Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
5 oktober 2015, 16:06 | #1 | ||
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
de Tijd liegt (net zoals alle andere media....)
Dit artikel stond deze week in de Tijd (op pagina 2 !)
Citaat:
Hierop heb ik een beleefde mail gestuurd naar de Tijd, om meer uitleg te vragen. Ik heb tot nog toe geen antwoord gekregen. Van een krant zoals de Tijd verwacht ik feiten, en geen meningen..... Dit is de body van mijn mail Citaat:
Ik hoop ten stelligste dat de Tijd de moeite neemt om zich te excuseren, en dat ze vervolgens de feiten nagaan voor ze iets posten wat heel mooi klinkt, maar onwaar is. |
||
5 oktober 2015, 17:22 | #2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.290
|
Hmmm. U betwijfelt cijfers over Frankrijk op basis van wat u meent te weten over Nederland en Duitsland. Bizar.
Beetje opzoekingswerk leert me dat het oorzaak nr 2 zou zijn (na rijden onder invloed). Overdreven snelheid staat voor 25% van de vastgestelde dodelijke ongevallen. Sommige andere oorzaken, zoals onvoldoende afstand houden, lijken me trouwens gelieerd met overdreven snelheid. http://www.preventionroutiere.asso.f...rs-d-accidents Laatst gewijzigd door dalibor : 5 oktober 2015 om 17:29. |
5 oktober 2015, 17:28 | #3 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
Citaat:
Ik vraag enkel aan een krant om de bronnen van hun stelling te tonen. Stel nu dat daar stond: "De meeste slachtoffers vallen door vrouwen achter het stuur." Zou u dat dan niet betwijfelen? Niet alleen omdat dit compleet idioot is, maar ook omdat men in alle andere van de EU tot andere cijfers komt? |
|
5 oktober 2015, 18:14 | #4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.336
|
Citaat:
Dit zijn ook enkel de ongevallen die te wijten zijn aan de fout van de bestuurder, dus 86 % van alle letselongevallen: Weder die Technik noch marode Straßen sind in der Regel Schuld, wenn es zu einem Verkehrsunfall kommt. Fast neun von zehn Verkehrsunfällen (86 Prozent) sind auf menschliches Fehlverhalten zurückzuführen, so das Statistische Bundesamt in seiner Unfallbilanz 2012. Bei 9,3 Prozent der Unfälle waren die Witterung, Straßenverhältnisse oder Wildtiere die Ursache. http://www.gdv.de/2013/07/menschlich...kehrsunfaelle/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2015 om 18:22. |
|
5 oktober 2015, 18:20 | #5 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
Citaat:
En ja, zoals ik in mijn mail schrijf, is een ongeval een combinatie van factoren. Welke factor nemen we als toedracht? De primaire oorzaak? Of de laatste oorzaak? Wanneer iemand te snel rijdt, kan hij de controle over zijn stuur verliezen. Is dit dan omdat hij te snel reed? Of omdat hij de controle verloor? Misschien had iemand met een snellere reactie tijd de controle niet verloren, dus lag het ongeval NIET aan de snelheid, maar aan het onvoldoende reactievermogen van de chauffeur? Trouwens, onaangepaste afstand is nu net de oorzaak die ik NIET in verband zou brengen met onaangepaste snelheid.... Dagelijks op elke snelweg in België: auto's die tegen 100 �* 110 op 2 meter van elkaar rijden.... En dan verschieten dat we zeer vaak kop-staart ongevallen zien in stokkend verkeer. |
|
5 oktober 2015, 18:41 | #6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.336
|
Citaat:
# Die Franse link noemt namelijk ook de gordel/helm als 4e factor: Citaat:
Citaat:
Dit vind ik nog een zeer interessante grafiek volgens de ouderdom van de bestuurder: http://www.focus.de/fotos/unfallursa...d_4204328.html onaangepaste snelheid onder de limiet wordt natuurlijk door geen enkel technisch middel gecontroleerd. Ook als men sneller rijdt als de limiet betekend het bijlange niet dat men aan onaangepaste snelheid rijdt. bvb landen die op bepaalde wegen geen snelheidsbeperkingen hebben (eiland Man en Duitsland) tonen eigenlijk aan dat bestuurders ook zonder Vmax-borden en snelheidcontroles aan aangepaste snelheden rijden en dat er qua slachtoffers geen significant verschil is met vergelijkbare wegen met Vmax borden en hier en daar een verdekte controle. In feite is het heel moeilijk de juiste fout van de bestuurder of omstandigheid eruit te filteren als er geen geloofwaardige getuigen zijn. En het zijn in de regel enkel niet-deskundigen (politie) die de oorzaak van een ongeval moeten rapporteren in hun verslag.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2015 om 19:02. |
|||
5 oktober 2015, 19:23 | #7 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.457
|
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140716_01181064 Citaat:
Samengevat: Snelheid is een enorm belangrijke factor bij ongevallen. Niet alleen bij het ontstaan, maar ook bij de gevolgen van het ongeval.
__________________
Ignorance is bliss |
||
5 oktober 2015, 19:29 | #8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.336
|
Citaat:
Erbuiten 15 kmh. Enkel de betere fietsostrades 30 kmh, de minder goede 25 kmh. LOL
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
5 oktober 2015, 21:51 | #9 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Wat met slechte en onduidelijke weginrichting, waardoor chauffeurs soms gedwongen worden ongevallen te veroorzaken ? Zijn daar betrouwbare statistieken van ? Sommige verkeersexperts zetten het zelfs op de eerste plaats.
Bijvoorbeeld: niet verlichte bloembakken die op de baan geplaatst zijn of onduidelijke en te hoge drempels zijn in vele gemeenten nog steeds een probleem. Zij zorgen eerder voor onveiligheid en veel frustratie, dan voor een geborgen woonwijkgevoel. |
5 oktober 2015, 21:53 | #10 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Citaat:
|
|
5 oktober 2015, 22:11 | #11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.493
|
Citaat:
Erbuiten 2 kmh. Enkel de betere voetgangersostrades 5 kmh, de minder goede 3 kmh. LOL
__________________
C kie M nster C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
6 oktober 2015, 04:54 | #12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Toch wel, want wat aan 120 km/u een onaangepaste afstand is, is geen probleem aan een voldoende lage snelheid...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
6 oktober 2015, 04:56 | #13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
En dergelijke verkeershindernissen zorgen inderdaad voor meer veiligheid in woonwijken, omdat ze automobilisten verplichten van op te letten. Je gaat geen enkele verkeersexpert vinden die dat tegenspreekt.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
6 oktober 2015, 05:49 | #14 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
Citaat:
Rijdt u in België op de snelwegen tijdens de spits? Een hele rij auto's (dus niet eentje) die rijden aan 100 �* 110 kmu (waar men dus 120 mag) en maar 2 meter afstand houden. |
|
6 oktober 2015, 06:19 | #15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Dat is dus onaangepaste snelheid. Als het zo druk is zou men de snelheid immers tot 80 of zelfs 60 moeten verlagen.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
6 oktober 2015, 08:25 | #16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.734
|
Onaangepaste snelheid dus. Rij trager en de afstand tussen u en het voorgaande voertuig zal groter worden.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
6 oktober 2015, 08:33 | #17 |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
Zoiets creëert toch coole banen?
Met drones gaan vliegen boven het verkeer. Wie wilt dat nu niet doen? |
6 oktober 2015, 09:33 | #18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.654
|
Citaat:
|
|
6 oktober 2015, 10:07 | #19 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.336
|
Citaat:
Een snelheidscontrole controleert enkel een arbitraire kassa-kassa-snelheid, en niet aangepaste snelheid volgens de verkeersregels. Zo blijkt volgens de ADAC veilligheidsafstand de 2e grootste oorzaak te zijn. Citaat:
Vmax controleren op een degelijke autosnelweg is niet meer of minder pure kassa-kassa. Want een strikte Vmax op een snelweg is een puur arbitraire politieke maatregel. Er is geen enkel bewijs dat daardoor significant minder ongevallen valllen. Statistisch is hoofdoorzaak te hoge snelheid (toedracht 1) op een snelweg namelijk te verwaarlozen. https://www.swov.nl/ibmcognos/cgi-bi...eK7rB2fnokk%3D Geef snelheidslimiet 120 kmh in toedracht 1 te hoge snelheid maar eens in... en geef dan eens onvoldoende afstand maar eens in: - Of veiligheidsafstand was in NL voor 18 % hoofdongevaloorzaak-verkeersdoden op 120 kmh-wegen. (gemiddelde 10 jaar 2000-2009, bron SWOV-databank. - Te hoge snelheid (boven limiet) was voor 1,8 % hoofdongevaloorzaak -verkeersdoden op 120 kmh-wegen. (gemiddelde 10 jaar 2000-2009, idem)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2015 om 10:34. |
||
6 oktober 2015, 10:46 | #20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.336
|
Citaat:
Als ik een voetganger aanrij op een zebrapad aan 1 kmh reed ik met te hoge snelheid want mijn snelheid moest net vóór het zebrapad al 0 kmh zijn, zie je snelheid speelt mee in voorrangsfouten. LOL.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2015 om 10:50. |
|