PDA

View Full Version : Vanderpoorten wil geen agressieve staatshervorming


Savatage
11 juli 2007, 15:42
Vanderpoorten wil geen 'agressieve staatshervorming'

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/avbvanderp.jpg

BRUSSEL - Een nieuwe staatshervorming mag er niet toe leiden dat Vlaanderen op zichzelf

BRUSSEL - Een nieuwe staatshervorming mag er niet toe leiden dat Vlaanderen op zichzelf terugplooit. De Vlamingen mogen ook geen agressieve toon aanslaan tegenover de Franstalige gesprekspartners. Dat zei Vlaams parlementsvoorzitter Marleen Vanderpoorten in haar eerste 11 juli-toespraak.
Op 11 juli houdt de voorzitter van het Vlaams parlement traditioneel een toespraak op het Brusselse stadhuis. Dit jaar was het voor de eerst de beurt aan Marleen Vanderpoorten (Open VLD), die vorig jaar de fakkel overnam van Norbert De Batselier (SP.A). Met de federale regeringsvorming op de achtergond kon Vanderpoorten het thema staatshervorming niet achterwege laten. Die hervorming van de instellingen moet er volgens haar voor zorgen dat Vlaanderen én Wallonië hun sterke punten beter kunnen uitspelen, zonder de federale solidariteit in vraag te stellen.

Niet agresseief

'We moeten tegenover onze gesprekspartners een constructieve houding aannemen: we mogen geen agressieve toon aanslaan. We moeten een open dialoog durven aangaan. En het uitgangspunt moet telkens een beter Vlaanderen zijn', zei Vanderpoorten.

'Het zou een blunder van formaat zijn als de nieuwe staatshervorming ertoe leidt dat Vlaanderen zich terugplooit op zichzelf, blind voor de verwachtingen van de anderen.'

Eenvoudige structuren

Vanderpoorten pleitte voor een staatshervorming die zorgt voor eenvoudige structuren, die de burger begrijpt. Ze had een boodschap voor wie de nieuwe staatshervorming voorbereidt.

'Om tot nieuwe politieke oplossingen te komen, zou men gemakkelijkheidshalve kunnen teruggrijpen naar complexe structuren zoals in het verleden, maar dat zou ons nog verder wegleiden van de Vlaamse overheid die we voor ogen hebben, die herkenbaar is en die dichtbij de mensen staat. De grootste uitdaging zal net zijn tot eenvoudige structuren te komen', aldus Vanderpoorten.

Ook in Brussel moeten er heldere en begrijpelijke structuren komen, want daar is van transparantie al helemaal geen sprake, luidde het.

Ook het samenvallen van Vlaamse en federale verkiezingen zou voor de burger duidelijker zijn, aldus Vanderpoorten.

De vijf resoluties van het Vlaams parlement blijven het uitgangspunt voor de staatshervorming, zei de Vlaams parlementsvoorzitster, die ook vindt dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet worden gesplitst.

-----------

Ik ben eens benieuwd wat er nog eigenlijk gaat komen van die beloofde staatshervorming.

Wiley E Coyote
11 juli 2007, 16:08
Tsja ze heeft wel een punt: als je zeer aggressief naar onderhandelingen toegaat, dan zal de tegenstander zich ook harder opstellen en wordt het nu eenmaal moeilijker om je slag thuis te halen...

Ook wat complexe structuren betreft heeft ze een punt: je dient struturen te creeëren die voor de burger begrijpbaar zijn. Door het onnodig complex te maken, kan je soms tot een oplossing komen die niet altijd een goede oplossing is of later een vergiftigd geschenk blijkt te zijn.

Zwartengeel
11 juli 2007, 16:28
'We moeten tegenover onze gesprekspartners een constructieve houding aannemen: we mogen geen agressieve toon aanslaan. We moeten een open dialoog durven aangaan. En het uitgangspunt moet telkens een beter Vlaanderen zijn', zei Vanderpoorten.


Ondertussen mogen de Franstaligen rustig andermans grondgebied blijven opeisen.

lomeanor
11 juli 2007, 18:01
Ik moet zeggen dat ik geschrokken was toen ik dit las.

Een paar uur geleden las ik immers een heel ander artikel over de woorden van Vanderpoorten. Dat was op de site van de VRT.

Heel vreemd: dezelfde toespraak, maar een andere journalist die er verhaal van doet. Geef toe: als je dit leest lijkt het niet om dezelfde toespraak te gaan.

"Dé uitdaging is zoeken naar eenvoud"
wo 11/07/07 - De federale staatsstructuur moet eenvoudiger en doorzichtiger worden. Dat was de boodschap in de 11 julitoespraak van Vlaams parlementsvoorzitter Marleen Vanderpoorten (Open VLD) in het stadhuis van Brussel.
"Om tot nieuwe politieke oplossingen te komen, zou men gemakkelijkheidshalve kunnen teruggrijpen naar complexe structuren zoals in het verleden", zei Vanderpoorten.
(Belga)
"Maar dat zou ons nog verder weg leiden van de Vlaamse overheid die we voor ogen hebben, die herkenbaar is en die dicht bij de mensen staat. De grootste uitdaging zal net zijn om tot eenvoudige structuren te komen."

Vanderpoorten wil dus geen loodgieterswerk, waar de burger niets van begrijpt. Volgens haar zou het samenvallen van de Vlaamse en federale verkiezingen ook duidelijker en eenvoudiger zijn voor de kiezer.

Ze beklemtoonde dat de vijf resoluties van het Vlaams Parlement het uitgangspunt blijven voor de staatshervorming. Zelf is ze ook voorstander van de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.
"Open dialoog durven aangaan"
In haar toespraak benadrukte Vanderpoorten ook dat Vlaanderen een constructieve houding moet aannemen tegenover de Franstaligen.
(VRT)
"Het zou een blunder van formaat zijn als de nieuwe staatshervorming ertoe leidt dat Vlaanderen terugplooit op zichzelf, blind voor de verwachtingen van de anderen", aldus Vanderpoorten.

"We mogen geen agressieve toon aanslaan, we moeten een open dialoog durven aangaan."

De schoofzak
11 juli 2007, 19:09
Als een vrouw zegt dat ze niet agressief wil overkomen naar een partner .. als ze dat dus zègt ... man, pas dan op uw tellen.

En inderdaad, die joernalisten bakken er nogal wat van. Nu is iedere samenvatting slechts een samenvatting, detail en nuanse worden uitgevlakt. Maar we mogen toch wel wat meer ernst verwachten van die gasten.

epicurist_dirk
12 juli 2007, 05:15
De walen, het Frans sprekend volk zijn géén vragende partij. Natuurlijk niet die willen dat alles blijft zoals in het verleden. Als het even kan liefst terug in de tijd. Zelfs in Congo was de scheldnaam “ vuile Vlaming” algemeen gekend. Zo heeft het Frans sprekend volk ons gepromoot in de wereld.

In en huwelijk is het ook geven en nemen. Daar zit het probleem.
Het Frans sprekend volk denkt al de gehele geschiedenis superieur te zijn.

Deze bazige houding is zoiets als de man baas de vrouw moet maar gedwee volgen. Wel de tijd van de Taliban is voorbij.

Zijn wij Vlamingen dan vragende partij om gelijk te zijn voor de wet van het Belgisch huis?
Juist, in het verleden meenden we dat het zo hoorde en er werden compromis en toegevingen gedaan .

We waren gewoon te onderdanig en zo gewoon dat de Vlamingen voor iets dat gewoon was veel moesten geven.

De Vlaming eist gewoon zijn rechten. Niets meer en niets minder.
En daar moet niets voor in de plaats gegeven worden.
Die cadeautjes geverij moest in het verleden om de baas des huize gunstig te stemmen.
Dat is verleden tijd.

Er is nu de Vlaamse emancipatie. Iedereen gelijk voor de wet. Of we gaan het huis uit. Punt uit.

Vlamingen zijn dus ook géén vragende partij. Oeps

Chipie
12 juli 2007, 07:47
Ik vraag me af door wie Marleen 'gedekt' wordt...

Gaat het in feite wel op dat de Vlaamse parlementsvoorzitter zo maar zijn/haar eigen ideetjes mag rondstrooie80Op KanaalZ vertelde ze gisteren een heel ander verhaal... ;-)

Dilbert
12 juli 2007, 09:25
Tsja ze heeft wel een punt: als je zeer aggressief naar onderhandelingen toegaat, dan zal de tegenstander zich ook harder opstellen en wordt het nu eenmaal moeilijker om je slag thuis te halen...In elke onderhandeling is "leverage" nuttig, in dit geval een Vlaams Parlement dat een onafhankelijk Vlaanderen kan uitroepen als de onderhandelingen voor een vergaande federale staatshervorming vast komen te zitten.

Een aggressieve onderhandelingstechniek kan effectief zijn, op voorwaarde dat men het alternatief wel degelijk wil en kan uitvoeren.

Confucius
12 juli 2007, 10:33
Vanderpoorten bedoelt dat de vlamingen geen "non" mogen zeggen tegen de walen. Die zijn dat niet gewoon van ons.

Knuppel
12 juli 2007, 15:17
Tsja ze heeft wel een punt: als je zeer aggressief naar onderhandelingen toegaat, dan zal de tegenstander zich ook harder opstellen en wordt het nu eenmaal moeilijker om je slag thuis te halen...

Ook wat complexe structuren betreft heeft ze een punt: je dient struturen te creeëren die voor de burger begrijpbaar zijn. Door het onnodig complex te maken, kan je soms tot een oplossing komen die niet altijd een goede oplossing is of later een vergiftigd geschenk blijkt te zijn.

Neen, Marleen heeft géén gelijk. het zijn immers niet de Vlamingen die 'een agressieve toon aanslaan' maar de Franstaligen. Waarom 'ziet' Marleen d�*t niet eens?

Knuppel
12 juli 2007, 15:20
Ik vraag me af door wie Marleen 'gedekt' wordt...

Gaat het in feite wel op dat de Vlaamse parlementsvoorzitter zo maar zijn/haar eigen ideetjes mag rondstrooie80Op KanaalZ vertelde ze gisteren een heel ander verhaal... ;-)

Is het dan niet overduidelijk wiens spreekbuis (en blauwe familie) Marleen is?

Knuppel
12 juli 2007, 15:23
"Het zou een blunder van formaat zijn als de nieuwe staatshervorming ertoe leidt dat Vlaanderen terugplooit op zichzelf, blind voor de verwachtingen van de anderen", aldus Vanderpoorten.

Wie plooit er eigenlijk al lang voor de verkiezingen compleet terug op zichzelf en is stekeblind voor de verwachtingen van 'anderen', namelijk die van de Vlamingen?

Knuppel
12 juli 2007, 15:24
Vanderpoorten bedoelt dat de vlamingen geen "non" mogen zeggen tegen de walen. Die zijn dat niet gewoon van ons.

Inderdaad!
Hetzelfde doen als de Franstaligen komt immers neer op het einde van Belgique, en d�*t wil de Pest Voor Vlaanderen niet.

Wiley E Coyote
12 juli 2007, 15:32
het einde van Belgique, en d�*t wil de Pest Voor Vlaanderen niet.

De vraag is of de meerderheid van de Vlamingen dit momenteel wel wil?

Uit opiniepeilingen allerhande blijkt immers dat er nog steeds geen meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid te vinden is.

Bovenbuur
12 juli 2007, 16:03
Ook het samenvallen van Vlaamse en federale verkiezingen zou voor de burger duidelijker zijn, aldus Vanderpoorten.
Ja, de Walen zijn gevallen, stop maar jongens, we gaan alles opnieuw kiezen.

Knuppel
12 juli 2007, 16:18
De vraag is of de meerderheid van de Vlamingen dit momenteel wel wil?

Uit opiniepeilingen allerhande blijkt immers dat er nog steeds geen meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid te vinden is.

Die vraag hoeft maar gesteld te worden in een referendum. Geen twee jaar geleden speelde De Rupo (twee seconden) met het idee het volk te vragen of het Belgique wilde behouden. Eén week later belette dezelfde Di Rupo dat de grondwet ter herziening werd vatbaar verklaard om het referendum te kunnen invoeren.

Waarom lopen de politici niet de benen onder hun kont uit om dat referendum te organiseren als ze toch zo zeker weten wat het volk wél en niet wil?

Knuppel
12 juli 2007, 16:22
En hier is alvast één peiling die jou tegenspreekt.

Uit Het laatste nieuws:

Een absolute meerderheid voor de splitsing van Belgie en voor Vlaamse onafhankelijkheid.Dat is in een groot opinieonderzoek in ons land nog nooit gebeurd. 51,1% van de 10.048 panelleden van "de stemmenkampioen" die hebben gestemd,wil belgie weg, slechts 40,5% is ertegen.

Vlaams belang : 83,1% VOOR de splitsing - 11,7% is TEGEN -
5,2% GEEN MENING

CD&V/N-VA: 49,7% VOOR - 42,5% TEGEN - 7,8% GEEN MENING

VLD/VIVANT: 38,2% VOOR - 53,7% TEGEN - 8,1% GEEN MENING

SP.a/SPIRIT: 25,3% VOOR - 65% TEGEN - 9,7% GEEN MENING

GROEN!: 20,3% VOOR - 72,4% TEGEN - 7,3% GEEN MENING


TOTAAL: 51,1% VOOR - 40,5% TEGEN - 8,4% GEEN MENING

Waarmee we weten waarom de Stemmenkampioen er voortaan het zwijgen toe moest doen....

AdrianHealey
12 juli 2007, 16:30
En hier is alvast één peiling die jou tegenspreekt.



Waarmee we weten waarom de Stemmenkampioen er voortaan het zwijgen toe moest doen....


Lang leve die complottheorieën.

Maar goed. Ik vrees dat onafhankelijkheid enkel kan als geheel België daarmee akkoord gaat. Ik heb daar een paar argumenten voor, maar ik denk dat ik daar eens een aparte thread ga beginnen.

(Ik zeg er al direct bij dat ik dat denk. 'k weet ook niet of het uiteindelijk ook zal gaan.)

Savatage
12 juli 2007, 16:42
Lang leve die complottheorieën.

Als u het einde van de Stemmenkampioen had gevolgd en de redenen waarom ze ermee ophielden, dan zou u weten dat het een en ander niet zo duidelijk was.

Maar goed. Ik vrees dat onafhankelijkheid enkel kan als geheel België daarmee akkoord gaat. Ik heb daar een paar argumenten voor, maar ik denk dat ik daar eens een aparte thread ga beginnen.

(Ik zeg er al direct bij dat ik dat denk. 'k weet ook niet of het uiteindelijk ook zal gaan.)

Gewoon een referendum en ons land zou er veel wijzer uit worden. Helaas is dat nog niet voor morgen :-(

Knuppel
12 juli 2007, 16:45
Lang leve die complottheorieën.

Het is op zijn minst veelzeggend dat nét die ene peiler die al de anderen tegenspreekt het zwijgen wordt opgelegd....

Knuppel
12 juli 2007, 16:48
Als u het einde van de Stemmenkampioen had gevolgd en de redenen waarom ze ermee ophielden, dan zou u weten dat het een en ander niet zo duidelijk was.

Het was anders duidelijk genoeg als je weet wie de stemmenkampioen weg wilde.

Gewoon een referendum en ons land zou er veel wijzer uit worden. Helaas is dat nog niet voor morgen :-(

Precies
Maar d�*�*r kwam dan weer geen enkele reactie op van A. H.

Knuppel
12 juli 2007, 16:52
Mijn antwoord was trouwens gericht aan Coyote die dit vroeg:

De vraag is of de meerderheid van de Vlamingen dit momenteel wel wil?

Uit opiniepeilingen allerhande blijkt immers dat er nog steeds geen meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid te vinden is.

Er bestaat dus een peiling die uitwees dat er wél een meerderheid van Vlamingen onafhankelijkheid wil.

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:07
Het was anders duidelijk genoeg als je weet wie de stemmenkampioen weg wilde.



Precies
Maar d�*�*r kwam dan weer geen enkele reactie op van A. H.

Mag een kerel al niet meer in bad gaan?

Ik heb al meerdere keren op dit forum mijn uitdrukkelijke wens geuit voor een referendum over de toekomst van België.

Aleja, al zeker 1 keer. Maar het zou me verbazen als het niet al meerdere keren was.

Dus doe aub niet alsof ik systematisch de discussie ontwijk.

www.democratie.nu (http://www.democratie.nu) ftw, als je het mij vraagt. Lees ook voor de gein de eerste regel van mijn handtekening.

P.s. Het zou btw leuk zijn als je je verontschuldigde voor die beschuldiging.

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:08
Als u het einde van de Stemmenkampioen had gevolgd en de redenen waarom ze ermee ophielden, dan zou u weten dat het een en ander niet zo duidelijk was.

Gewoon een referendum en ons land zou er veel wijzer uit worden. Helaas is dat nog niet voor morgen :-(

Ten tijde van de stemmenkampioen volgde ik politiek nog niet echt.

Over referenda, zie andere post.

Knuppel
12 juli 2007, 17:26
Mag een kerel al niet meer in bad gaan?

Ik heb al meerdere keren op dit forum mijn uitdrukkelijke wens geuit voor een referendum over de toekomst van België.

Aleja, al zeker 1 keer. Maar het zou me verbazen als het niet al meerdere keren was.

Dus doe aub niet alsof ik systematisch de discussie ontwijk.

www.democratie.nu (http://www.democratie.nu) ftw, als je het mij vraagt. Lees ook voor de gein de eerste regel van mijn handtekening.

P.s. Het zou btw leuk zijn als je je verontschuldigde voor die beschuldiging.

Vermits je deze keer evenmin reageerde zie ik geen enkele reden waarom ik me ergens voor zou moeten verontschuldigen.

Die link van 'Democratie nu' heb ik trouwens niet nodig daar ik al lid ben van deze vereniging van voor ze zich zo noemde.

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:30
Vermits je deze keer evenmin reageerde zie ik geen enkele reden waarom ik me ergens voor zou moeten verontschuldigen.

Wth?
Ik reageer toch? Wacht, laat ik het nog eens citeren voor je.

Ik heb al meerdere keren op dit forum mijn uitdrukkelijke wens geuit voor een referendum over de toekomst van België. En die meerdere keren =/= al zeker 1keer
=> 100% zeker dat ik het al 1 keer gedaan heb, 90% zeker dat het meerdere keren is.

Maar laten we het nu voor eens en voor altijd duidelijk stellen. Ik ben voorstander van een referendum om de toekomst van België voor eens en voor even vast te stellen.

Duidelijk genoeg?

Serieus. Ik was even in fucking bad en jij begint hier al met 'hij antwoord weer eens niet'. Heb je echt niets beters te doen dan van die Ad hominums te zoeken?

Die link van 'Democratie nu' heb ik trouwens niet nodig daar ik al lid ben van deze vereniging van voor ze zich zo noemde.Mooi zo. Dan hebben we iets gemeen.

Wiley E Coyote
12 juli 2007, 17:30
Ja, de Walen zijn gevallen, stop maar jongens, we gaan alles opnieuw kiezen.

Niet per sé: de huidige regionale parlementen zijn legislatuurparlementen en die kunnen niet vervroegd ontbonden worden; indien de regering valt dient een nieuwe regering gevormd te worden in de schoot van het bestaande parlement. Men zou dit ook voor het federale niveau kunnen invoeren.

Knuppel
12 juli 2007, 17:31
Ten tijde van de stemmenkampioen volgde ik politiek nog niet echt.

Over referenda, zie andere post.

In 'Doorbraak' werden er drie afleveringen gewijd aan het gekonkelfoes achter de Stemmenkampioen.
Het is geen toeval dat we nu weer ongestoord kunnen gebrainwashed worden met de peiligen van De Morgen, De Standaard en de BRT. We hebben ondertussen nochtans ervaren dat die er veel vaker naastzitten dan de Stemmenkapioen.

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:34
In 'Doorbraak' werden er drie afleveringen gewijd aan het gekonkelfoes achter de Stemmenkampioen.
Het is geen toeval dat we nu weer ongestoord kunnen gebrainwashed worden met de peiligen van De Morgen, De Standaard en de BRT. We hebben ondertussen nochtans ervaren dat die er veel vaker naastzitten dan de Stemmenkapioen.

Op dat vlak ben ik ook consequent hoor.
Who gives a fuck about peilingen. Nuja, sommigen liggen daar wakker van.

Knuppel
12 juli 2007, 17:36
Niet per sé: de huidige regionale parlementen zijn legislatuurparlementen en die kunnen niet vervroegd ontbonden worden; indien de regering valt dient een nieuwe regering gevormd te worden in de schoot van het bestaande parlement. Men zou dit ook voor het federale niveau kunnen invoeren.

Is de verkiezingen op alle niveaus weer laten samenvallen dan niet meer voldoende om toch maar nieuwe verkiezingen te kunnen vermijden?

Waarom moeten nieuwe verkiezingen trouwens met alle geweld vermeden kunnen worden? Toch niet omdat het van kwaad naar erger gaat?

Knuppel
12 juli 2007, 17:38
Op dat vlak ben ik ook consequent hoor.
Who gives a fuck about peilingen. Nuja, sommigen liggen daar wakker van.

Degenen die zich graag op peilingen beroepen die in hun kraam passen maar er eentje die er niet in past welbewust 'vergeten'?

Knuppel
12 juli 2007, 17:40
Terloops.
Je wil dus eigenlijk niet weten waarom de stemmenkampioen moest en zou verdwijnen?

Zwartengeel
12 juli 2007, 17:42
De vraag is of de meerderheid van de Vlamingen dit momenteel wel wil?

Uit opiniepeilingen allerhande blijkt immers dat er nog steeds geen meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid te vinden is.

Eenmaal de kruik gebroken, gaat ze niet langer te water. In Tsjechoslovakije was er wellicht ook geen expliciete meerderheid, maar doordat het land onbestuurbaar geworden was, zat er niet anders meer op dan er een punt achter te zetten.

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:43
Degenen die zich graag op peilingen beroepen die in hun kraam passen maar er eentje die er niet in past welbewust 'vergeten'?

Ik denke cht dat je mij maar zelden op het gebruik van een peiling gaat betrappen, hoor.

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:43
Terloops.
Je wil dus eigenlijk niet weten waarom de stemmenkampioen moest en zou verdwijnen?

Het kan me op zich niet zoveel schelen.
Maar ik heb opgevangen 'omdat de resultaten wel eens politiek incorrect zouden kunnen zijn'.
Nee?

Knuppel
12 juli 2007, 17:54
Ik denke cht dat je mij maar zelden op het gebruik van een peiling gaat betrappen, hoor.

Et alors?
Ben jij alleen op dit forum?

Er was hier dus een Coyote op dit forum die insinueerde dat uit allerhande peilingen bleek dat de Vlamingen momenteel geen onafhankelijheid willen. Ik zet daar gewoon cijfers tegenover van een peiling die uitwees dat een meerderheid van Vlamingen dit momenteel wél wil.


De vraag is of de meerderheid van de Vlamingen dit momenteel wel wil?

Uit opiniepeilingen allerhande blijkt immers dat er nog steeds geen meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid te vinden is.


Een referendum zou eerlijk uitsluitsel geven over deze vraag maar d�*t durft zelfs Di Rupo niet aan.
Waarom?

En waarom beroept er zich altijd wel iemand op peilingen die uitwijzen dat de meerderheid van de Vlamingen géén onafhankelijkheid wil maar verzwijgt men de allerlaatste peiling die dit tegenspreekt?

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:57
Et alors?
Ben jij alleen op dit forum?

Er was hier dus een Coyote op dit forum die insinueerde dat uit allerhande peilingen bleek dat de Vlamingen momenteel geen onafhankelijheid willen. Ik zet daar gewoon cijfers tegenover van een peiling die uitwees dat een meerderheid van Vlamingen dit momenteel wél wil.

Wel. Jij en Coyote kunnen dat onderling rustig uitvechten. Is dat niet lief van mij?

Een referendum zou eerlijk uitsluitsel geven over deze vraag maar d�*t durft zelfs Di Rupo niet aan.
Waarom?

Omdat Di Rupo niet bepaald een democraat is, wat hij 'ooit' eens mocht roepen over referenda.

En waarom beroept er zich altijd wel iemand op peilingen die uitwijzen dat de meerderheid van de Vlamingen géén onafhankelijkheid wil maar verzwijgt men de allerlaatste peiling die dit tegenspreekt?

Omdat anti-seperatisten enkel zien wat in hun kraam past en pro-seperatisten ook?

(Aleja, er zijn uitzonderingen, natuurlijk.°

Knuppel
12 juli 2007, 17:57
Het kan me op zich niet zoveel schelen.
Maar ik heb opgevangen 'omdat de resultaten wel eens politiek incorrect zouden kunnen zijn'.
Nee?

Was jij dat niet die het daarstraks nog een complottheorie noemde?

AdrianHealey
12 juli 2007, 17:59
Was jij dat niet die het daarstraks nog een complottheorie noemde?

Ik noem dat nog steeds een complottheorie, hoor.

Sommige complottheorieën zijn mss waar?
Ik lig er stomweg niet wakker van, maar als je wilt, mag je hier een uitleg geven, linkje naar een uitleg en dan wil ik het wel eens doornemen.

Gelieve wel een bron te gebruiken die de schijn heeft van objectiveit en betrouwbaarheid.

Knuppel
12 juli 2007, 18:00
Ik noem dat nog steeds een complottheorie, hoor.

Sommige complottheorieën zijn mss waar?
Ik lig er stomweg niet wakker van, maar als je wilt, mag je hier een uitleg geven, linkje naar een uitleg en dan wil ik het wel eens doornemen.

Gelieve wel een bron te gebruiken die de schijn heeft van objectiveit en betrouwbaarheid.

Lees de Doorbraak dan weet je er alles van.
Het moet je natuurlijk wel interesseren.

AdrianHealey
12 juli 2007, 18:01
Lees de Doorbraak dan weet je er alles van.
Het moet je natuurlijk wel interesseren.

Wel, geef een linkje?

Ik ga nu wel even weg van de pc, dus niet direct beginnen roepen dat ik wéér niet antwoord, hé!

Knuppel
12 juli 2007, 18:04
Die links heb ik niet.
Ik heb wel de Doorbraak.
Vraag je die artikels aan bij de VVB,
als het je interessseert.

van exaerde herman
12 juli 2007, 19:56
Vanderpoorten wil geen 'agressieve staatshervorming'

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/avbvanderp.jpg

BRUSSEL - Een nieuwe staatshervorming mag er niet toe leiden dat Vlaanderen op zichzelf

BRUSSEL - Een nieuwe staatshervorming mag er niet toe leiden dat Vlaanderen op zichzelf terugplooit. De Vlamingen mogen ook geen agressieve toon aanslaan tegenover de Franstalige gesprekspartners. Dat zei Vlaams parlementsvoorzitter Marleen Vanderpoorten in haar eerste 11 juli-toespraak.
Op 11 juli houdt de voorzitter van het Vlaams parlement traditioneel een toespraak op het Brusselse stadhuis. Dit jaar was het voor de eerst de beurt aan Marleen Vanderpoorten (Open VLD), die vorig jaar de fakkel overnam van Norbert De Batselier (SP.A). Met de federale regeringsvorming op de achtergond kon Vanderpoorten het thema staatshervorming niet achterwege laten. Die hervorming van de instellingen moet er volgens haar voor zorgen dat Vlaanderen én Wallonië hun sterke punten beter kunnen uitspelen, zonder de federale solidariteit in vraag te stellen.

Niet agresseief

'We moeten tegenover onze gesprekspartners een constructieve houding aannemen: we mogen geen agressieve toon aanslaan. We moeten een open dialoog durven aangaan. En het uitgangspunt moet telkens een beter Vlaanderen zijn', zei Vanderpoorten.

'Het zou een blunder van formaat zijn als de nieuwe staatshervorming ertoe leidt dat Vlaanderen zich terugplooit op zichzelf, blind voor de verwachtingen van de anderen.'

Eenvoudige structuren

Vanderpoorten pleitte voor een staatshervorming die zorgt voor eenvoudige structuren, die de burger begrijpt. Ze had een boodschap voor wie de nieuwe staatshervorming voorbereidt.

'Om tot nieuwe politieke oplossingen te komen, zou men gemakkelijkheidshalve kunnen teruggrijpen naar complexe structuren zoals in het verleden, maar dat zou ons nog verder wegleiden van de Vlaamse overheid die we voor ogen hebben, die herkenbaar is en die dichtbij de mensen staat. De grootste uitdaging zal net zijn tot eenvoudige structuren te komen', aldus Vanderpoorten.

Ook in Brussel moeten er heldere en begrijpelijke structuren komen, want daar is van transparantie al helemaal geen sprake, luidde het.

Ook het samenvallen van Vlaamse en federale verkiezingen zou voor de burger duidelijker zijn, aldus Vanderpoorten.

De vijf resoluties van het Vlaams parlement blijven het uitgangspunt voor de staatshervorming, zei de Vlaams parlementsvoorzitster, die ook vindt dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet worden gesplitst.

-----------

Ik ben eens benieuwd wat er nog eigenlijk gaat komen van die beloofde staatshervorming.
zoals het nogal eens gebeurt met politiekers,en marleen vanderpoorten bevestigt dit nog eens:grijs,erg grijs,vaag,erg vaag.wat wil ze nu echt:meer vlaanderen of terug in de tijd en meer belgie.

Knuppel
12 juli 2007, 20:26
zoals het nogal eens gebeurt met politiekers,en marleen vanderpoorten bevestigt dit nog eens:grijs,erg grijs,vaag,erg vaag.wat wil ze nu echt:meer vlaanderen of terug in de tijd en meer belgie.

Heel goed gezien.
Even grijs en vaag, maar juist daarom zo veelzeggend, waren de slotwoorden van de nicht van Patrick Dewael gisteren in de 'Metro'. Op de vraag wat 11 juli voor haar betekent kwam dit antwoord:

'Ik beschouw het als een ideale gelegenheid om de Vlamingen er eens op te wijzen hoe goed ze het eigenlijk hebben. Alle statistieken tonen aan hoe gelukkig ze zijn, maar dat blijken ze zich niet altijd te realiseren. Bovendien moet de Vlaming beseffen dat hij zelf ook een verantwoordelijkheid draagt in dat succesverhaal. Dat is waar 11 juli voor mij over gaat.'

epicurist_dirk
13 juli 2007, 02:08
Hoe het moet en hoe het zal worden weet ik niet.


Wat ik wel weet is: indien ik hier bij ons iedere keer 1€ zou gekregen hebben voor de vraag “ spreekt U Frans”. Was ik euro miljonair. Beleeft of minder het kwam altijd op het zelfde neer, Zij vertikken Nederlands te spreken, zij zijn de dames en heren. Wij de boerkes.
Ik ga veel naar de Ardennen. Probeer dit eens. Speek Nederland met de Nederlandse “G” en je zal goed bediend worden. Maar spreek je Vlaams is er veel kans dat die zelfde persoon je niet ( wil) begrijpen tot je de bestelling in het Frans doet...
Dus, Als je niet in het Frans antwoord word je voor dom, onbeleefd en onwillent beschouwd. En in vele gevallen ben je dan de vuile Vlaming. Dat wat de taal betreft.


Deze houding word door de Frans sprekende overal toegepast in het sociale het economische, allé voor alles. Deze discriminatie past voor alles, als je te maken krijgt met het Frans sprekende volk.
Als en vreemdeling daar over spreekt is het discriminatie. Voor ons Vlamingen duurt dat al honderden jaren en dat vinden ze normaal.
Dat is de tikkende tijdbom. daarom vergelijk ik het met de bazige man en de onderdanige vrouw in een huis gezin. Er mag daar nog zo veel luxe zijn, als de liefde uit is barst de boel.
Vroeger was de vrouw economische afhankelijk van de man, nu niet meer. Dus vertrekken gebeurd nu gemakkelijker.
Vlaanderen is economisch niet afhankelijk van Wallonië, ...


Of ze respecteren ons, of niet. En dan zal er wel wat uit de bus komen. Of de meeste mens nu wakker liggen over het al dan niet voort bestaan van België is en denk patroon van de politiek. Maar als het gevoel van onrecht over heerst, het druppeltje zal overlopen zal het gezond verstand zeker niet spreken.


Daarom zijn wij ook géén vragende partij.

Gun
13 juli 2007, 02:29
Leuke chat:?

Pol
15 juli 2007, 18:12
Vanderpoorten wil geen agressieve staatshervorming... Dat is alleen maar de titel van een krantenbijdrage en elke krant of media lijkt wel zijn synthese te maken uit de 11-juli-toespraak van de parlementsvoorzitter. Als we de inhoud zelf bekijken blijft Vanderpoorten wel achter de 5 resoluties staan van het Vlaams parlement als uitgangspunt voor de staatshervorming en ook achter de splitsing van BHV.

Nu we daarvoor in de eerste plaats niet meer moeten betrouwen op de paarse partijen, maar op het Vlaams kartel weten de Franstalige politieke leiders nu ook dat het ernstig is. De Vlaamse christendemocraten waren altijd al standvastiger tegenover de Franstaligen dan de paarse partijen, die trouwens altijd eerder geneigd waren om de rol van "Pest voor Vlaanderen" of "lakeien van de PS" te spelen. Met Verhofstadt en de forum-diepvries werden de Franstaligen wat al te veel verwend en het zal een tijdje duren eer ze terug met hun voetjes op de grond zullen komen. Maar met een standvastig rechtvaardig standpunt, dat hen wijst op de grondwettelijke verplichtingen en duidelijke federale afspraken, moet er een rechtvaardig en werkbaar federale regeling kunnen getroffen worden. Agressiviteit is hier inderdaad van geen nut.

http://blog.seniorennet.be/poli

Jan Meuleman
16 juli 2007, 16:31
Even grijs en vaag, maar juist daarom zo veelzeggend, waren de slotwoorden van de nicht van Patrick Dewael gisteren in de 'Metro'. Op de vraag wat 11 juli voor haar betekent kwam dit antwoord:

'Ik beschouw het als een ideale gelegenheid om de Vlamingen er eens op te wijzen hoe goed ze het eigenlijk hebben. Alle statistieken tonen aan hoe gelukkig ze zijn, maar dat blijken ze zich niet altijd te realiseren. Bovendien moet de Vlaming beseffen dat hij zelf ook een verantwoordelijkheid draagt in dat succesverhaal. Dat is waar 11 juli voor mij over gaat.'

Veel moeten we dus niet verwachten van Patrick's nichtje.

Tegendradigaard
17 juli 2007, 07:04
Vanderpoorten is een t..t, bang van haar eigen schaduw en geen stamp onder haar gat waard.
Ga met zulke politici naar den oorlog..... pffffff

Gun
17 juli 2007, 16:08
Vanderpoorten is een t..t, bang van haar eigen schaduw en geen stamp onder haar gat waard.
Ga met zulke politici naar den oorlog..... pffffffZoals meer dan de helft van de vLD verkozenen

Tegendradigaard
18 juli 2007, 08:13
Zoals meer dan de helft van de vLD verkozenen

Juist.