PDA

View Full Version : Flemish Olympic Team?


Zeno!
16 augustus 2004, 14:33
In een interview met kersvers minister van sport Anciaux stond wel iets interessants:


De Standaard: Onze delegatie in Athene bestaat, op een half dozijn Franstaligen na, uit Vlamingen. Maar ze kunnen zich niet als zodanig presenteren.

Anciaux: Dat vind ik jammer. Het zou voor Vlaanderen geen slechte zaak zijn mocht het zich zelfstandig kunnen manifesteren. Een Vlaams Olympisch Comité? Dat zou het ideaal zijn, maar ik moet nog aftasten of dat haalbaar is. Als dat niet kan, moet het Belgisch Comité alleszins confederaal gaan werken, want Vlaanderen en Wallonië voeren elk hun sportbeleid.Wat bedoelt Anciaux met "zich zelfstandig manifesteren"? Bedoelt hij dat de Vlaamse atleten uitkomen voor Vlaanderen ipv Belgie? Dat zou iig goed nieuws zijn. En de oprichting van een Vlaams Olympisch Comité lijkt me niet meer dan de logica zelve, aangezien het sportbeleid al jaren gesplitst is.

Makkelijk zal het echter niet worden, aangezien het BOIC één van de allerlaatste belgicistische bastions is, waar de ene 'baron' over de voeten van de andere stuikelt.

Clio
16 augustus 2004, 15:07
Juist, helaas zal het wellicht bij deze ene uitspraak van Bertje blijven. Een troost: de dag dat België barst, barst ook het BOIC.

Jordi
16 augustus 2004, 19:06
Het is een droom om bij de openingsceremonie de Vlaamse leeuw te mogen zien wapperren.

Vlaanderen Boven
17 augustus 2004, 15:58
Dit is idd zeer belangrijk; dat de mensen voor Vlaanderen supporteren en niet voor België, vooral bij jonge mensen (de toekomst) zou dit een groot (het laatste?) deel België wegschrappen