Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
|
Discussietools |
17 februari 2007, 23:36 | #221 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik zou zeggen massaal in technologie investeren, zodat we Bush plan kunnen uitwerken! Wat wil hij weer doen, grote spiegels in de ruimte plaatsen, klinkt futuristisch!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
18 februari 2007, 09:17 | #222 |
Minister
|
|
18 februari 2007, 09:44 | #223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel het terugwinnen van de woestijnen kost eigenlijk niet echt veel geld. Zo is er een zoutwoestijn die reeds terug te winnen is, door enkel de waterverspilling van 1 stad tegen te gaan. En eens die zoutvlakte terug onderwater staat, veranderd de woestenij er rond ook terug in groen landschap. De woestijnen in het midden-oosten en Afrika zijn terug te winnen door de oude rivieren uit te baggeren. Ook dit kost geen echte massas geld en eens deze weer vol water zitten, is de rest gewoon een natuurlijk proces. |
|
18 februari 2007, 15:25 | #224 | |
|
Citaat:
Neem nu de opwarming van de aarde. Ik heb lange tijd inderdaad die theorie in twijfel getrokken, tot Jules mij bekeerd heeft. Nu ben ik gewoon heel erg sceptisch over de exacte grootte van het fenomeen. Maar dan vraag ik me af: stél, we kunnen de opwarming van de aarde "een beetje tegenhouden" door de CO2-uitstoot met 60% te verminderen. Wereldwijd. Dat betekent: geen economische groei voor Afrika, India en Zuid-Amerika; en bovendien een serieuze belemmering van de vooruitgang in de V.S., West-Europa en China. Is het dan niet beter om de economie haar gang te laten gaan, de opwarming van de aarde rustig af te wachten, maar er intussen voor te zorgen dat de welvaart in pakweg Bangladesh voldoende toeneemt om de gevolgen van de klimaatopwarming te kunnen opvangen? De cijfers over de stijging van het waterpeil variëren tussen "enkele millimeters" en "honderd meter", afhankelijk van het dramaqueen-gehalte van de bron. We mogen niet vergeten dat doodsoorzaak nummer één in de wereld uiteindelijk armoede is: de tsunami heeft nog eens bewezen dat een natuurramp in arme landen veel meer doden veroorzaakt dan in rijkere landen. De groene beweging kijkt naar "de economie" en ziet een bron van vervuiling, stress, en uitputting van natuurlijke rijkdom. Maar ze ziet niet dat die economie druk bezig is met het ontwerpen van machines en productiemethoden om problemen op te lossen. We riskeren kortom het kind met het badwater weg te gooien als we de vooruitgang willen opofferen om milieuproblemen te bestrijden.
18 februari 2007, 15:26 | #225 |
|
En wat de vaagheid betreft, Edina: ik geef dan liever wat vage bemerkingen dan af te komen met compleet nutteloze aanbevelingen zoals "leg een schoteltje op uw kommetje sla, in plaats van aluminiumfolie te gebruiken". Ja, d�*t zal het milieu nogal eens redden zie.
18 februari 2007, 17:13 | #226 | ||||
|
Citaat:
De ecologische vernieuwingen die we moeten doorvoeren (om in overeenstemming te zijn met de wetenschappelijke conclusies) kunnen net een nieuwe impuls zijn voor de economie. (Iets in me vind helaas dat ik even onrealistisch ben als jij. ) Citaat:
Gegeven dat de totale CO2-uitstoot ieder jaar verhoogd, en dat monsters van landen als China, India, Iran en in mindere mate Pakistan, ... beginnen deel te nemen aan de economie zoals wij die kennen met dito CO2 uitstoot, denk ik dat je zelf wel inziet dat 'gewoon rustig afwachten en de economie maar laten doen' niet echt een verstandige maatregel is. Citaat:
(Dat is geen persoonlijk verwijt hoor, het wordt en masse gedaan en de media spelen daarin natuurlijk een belangrijke rol. ) Over de effecten van die tsunami valt te discussiëren eigenlijk... Maar neem bv. de vergelijking met een orkaan: als er een orkaan zit aan te komen en je wordt op voorhand gewaarschuwd ben je natuurlijk sneller weg met het vliegtuig of de auto ("rijkeren") dan te voet of met de fiets ("armen"), om even een grove tweedeling te maken. 't Is trouwens wel zo dat de klimaatverandering vooral de armste landen zal treffen. Citaat:
De vooruitgang moet volgens mij helemaal niet worden opgeofferd om milieuproblemen op te lossen dus ook. Integendeel, indien we dat kunnen denk ik dat we de grootste vooruitgang sinds mensenheugenis maken...
18 februari 2007, 17:14 | #227 | |
|
Citaat:
Maar het gaat vooral om het 'free-ride probleem': als één persoon het doet zal er geen milimeter (of mss toch enkele) minder regenwoud voor verdwijnen per jaar. Maar als we allemaal zo denken (mijn bijdrage is te klein om een verschil te maken) dan doet uiteindelijk niemand iets en voelt niemand zich nog verantwoordelijk ervoor. Kleine beetjes kunnen dus wel degelijk het verschil maken, als ze worden uitgevoerd door heel wat mensen.
18 februari 2007, 17:15 | #228 | |
|
Citaat:
18 februari 2007, 18:10 | #229 |
Secretaris-Generaal VN
|
|
18 februari 2007, 18:31 | #230 | |
|
Citaat:
Allez, in feite komt het erop neer dat 'welvaart' opofferen voor het milieu ons uiteindelijk zal leiden tot de situatie waar we geen van beide meer hebben. Om even Reisman's analogie te gebruiken: de Britten zijn erin geslaagd om in Duinkerke snelsnel 200.000 soldaten te evacueren met een bont allegaartje van visserssloepen en al wat ze konden vinden; terwijl ze beschoten werden door de Duitsers. Dan moet het goed doenbaar zijn om een grootschalige evacuatie van pakweg Bangladesh uit te voeren, mocht dat nodig zijn - op voorwaarde natuurlijk dat we Bangladesh toelaten om zich economisch te ontwikkelen, zodat men motorboten kan gebruiken in plaats van drijfhout.
18 februari 2007, 22:20 | #231 | |||
|
Citaat:
Hoe verklaar je, ondanks die "cumulatieve CO2 uitstoot", dat de oceanen de laatste 3 jaar, tot 30 % van hun opgeslagen warmte kwijt zijn (maw de oceanen zijn aan het afkoelen). Of... Citaat:
Citaat:
Welke wetenschappelijkheid, IPCC-"wetenschappelijk"? |
|||
18 februari 2007, 22:36 | #232 | ||||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: