PDA

View Full Version : Op naar de hérovering van de IJzerbedevaart!


Volksstormer
30 augustus 2004, 12:49
Het aanvankelijke doel van de Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart was de hérovering van de IJzerbedevaart. Ondertussen heeft de v.z.w. IJzerwake wel de weide in Steenstrate aangekocht, waardoor de IJzerwake stilaan een eigen leven gaat leiden. Naast een (zieltogende) IJzerbedevaart dus.

Geen enkele nationalist kan met leedvermaak aanzien, hoe de IJzerbedevaart doodbloedt en gerecupereerd wordt door al wie/wat links, multicultureel en belgicistisch is. :?

Wordt het niet dringend tijd dat de 83ste IJzerbedevaart opnieuw de onze is? :twisted:

Cyperken
30 augustus 2004, 12:53
De huidige IJzerbedevaart zal rustig doodbloeien dus er is geen nood aan radicale 'herveroveringsacties' maar gewoon nog enkele jaren geduld tot ze zelf inzien dat ze fout bezig zijn.

De Garde
30 augustus 2004, 13:09
Het aanvankelijke doel van de Werkgroep Radicalisering IJzerwake was de hérovering van de IJzerbedevaart. Ondertussen heeft de v.z.w. IJzerwake wel de weide in Steenstrate aangekocht, waardoor de IJzerwake stilaan een eigen leven gaat leiden. Naast een (zieltogende) IJzerbedevaart dus.

Geen enkele nationalist kan met leedvermaak aanzien, hoe de IJzerbedevaart doodbloedt en gerecupereerd wordt door al wie/wat links, multicultureel en belgicistisch is. :?

Wordt het niet dringend tijd dat de 83ste IJzerbedevaart opnieuw de onze is? :twisted:
Heel eerlijk: voor mij hoeft het allemaal niet meer. Indien men in de Beweging niet inziet dat er dringend moderner moet gewerkt worden, dan zal de impact op de bevolking helemaal verdwijnen.

Wanneer gaan verenigingen als de VVB of het OVV eens samenwerken met de geïnteresseerde financierders om eens modern campagne te voeren. Snappen ze nog altijd niet dat de bevolking niet overtuigd raakt van lange toesprakken en affiches die meer van kunde van het schrijven van een tractaat bewijzen dan wel van campagnevoeren?

En voor de rest interesseert mij geenszins hoeveel er hier of daar staan. Vlaanderen staat er nergens mee.

Ariel
30 augustus 2004, 13:40
Het aanvankelijke doel van de Werkgroep Radicalisering IJzerwake was de hérovering van de IJzerbedevaart. Ondertussen heeft de v.z.w. IJzerwake wel de weide in Steenstrate aangekocht, waardoor de IJzerwake stilaan een eigen leven gaat leiden. Naast een (zieltogende) IJzerbedevaart dus.

Geen enkele nationalist kan met leedvermaak aanzien, hoe de IJzerbedevaart doodbloedt en gerecupereerd wordt door al wie/wat links, multicultureel en belgicistisch is. :?

Wordt het niet dringend tijd dat de 83ste IJzerbedevaart opnieuw de onze is? :twisted:
Als het aantal bedevaart'ers onder de duizend duikt, zal de Ijzertoren terug de onze zijn.

Clio
30 augustus 2004, 15:59
Citaat: Het aanvankelijke doel van de Werkgroep Radicalisering IJzerwake was de hérovering van de IJzerbedevaart.

Voil�*, je zegt het. Een neo-fascistische machtsovername. Dat was het plan. Dat is het plan. Heeft iedereen nu eindelijk gesnapt wat het echte probleem was en nog steeds is?

De Garde
30 augustus 2004, 16:01
Citaat: Het aanvankelijke doel van de Werkgroep Radicalisering IJzerwake was de hérovering van de IJzerbedevaart.

Voil�*, je zegt het. Een neo-fascistische machtsovername. Dat was het plan. Dat is het plan. Heeft iedereen nu eindelijk gesnapt wat het echte probleem was en nog steeds is?
Dat de spiritisten eerst de boel verklooid hebben. Dat is het probleem.

Clio
30 augustus 2004, 16:22
Wanneer hadden de pogingen tot machtsovername plaats? Wanneer werd Spirit gesticht? Moet ik een tijdslijntje tekenen? Hadden de neo-fascisten de radikale flaminganten niet voor hun kar kunnen spannen, de Spiritisten hadden nooit zoveel invloed gehad.

Overigens, toon me eens aan (programmaboekje, toespraak,...) welke Spiritistische boodschappen er verborgen zaten in de IJzerbedevaart van zondag jl?

Volksstormer
30 augustus 2004, 22:20
Citaat: Het aanvankelijke doel van de Werkgroep Radicalisering IJzerwake was de hérovering van de IJzerbedevaart.

Voil�*, je zegt het. Een neo-fascistische machtsovername. Dat was het plan. Dat is het plan. Heeft iedereen nu eindelijk gesnapt wat het echte probleem was en nog steeds is?
Het was Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart, wat ik ondertussen verbeterd heb.

Wij hebben dat recht, want wij vertegenwoordigen de Beweging. 8)

De Garde
31 augustus 2004, 09:35
Wanneer hadden de pogingen tot machtsovername plaats? Wanneer werd Spirit gesticht? Moet ik een tijdslijntje tekenen? Hadden de neo-fascisten de radikale flaminganten niet voor hun kar kunnen spannen, de Spiritisten hadden nooit zoveel invloed gehad.

Overigens, toon me eens aan (programmaboekje, toespraak,...) welke Spiritistische boodschappen er verborgen zaten in de IJzerbedevaart van zondag jl?
Mijn excuses, wat men nu Spirit pleegt te noemen. (Van den Berghe, Schiltz, Anciaux). En het gaat hier niet om geheime boodschappen, wel de ontwaarding van de weide door concerten als 'Ten Vrede',....

Toen was dat nog de Volksunie.

Overigens, wie schreef ooit 'Vlaamse vrienden, laten we scheiden'? Wel?

C uit W
1 september 2004, 13:05
Clio, niet onnozel doen he, precies alsof 'de boze facisten' het wilden veroveren.
Het waren de linkse spirit liefhebbers die alles wat radicaal is weggejaagd hebben.
De 'herrovering' is dus niet meer dan een reactie.
Trouwens de laatste bedevaard was een pijnlijke klucht, hoelang zal je het blijven rekken? Het is duidelijk dat de wake veel wervender is en een groter maatschappelijk draagvlak heeft (tot spijt van wie het benijdt). Trek de juiste conclusies in de plaats van alles wat misloopt te steken op een ander.

Betweter
1 september 2004, 13:36
Wanneer hadden de pogingen tot machtsovername plaats? Wanneer werd Spirit gesticht? Moet ik een tijdslijntje tekenen? Hadden de neo-fascisten de radikale flaminganten niet voor hun kar kunnen spannen, de Spiritisten hadden nooit zoveel invloed gehad.

Overigens, toon me eens aan (programmaboekje, toespraak,...) welke Spiritistische boodschappen er verborgen zaten in de IJzerbedevaart van zondag jl?
In die poll over stemgedrag, heb jij gestemd op 'ik stem links'

Meer hoeft er niet gezegd worden dacht ik.

Clio
1 september 2004, 14:03
En mensen met een linkse sociaal-economische visie kunnen geen Vlaams-nationalisten zijn?

Overigens, waar staat die poll?

Betweter
1 september 2004, 14:09
En mensen met een linkse sociaal-economische visie kunnen geen Vlaams-nationalisten zijn?

Overigens, waar staat die poll?
Dat zeg ik niet, maar kom dan ook niet lullen dat er geen 'spirit-invloeden' zijn hé!

Die poll staat hier ergens op pol.be. Ik weet ook niet juist waar...

Clio
1 september 2004, 14:15
Jij schreef: "In die poll over stemgedrag, heb jij gestemd op 'ik stem links'. Meer hoeft er niet gezegd worden dacht ik". Ik vraag je dit aan te tonen.

Maar waar het over ging: ik vroeg je klaar en duidelijk waar je in de toespraak van Walter Baeten Spiritistische klemtonen ontdekt hebt. Als je het mij vraagt, dan was de toespraak van Walter Baeten wat een overgrote meerderheid van Vlaams-nationalisten al jaren vragen: duidelijk, radikaal en niet partijpolitiek gekleurd.

Betweter
1 september 2004, 14:37
Zijn geleuter over vrede-vrijheid-verdraagzaamheid.

Dat heeft m.i. niets te maken met het IJzertestament.

Gans zijn redevoering was erop gebaseerd.

Moet ik verder gaan?

Suits You, Sir!
1 september 2004, 14:42
Zijn geleuter over vrede-vrijheid-verdraagzaamheid.

Dat heeft m.i. niets te maken met het IJzertestament.

Gans zijn redevoering was erop gebaseerd.

Moet ik verder gaan?
Whoehahahaha... :lol:
Dat is het Ijzertestament, IDIOOT!

Betweter
1 september 2004, 14:47
Whoehahahaha... :lol:
Dat is het Ijzertestament, IDIOOT!Beledigingen zijn een uiting van zwakheid, wist je dat?

Al eens gehoord van Godsvrede-Zelfbestuur-Nooit meer oorlog?

C uit W
1 september 2004, 15:23
En mensen met een linkse sociaal-economische visie kunnen geen Vlaams-nationalisten zijn?

Overigens, waar staat die poll?Mensen die op basis van hun linkse sociaal-economische visie alle andere Vlaams-nationalisten uitsluiten en schofferen vind ik inderdaad geen goeie, échte zo je wil, Vlaams-nationalisten.

C uit W
1 september 2004, 15:24
Whoehahahaha... :lol:
Dat is het Ijzertestament, IDIOOT!De fronters waren mei 68'ers!

Clio
1 september 2004, 15:30
Elk gesprek hierover lijkt zinloos. Jammer.

Betweter
1 september 2004, 15:32
Elk gesprek hierover lijkt zinloos. Jammer.
Wij hebben 9 jaar geprobeerd te spreken.
Na 9 jaren onbeantwoorde brieven sturen e.d. wordt een mens dat moe.

Nu blijkt dat jullie klinisch dood zijn, willen jullie spreken? Serieus blijven hé...

C uit W
1 september 2004, 15:43
Willen spreken?
Hij/zij zegt dat elk gesprek zinloos is (tja, dat eigen grote gelijk he)

Clio
1 september 2004, 15:45
Zoals ook in het begin van deze topic gezegd is het nooit jullie bedoeling geweest om samen te werken, maar om de zaak over te nemen. Desnoods met geweld. Een echt goede basis voor een gesprek is dat niet.

Voor het overige merk ik dat iedereen die zich, al is het maar één millimeter, links van de door jou getrokken politieke lijn bevindt, als een verrader van de Vlaamse zaak wordt afgeschilderd. Opnieuw niet echt een basis voor een gesprek.

Kortom, inderdaad zinloos.

C uit W
1 september 2004, 15:47
Het is de spirit-clan die alles overgenomen heeft, dat is toch wel overduidelijk zeker.
En ik neem aan dat dat 2e deel niet voor mij bedoelt was.

Clio
1 september 2004, 16:10
Altijd hetzelfde liedje: Spirit. Het begint afgezaagd te klinken. Bovendien is dit al lang achterhaald. Lees de standpunten van de organisatie en oordeel zelf.

Het IJzerbedevaartcomité is een uitdrukkelijk pluralistische organisatie. Iedereen die achter het "Vlaams Engagement" staat kan meewerken. In de organisatie werken mensen van allerlei slag - links, rechts en averechts - samen aan de drievoudige en ondeelbare boodschap van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid.

Dus flaminganten en Vlaams-nationalisten. Sta je achter het "Vlaams engagement"? Welaan dan, ook al ben je kritisch en sceptisch, werk mee! Meer kan ik niet vragen.

Betweter
1 september 2004, 18:02
Bloemen van de Ijzerwake in de afvalcontainer

De VZW IJzerwake stelt met veront-waardiging vast dat de bloemen die na de manifestatie van vorige week zondag waren neergelegd bij het monument voor de gebroeders Van Raemdonck door het IJzerbedevaartcomité werden weggenomen. Dit is vorig jaar ook reeds gebeurd.

Het IJzerbedevaartcomité maakt dus kennelijk een onderscheid tussen zogenaamd “verdraagzame” en “onverdraagzame” bloemstukken ter nagedachtenis van de Frontsoldaten. Of waarin een klein comité klein kan zijn. Ooggetuigen merkten de bloemstukken op in een afvalcontainer achter de IJzertoren.

VZW IJzerwake stelt overigens met voldoening vast dat het IJzerbedevaartcomité in zijn politiek van uitsluiting van radicalen niet gevolgd wordt door de brede Vlaamse beweging.

Bron:www.ijzerwake.org

Jullie moesten je schamen!

Clio
1 september 2004, 19:50
Inderdaad, het IJzerbedevaartcomité heeft op zaterdag jl. de verwelkte bloemen van haar eigendom weggehaald. En dan?

Betweter
1 september 2004, 19:59
Onnozelaar!

kempenaar
1 september 2004, 23:20
Inderdaad, het IJzerbedevaartcomité heeft op zaterdag jl. de verwelkte bloemen van haar eigendom weggehaald. En dan?
tss... schande!

En als u dan toch graag verzoening/toenadering wilt wordt het tijd dat u zelf ook eens uit uw vastgeroeste mening komt.

Clio
2 september 2004, 10:06
En mijn vastgeroeste mening is?

kempenaar
2 september 2004, 10:39
En mijn vastgeroeste mening is?
- enkele de ijzerbedevaart is goed
- er is niks "gepolitiseerd" aan het comité
- de bloemen weg, da's toch normaal
- etc...

Clio
2 september 2004, 11:36
"Enkel de IJzerbedevaart is goed"

Op dit moment is noch de IJzerbedevaart, noch de IJzerwake goed. De IJzerbedevaart slaagt er niet in een hedendaagse strijdmanifestatie te zijn voor een hedendaags Vlaams-nationalisme. Hoewel de boodschap - eindelijk - klaar en duidelijk werd geformuleerd, zit de manifestatie in een negatieve spiraal. Hoewel heel wat bedevaarders (ook de aanwezige kopstukken uit de Vlaamse Beweging als Bouckaert, Ponette, De Coninck,...) het Comité zondag feliciteerden met de manifestatie, werd door de media nadien een bijzonder negatief beeld opgehangen. Vooral omdat de opiniemakers-politici om politieke redenen, dit beeld naar buiten brachten.

Ik was in de N-VA loods en kreeg bijzonder veel positieve reacties. Tot ik bij de partij-top kwam: "Niet radikaal genoeg". Een standpunt dat ze al bij het begin van de bedevaart voor de camera's hadden verkondigd, en waar ze dus niet van af konden stappen. Dat onder de IJzertoren hun eigen standpunten werden verdedigd: "Niet gemerkt, sorry". Ik liet ze de teksten zwart op wit lezen. "Je hebt gelijk, maar toch". Daar sta je dan, met je klaar en duidelijke standpunt voor Vlaanderen, lidstaat van de Europese Unie. "Niet radikaal genoeg, sorry".

Was alles aan de voorbije IJzerbedevaart goed. Neen. Ik ben de eerste om dit aan te geven. De vormgeving zit niet goed, waardoor de boodschap flets overkomt. Als je het mij vraagt zal er dan dus vooral aan de vormgeving moeten gewerkt worden. Het moet een stuk volwassener. Het moet een stuk krachtiger. Alle aanvullingen en suggesties op deze voorlopige en persoonlijke evaluatie zijn welkom.

"Er is niks gepolitiseerd aan het Comité"

Zeg mij dan eens dat het omgekeerde niet waar is. De overstap van Lionel Vandenberghe naar de partijpolitiek heeft het Comité enorm veel schade berokkend. De overstap bracht het Comité bovendien ook midden de Volksunie-twist terecht. Zoiets laat sporen na. Vandaag, bijna twee jaar later, vaart het Comité een uitdrukkelijk niet-partijpolitieke koers. Mensen met allerlei achtergronden (politieke en niet politieke) werken samen aan de gemeenschappelijke idealen. Lees de standpunten van het Comité in het laatste jaar, lees het programmaboekje van de voorbije bedevaart, lees de toespraak van Walter Baeten van zondag jl. en zeg me wat er verkeerd aan is. Zeg me waarom je volhoudt dat het Comité "gepolitiseerd" is. Zeg me hoe het Comité "gepolitiseerd" is. Zeg me hoe dat tot uiting komt.

"de bloemen weg, da's toch normaal"

Wie heeft er wat aan verwelkte bloemen aan een monument als je weet dat er daags nadien nieuwe worden gelegd? Komaan zeg, stop toch die onzin over die bloemen.

Kempenaar, waarom meten met twee maten en twee gewichten wanneer het de IJzerwake en de IJzerbedevaart betreft. De IJzerwake zou het IJzertestament wel goed uitdragen. Zelfbestuur betekent dat Vlaanderen een deel is van groot-Nederland. Is er één Fronter die deze invulling aan Zelfbestuur heeft gegeven? Nooit meer Oorlog betekent dat Vlaanderen internationaal geen enkel engagement mag aangaan inzake conflictbeheersing of vredeshandhaving. Godsvrede betekent dat ik, omdat ik er anders over denk, een verrader ben. En tot slot, IJzerwake vzw, is die niet "gepolitiseerd" soms? Of mag dat wel in Steenstrate, maar niet in Diksmuide?

Ik kan enkel blijven oproepen om achter het "Vlaams Engagement" te gaan staan en samen te werken aan meer vrede (ook onderling), meer Vlaanderen en meer pluralisme in de Vlaamse Beweging.

Betweter
2 september 2004, 12:06
"Enkel de IJzerbedevaart is goed"

Op dit moment is noch de IJzerbedevaart, noch de IJzerwake goed. De IJzerbedevaart slaagt er niet in een hedendaagse strijdmanifestatie te zijn voor een hedendaags Vlaams-nationalisme. Hoewel de boodschap - eindelijk - klaar en duidelijk werd geformuleerd, zit de manifestatie in een negatieve spiraal. Hoewel heel wat bedevaarders (ook de aanwezige kopstukken uit de Vlaamse Beweging als Bouckaert, Ponette, De Coninck,...) het Comité zondag feliciteerden met de manifestatie, werd door de media nadien een bijzonder negatief beeld opgehangen. Vooral omdat de opiniemakers-politici om politieke redenen, dit beeld naar buiten brachten.

Ik was in de N-VA loods en kreeg bijzonder veel positieve reacties. Tot ik bij de partij-top kwam: "Niet radikaal genoeg". Een standpunt dat ze al bij het begin van de bedevaart voor de camera's hadden verkondigd, en waar ze dus niet van af konden stappen. Dat onder de IJzertoren hun eigen standpunten werden verdedigd: "Niet gemerkt, sorry". Ik liet ze de teksten zwart op wit lezen. "Je hebt gelijk, maar toch". Daar sta je dan, met je klaar en duidelijke standpunt voor Vlaanderen, lidstaat van de Europese Unie. "Niet radikaal genoeg, sorry".

Was alles aan de voorbije IJzerbedevaart goed. Neen. Ik ben de eerste om dit aan te geven. De vormgeving zit niet goed, waardoor de boodschap flets overkomt. Als je het mij vraagt zal er dan dus vooral aan de vormgeving moeten gewerkt worden. Het moet een stuk volwassener. Het moet een stuk krachtiger. Alle aanvullingen en suggesties op deze voorlopige en persoonlijke evaluatie zijn welkom.

"Er is niks gepolitiseerd aan het Comité"

Zeg mij dan eens dat het omgekeerde niet waar is. De overstap van Lionel Vandenberghe naar de partijpolitiek heeft het Comité enorm veel schade berokkend. De overstap bracht het Comité bovendien ook midden de Volksunie-twist terecht. Zoiets laat sporen na. Vandaag, bijna twee jaar later, vaart het Comité een uitdrukkelijk niet-partijpolitieke koers. Mensen met allerlei achtergronden (politieke en niet politieke) werken samen aan de gemeenschappelijke idealen. Lees de standpunten van het Comité in het laatste jaar, lees het programmaboekje van de voorbije bedevaart, lees de toespraak van Walter Baeten van zondag jl. en zeg me wat er verkeerd aan is. Zeg me waarom je volhoudt dat het Comité "gepolitiseerd" is. Zeg me hoe het Comité "gepolitiseerd" is. Zeg me hoe dat tot uiting komt.

"de bloemen weg, da's toch normaal"

Wie heeft er wat aan verwelkte bloemen aan een monument als je weet dat er daags nadien nieuwe worden gelegd? Komaan zeg, stop toch die onzin over die bloemen.

Kempenaar, waarom meten met twee maten en twee gewichten wanneer het de IJzerwake en de IJzerbedevaart betreft. De IJzerwake zou het IJzertestament wel goed uitdragen. Zelfbestuur betekent dat Vlaanderen een deel is van groot-Nederland. Is er één Fronter die deze invulling aan Zelfbestuur heeft gegeven? Nooit meer Oorlog betekent dat Vlaanderen internationaal geen enkel engagement mag aangaan inzake conflictbeheersing of vredeshandhaving. Godsvrede betekent dat ik, omdat ik er anders over denk, een verrader ben. En tot slot, IJzerwake vzw, is die niet "gepolitiseerd" soms? Of mag dat wel in Steenstrate, maar niet in Diksmuide?

Ik kan enkel blijven oproepen om achter het "Vlaams Engagement" te gaan staan en samen te werken aan meer vrede (ook onderling), meer Vlaanderen en meer pluralisme in de Vlaamse Beweging.
1.) Als je een Bouckaert al als een kopstuk uit de Vlaamse Beweging bekijkt, dan zullen er idd veel kopstukken aanwezig zijn geweest :roll:

2.) Alle partijen zijn welkom, behalve het Vlaams Blok. Dixit Walter Baeten.
Als je weet dat 90% van de Vlaams-Nationalisten en zowat alle kopstukken van de Vlaamse Beweging Vlaams Blokkers zijn, of VB-gezind zijn, ja dan weet je het wel.

Roep maar zoveel je wil van je engagement. We hebben er 9 jaar achter gevraagd, en je antwoordde niet eens.
Nu doen wij het zoals het hoort, jullie verdwijnen en wij nemen de boel terug over zoals het hoort.
Mét instemming van de brede Vlaamse Beweging, dat was wel duidelijk in Steenstrate.

(en met wij bedoel ik vzw IJzerwake)

Clio
2 september 2004, 12:11
Citaat: "Nu doen wij het zoals het hoort, jullie verdwijnen en wij nemen de boel terug over zoals het hoort. Mét instemming van de brede Vlaamse Beweging, dat was wel duidelijk in Steenstrate".

Je zegt in naam van de vzw IJzerwake te spreken. Dank voor je duidelijke standpunt. Het maakt opnieuw duidelijk wat de bedoeling was en nog steeds is.

Betweter
2 september 2004, 12:19
Citaat: "Nu doen wij het zoals het hoort, jullie verdwijnen en wij nemen de boel terug over zoals het hoort. Mét instemming van de brede Vlaamse Beweging, dat was wel duidelijk in Steenstrate".

Je zegt in naam van de vzw IJzerwake te spreken. Dank voor je duidelijke standpunt. Het maakt opnieuw duidelijk wat de bedoeling was en nog steeds is.
Ter info: ik spreek in naam van mezelf want ik zit niet in de bestuursraad of zo.

En vzw IJzerwake heeft er bij mijn weten nooit een geheim van gemaakt dat zij terug de radicale correcte IJzerbedevaart wil herstellen.

jOOSt
2 september 2004, 13:05
1.) Als je een Bouckaert al als een kopstuk uit de Vlaamse Beweging bekijkt, dan zullen er idd veel kopstukken aanwezig zijn geweest :roll:

2.) Alle partijen zijn welkom, behalve het Vlaams Blok. Dixit Walter Baeten.
Als je weet dat 90% van de Vlaams-Nationalisten en zowat alle kopstukken van de Vlaamse Beweging Vlaams Blokkers zijn, of VB-gezind zijn, ja dan weet je het wel.

Roep maar zoveel je wil van je engagement. We hebben er 9 jaar achter gevraagd, en je antwoordde niet eens.
Nu doen wij het zoals het hoort, jullie verdwijnen en wij nemen de boel terug over zoals het hoort.
Mét instemming van de brede Vlaamse Beweging, dat was wel duidelijk in Steenstrate.

(en met wij bedoel ik vzw IJzerwake)Mag ik jullie er opwijzen dat de overgrote meerderheid van de Vlaams-Nationalisten niet eens aanwezig was op de IJzerbedevaart en IJzerwake.

Betweter
2 september 2004, 13:22
Mag ik jullie er opwijzen dat de overgrote meerderheid van de Vlaams-Nationalisten niet eens aanwezig was op de IJzerbedevaart en IJzerwake.
Iedereen die een rol van betekenis speelt binnen de Beweging wel hé.

jOOSt
2 september 2004, 14:52
Iedereen die een rol van betekenis speelt binnen de Beweging wel hé.Daar geloof ik niet in. Niet elke Vlaams-Nationalist is een folcloreliefhebber.

Betweter
2 september 2004, 14:54
Daar geloof ik niet in. Niet elke Vlaams-Nationalist is een folcloreliefhebber.
Klopt. Dat zeg ik ook nergens.

Maar iedereen die iets of wat te zeggen heeft binnen de Vlaamse Beweging was aanwezig te Steenstrate.

jOOSt
2 september 2004, 15:01
U hebt het over de partijbonzen dus.

Clio
2 september 2004, 15:03
Willem de Spreker heeft gelijk. De meerderheid van de Vlaams-nationalisten was noch in Steenstrate, noch in Diksmuide. De meerderheid heeft afgehaakt. Omdat ze niet voor "folklore" zijn, uit onvrede met de onvrede, omdat ze het niets kan schelen,...

Een goede vraag aan diegenen die er niet waren is dus waarom ze er niet waren en of ze ooit zouden komen, of waar ze dan wel zouden naartoe gaan, etc.

Betweter
2 september 2004, 15:29
U hebt het over de partijbonzen dus.
O.a. want, of je nu voor of tegen bent, zij hebben veel invloed in de Vlaamse Beweging.
Maar ook op de leiders van vercshillende verenigingen zoals VVB, TAK, Voorpost, de jongerengroepen, ...

C uit W
2 september 2004, 20:01
Willem de Spreker heeft gelijk. De meerderheid van de Vlaams-nationalisten was noch in Steenstrate, noch in Diksmuide. De meerderheid heeft afgehaakt. Omdat ze niet voor "folklore" zijn, uit onvrede met de onvrede, omdat ze het niets kan schelen,...

Een goede vraag aan diegenen die er niet waren is dus waarom ze er niet waren en of ze ooit zouden komen, of waar ze dan wel zouden naartoe gaan, etc.Een goeie vraag zou zijn waarom er vroeger zoveel meer mensen aanwezig waren, en ze nu niet meer komen.
Een andere goeie vraag zou zijn waarom de Ijzerwake wel steeds meer en meer volk kan lokken.

Clio
3 september 2004, 06:55
Die "steeds meer" is ook een relatief begrip. 5000 of 3000 mensen op de been brengen, het blijft weinig. Noch in Steenstrate noch in Diksmuide zijn ze er in geslaagd de Vlaming te beroeren.

De "vele tienduizenden" die er vroeger wel waren, waren vaak mensen voor wie de IJzerbedevaart de enige uitspatting per jaar was. Als ik die verhalen van vroeger hoor, dan verneem ik dat alle jeugdbewegingen en studentenverenigingen van de bedevaart een weekend maakten, met festiviteiten rond het hele gebeuren. Het was voor deze jongeren de enige mogelijkheid in het jaar om thuis weg te kunnen en met andere jongeren op te trekken. De IJzerbedevaart was tot de jaren '80 als ontmoetingsplaats het Torhout-Werchter van Vlaanderen. Die tijd komt nooit meer terug.

De IJzerbedevaart en de IJzerwake zijn politieke manifestaties. Wat je daarvoor nodig hebt is politieke mobilisatie, ook van het middenveld. Organisaties als het Davidsfonds, de Gezinsbond of de VTB-VAB mobiliseren niet meer. Niet omdat ze zich kanten tegen een politieke koers die wordt gevolgd door de organisatoren, maar omdat ze zich niet meer bezig houden met het ondersteunen van politieke manifestaties. Het streven naar Vlaamse staatsvorming staat voor deze organisaties al lang niet meer op hun agenda.

Volksstormer
3 september 2004, 08:16
Kempenaar, waarom meten met twee maten en twee gewichten wanneer het de IJzerwake en de IJzerbedevaart betreft. De IJzerwake zou het IJzertestament wel goed uitdragen. Zelfbestuur betekent dat Vlaanderen een deel is van groot-Nederland. Is er één Fronter die deze invulling aan Zelfbestuur heeft gegeven? Nooit meer Oorlog betekent dat Vlaanderen internationaal geen enkel engagement mag aangaan inzake conflictbeheersing of vredeshandhaving. Godsvrede betekent dat ik, omdat ik er anders over denk, een verrader ben. En tot slot, IJzerwake vzw, is die niet "gepolitiseerd" soms? Of mag dat wel in Steenstrate, maar niet in Diksmuide?

- Joris Van Severen en Staf De Clercq waren Fronters om er twee te noemen. 8)

- "Nooit meer oorlog" betekent niet zwakte, lafheid of zelfverloochening (bijv. inzake het vreemdelingenvraagstuk), want dat is weer strijdig met de eis van zelfbestuur. Vreedzaam maar weerbaar, maar geen utopisch pacifisme.

- "Godsvrede" is eigenlijk een aanklacht tegen de partijpolitieke verdeeldheid, tegen de particratie, tegen de verzuiling... ;-)

jOOSt
3 september 2004, 08:47
Een goeie vraag zou zijn waarom er vroeger zoveel meer mensen aanwezig waren, en ze nu niet meer komen.
Een andere goeie vraag zou zijn waarom de Ijzerwake wel steeds meer en meer volk kan lokken.Misschien omdat we in de XXI eeuw zijn, en dat er vele mensen zijn die het niet nodig vinden om samen te hokken in een wei, niet houden van dat vlaggengedoe en liederen brullen. Dat is hun volste recht.

Volksstormer
3 september 2004, 08:53
Misschien omdat we in de XXI eeuw zijn, en dat er vele mensen zijn die het niet nodig vinden om samen te hokken in een wei, niet houden van dat vlaggengedoe en liederen brullen. Dat is hun volste recht.
In plaats van hier in naam van 'de meerderheid van de Vlaamse Beweging' te zitten lullen, kun je ons beter eens vertellen wat jouw concrete engagement is voor de Vlaamse Beweging. :roll:

Uw 'nationalistische' standpunten zijn alleszins geen hoogvliegers! :roll: :lol:

jOOSt
3 september 2004, 09:29
O ja?

jOOSt
3 september 2004, 09:31
Ik vind het verkeerd van te denken dat alle Vlaams-Nationalisten in het rechtse conservatieve hoekje moeten.

Volksstormer
3 september 2004, 23:20
Ik vind het verkeerd van te denken dat alle Vlaams-Nationalisten in het rechtse conservatieve hoekje moeten.
Ben ik dan Alexandra Colen misschien? :roll: :lol:

Volksstormer
3 september 2004, 23:23
Ge praat over de IJzerwake op dezelfde toon als een belgicist. :roll:

Phrea|K
4 september 2004, 12:35
Ik volg Willem de Spreker hier wel. Is nationalisme dan niks meer dan een bende prick wavers die klaarkomen op vlaggen, volksliederen, scouts-typjes die in korte broek rondmarcheren (vind ik nogal gay eerlijkgezegd) en al die folklore die geen enkele band meer heeft met het Vlaanderen van nu?

De meeste mensen liggen daar totaal niet wakker van, het spreekt niet aan, het is niet origineel, het is niet meer van deze tijd,... En kom nu niet af met 'het Blok haalt als nationalistische partij toch mooi een miljoen stemmen'. De meeste Blok-kiezers willen gewoon Vlaanderen onafhankelijk en alle makakken buiten, verder moet je daar niet teveel nationalisme achter zoeken. :lol:

Volksstormer
4 september 2004, 13:47
Ik volg Willem de Spreker hier wel. Is nationalisme dan niks meer dan een bende prick wavers die klaarkomen op vlaggen, volksliederen, scouts-typjes die in korte broek rondmarcheren (vind ik nogal gay eerlijkgezegd) en al die folklore die geen enkele band meer heeft met het Vlaanderen van nu?
Rituelen hebben ook hun functie... Overigens vind ik niets folkloristisch aan de IJzerwake. (Voor folklore moet je naar Gooik gaan. Het festival lokt trouwens méér bezoekers dan de IJzerwake ;-) ).

De meeste mensen liggen daar totaal niet wakker van, het spreekt niet aan, het is niet origineel, het is niet meer van deze tijd,... En kom nu niet af met 'het Blok haalt als nationalistische partij toch mooi een miljoen stemmen'. De meeste Blok-kiezers willen gewoon Vlaanderen onafhankelijk en alle makakken buiten, verder moet je daar niet teveel nationalisme achter zoeken. :lol:
Ik vind dat anders al behoorlijk nationalistisch! :-D

Phrea|K
4 september 2004, 17:53
Ik vind dat anders al behoorlijk nationalistisch! :-DLap, en ik maar in de illusie verkeren dat nationalisme te maken had met de oprechte interesse in de eigen Identiteit, de eigen Cultuur, de Volksziel, etc etc...
Wie tegen vreemdelingen & Walen is, mag zichzelf dus een nationalist noemen?

http://community.the-underdogs.org/smiley/misc/crazy.gif

Volksstormer
5 september 2004, 10:31
Lap, en ik maar in de illusie verkeren dat nationalisme te maken had met de oprechte interesse in de eigen Identiteit, de eigen Cultuur, de Volksziel, etc etc...
Inderdaad!
Wie tegen vreemdelingen & Walen is, mag zichzelf dus een nationalist noemen?

http://community.the-underdogs.org/smiley/misc/crazy.gif
Het vreemdelingenvraagstuk (kolonisatie) is nog van een iets andere aard dan het belgische vraagstuk (profitariaat). In elk geval zijn beide maar 'aspecten' van dezelfde 'volkse' strijd.

Ik vind overigens ook dat wij ons niet in een burgeroorlog mogen storten om een 'Europa der volkeren' te vestigen. Het zelfbeschikkingsrecht omvat twee pijlers: politieke status (staat, deelstaat, federatie, confederatie...) en politiek beleid. Het betekent dus niet dat élk volk koste wat het kost een eigen staat(je) moet krijgen.

C uit W
5 september 2004, 21:22
Ik begrijp de minachting die sommigen hebben voor het vlaggengezwaai, maar je moet eens gaan naar zo'n manifestatie.
Eerst en vooral is het zeker niet onnozel of storend. In dit land vind ik het zelfs een verademing. (En ik ben niet zo'n kuddebeest hoor)
Trouwens, we hebben er nodig. Hier in Vlaanderen loopt men met een complex rond om zich Vlaming te noemen, laat staan om met een vlag te zwaaien. We durven maw niet op onze strepen te staan, onszelf te zijn en daar respect voor te eisen. Daarom moeten we meer met vlaggen zwaaien.

jOOSt
6 september 2004, 18:55
Ik begrijp de minachting die sommigen hebben voor het vlaggengezwaai, maar je moet eens gaan naar zo'n manifestatie.
Eerst en vooral is het zeker niet onnozel of storend. In dit land vind ik het zelfs een verademing. (En ik ben niet zo'n kuddebeest hoor)
Trouwens, we hebben er nodig. Hier in Vlaanderen loopt men met een complex rond om zich Vlaming te noemen, laat staan om met een vlag te zwaaien. We durven maw niet op onze strepen te staan, onszelf te zijn en daar respect voor te eisen. Daarom moeten we meer met vlaggen zwaaien.Let op, beste C uit W, ik heb helemaal geen minachting voor vlaggengezwaai. Ik voel er gewoon weg niets voor, maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die dat graag zien/doen.

jOOSt
6 september 2004, 18:57
Ge praat over de IJzerwake op dezelfde toon als een belgicist. :roll:Dan is het jammer dat niet alle belgicisten zoals mij zijn! :-D