Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Jeugd wil geen separatisme? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228157)

69kk 22 januari 2016 08:09

Jeugd wil geen separatisme?
 
Separatisme is interessant alleen al omdat de franskiljons zich dan niet meer kunnen moeien met taalaangelegenheden. Zie bv Linkebeekcaroussel. Er zijn nog tal van andere taalmoeilijkheden die vlaamse energie en geld opslorpen. Om maar van faciliteiten-stommiteiten te zwijgen. Dat de jeugd dat minder interresseert is dit omdat zij nog niet geconfronteerd geworden zijn met taalgrensproblemen en franskiljonse
aversie voor alles wat vlaams is in hun sociaal en beroepsleven. Je moet maar alleen eens naar de RTBf of Brusselse of Waalse Politici luisteren om te konstateren dat vlaams een gevaarlijke belgische ziekte is. Mijn advies: spreek allen overal vlaams maar leer goed frans te spreken.

cato 22 januari 2016 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 69kk (Bericht 7970935)
Separatisme is interessant alleen al omdat de franskiljons zich dan niet meer kunnen moeien met taalaangelegenheden. Zie bv Linkebeekcaroussel. Er zijn nog tal van andere taalmoeilijkheden die vlaamse energie en geld opslorpen. Om maar van faciliteiten-stommiteiten te zwijgen. Dat de jeugd dat minder interresseert is dit omdat zij nog niet geconfronteerd geworden zijn met taalgrensproblemen en franskiljonse
aversie voor alles wat vlaams is in hun sociaal en beroepsleven. Je moet maar alleen eens naar de RTBf of Brusselse of Waalse Politici luisteren om te konstateren dat vlaams een gevaarlijke belgische ziekte is. Mijn advies: spreek allen overal vlaams maar leer goed frans te spreken.

Het zou nog beter zijn ,dat de jeugd goed Nederlands leert spreken.

Peche 22 januari 2016 08:51

Beter een sterk Europa dan een sterker Vlaanderen.
Alleen kunnen we de crisis niet dragen, samenwerken is de boodschap.
Onze verschillen opzij zetten en deze crisis overstijgen met een unaniem akkoord die het belang van de democratie dient.
Simpeler kan het niet zijn en toch is het zo moeilijk gemaakt.
Hervormen wij wel de juiste zaken?

Het Oosten 22 januari 2016 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 69kk (Bericht 7970935)
Separatisme is interessant alleen al omdat de franskiljons zich dan niet meer kunnen moeien met taalaangelegenheden. Zie bv Linkebeekcaroussel. Er zijn nog tal van andere taalmoeilijkheden die vlaamse energie en geld opslorpen. Om maar van faciliteiten-stommiteiten te zwijgen. Dat de jeugd dat minder interresseert is dit omdat zij nog niet geconfronteerd geworden zijn met taalgrensproblemen en franskiljonse
aversie voor alles wat vlaams is in hun sociaal en beroepsleven. Je moet maar alleen eens naar de RTBf of Brusselse of Waalse Politici luisteren om te konstateren dat vlaams een gevaarlijke belgische ziekte is. Mijn advies: spreek allen overal vlaams maar leer goed frans te spreken.

De jeugd interesseert het allemaal geen bal. Wat zij willen is werk en comfort. En al dat insignificant taalgetwist (want dat is het voor een groot deel geworden) is nog een reliek van de 'oude tijd', waarvoor de jeugd wijselijk zijn neus voor ophaalt.

Hollander 22 januari 2016 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7971121)
De jeugd interesseert het allemaal geen bal. Wat zij willen is werk en comfort. En al dat insignificant taalgetwist (want dat is het voor een groot deel geworden) is nog een reliek van de 'oude tijd', waarvoor de jeugd wijselijk zijn neus voor ophaalt.

Ik denk dat u voor het gemak vergeet dat het niet alleen gaat om taal. Fundamenteel andere arbeidsmoraal, opvattingen over bestuur, over solidariteit, maken samenwerken lastig. De door franskiljons afgedwongen langs taalgrenzen afgebakende politieke blokkeringsmechanismen gecombineerd met diep ingebakken minachting jegens het Nederlands maken dat 'taal' onderdeel van het probleem wordt.

Jan van den Berghe 22 januari 2016 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7970940)
Het zou nog beter zijn ,dat de jeugd goed Nederlands leert spreken.

Verschraling van de taal is jammer genoeg een Europees verschijnsel. Je moet maar eens naar Franse jongeren luisteren. Nogal een taaltje, zeg!

Jan van den Berghe 22 januari 2016 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7971121)
De jeugd interesseert het allemaal geen bal. Wat zij willen is werk en comfort. En al dat insignificant taalgetwist (want dat is het voor een groot deel geworden) is nog een reliek van de 'oude tijd', waarvoor de jeugd wijselijk zijn neus voor ophaalt.

De hedendaagse jeugd is veel burgerlijker geworden dan wij dat waren. Daarnaast wordt er heel comformistisch gedacht. Ik weet dus niet of dat allemaal zo wijselijk is.

De schoofzak 22 januari 2016 16:45

Wat interesseert de jeugd zich aan een fatsoenlijke staatsorganisatie.
Die hebben andere zaken om hun hoofd (en elders). En dan hebben ze nog gelijk ook dat ze er hun jeugd niet aan verspelen.

Maar eens tot wijsdom gekomen ... wordt het een ander verhaal.

.

Peche 22 januari 2016 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7971380)
Maar eens tot wijsdom gekomen ... wordt het een ander verhaal.

Wat dan? Seperatisme of België?
Persoonlijk opteer ik voor de zaken zoals ze waren, maar dan in een deftig verenigd Europa.

Jan van den Berghe 22 januari 2016 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7971398)
Wat dan? Seperatisme of België?
Persoonlijk opteer ik voor de zaken zoals ze waren, maar dan in een deftig verenigd Europa.

Waarom niet eerst zorgen voor een deftig staatsverband vooraleer u naar een deftig Europa gaat?

Jacob Van Artevelde 23 januari 2016 00:04

Liever een konfederaal B.waarbij dat B een lege doos is en de Vl mee Brussel besturen
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 69kk (Bericht 7970935)
Separatisme is interessant alleen al omdat de franskiljons zich dan niet meer kunnen moeien met taalaangelegenheden. Zie bv Linkebeekcaroussel.

Separatisme is anderzijds niet interessant omdat het de doodsteek voor de Nederlandstaligheid in Brussel zal betekenen.
Want laten we ons geen illusies koesteren. Die VL. onafhankelijkheid zal zijn politieke prijs hebben en die prijs heeft een naam: Brussel.....
200.000 Nederlandstaligen worden dan overgeleverd aan de Francité en het FDF lacht in zijn vuistje!

Want wat zegt Mangain:Liever een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel, dan een konfederaal België, waarbij België een lege doos is, maar waarbij de Vlamingen nog steeds mee Brussel besturen, zoals dat nu het geval is.
En hij heeft groot gelijk; al zie ik dat nu net omgekeerd, natuurlijk !

Het Leitmotiv bij elke staatshervorming dient te zijn: Betekent dat een bonus of een malus voor de Nederlandstaligheid.

Dat onderwerp was mij een heuse draad waard:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286

Peche 23 januari 2016 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7971455)
Waarom niet eerst zorgen voor een deftig staatsverband vooraleer u naar een deftig Europa gaat?

Of de Benelux met Laurent als president?
FF serieus, een Benelux als één land zie ik wel zitten. En dat dan confederaal opsplitsen, maar wel als politieke leider van de EU die de belangen van de democratie dient.
Blijven vooruitgaan en denken durven doen.
Denk voor te beginnen aan Europa. We staan voor WO3 en mensen liggen wakker van Vlaanderen.

Bhairav 23 januari 2016 07:24

Hoe kunt ge nu iemand serieus nemen die "franskiljon" zegt?

kelt 23 januari 2016 07:46

Het is extreem vermoeiend om steeds maar weer hetzelfde te moeten uitleggen.

De partij N-VA ziet Belgie "oplossen" in een meer Europees geheel.

Zelfs als binnen die partij er studiegroepen zijn die voorstellen uitschrijven omtrent volgende "staatshervormingen" zal dit NIET gaan om radikale breuklijnen.Het is niet omdat in die werkgroepen radikale flaminganten zitten dat zij helemaal hun gedacht gaan krijgen,toch niet in de N-VA.Ongeacht wat politieke tegenstanders en de pers er van wensen te maken....

De wereld verandert,Belgie verandert,mensenmassas verschuiven,en er komen meer bevoegdheden op "lagere" niveau's" en steeds maar andere zaken die belangrijk worden.Zeer centralistische staten als Frankrijk zitten in steeds diepere problemen,laat dat een waarschuwing zijn(!!!).We zijn een complexe maatschappij en verschuivingen in bevoegdheden (die evengoed gewenst en nodig zijn in Wallonie en Brussel) moeten grondig en jaren voordien uitgedacht worden.Enkel zo kunnen politieke partners ,goed voorbereid,gaan samenzitten en eens zien wat ze effectief gaan uitvoeren en vooral,wat ze nog SAMEN gaan uitvoeren.



Dat jongeren "niet geinteresseerd" zijn in separatisme is dus op zich geen kwestie.Ze hebben wel andere katten te geselen.Zelfs ik,en ik geef toe sympathie te hebben voor N-VA,ben niet geintresseerd in separatisme....

Breuken zijn niet constructief,veranderingen bieden wel de kans om constructief uit te draaien.Belgie ,of "Belg" zijn geen scheldwoorden voor mij,hoogstens een aanduiding voor "inwoner van Noord-Gallie".....;-)


Het "bloedstollend" geraas uit bepaalde middens,waarbij we ons nog net geen burgeroorlog moeten voorstellen bij het geval "Belgie" is niet alleen belachelijk maar ook onverantwoord,zeker als het komt van mensen die enkele duizenden Euros per maand uit de Belgische staatskas ontvangen wegens een BELGISCH mandaat.

de vuile muilekoek 23 januari 2016 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7970940)
Het zou nog beter zijn ,dat de jeugd goed Nederlands leert spreken.

De jeugd is onervaren en dat is gevaarlijk ,, daar kan van geprofiteerd worden om sommige zaken door te drukken ;;;;;;;wat aan het gebeuren lijkt algemeen in Europa ,

marie daenen 23 januari 2016 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7971845)
Hoe kunt ge nu iemand serieus nemen die "franskiljon" zegt?

Indien je zo iemand niet serieus kunt nemen, en ik redetwist daar niet over maar dan moet je consequent blijven en toegeven dat de hele francofonie met zijn regelrechte anti-Vlaamse ingesteldheid niet serieus te nemen is...

Veel erger is dat het wel die totaal niet serieus te nemen francofonie (en dat niet alleen op taal, kultuur en levensbeschouwelijk gebied maar ook op sociaal, financieel, economisch enz...gebied) is die de touwtjes van la Belgique en het heil van Vlaanderen in haar handen heeft...

Jan van den Berghe 23 januari 2016 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7971838)
Of de Benelux met Laurent als president?
FF serieus, een Benelux als één land zie ik wel zitten.

Waarom wil je nog een bijkomende laag?

Another Jack 23 januari 2016 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7972036)
Indien je zo iemand niet serieus kunt nemen, en ik redetwist daar niet over maar dan moet je consequent blijven en toegeven dat de hele francofonie met zijn regelrechte anti-Vlaamse ingesteldheid niet serieus te nemen is...

Veel erger is dat het wel die totaal niet serieus te nemen francofonie (en dat niet alleen op taal, kultuur en levensbeschouwelijk gebied maar ook op sociaal, financieel, economisch enz...gebied) is die de touwtjes van la Belgique en het heil van Vlaanderen in haar handen heeft...

De francophonie heeft zelfs een levensbeschouwing...
Kan je mij iets meer vertellen over die levensbeschouwing, Marie?

Thuleander 24 januari 2016 12:43

Separatisme is iets van vorige eeuw.
Deze eeuw gaat niet om communautair gemorrel in de marge maar om het overleven van Europa.

De jeugd beseft dat maar al te goed.

De schoofzak 24 januari 2016 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 7973088)
Separatisme is iets van vorige eeuw.
Deze eeuw gaat niet om communautair gemorrel in de marge maar om het overleven van Europa.

De jeugd beseft dat maar al te goed.

Separatisme is iets van vorige eeuw.
Waarom zou het ?

Maar als je aan de jeugd concreet vraagt op wie ze dan zullen stemmen:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...rpen/1.2553059

.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be