Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2024, 12:19   #61
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kan je wel sinds 1973 mijn persoonlijke ervaringen met al mijn zelf gekochte (ook zeer dure) plofwagens delen, zoek je iets specifiek?
En nu geen centen meer hebben om een EV te kopen?
Of heb je uitgerekend wat hij kost aan energie om rond te toeren?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 12:27   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.111
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Oh, met het juiste pilleke heeft niemand stress. En dan is het geen € XXK accu onder uw gat.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 12:32   #63
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Ik kan je wel sinds 1973 mijn persoonlijke ervaringen met al mijn zelf gekochte (ook zeer dure) plofwagens delen, zoek je iets specifiek?
Interesseren me niet want die ervaringen heb ik ook . Ik vroeg naar je (gebruiks) ervaringen met een EV. Dat ze lekker rijden heb ook ik al mogen ondervinden. Maar daar gaat het niet over.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 januari 2024 om 12:33.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 12:34   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
1,5 jaar geleden, geen seconde laadstress met een instap-Tesla met allerkleinste batterijpack van 50 kWh (vandaag 10 kWh meer), zodanig gereden (zelden sneller dan 110 kmu) zodat elke 200 km bijgeladen werd.

veel leesplezier:

“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg. — © Raymond Lemmens
Als het past in uw kraampje is het blijkbaar altijd relevant en de waarheid.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:02   #65
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Interesseren me niet want die ervaringen heb ik ook . Ik vroeg naar je (gebruiks) ervaringen met een EV. Dat ze lekker rijden heb ook ik al mogen ondervinden. Maar daar gaat het niet over.
Mijn ervaringen met een elektrische wagen

Dat ding rijdt subliem, ik zou geen andere dagdagelijkse wagen meer willen. Qua laden geen enkel probleem. Met een rijbereik van 600km (praktijk 550 zomer, 450 winter) en met 400 wekelijkse kilometers gaat dat ding 2 keer per week in de stekker als ik thuiswerk. Laadstress is er dus absoluut niet bij en wegens thuisladen is het een stuk goedkoper dan benzine

Op reis ben ik er nog niet mee geweest. De reden is vrij eenvoudig. Van de pakweg 10 keer dat ik op locatie wenste te laden lukte het 3 van de 10 keer niet. Op zich was dat geen probleem want ik raakte zowieso nog thuis. Ik heb echter geen zin om dat tegen te komen op reis, dus dan nemen we gewoon de andere wagen.

Om samen te vatten. Veel vertrouwen in de wagen, niet genoeg vertrouwen in de laadinfrastructuur en gezever met laadpassen en apps. Moest ik 100% zeker zijn dat er overal een paal vrij is waar ik wil en dat die ook zeker gaat werken, zou ik wel met de elektrische op reis durven gaan.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 30 januari 2024 om 13:03.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:23   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Interesseren me niet want die ervaringen heb ik ook . Ik vroeg naar je (gebruiks) ervaringen met een EV. Dat ze lekker rijden heb ook ik al mogen ondervinden. Maar daar gaat het niet over.
En de rest (ook video's) die ik tot in den treure aanreikte interresseert je niet echt?
En wat @fox -reeds zigmaal- weet te vertellen ook niet?

Het jaarlijks laadonderzoek - met alle details op 47 bladzijden - van pakweg 3000 Nederlanders die hun EV wslk dagelijks gebruiken, en waar 2 op 3 ermee op vakantie rijden, ook niet?

Waarover gaat het precies wel over? Want in dat laadonderzoek moet je al de antwoorden vinden: https://elaad.nl/wp-content/uploads/...apport_def.pdf

Nee, ik heb geen echte eigen dagelijkse praktijkervaring met een BEV, nog altijd niet.
Ook niet met electrische moto's, vrachtwagens, treinen, boten, vliegtuigen, wel met de electrische fiets van mijn vrouw.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2024 om 13:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:03   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.325
Standaard

Dat sommige tankstations -heel zelden- een softwareprobleem kunnen hebben is ook gekend.

men hoeft maar te googlen:
Citaat:
https://nl.community.bnpparibasforti...0391#post20391

YannickB Superheld 2813 reacties 2 jaar geleden ANTWOORD
Bedankt Ulrik!

In dat geval gaat het om een probleem bij het tankstation zelf gaan en is er jammer genoeg weinig dat wij kunnen doen.

Zij zullen contact moeten opnemen met hun bank of met de leverancier van hun betaalterminals. Al vermoed ik dat dat ondertussen al gebeurd zal zijn.

Ulrik AUTEUR Ontdekker - Niveau 23 reacties 2 jaar geleden

Heb contact opgenomen met het tankstation en zij waren nog niet op de hoogte van het probleem en gingen het laten nakijken door een technieker

Ulrik AUTEUR Ontdekker - Niveau 23 reacties 2 jaar geleden

Was na 2 dagen opgelost en lag inderdaad aan de software van het tankstation zelf maar ze hadden toen ik wou tanken nog van niemand een melding van het probleem gekregen alhoewel het tel nr in het groot aan het tankstation omhoog hangt onder de noemer : bij problemen bel xxxx xx xx xx maar ja dat is blijkbaar te lastig voor veel mensen om een storing te melden
Ik heb het persoonlijk zelf ervaren in de Ardennen (trip naar Bouillon en omstreken), gelukkig had ik nog ruim genoeg benzine tot aan de volgende pomp.

In enkele jaren ga ik toch beter met de BEV op reis.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:10   #68
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je hebt hier 2 kanten van het spectrum. Aan de ene kant de dramaqueens die hyperbolische overdrijvingen gebruiken tegen de elektrische wagens en aan de andere kant heb je dan Michele die de elektrische wagen als summum ziet (maar er zelf nog nooit mee heeft gereden, go figure)




Ik ook niet. Ik rij er zelf mee en het is een fantastisch ding. Maar het is dan ook mijn situatie die dit toelaat. Ik ben zelfstandig waardoor de aankoopprijs minder een issue is vanwege de fiscaliteit, ik doe per dag nooit meer dan 200 km en ik heb een parking met laadpaal thuis. Op reis neem ik een andere wagen mee.

Maar als je thuis niet kan laden is het gewoon een veel te groot gedoe om het ook maar te overwegen en die bakken zijn ook duur om particulier te gaan aanschaffen. Dat reisverhaal valt op zich nog wel mee aangezien het uiteindelijk over 2 ritten per jaar gaat of zo. Als je dan de rest van de tijd op je gemak bent is dat op zich nog te overzien natuurlijk.
Vwoila een eerlijke schets van de situatie.

Als zelfstandige met een eigen parkeerplaats en laadpaal (+ zonnepanelen) is dat de beste keuze, zeker als je minder dan 200 km rijdt, maar enkel omdat dat fiscaal interresant is.

Als particulier heb je dat voordeel niet. Je kan dat natuurlijk altijd gaan aankopen als folieke, of omdat je de voordelen ervan wil. Maar je doet dat niet als je nadenkt over de kostprijs he. En zoals je zelf zegt, als je geen laadpaal / parking hebt. maw zonnepanelen waar je de stroom van kunt gebruiken.

Als ik hier wat hoger lees dat 1 op 5 laadpalen, niet werkt, jongens toch dat is een uitval van 20 %... Ik weet niet hoeveel ton brandstof ik al getankt heb in mijn leven, maar ik kan me eens een weigerende credit card herinneren in een kot ergens langs de Italiaanse autostrade en eens een defecte terminal ergens aan een benzine pomp, waar je op minder dan een 1 km de volgende al had.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:14   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Vwoila een eerlijke schets van de situatie.

Als zelfstandige met een eigen parkeerplaats en laadpaal (+ zonnepanelen) is dat de beste keuze, zeker als je minder dan 200 km rijdt, maar enkel omdat dat fiscaal interresant is.

Als particulier heb je dat voordeel niet. Je kan dat natuurlijk altijd gaan aankopen als folieke, of omdat je de voordelen ervan wil. Maar je doet dat niet als je nadenkt over de kostprijs he. En zoals je zelf zegt, als je geen laadpaal / parking hebt. maw zonnepanelen waar je de stroom van kunt gebruiken.

Als ik hier wat hoger lees dat 1 op 5 laadpalen, niet werkt, jongens toch dat is een uitval van 20 %... Ik weet niet hoeveel ton brandstof ik al getankt heb in mijn leven, maar ik kan me eens een weigerende credit card herinneren in een kot ergens langs de Italiaanse autostrade en eens een defecte terminal ergens aan een benzine pomp, waar je op minder dan een 1 km de volgende al had.
Je zult alvast appelen en peren vergelijken.

44% van de EV eigenaars in NL zijn particulier. Be geeft een vertekend beeld met zijn bedrijfswagenpolitiek.

Een snel kostenvergelijk uit Duitsland, en dit zonder premie die weggevallen is sinds 2024:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...stenvergleich/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2024 om 14:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 15:08   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
ok, 't is een jaar oud, maar ik val er nu pas op.
Zou het merkelijk beter zijn inmiddels?

link: Elektrisch rijden: wanneer een reis naar ‘het land waar dromen uitkomen’ in een nachtmerrie verandert!
titel: https://www.link2fleet.be/elektrisch...rie-verandert/
Wat een ellendig en in-triest verhaal zeg! Het komt eigenlijk neer op bedelen voor een portie electriciteit. Conclusie: tot nader order is het bezit van een Electric Vehicle een hoogst grillige bedoening en als chauffeur kun je in geen geval met “rustige zekerheid” achter het stuur kruipen. Wie met een gerust hart wil autorijden en toch mordicus de electrische versie wil gebruiken doet er dan toch maar beter aan voor een hybride te kiezen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 15:43   #71
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Na al uw uitgebreide tabellen en theorietjes wordt het stilaan tijd we eens iets gaan mogen lezen over uw persoonlijke ervaringen met uw EV.
ChatGPT is fantastisch.
Een klein gedicht over een EV fanboy met een ICE wagen.

In the realm of volts and watts, where zealots roam,
There lived a fanboy, a legend in his own dome.
He preached the gospel of electric might,
But irony, dear reader, was his silent plight.

His heart raced for Teslas, oh, the Model S's grace,
Yet his own chariot roared with a gas-guzzling embrace.
He championed EVs, a fervent devotee,
While his own ride groaned, a relic of old decree.

In forums and chat rooms, his fervor ran wild,
Spreading EV gospel, his fingers beguiled.
"Zero emissions," he proudly exclaimed,
Yet his driveway harbored an engine untamed.

His shrine to Elon, a digital abode,
A temple of memes, where fanboy love flowed.
Yet his garage harbored an internal combustion beast,
As EV dreams flickered, like a power outage feast.

He scoffed at the skeptics, the fossil fuel parade,
But his own carbon footprint refused to fade.
With every gas pump embrace, a dagger to the cause,
His EV sermons drowned in fossil fuel applause.

So here's to the fanboy, the zealot of lore,
Whose passion for electrons left us wanting more.
For in the irony of his petrol-driven quest,
Lies a tale of contradiction, a satirical jest.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 20:18   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat een ellendig en in-triest verhaal zeg! Het komt eigenlijk neer op bedelen voor een portie electriciteit. Conclusie: tot nader order is het bezit van een Electric Vehicle een hoogst grillige bedoening en als chauffeur kun je in geen geval met “rustige zekerheid” achter het stuur kruipen. Wie met een gerust hart wil autorijden en toch mordicus de electrische versie wil gebruiken doet er dan toch maar beter aan voor een hybride te kiezen.
Geen seconde stress voor een EV-rit van 2300 km enkel, 10 maal bijgeladen aan het uiterst betrouwbare Tesla-netwerk (96,1%). Die 10 maal was omwille van zijn relatief klein batterijpack van 50 kWh. Altijd was er een laadpunt vrij.

En dan nog duizenden kms extra terplaatse, meestal gratis laden als klant, zonder enige laadstress.

Citaat:
“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg.

Van Heppen naar Spanje met elektrische auto: “8.000 km en geen seconde stress”

Leopoldsburg - Heel wat eigenaars van een elektrische wagen die een
autovakantie naar het zuiden plannen, kampen met laadstress. “Dat is totaal niet nodig”, zegt Charles Van Roy uit Leopoldsburg, die met zijn Tesla naar het zuiden van Spanje trok. “Ik heb 8.000 km gereden en geen seconde stress gehad.”

Koen Snoekx, Dinsdag 26 juli 2022 om 03:00

Zullen er onderweg voldoende laadpalen zijn? En zullen die wel vrij zijn? Wie van plan is om met zijn elektrische auto op vakantie te gaan, zit vaak met heel wat vragen. Maar volgens ervaringsdeskundigen is die laadstress nergens voor nodig. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Charles Van Roy uit Heppen (Leopoldsburg) die met zijn elektrische wagen, een Tesla Model 3, naar het zuiden van Spanje trok. Een tocht van ruim 8.000 km. “Ik heb op geen enkel moment laadstress gehad”, vertelt Charles. Voor de zomer vertrok Charles met zijn vrouw vanuit Heppen, via Frankrijk, naar het Spaanse Tarifa, het meest zuidelijke punt van Europa. Een rit van in totaal 2.300 km. “Ik heb een Tesla Standard Range Plus met een kleine batterij van 50 kwh. Het zijn vaak mensen die zo’n kleinere batterij hebben, die laadstress hebben, maar dat is niet nodig. Bij een goede voorbereiding geeft dat geen enkel probleem.”

110 km per uur

Charles deelt graag zijn ervaringen om laadstress tegen te gaan. “We hadden ons voorgenomen om op geen enkel moment het risico te nemen dat we zonder elektriciteit zouden vallen. Daarom hebben we om de 200 km een stop ingelast. Als ik vroeger met de wagen op vakantie ging, reed ik 700 a 800 km aan één stuk en dat woog serieus door. Maar als je om de 200 km stopt, is dat veel relaxter rijden. Als je de batterij niet helemaal leeg rijdt, heb je ook maar zo’n 15 tot maximaal 25 minuten nodig om de auto opnieuw op te laden. Met een toiletbezoek en een koffie is die tijd zo om.”

Een andere tip van Charles is om het gaspedaal niet te diep in te duwen. “We hebben tijdens onze rit zelden sneller dan 110 km per uur gereden. Daardoor verbruik je beduidend minder elektriciteit. Sneller rijden hoeft ook niet, want het is tenslotte ook vakantie.” Charles maakte tijdens de tocht van ruim 2.000 km in totaal tien stops. “We zullen daardoor zeker wat langer onderweg geweest zijn dan wanneer we vroeger met de wagen gingen. Maar omdat je korte stops maakt, zal dat tijdsverschil ook weer niet zo groot zijn.”

Gratis laden

Zowel in Frankrijk als in Spanje meed Charles zo veel mogelijk autosnelwegen. “In Frankrijk zijn we bijvoorbeeld langs de tolvrije Route Nationale gereden. De meeste laadstations liggen nochtans langs de autosnelweg, maar toch vonden we gemakkelijk op tijd superchargers van Tesla. We hebben ook nooit aan een laadstation moeten aanschuiven. Er waren altijd meerdere laadpalen vrij.”

Tijdens zijn vakantie reed Charles ook nog eens zo’n 4.000 km door Spanje. “Ook daar hebben we geen laadstress gehad. We hebben die 4.000 km zelfs afgelegd voor amper 9 euro. De rest van de elektriciteit hebben we volledig gratis opgeladen. In Spanje heeft het energiebedrijf Iberdrola heel veel gratis oplaadpunten. Daarnaast kan je er ook bij heel wat warenhuizen, zoals Lidl of Aldi, gratis opladen.”

Ook de terugrit van Spanje naar Heppen, nog eens 2.300 km, ging vlot. “Ik ben helemaal overtuigd van elektrisch rijden. Ik stap nooit meer terug over naar een gewone wagen.”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220725_96720734
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2024 om 20:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 22:33   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat een ellendig en in-triest verhaal zeg! Het komt eigenlijk neer op bedelen voor een portie electriciteit. Conclusie: tot nader order is het bezit van een Electric Vehicle een hoogst grillige bedoening en als chauffeur kun je in geen geval met “rustige zekerheid” achter het stuur kruipen. Wie met een gerust hart wil autorijden en toch mordicus de electrische versie wil gebruiken doet er dan toch maar beter aan voor een hybride te kiezen.
Mijn visie is anders.
Als je elektrisch gaat rijden, dan moet je je redelijk intensief voorbereiden.
Veel mensen kunnen dat niet zo goed, willen dat niet zo toegeven dat ze het moeilijk kunnen, of weten simpelweg niet dat dat (nu nog) noodzakelijk is.

Die mensen trappen in de val van wereldvreemde groenen, politici en believers. Eigenlijk een vorm van oplichting op politiek vlak, waardoor de extreme partijen hun winst kunnen cashen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 23:52   #74
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
....
Die mensen trappen in de val van wereldvreemde groenen, politici en believers. Eigenlijk een vorm van oplichting op politiek vlak....
Over de prijzen van de energie die op openbare plaatsen via een commercieel bedrijf gaat aangeleverd worden zie ik niet
veel 'schattingen' of maximum vastgelegde prijzen verschijnen.

Daar durven - groenen of politici of believers - geen woord over reppen.

De mensen wat wijs maken, dat gaat niet blijven duren. Uiteindelijk gaat men toch beseffen dat aan een appartementsgebouw
met 100 gezinnen - 's nachts nooit 100 vrije laadplaatsen gaan zijn met betaalbare energie.

Dit terzijde, ik zie ons nog wel een EV aanschaffen.
Zo'n klein ding - opgeladen met zonnepanelen of met netstroom als er overschot is. Kan perfect dienen voor kerktorenritten.

En als de batterij leeg is of het klein ding heeft kuren dan nemen we gewoon een echte wagen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 januari 2024 om 23:56.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 10:47   #75
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
alweer niet de bal spelen met uw leesprobleem.

Ik raad je alvast aan het jaarlijks laadonderzoek van Nederland te lezen hoe de evolutie van de niet-tevredenheid of knelpunten en hun oorzaken over allerlei laadpunten veranderd is.

Samenvatting: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...k%207-9-23.pdf

De percentages staan op p. 8-9

Ik plak het deel snelladen:

Snelladen (paragraaf 3.4)

• Snelladers worden door de deelnemers positief beoordeeld met
een rapportcijfer van 7,9. Slechts 32% ervaart wel eens knelpunten
bij de snellader, tegenover 62% in 2021 en 43% in 2022.

• De meest ervaren knelpunten zijn laadpalen bezet door een
elektrische auto, te druk met wachtenden en te weinig snelladers.
Dat heeft dus alles te maken met beschikbaarheid van de
snellader.

• Net als in 2022 bepaalt de locatie de keuze voor een snellader,
gevolgd door de laadsnelheid en de exploitant.

• Ongeveer de helft (46%) van de EV-rijders weet vaak of altijd wat
zij moeten betalen bij de snellader. Weer is de prijsbewustheid
hoger bij mensen die hun laadkosten zelf betalen. 30% van de
EV-rijders wiens werkgever betaalt voor de laadkosten weet
nooit wat de prijs is van snelladen.

• Het grootste deel van de EV-rijders betaalt bij de snellader met een
laadpas (67%) of laadapp (16%). Vrijwel niemand betaalt via een
betaalterminal of QR-code. 16% gebruikt een andere methode om
te betalen voor het snelladen, waaronder plug-and-charge.

pdf met alle details op 47 blz: https://elaad.nl/wp-content/uploads/...apport_def.pdf

de balkengrafiek met de top 5 knelpunten van alle soorten openbaar laden vind je op blz 44.

Defect laadpunt staat op 2, heel nipt voor plofwagens die geparkeerd staan op laadplaatsen.

Top 5 knelpunten openbaar laden [N=1.905]

1. Laadpaal is bezet door een elektrische auto, ~ 49%
2. Laadpaal is defect, ~ 39%
3. Laadplek is bezet door een fossiele brandstofauto, ~ 38%
4. Er zijn niet voldoende laadpalen in de buurt, ~ 34%
5. Ik weet niet wat de kosten van laden zijn, ~ 21%



De eerste automobilist die een verre reis (+ 100 km) deed was een vrouw, en haar brandstof haalde ze bij de apotheek of het eerste tankstation. Dat was in 1888.
Kijk eh, Micele, ik wil u niet constant op uw kap zitten over EV's maar ik geef hier maar weer waar IK denk dat de problemen met adaptatie liggen.

En al die problemen zijn op te lossen, dat is waar. U geeft daar tientallen voorbeelden van. Maar mijn punt blijft dat, hoewel die problemen op te lossen zijn, het nog steeds voor veel mensen een breekpunt blijven.

U geeft dat in deze post ook weer mooi weer.

En ik weet best dat dat mettertijd allemaal gaat beteren en dat vroeg of laat de EV even goed ingeburgerd gaat zijn dan ICE's maar op dit moment staan de problemen die ik aanhaal volgens mij nog in de weg.

Dát is wat ik hier probeer aan te geven.

Ook hier weer: 32% ervaart problemen bij snelladers. Dat is 1 op 3. En dat noemt men dan 'slechts'... Vele mensen haken af als ze zoiets lezen hoor. Ook al is dat dan blijkbaar 'slechts'...

De helft weet vooraf wat ze gaan moeten betalen. Maw de helft weet NIET vooraf wat ze kwijt gaan zijn aan hun laadbeurt. ICE-rijders weten dat ALLEMAAL. Het staat gewoon op de pomp. Dat zoiets bij laadpalen niet kan gaat er bij veel mensen niet in. Mensen willen weten wat iets gaat kosten voor ze het aanschaffen. En terecht.

Vrijwel niemand betaalt via een betaalterminal maar ze doen dat met laadpassen of apps. Laat nu net een bankkaart iets zijn wat iedereen op zak heeft. Mensen zijn dat gewoon, ze betalen daar graag mee en willen niet een zoveelste app op hun telefoon of een zoveelste kaart in hun portefeuille. Toch zeker niet als er gevoelige informatie aan gekoppeld moet worden.

En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Jij kunt nu weer aanhalen dat dat allemaal -ocharme- zo erg niet is maar de praktijk geeft mij toch eerder gelijk. Als die EV's allemaal koek en ei waren reden we er al lang allemaal mee rond. Quid non.

Ooit ga je gelijk krijgen maar voorlopig slaagt men er niet in om de massa te overtuigen, hoe hard men de problemen ook toedekt met ocharmes en de mantel der liefde.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:44   #76
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En vergeet niet het grootste snellaadnetwerk van Europa of de wereld, elke niet-Tesla mag daar ook laden:

https://www.autoweek.nl/elektrisch-r...ken-gebruiken/
Een niet-Tesla mag nu ook bij Tesla supercharger laden op voorwaarde dat ze hetzelfde laadsysteem gebruiken. Je hebt wel de tesla app nodig.

Anders is dit oneerlijke concurrentie/ monopolie en dat is bij wet verboden.
__________________
"We moeten ook eerlijk zijn; we hadden de ambitie om de grootste partij te worden in gans Vlaanderen. Daar zijn we niet in geslaagd. De grootste partij is de N-VA en ik feliciteer ook uitdrukkelijk Bart De Wever en alle N-VA militanten, zij verdienen ook een applaus." - Tom Van Grieken, 9 juni 2024
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:40   #77
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je zult alvast appelen en peren vergelijken.

44% van de EV eigenaars in NL zijn particulier. Be geeft een vertekend beeld met zijn bedrijfswagenpolitiek.

Een snel kostenvergelijk uit Duitsland, en dit zonder premie die weggevallen is sinds 2024:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...stenvergleich/
ja maar in Nederland worden auto's helemaal anders geprijsd, he, dat is geen vergelijk.

je moet hier vergelijken wat het een arme werkende sloeber kost om een nieuwe voituur te kopen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:46   #78
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.111
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

10 volledige maandlonen voor Debby vandenaldi om een Dacia Duster te kunnen kopen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:25   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ja maar in Nederland worden auto's helemaal anders geprijsd, he, dat is geen vergelijk.
Dat verschil is te verwaarlozen, in NL is het amper ~4% minder catalogusprijs, als ik twee merken zoals Tesla model 3 en VW ID.4 bekijk. Bovendien bieden ze soms in BE interessantere promoties aan (autosalontijd) en plots heeft BE de laagste prijs.

Citaat:
je moet hier vergelijken wat het een arme werkende sloeber kost om een nieuwe voituur te kopen.
Nee, dat moet je zeker niet, want die "arme sloeber" kijkt bij de goedkope tweedehands/stockwagens of grijze markt. Of heeft gewoon geen auto.

Je doet precies of de arme werkende sloeber in Nederland dan zeldener is dan hier. Al naar de huizenprijzen/huurprijzen gekeken in NL of naar hun brandstofprijzen betreft de auto?

Bovendien, voor wat het voor jou waard is:
1.
Citaat:
https://www.manners.nl/gemiddelde-sa...eer-nederland/

Gemiddelde salaris in Nederland vs. België

Het gemiddelde salaris in Nederland ligt op 3.802 euro bruto per maand, al is dit door het CPB gemeten in een latere periode. Over dezelfde periode meldt CBS een brutomaandloon van 3.794 euro. We kunnen stellen dat mensen in België gemiddeld iets meer verdienen.
2. Nederland zal alvast meer % sociale huurders hebben dan BE, en minder % woningeigenaars. Dat hoef ik zelf niet op te zoeken.
De Nederlanders passen zelfs de definitie aan van sociale woningen aan om onder 34% te geraken:
Citaat:
https://stadszaken.nl/artikel/4982/h...sting%20deelde
In 2021 was 34 procent van alle woningen in Nederland sociale huur, becijferde het CBS vorig jaar. Het zijn de meest recente cijfers van het statistiekbureau. Een contrast met het percentage dat Hugo de Jonge in zijn wetvoorstel Regie op de volkshuisvesting deelde. Volgens de woonminister is 27 procent van alle huizen sociaal. Dat is 7 procentpunt ofwel 21 procent minder dan de CBS-cijfers.
Het verschil komt door de nieuwe definitie van ‘sociale huur’ waar De Jonge op stuurt in het wetsvoorstel.
3. Belgie zou de meest betaalbare woningen hebben, en het dichterbevolkte Nederland zal alvast bij de heel dure zitten, klik:
Citaat:
https://www.era.be/nl/blog/belgische...aalbare-europa
BELGISCHE HUIZENMARKT IS MEEST BETAALBARE IN EUROPA
23/11/2023

Als je de prijs van woningen vergelijkt in functie van het brutoloon, dan bezit ons land de meest betaalbare woningmarkt in Europa. België is van de derde plaats in 2022 naar de eerste plaats gesprongen. Dat blijkt uit een onderzoek van Deloitte.

Dat België als hoogste uit de ranking komt, heeft alles met de berekening van de index te maken. Die kijkt hoeveel jaren brutoloon het gemiddeld vergt om een woonst van 70 vierkante meter te verwerven. In België heb je daar 4,3 jaar aan brutoloon voor nodig. In Noorwegen is dat 4,7 jaar. Denemarken staat op plaats drie.

De minst betaalbare landen zijn Tsjechië en Slovakije. Bij die laatste heb je maar liefst 14,1 jaar brutoloon nodig. België wint dus vooral omdat de brutolonen hier tot de hoogste van Europa behoren, terwijl ons vastgoed nog niet de gekke prijzen heeft bereikt van bijvoorbeeld Nederland of Parijs. De automatische indexering van de lonen maakt ook dat vorig jaar de lonen hier harder stegen dan in de rest van Europa.

GEMIDDELDE RENTEVOET BEDRAAGT 2 PROCENT

Volgens de studie betaalt de Belg ook weinig rente op hypotheken. De gemiddelde rentevoet op hypotheken bedraagt 2 procent, het derde laagste niveau. Belgen gingen de voorbije jaren, toen de rente laag stond, vooral leningen aan met vaste rentevoet. Hierdoor zijn veel Belgen nu goed beschermd tegen de rentestijgingen. Hongarije zit met 9,3 procent gemiddelde rente op hypotheken het hoogst.

Huizen in België zijn het afgelopen jaar wel minder betaalbaar geworden, door de hogere hypotheekrentes en de verdere stijging van de huizenprijzen in 2022. Algemeen kan je stellen dat de verslechtering van de betaalbaarheid in België wel minder erg is dan in de buurlanden.

Bron: De Standaard
klik:
Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/li...nd-woningmarkt

Huizen megaduur in Nederland, hier woon je nog wel goedkoop

Paul le Clercq
27 augustus 2021
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2024 om 16:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:42   #80
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
1,5 jaar geleden, geen seconde laadstress met een instap-Tesla met allerkleinste batterijpack van 50 kWh (vandaag 10 kWh meer), zodanig gereden (zelden sneller dan 110 kmu) zodat elke 200 km bijgeladen werd.

veel leesplezier:

“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg. — © Raymond Lemmens
Elke 200km stoppen om "bij te laden" ???
Comfortabel is wel effe anders.
Met een volle benzinetank van een VW Golf doe je meer dan 800 km.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be