hetzelfde gebied, nochtans is het personeelsbestand (met uitsluiting van de hofhoudingen) niet uitgebreid eerder verminderd