![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanderpoorten wil geen 'agressieve staatshervorming'
![]() BRUSSEL - Een nieuwe staatshervorming mag er niet toe leiden dat Vlaanderen op zichzelf BRUSSEL - Een nieuwe staatshervorming mag er niet toe leiden dat Vlaanderen op zichzelf terugplooit. De Vlamingen mogen ook geen agressieve toon aanslaan tegenover de Franstalige gesprekspartners. Dat zei Vlaams parlementsvoorzitter Marleen Vanderpoorten in haar eerste 11 juli-toespraak. Op 11 juli houdt de voorzitter van het Vlaams parlement traditioneel een toespraak op het Brusselse stadhuis. Dit jaar was het voor de eerst de beurt aan Marleen Vanderpoorten (Open VLD), die vorig jaar de fakkel overnam van Norbert De Batselier (SP.A). Met de federale regeringsvorming op de achtergond kon Vanderpoorten het thema staatshervorming niet achterwege laten. Die hervorming van de instellingen moet er volgens haar voor zorgen dat Vlaanderen én Wallonië hun sterke punten beter kunnen uitspelen, zonder de federale solidariteit in vraag te stellen. Niet agresseief 'We moeten tegenover onze gesprekspartners een constructieve houding aannemen: we mogen geen agressieve toon aanslaan. We moeten een open dialoog durven aangaan. En het uitgangspunt moet telkens een beter Vlaanderen zijn', zei Vanderpoorten. 'Het zou een blunder van formaat zijn als de nieuwe staatshervorming ertoe leidt dat Vlaanderen zich terugplooit op zichzelf, blind voor de verwachtingen van de anderen.' Eenvoudige structuren Vanderpoorten pleitte voor een staatshervorming die zorgt voor eenvoudige structuren, die de burger begrijpt. Ze had een boodschap voor wie de nieuwe staatshervorming voorbereidt. 'Om tot nieuwe politieke oplossingen te komen, zou men gemakkelijkheidshalve kunnen teruggrijpen naar complexe structuren zoals in het verleden, maar dat zou ons nog verder wegleiden van de Vlaamse overheid die we voor ogen hebben, die herkenbaar is en die dichtbij de mensen staat. De grootste uitdaging zal net zijn tot eenvoudige structuren te komen', aldus Vanderpoorten. Ook in Brussel moeten er heldere en begrijpelijke structuren komen, want daar is van transparantie al helemaal geen sprake, luidde het. Ook het samenvallen van Vlaamse en federale verkiezingen zou voor de burger duidelijker zijn, aldus Vanderpoorten. De vijf resoluties van het Vlaams parlement blijven het uitgangspunt voor de staatshervorming, zei de Vlaams parlementsvoorzitster, die ook vindt dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet worden gesplitst. ----------- Ik ben eens benieuwd wat er nog eigenlijk gaat komen van die beloofde staatshervorming. |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Tsja ze heeft wel een punt: als je zeer aggressief naar onderhandelingen toegaat, dan zal de tegenstander zich ook harder opstellen en wordt het nu eenmaal moeilijker om je slag thuis te halen...
Ook wat complexe structuren betreft heeft ze een punt: je dient struturen te creeëren die voor de burger begrijpbaar zijn. Door het onnodig complex te maken, kan je soms tot een oplossing komen die niet altijd een goede oplossing is of later een vergiftigd geschenk blijkt te zijn. |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondertussen mogen de Franstaligen rustig andermans grondgebied blijven opeisen.
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik moet zeggen dat ik geschrokken was toen ik dit las.
Een paar uur geleden las ik immers een heel ander artikel over de woorden van Vanderpoorten. Dat was op de site van de VRT. Heel vreemd: dezelfde toespraak, maar een andere journalist die er verhaal van doet. Geef toe: als je dit leest lijkt het niet om dezelfde toespraak te gaan. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als een vrouw zegt dat ze niet agressief wil overkomen naar een partner .. als ze dat dus zègt ... man, pas dan op uw tellen.
En inderdaad, die joernalisten bakken er nogal wat van. Nu is iedere samenvatting slechts een samenvatting, detail en nuanse worden uitgevlakt. Maar we mogen toch wel wat meer ernst verwachten van die gasten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() De walen, het Frans sprekend volk zijn géén vragende partij. Natuurlijk niet die willen dat alles blijft zoals in het verleden. Als het even kan liefst terug in de tijd. Zelfs in Congo was de scheldnaam “ vuile Vlaming” algemeen gekend. Zo heeft het Frans sprekend volk ons gepromoot in de wereld.
In en huwelijk is het ook geven en nemen. Daar zit het probleem. Het Frans sprekend volk denkt al de gehele geschiedenis superieur te zijn. Deze bazige houding is zoiets als de man baas de vrouw moet maar gedwee volgen. Wel de tijd van de Taliban is voorbij. Zijn wij Vlamingen dan vragende partij om gelijk te zijn voor de wet van het Belgisch huis? Juist, in het verleden meenden we dat het zo hoorde en er werden compromis en toegevingen gedaan . We waren gewoon te onderdanig en zo gewoon dat de Vlamingen voor iets dat gewoon was veel moesten geven. De Vlaming eist gewoon zijn rechten. Niets meer en niets minder. En daar moet niets voor in de plaats gegeven worden. Die cadeautjes geverij moest in het verleden om de baas des huize gunstig te stemmen. Dat is verleden tijd. Er is nu de Vlaamse emancipatie. Iedereen gelijk voor de wet. Of we gaan het huis uit. Punt uit. Vlamingen zijn dus ook géén vragende partij. Oeps
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen. |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ik vraag me af door wie Marleen 'gedekt' wordt...
Gaat het in feite wel op dat de Vlaamse parlementsvoorzitter zo maar zijn/haar eigen ideetjes mag rondstrooie Op KanaalZ vertelde ze gisteren een heel ander verhaal... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 12 juli 2007 om 07:49. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een aggressieve onderhandelingstechniek kan effectief zijn, op voorwaarde dat men het alternatief wel degelijk wil en kan uitvoeren.
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Vanderpoorten bedoelt dat de vlamingen geen "non" mogen zeggen tegen de walen. Die zijn dat niet gewoon van ons.
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het dan niet overduidelijk wiens spreekbuis (en blauwe familie) Marleen is?
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde doen als de Franstaligen komt immers neer op het einde van Belgique, en d�*t wil de Pest Voor Vlaanderen niet.
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uit opiniepeilingen allerhande blijkt immers dat er nog steeds geen meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid te vinden is. |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom lopen de politici niet de benen onder hun kont uit om dat referendum te organiseren als ze toch zo zeker weten wat het volk wél en niet wil?
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hier is alvast één peiling die jou tegenspreekt.
Citaat:
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lang leve die complottheorieën. Maar goed. Ik vrees dat onafhankelijkheid enkel kan als geheel België daarmee akkoord gaat. Ik heb daar een paar argumenten voor, maar ik denk dat ik daar eens een aparte thread ga beginnen. (Ik zeg er al direct bij dat ik dat denk. 'k weet ook niet of het uiteindelijk ook zal gaan.)
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als u het einde van de Stemmenkampioen had gevolgd en de redenen waarom ze ermee ophielden, dan zou u weten dat het een en ander niet zo duidelijk was.
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: