Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juli 2009, 00:31   #1
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard Vlaming is de rijkste Europeaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trends
Een op de zes Vlaamse gezinnen heeft ondanks de crisis nog 75.000 euro of meer in zijn spaarpot. Daarmee zijn we de rijkste Europeanen. Maar veel zin in beleggen hebben we momenteel niet. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK, zo berichten De Standaard en Het Nieuwsblad vrijdag.
Ondanks het feit dat we belachelijk veel betalen aan Wallonië, en onze federale staat verzuipt in z'n schulden hebben we het blijkbaar toch niet zo slecht.

link
__________________

Laatst gewijzigd door Pieter B : 13 juli 2009 om 00:39.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 07:42   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

75.000 Euro in mijn spaarpot? Ik wou dat het waar was.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 08:06   #3
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Er wordt enkel gekeken naar de spaartegoeden, en niet naar bvb vastgoed en de daarbij horende leningen. Als mensen grotere aankopen uitstellen, hebben ze automatisch meer spaargelden. Zo heel tegenstrijdig hoeft dat dus niet te zijn met een crisis die nogal wat onzekerheid veroorzaakt.

Daarnaast is het niet in rekening brengen van de schulden (afbetaling van vastgoed bvb) wellicht een stevige stoorzender in een studie die enkel kijkt naar de spaartegoeden van de laatste tien jaar. Met de stijging van de vastgoedprijzen zijn immers ook de schulden bij nogal wat mensen gestegen.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 13 juli 2009 om 08:07.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 08:22   #4
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Er wordt enkel gekeken naar de spaartegoeden, en niet naar bvb vastgoed en de daarbij horende leningen. Als mensen grotere aankopen uitstellen, hebben ze automatisch meer spaargelden. Zo heel tegenstrijdig hoeft dat dus niet te zijn met een crisis die nogal wat onzekerheid veroorzaakt.

Daarnaast is het niet in rekening brengen van de schulden (afbetaling van vastgoed bvb) wellicht een stevige stoorzender in een studie die enkel kijkt naar de spaartegoeden van de laatste tien jaar. Met de stijging van de vastgoedprijzen zijn immers ook de schulden bij nogal wat mensen gestegen.
Nederland heeft niet het meeste spaargeld ,ze hebben wel het grootste bedrijf ter wereld ,nl Shell.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 08:23   #5
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
75.000 Euro in mijn spaarpot? Ik wou dat het waar was.
De een heeft iets meer dan de ander.
Dat vermeldt het rapport niet.
Het meeste geld staat in Zwitserland.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:30   #6
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

De vraag is of de Vlaming van dat spaargeld ook z'n pensioen moet betalen. Nederland heeft bijvoorbeeld weer goed gevulde pensioenfondsen. Hebben ze dat meegenomen bij dit onderzoek?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:32   #7
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De vraag is of de Vlaming van dat spaargeld ook z'n pensioen moet betalen. Nederland heeft bijvoorbeeld weer goed gevulde pensioenfondsen. Hebben ze dat meegenomen bij dit onderzoek?
De Vlamingen moeten in ieder geval de pensioenen van de Walen betalen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:34   #8
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ondanks het feit dat we belachelijk veel betalen aan Wallonië, en onze federale staat verzuipt in z'n schulden hebben we het blijkbaar toch niet zo slecht.

link
Vlaanderen en Belgie hebben geen grote bank.
Het meeste geld zit in het buitenland en als er iets met de banken gebeurt ,wie zal de spaarders betalen?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:40   #9
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Vlaanderen en Belgie hebben geen grote bank.
Het meeste geld zit in het buitenland en als er iets met de banken gebeurt ,wie zal de spaarders betalen?
Belgie heeft een groot deel van z'n staatsschuld uitstaan bij de eigen burgers. Zo maakt men de bevolking deelgenoot van het voortbestaan van Belgie. Wat zijn al die staatsbonnekes nog waard als het land uiteen valt?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:45   #10
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De vraag is of de Vlaming van dat spaargeld ook z'n pensioen moet betalen. Nederland heeft bijvoorbeeld weer goed gevulde pensioenfondsen. Hebben ze dat meegenomen bij dit onderzoek?
De pensioenfondsen hebben door de kredietcrisis hun in aandelen(fondsen) belegde gelden dusdanig verspeeld dat de strategische pensioenreserves onder het kritische minimum zijn gekomen. Het zal tijd en moeite kosten om die reserves weer aan te vullen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 10:07   #11
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De pensioenfondsen hebben door de kredietcrisis hun in aandelen(fondsen) belegde gelden dusdanig verspeeld dat de strategische pensioenreserves onder het kritische minimum zijn gekomen. Het zal tijd en moeite kosten om die reserves weer aan te vullen.
Naar mijn idee wordt er veel te dramatisch over gedaan. Een groot deel van de ellende wordt veroorzaakt door de dalende rente. Als straks de rente weer stijgt, zullen de tekorten als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 10:25   #12
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Naar mijn idee wordt er veel te dramatisch over gedaan. Een groot deel van de ellende wordt veroorzaakt door de dalende rente. Als straks de rente weer stijgt, zullen de tekorten als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Als - en ik herhaal: als - de rente weer aantrekt, en dat doet zij voorlopig niet. Edoch, ik help je hopen op betere tijden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 11:33   #13
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als - en ik herhaal: als - de rente weer aantrekt, en dat doet zij voorlopig niet. Edoch, ik help je hopen op betere tijden.
Maar mijn vraag blijft staan. Ondanks de crisis zitten er nog steeds honderden miljarden in de Nederlandse pensioenfondsen. Nederland heeft in verhouding de grootste pensioenbuffers ter wereld. Hebben die onderzoekers dit meegenomen in hun vergelijking?

Laatst gewijzigd door Spinoza : 13 juli 2009 om 11:33.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 11:44   #14
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar mijn vraag blijft staan. Ondanks de crisis zitten er nog steeds honderden miljarden in de Nederlandse pensioenfondsen. Nederland heeft in verhouding de grootste pensioenbuffers ter wereld. Hebben die onderzoekers dit meegenomen in hun vergelijking?
Ik hoop het. Nochtans is weer een gebleken hoe vrijpostig de pensioenfondsen zijn omgesprongen met eens anders geld.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 11:50   #15
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik hoop het. Nochtans is weer een gebleken hoe vrijpostig de pensioenfondsen zijn omgesprongen met eens anders geld.
Volgens mij weet je niet waar je over praat. De buffers van de pensioenfondsen zijn met name zo hard gedaald vanwege de dalende rente. Ze hebben echt niet massaal belegd in rommelhypotheken ofzo. De feitelijke verliezen zijn echt niet zo dramatisch, want ze hebben veel potentieel risico afgedekt met opties. De meeste pensioenfondsen gedragen zich als verantwoorde investeerders.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 11:57   #16
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij weet je niet waar je over praat. De buffers van de pensioenfondsen zijn met name zo hard gedaald vanwege de dalende rente. Ze hebben echt niet massaal belegd in rommelhypotheken ofzo. De feitelijke verliezen zijn echt niet zo dramatisch, want ze hebben veel potentieel risico afgedekt met opties. De meeste pensioenfondsen gedragen zich als verantwoorde investeerders.
Ik ben weliswaar geen financieel deskundige (ik ben uiteindelijk maar een leek), maar het is toch algemeen bekend dat ook pensioenfondsen bepaalde hoeveelheden aan vermogen hebben belegd in aandelenfondsen en -opties teneinde hiermee, lucratief naar men ongetwijfeld had gehoopt, te speculeren. De dalende rente heeft dat nog eens verergerd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 14:09   #17
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar mijn vraag blijft staan. Ondanks de crisis zitten er nog steeds honderden miljarden in de Nederlandse pensioenfondsen. Nederland heeft in verhouding de grootste pensioenbuffers ter wereld. Hebben die onderzoekers dit meegenomen in hun vergelijking?
Dit is meer en meer de kern van de zaak. Grote Amerikaanse bedrijven zijn overkop gegaan precies omdat ze een groot deel van de 'accrued pension liabilities' niet hadden geboekt. Met zijn groot ambtenarenbestand in Belgie en final pay systeem zouden deze bedragen moeten worden afgetrokken van de activa van de gezinnen. Jammer genoeg heeft nog niemand de berkening gemaakt, dit i.it.t. de pensioenfondsen in Nederland.

Laatst gewijzigd door Conscience : 13 juli 2009 om 14:11.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 14:39   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Amai ik heb dus 75000 euro?

Op welke bankrekening?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 15:35   #19
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Amai ik heb dus 75000 euro?
waarschijnlijk op de rekening die achter de toog van 't Papegaaike ligt

Laatst gewijzigd door Hollander : 13 juli 2009 om 15:35.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 15:40   #20
GZV
Provinciaal Statenlid
 
GZV's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Amai ik heb dus 75000 euro?

Op welke bankrekening?
niet de mijne.nog nooit 75000 euro gezien.niet in mijn handen en niet op mijn bankrekening.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be