![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Latino_sine_Flexione Dit leek me wel wat.
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen. Laatst gewijzigd door Zapatista : 4 december 2009 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Staatssecretaris
|
![]() Is dat niet il faut que la Flandre se sente aimée??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het verleden zijn er al pogingen ondernomen om een zogezegd vereenvoudigd Latijn te introduceren. Het is een mislukking geworden en Esperanto heeft het op alle vlakken gehaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De Belgische kaders bleven hoofdzakelijk franstalig. Dit verklaart hun franstalige reflex. De aard van het beestje. PS. Ook Leterme heeft zich voor zijn privee beleggingen laten rollen voor 25000 € met Lehmans Brothers. Was dit bij Citibank ? Wat doet een goeie ACV-tjeef in die wereld ? De gretigheid waarschijnlijk.
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 5 december 2009 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Il faut que la Flandre se sent' aimée
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens mij hoort een modern Latijn ook naamvallen te hebben, maar met een gemoderniseerde woordenschat, Romaansere woordvolgorde, minder uitzonderingen in gebruik van naamvallen (bepaalde accusatieven), enz... Je kan het best nog spieken van het Renaissance-Latijn. Eens een grote massa een moderne door een instituut gereguleerde taal leert zorgt de groepsstimulans wel dat het succesvol als lingua franca wordt overgenomen. Nu, ik denk wel dat het uiteindelijk Esperanto zal worden, maar ik ben van mening dat Latijn ook mogelijk had geweest.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 december 2009 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook het (Neo-)Latijn dient men niet te associëren met Romeinen, maar kan men ook als voormalige Pan-Europese voertaal aanzien, die in de moderne wereld toegankelijker is geworden voor een massa. Eens men dagelijks eraan wordt blootgesteld en het echt in opgang is gekomen, wordt het voor de laagste klasses zelfs een erg leerbare taal. Daar gaan wel eerst generaties over. 'Latina sine flexione' sloeg niet aan omdat het een goedkope poging was IMO. Maar, ik denk dat het toch Esperanto zal worden, omdat het proces om dat tot lingua franca te verheffen sneller verloopt dan bij het Latijn, dat wel in praktijk eveneens mogelijk is naar mijn mening. Overigens, en dat haalde u ook aan, is het soms best om iets zonder grote geschiedenis te gebruiken om geschiedenis te maken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 december 2009 om 22:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Europees Commissaris
|
![]() Hmmm ik was eigenlijk benieuwd naar de beheersing van het Frans van de huidige Oranjes, maar indien men Engels spreekt, zal men dat terug spreken. Verder verwacht ik van die 'grote interviewer' dat hij Engels en wat andere grote talen naast het Frans beheerst, bijvoorbeeld Spaans (OK de Spaanse Bourbons mogen dan voor bepaalde monarchisten in Frankrijk de pretendenten zijn, alle andere mogendenheden hebben verdragen die dat strikt verbieden)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Esperanto ten andere ook niet, maar, en dat maakt toch een teken uit, ondanks alles is het aantal Esperantosprekers blijven groeien (al heeft dat een ferme knik gekregen door WO II) en is de taal veel meer gebleken dan een boekentaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, ergens heeft u wel gelijk dat een hogere moeilijkheidsgraad het opgangtrekkingsproces nodeloos vertraagt. Ik bezie het Latijn als een taal die het aura van een Europese identiteit met zich meedraagt, met 2000 jaar geschiedenis, ook al kan een spreker van een gemoderniseerde variant de oude teksten niet vloeiend lezen, hij heeft wel een stimulans in die richting. Hoe groter de massa die die taal aanhangt, hoe leerbaarder hij wordt volgens mij. De aanzet om het een levende moderne taal te maken is nog niet echt gezet en ik denk niet dat die dag er komt, maar ik ben vrij overtuigd over de mogelijkheid ervan. Onmogelijk is het allemaal niet, men is er ook in geslaagd om het Russisch bij bepaalde niet-Russischtaligen tot voertaal te verheffen. Het Russisch is volgens mij nog moeilijker dan het Neo-Latijn, wegens diens hogere onregelmatigheid. Citaat:
Helaas ken ik geen Hebreeuws (noch Bijbels noch Ivriet) om hierover uitspraken te doen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 december 2009 om 18:35. |
||
![]() |
![]() |