Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 december 2009, 21:46   #1981
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Ik heb alleen gezegd ,dat het boven de rivieren erger was dan beneden de rivieren.
De discriminatie heb in nooit ontkend.
Pas na 1853 ,mochten de katholieken ,kerken met torens bouwen en werden ze gelijk geschakeld/behandeld met de protestanten.

Nu zijn er nog geloofsgemeenschappen ,zoals moslims die in Zwitserland geen minaretten mogen bouwen.
Nederland heeft in 1853 al gekozen voor de totale vrijheid van godsienst.
Voor die tijd was er helaas een beperkte vrijheid.
Nederlanders hebben deze discriminatie veel sterker ervaren dan de Vlamingen
,want in Vlaanderen had iedereen dezelfde godsdienst.
En daarom zeg ik ook steeds dat uw Nederland tot op een zekere hoogte een kunstmatige staat is, of beter nog, een onnatuurlijke staat is. En dit, omdat er gebieden aan toegevoegd zijn geworden die er eigenlijk niet thuishoorden maar bij het zuiden hun plaats hadden. Zeker in een tijd waar 'godsdienst' minstens even belangrijk was als de taal.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 21:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:47   #1982
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Vandaag de dag is eerder het feit dat wij niet in politieke vereniging met Nederland zijn kunstmatig, en zo verandert een maatschappij dus, generatie op generatie.
De latere (Zuid-)Belgische splitsing van Heel-België was ook deels te wijten aan nationalistische pro-Franse gevoelens. De overgrote meerderheid in Luik was bij de Luikse omwenteling zo voor een aanhechting tot Frankrijk. Ook Henegouwen stond in de ban van het Frans-nationalisme.

Vandaag de dag merk je dit nog in de officiële naam van hun gemeenschap "Franse Gemeenschap" en niet "Franstalige Gemeenschap", niet toevallig.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 december 2009 om 21:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:50   #1983
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vandaag de dag is eerder het feit dat wij niet bij Nederland horen kunstmatig en zo verandert een maatschappij dus.
Ik vind van niet. Wij behoren meer tot het zuiden, en niet tot het noorden. Nog steeds niet.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 21:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:51   #1984
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind van niet. Wij behoren meer tot het zuiden, en niet tot het noorden. Nog steeds niet.
bij Frankrijk system?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:52   #1985
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind van niet. Wij behoren meer tot het zuiden, en niet tot het noorden. Nog steeds niet.
Deels akkoord, de Republiek gaat ons bijvoorbeeld weinig aan en mijn voorouders waren ook katholieke zuiderlingen die waarschijnlijk niets moesten weten van die Oranje-Blanje-Blue vlag. Nu ja, voor het gewone volk maakte het niet uit aan welke kant bepaalde troepen stonden, maar ik stam hoogstwaarschijnlijk wel af van rurale landbewoners.
Toch vind ik de religieuze scheiding en de mislukking tot natievorming voor de Nederlanden een jammerlijke evolutie.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 december 2009 om 22:00.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:53   #1986
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En daarom zeg ik ook steeds dat uw Nederland tot op een zekere hoogte een kunstmatige staat is, of beter nog, een onnatuurlijke staat is. En dit, omdat er gebieden aan toegevoegd zijn geworden die er eigenlijk niet thuishoorden maar bij het zuiden hun plaats hadden. Zeker in een tijd waar 'godsdienst' minstens even belangrijk was als de taal.
En weer blijft jouw plaat hangen met een mening en geen feit.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:54   #1987
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Deels akkoord, de Republiek gaat ons bijvoorbeeld weinig aan en mijn voorouders waren ook katholieke zuiderlingen die waarschijnlijk niet moesten weten van die Oranje-Blanje-Blue vlag.
liever oranje-blanje-bleu dan dat tricolore-gedrocht.
kvoel me al lang geen Belg meer.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:55   #1988
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En daarom zeg ik ook steeds dat uw Nederland tot op een zekere hoogte een kunstmatige staat is, of beter nog, een onnatuurlijke staat is. En dit, omdat er gebieden aan toegevoegd zijn geworden die er eigenlijk niet thuishoorden maar bij het zuiden hun plaats hadden. Zeker in een tijd waar 'godsdienst' minstens even belangrijk was als de taal.

Nederland is niet een kunstmatige staat ,Belgie is een kunstmatige staat.


De Nederlanders hebben 400 jaar geleden,heel lang oorlog gevoerd tegen de Spanjaarden voor hun vrijgheid van godsdienst en voor hun onafhankelijkheid.
De Spanjaarden hebben toen Vlaanderen ingepikt en behouden.

In 1830 hebben de Fransen ,Vlaanderen ingepikt en Belgie geschapen.

Nederland is een staat met Nederlandse dialecten en een Nederlandse taal en Vlaanderen hoort daar eigenlijk bij.
In de toekomst zal dit ook gaan gebeuren ,want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Veel Hollanders en Vlamingen hebben gemeenschappelijke voorouders en vroeg of laat zullen we elkaar weer vinden.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:57   #1989
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht

Nederland is niet een kunstmatige staat ,Belgie is een kunstmatige staat.


De Nederlanders hebben 400 jaar geleden,heel lang oorlog gevoerd tegen de Spanjaarden voor hun vrijgheid van godsdienst en voor hun onafhankelijkheid.
De Spanjaarden hebben toen Vlaanderen ingepikt en behouden.

In 1830 hebben de Fransen ,Vlaanderen ingepikt en Belgie geschapen.

Nederland is een staat met Nederlandse dialecten en een Nederlandse taal en Vlaanderen hoort daar eigenlijk bij.
In de toekomst zal dit ook gaan gebeuren ,want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Veel Hollanders en Vlamingen hebben gemeenschappelijke voorouders en vroeg of laat zullen we elkaar weer vinden.
juist Sidharta.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 21:57   #1990
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
liever oranje-blanje-bleu dan dat tricolore-gedrocht.
kvoel me al lang geen Belg meer.
Hier speelt een beetje ironie in mee. Ik ga akkoord dat ik mezelf niet kan vinden in de pro-Franstalige Belgische staat. Toch dienen we te moeten toegeven dat de kleuren Brabants in origine zijn, en gestolen zijn van de vlag van de Brabantse Omwenteling (een staat die notabene vanaf het begin reeds tweetalig was en door echte Brabanders werd geleid).
De vlag hoort wel bij ons, maar werd gedragen door mensen die weinig met ons van doen hebben, waardoor het voor de moderne mens een bevreemdend imago heeft gekregen.
Als post-katholiek kan ik mezelf heel goed vinden in een staatsverband met noorderlingen en ik vind het ergens jammer dat de Nederlandse opstand bij ons in het zuiden er niet doorgevoerd werd, ook al zou het in die tijd zelf niet bepaald als zo aanzien geweest zijn door mijn voorouders.
Vanuit hedendaags opzicht kan ik me dus wel met die vlag vereenzelvigen, maar we kunnen de geschiedenis niet uitgommen voor de Zuidelijke Nederlanden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 december 2009 om 22:02.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:01   #1991
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht

Nederland is niet een kunstmatige staat ,Belgie is een kunstmatige staat.


De Nederlanders hebben 400 jaar geleden,heel lang oorlog gevoerd tegen de Spanjaarden voor hun vrijgheid van godsdienst en voor hun onafhankelijkheid.
De Spanjaarden hebben toen Vlaanderen ingepikt en behouden.

In 1830 hebben de Fransen ,Vlaanderen ingepikt en Belgie geschapen.

Nederland is een staat met Nederlandse dialecten en een Nederlandse taal en Vlaanderen hoort daar eigenlijk bij.
In de toekomst zal dit ook gaan gebeuren ,want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Veel Hollanders en Vlamingen hebben gemeenschappelijke voorouders en vroeg of laat zullen we elkaar weer vinden.
Elke staat is min of meer kunstmatig, maar Nederland behoort samen met landen als Duitsland, Portugal, Japan en IJsland tot de minst kunstmatige ter wereld. Belgie daarentegen kun je vergelijken met Tsjechoslowakije.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 4 december 2009 om 22:04.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:06   #1992
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
... maar we kunnen de geschiedenis niet uitgommen voor de Zuidelijke Nederlanden.
Is de geschiedenis dan afgelopen? De uitkomst van de geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden ligt thans binnen ons handbereik. De geschiedenis is derhalve onvoltooid. Laat ons gezamenlijk de geschiedenis voltooien!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:08   #1993
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Elke staat is min of meer kunstmatig, maar Nederland behoort samen met landen als Duitsland, Portugal, Japan en IJsland tot de minst kunstmatige ter wereld. Belgie daarentegen kun je vergelijken met Tsjechoslowakije.
Wat een voorbeeld! Dat land is dus ... gesplitst!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:08   #1994
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hier speelt een beetje ironie in mee. Ik ga akkoord dat ik mezelf niet kan vinden in de pro-Franstalige Belgische staat. Toch dienen we te moeten toegeven dat de kleuren Brabants in origine zijn, en gestolen zijn van de vlag van de Brabantse Omwenteling (een staat die notabene vanaf het begin reeds tweetalig was en door echte Brabanders werd geleid).
De vlag hoort wel bij ons, maar werd gedragen door mensen die weinig met ons van doen hebben, waardoor het voor de moderne mens een bevreemdend imago heeft gekregen.
Als post-katholiek kan ik mezelf heel goed vinden in een staatsverband met noorderlingen en ik vind het ergens jammer dat de Nederlandse opstand bij ons in het zuiden er niet doorgevoerd werd, ook al zou het in die tijd zelf niet bepaald als zo aanzien geweest zijn door mijn voorouders.
Vanuit hedendaags opzicht kan ik me dus wel met die vlag vereenzelvigen, maar we kunnen de geschiedenis niet uitgommen voor de Zuidelijke Nederlanden.
het is niet mijn bedoeling om de geschiedenis uit te gommen.
ik zie liever een verdeling van het huidige vlaanderen in 3 grote provincies:
- Vlaanderen (+ Zeeuws-Vlaanderen)
- Zuid-Brabant
- Limburg (beide Limburgen terug één geheel)

daarin kan bvb de mogelijk toekomstige provincie Zuid-Brabant (Antwerpen en Vlaams-Brabant) de oude Brabantse vlag terug overnemen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 december 2009 om 22:08.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:14   #1995
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht

Nederland is niet een kunstmatige staat ,Belgie is een kunstmatige staat.


De Nederlanders hebben 400 jaar geleden,heel lang oorlog gevoerd tegen de Spanjaarden voor hun vrijgheid van godsdienst en voor hun onafhankelijkheid.
De Spanjaarden hebben toen Vlaanderen ingepikt en behouden.

In 1830 hebben de Fransen ,Vlaanderen ingepikt en Belgie geschapen.

Nederland is een staat met Nederlandse dialecten en een Nederlandse taal en Vlaanderen hoort daar eigenlijk bij.
In de toekomst zal dit ook gaan gebeuren ,want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Veel Hollanders en Vlamingen hebben gemeenschappelijke voorouders en vroeg of laat zullen we elkaar weer vinden.


Maar even kunstmatig als België. Ik heb het u boven uitgelegd.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 22:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:16   #1996
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Is de geschiedenis dan afgelopen? De uitkomst van de geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden ligt thans binnen ons handbereik. De geschiedenis is derhalve onvoltooid. Laat ons gezamenlijk de geschiedenis voltooien!
Dat klopt. Ik wil gewoon zeggen dat die Belgische vlag, ondanks de betekenis die ze nu heeft gekregen, oorspronkelijk wel bij ons zou gepast hebben, evenals de naam België. Eigenlijk is het gemakkelijk om propaganda voor België te voeren.

Kijk naar deze speldoos


Dat een Belgische vlag voor Vlaanderen gebruikt wordt is eigenlijk niet zo gek bedacht. Het klopt eigenlijk meer dan men zou durven denken.

Voor de rest ga ik volledig akkoord!
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 december 2009 om 22:16.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:18   #1997
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht

Nederland is niet een kunstmatige staat ,Belgie is een kunstmatige staat.


De Nederlanders hebben 400 jaar geleden,heel lang oorlog gevoerd tegen de Spanjaarden voor hun vrijgheid van godsdienst en voor hun onafhankelijkheid.
De Spanjaarden hebben toen Vlaanderen ingepikt en behouden.

[color="Blue"]In 1830 hebben de Fransen ,Vlaanderen ingepikt en Belgie geschapen[/COLOR].Nederland is een staat met Nederlandse dialecten en een Nederlandse taal en Vlaanderen hoort daar eigenlijk bij.
In de toekomst zal dit ook gaan gebeuren ,want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Veel Hollanders en Vlamingen hebben gemeenschappelijke voorouders en vroeg of laat zullen we elkaar weer vinden.
Frankrijk heeft juist niets ingepikt. Dat hadden ze misschien gewild, maar dat is hen toch langs hun neus voorbijgegaan. Want bij de Belgische Omwenteling werd de Franse vlag bliksemsnel vervangen door de Brabantse driekleur. En dat is nog steeds onze Belgische vlag.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 22:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:20   #1998
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar even kunstmatig als België. Ik heb het u boven uitgelegd.
Onzin: Nederland is al 400 jaar in een of andere vorm al een staat en er bestaan niet tot nauwelijks afscheidingsbewegingen. Belgie is alleen een schijneenheid geweest door onderdrukking van de taal en cultuur van de meerderheid van de bevolking.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:22   #1999
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wat een voorbeeld! Dat land is dus ... gesplitst!
Zonder Brussel was Belgie allang gesplitst.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 22:24   #2000
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Onzin: Nederland is al 400 jaar in een of andere vorm al een staat en er bestaan niet tot nauwelijks afscheidingsbewegingen. Belgie is alleen een schijneenheid geweest door onderdrukking van de taal en cultuur van de meerderheid van de bevolking.
Als de ene groep van de bevolking (de protestanten) de andere groep (de katholieken) onder de knoet houdt, ja dan kan men het wel wel een gefingeerde eenheid noemen. Maar een een spontane symbiose is toch wat anders. En het volgende proces is de verhollandsing geweest. Vergeet niet dat het tot 1914 geduurd heeft dat de Limburgse bevolking van Nederlands Limburg eigenlijk nog terugwilde naar België.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 22:30.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be