Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2017, 18:10   #201
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga dit eens zeggen tegen de Franstalige leerlingen in Nederlandstalige scholen die uw taal wel leren.
Die mogen gerust blijven ,waarom niet.

Het zijn de andere duizenden Walen ,die ons geld kosten en onze taal minachten.
Waarom zou ik met die mensen nog moeten mee samenleven in één land.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 18:16   #202
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meesten passen zich aan. Ze passen zich zo aan dat ze hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen en u hebt als gevolg talloze Nederlandstalige scholen in Vlaams-Brabant met daarin een sterke Franstalige aanwezigheid die op termijn zowiezo tweetalig wordt.
La lutte continue. Antoinette Spaak zei dat.
Ik vroeg me altijd af tegen wie er dan gevochten moest worden.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 18:32   #203
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga dit eens zeggen tegen de Franstalige leerlingen in Nederlandstalige scholen die uw taal wel leren.
Zou dit iets kunnen te maken hebben met de vaststelling dat het Franstalig onderwijs compleet ondermaats is, dat zelfs veel Franstaligen dat weten en hun kinderen dan maar liever naar het Nederlandstalige onderwijs sturen als ze die mogelijkheid hebben? In de grensstreek met Nederland kent men dat verschijnsel ook een beetje, Nederlanders die niet hoog oplopen met hun eigen onderwijs en hun kinderen over de grens naar een Nederlandstalige school sturen, eventueel op internaat.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 18:45   #204
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Ik wist het. Daar heb je hem weer. Als het over Frans gaat.
Waarom komen jullie zo graag in Vlaanderen wonen. Wegblijven.
Maar dat wil je niet. En dus waarom niet.
Omdat leven veel meer dan politiek is en omdat er vrij verkeer van de personen is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 19:20   #205
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Omdat leven veel meer dan politiek is en omdat er vrij verkeer van de personen is.
Zo lang die personen zich schikken naar de wetten van hun nieuwe regio

ja,anders niet.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 19:37   #206
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Die mogen gerust blijven ,waarom niet.

Het zijn de andere duizenden Walen ,die ons geld kosten en onze taal minachten.
Waarom zou ik met die mensen nog moeten mee samenleven in één land.
Het zijn vooral Vlamingen die hun taal minachten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 19:46   #207
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook hier zit u weer goed fout. De term 'quisling' heeft ook (en reeds lang) een symbolisch gebruik en betekenis. Het gebruik van deze term heeft dan nog maar weinig te maken met collaboratie of repressie.


quisling zelfst.naamw.

iemand in hoge positie die verraad pleegt aan wat aan hem is toevertrouwd


Mij lijkt het dat u het vooral bent die geobsedeerd is door de collaboratie én vooral door de repressie
De term "Quisling" is een paar decennia na WO2 in zwang geweest. Tegenwoordig wordt die omzeggens niet meer gebruikt. Behalve dan door mensen die onderhevig zijn aan dwanggedachten en er nog steeds van overtuigd zijn dat Berlijn nog niet gevallen is. Wat die repressie betreft ik zie echt niet hoe uitgerekend ik daardoor zou kunnen geobsedeerd zijn. Ik ga mijn oorlogsjeugd hier niet meer uit de doeken doen, dat heb ik in het verleden reeds gedaan.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 19:50   #208
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zou dit iets kunnen te maken hebben met de vaststelling dat het Franstalig onderwijs compleet ondermaats is, dat zelfs veel Franstaligen dat weten en hun kinderen dan maar liever naar het Nederlandstalige onderwijs sturen als ze die mogelijkheid hebben? In de grensstreek met Nederland kent men dat verschijnsel ook een beetje, Nederlanders die niet hoog oplopen met hun eigen onderwijs en hun kinderen over de grens naar een Nederlandstalige school sturen, eventueel op internaat.
Ik weet niet maar dit is alvast een teken van openheid.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 19:53   #209
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het zijn vooral Vlamingen die hun taal minachten.
Dat is waar, Fred. En daarom verliezen we altijd.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 19:57   #210
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Uiteraard is Frans niet de wereldtaal, wel een wereldtaal. Soit.
Maar... dat de economische macht in de handen is van de Nederlandstaligen ???
Die uitspraak is geen zonnesteek maar een slag van alle molens van Cervantes tegelijk! Wil je dat de rest van de wereld echt zulke idiote uitspraken moet lezen?
Amaai, chokolatte drugpralines uit Z.-Amerika aan 't proeven geweest zekers?
Een land kan voor zijn taal de ambitie hebben van "wereldtaal" indien het betrokken land internationaal op economisch gebied zeer sterk, ja zelfs dominant is. Is dat op dit ogenblik het geval voor "La France"? Neen. De Franstaligen komen aandraven met de ex-kolonies in Afrika. Maar hoeveel van die Afrikaanse landen kunnen op wereldvlak als economisch sterke landen worden beschouwd? Overigens in veel van die Afrikaanse landen is het Frans bijlange niet de taal van het volk, maar slechts van een beperkte elite. Meer nog, de destijds door Frankrijk gedomineerde landen van de Maghreb hebben als officiële taal het Arabisch.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 20:01   #211
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijnen besten vriend, wilt gij wel eens ophouden met dromen? Weet gij wel wat er onder uw eigen voeten gebeurt? Ik heb een half jaar of zo geleden nog ergens gelezen dat onder de Vlaamse jeugd de belangstelling voor het Frans als leervak in het middelbaar onderwijs terug aan het toenemen is, ten koste van het Engels.. Toch ergens niet verwonderlijk, zou ik zo zeggen? Het hemd is immers altijd nader dan de rok. Bovendien wordt het Engels u elke dag, tot vervelens toe op uw bord gesmeten. Bij mij thuis loopt er iemand rond die al 57 jaar oud is en nog nooit één lesuur Engels genoten heeft. Toch begrijpt hij het meeste van wat er op de televisie in het Engels gezegd wordt.. Ongelooflijk, toch? Maar van het Frans snapt hij niet één woord!!
Blijft nu toch eens nuchter, a.u.b., en geeft nu toch eens toe dat het flamingantisme stilletjesaan iets aan 't worden is "van-den-ouwen-tijd!" Wat ik u zeg over de Vlaamse jeugd van vandaag is niet uit mijn duim gezogen en ik geloof het heel goed. Onze jonge mensen zijn niet meer geïnteresseerd in het flamingantisch adagio zoals dat hier de laatste 100 jaar geklonken heeft in Vlaanderen. Ze zijn het moe!! Ze willen onze Waalse landgenoten terug "herontdekken" omdat ze weten dat daar onder hun leeftijdsgenoten ook stilletjesaan een andere wind aan 't waaien gaat t.o.v. de Vlamingen. Bovendien hebben ze ook weer belangstelling voor Frankrijk, haar wetenschap en haar cultuur. En zo hoort het ook! En, wat meer is: de jeugdigen van heden zijn onze leiders van morgen. Houdt d�*�*r maar eens deftig rekening mee! Ook in het V.K. waren het vooral de jonge kiezers die het niet eens waren met de Brexit. Mij zou het zelfs geeneens verwonderen dat die Brexit, als die er werkelijk komt, helemaal niet lang zal duren.
Jaja, dat zal wel... Komaan jongen, bij de jeugd domineert het Engels op alle vlakken.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 20:07   #212
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De reden waarom de Walen zich niet aan de taalwetten willen houden is historisch verklaarbaar. Het zijn, eerst en vooral, zij die als eersten het slachtoffer waren van taalwetten, ingesteld door Willem I van Nederland, in de tijd dat wij nog met Nederland verenigd waren tussen 1815 en 1830. Willem I wilde toen Wallonië helemaal "verhollandsen," te beginnen met de Waalse officieren in het leger. Ik begrijp héél goed waarom de Walen daar zo tegen waren! Praktisch heel de industrie van het toenmalige Nederlands-Belgische koninkrijk stond in Wallonië. Maar, de wetenschappelijke inbreng voor die industrie kwam niet uit Nederland maar wel uit.. Frankrijk!! Ge zoudt, voor hetzelfde geld, nu vloeken in de kerk moest ge nu het onderwijs van het Engels verbieden in het middelbaar onderwijs. Dat zou u in de toekomst een ongelooflijke achterstand garanderen in uw eigen wetenschappelijke kennis. Dat de Walen dat toendertijd t.o.v. het Frans ook niet wilden is heel begrijpelijk. Hun anticipatie-angst voor het Nederlands werd al gelegd vóór 1830, nota bene door de Nederlanders zelf! Hoe bestaat het? Het is de grootste stommiteit ooit geweest van Willem I dat hij ooit probeerde om iedereen in Wallonië verplicht Nederlands te doen spreken. Wisten jullie dat door 1830 Nederland praktisch heel haar industrie kwijt was? Het heeft nadien haast 'n halve eeuw geduurd vooraleer Nederland terug "op niveau" kwam. En, het is haast helemaal niet te geloven: het zijn daarbij vooral Belgische vaklui geweest die Nederland daarbij geholpen hebben!!! Om van achterover te vallen!!
De Franstaligen waren er evenzeer tegen dat koning Willem het gebruik van het Nederlands verplichtte in de administraties van de Vlaamse steden. De Walen en de Brusselse franstalige bourgeoisie droomden immers van een herstel van de situatie toen we tussen 1795 en 1815 bezet waren door Frankrijk. Voor ons Vlamingen was dat een onzalige tijd maar voor hen was het "une époque heureuse".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 20:16   #213
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het zijn vooral Vlamingen die hun taal minachten.
De Belgicistische Vlamingen ja,

wij de Vlaamsgezinde Vlamingen niet,

wij willen onze taal bewaren en daarom stichten wij ons eigen land.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 20:55   #214
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De Belgicistische Vlamingen ja,

wij de Vlaamsgezinde Vlamingen niet,

wij willen onze taal bewaren en daarom stichten wij ons eigen land.
Het Nederlands bestaat nog altijd en is nog altijd uw moedertaal.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 21:17   #215
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het Nederlands bestaat nog altijd en is nog altijd uw moedertaal.
Jammer genoeg is Nederland ons land niet meer.

Die rotte separatisten van 1830!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 21:37   #216
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jammer genoeg is Nederland ons land niet meer.

Die rotte separatisten van 1830!
Bij het uitbreken van de rellen droomden de Franstaligen van een aansluiting bij Frankrijk en bijgevolg een herstel van de toestand die bestond tussen 1795 en 1815. Maar dat zinde de Britten niet en dus ging dat plannetje niet door. Het zou voor ons uiteraard veel beter geweest zijn hadden ze hier troepen aan land gezet om Willem I te helpen om de herrie van de landverraders onder controle te krijgen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 21:42   #217
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jammer genoeg is Nederland ons land niet meer.

Die rotte separatisten van 1830!
Uw land is nooit Nederland geweest tenzij u voor 1830 geboren bent maar ik denk niet echt dat dit het geval is...................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 21:53   #218
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Uw land is nooit Nederland geweest tenzij u voor 1830 geboren bent maar ik denk niet echt dat dit het geval is...................
Het huidige Vlaanderen is tot 1585 het zeer welvarende kerngebied van De Nederlanden geweest. U denkt nu toch niet dat zoiets door iedereen "vergeten" wordt?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 21:53   #219
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar waar ik nog nooit een antwoord op heb gekregen van de Belgicisten.
Dat komt omdat uw vraag helemaal geen vraag, maar een stelling is.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 19 maart 2017 om 21:53.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 22:18   #220
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jaja, dat zal wel... Komaan jongen, bij de jeugd domineert het Engels op alle vlakken.
Tot nu toe bij veel jongeren wel, ja. Maar in het bedrijfsleven stelt men de kennis van het Frans nog altijd op de eerste plaats, zelfs vóór het Engels. Als ge zoiets zegt tegen een jongere zal hij daar niet echt op reageren. Maar geloof toch maar niet dat hij er geen rekening mee houdt. Ze zijn beslist niet dom.
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be