Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben. |
|
Discussietools |
3 juli 2017, 11:53 | #6841 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.136
|
|
3 juli 2017, 17:49 | #6842 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
De uitzonderingen bevestigen steeds de regel.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
4 juli 2017, 09:52 | #6843 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
De enveloppen zijn nooit verdwenen.
|
4 juli 2017, 11:50 | #6844 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
Citaat:
De belangrijke vergelijking die je echter dient te maken is niet VK met Duitsland of met Nederland, maar VK onder BR met VK nu. Het spoor in het VK is nu eenmaal anders. Toen men in 1948 de spoorwegen nationaliseerde heeft at een periode van 4 decennia achteruitgang ingeluid. En sinds de privatisering beleven we een heuse renaissance. En ja, de treinen zijn niet goedkoop. Maar moet dat? Het blote, naakte, simpele feit dat dat de treinen goed gevuld zijn bewijst, zonder omstoten, dat ze niet te duur zijn. Ik ga je nog maar eens een vergelijking maken. In een straat zijn twee frietkoten. Bij Jan is de friet 1 euro per pak, bij Piet 5 euro per pak. Bij Piet staat er een lange rij aan te schuiven, en bij Jan niet. Wie heeft de beste friet?
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
||
4 juli 2017, 11:53 | #6845 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/ar...e-vondst.dhtml |
|
4 juli 2017, 11:54 | #6846 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Hoet komt het toch dat zelfs de meest doorwinterde communisten op een gegeven moment altijd weer moeten toegeven dat minder communisme beter is dan meer communisme...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
6 juli 2017, 17:07 | #6847 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
In het onderwijs misschien niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
6 juli 2017, 17:09 | #6848 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
Citaat:
2. Het zou kunnen dat Jan zijn wekelijkse sluitingsdag heeft. 3. Mijn ervaring is dat de frieten bij het Keverke het lekkerste zijn. 4. Prijs bepaald niet alles.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
|
7 juli 2017, 12:10 | #6849 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.252
|
Enveloppen met kortingsbonnen voor potgrond voor patatten
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels. |
7 juli 2017, 12:33 | #6850 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.136
|
Zwitser
Citaat:
Citaat:
Maar inderdaad de grote lijnen zijn de ruggengraat van de SNCF, en die zijn een stuk beter en betaalbaarder dan in het VK. Citaat:
Citaat:
Vervoer is noodzakelijk, en vooral vervoer van en naar Londen. Voor de talloze forenzen die het niet kunnen veroorloven in Londen te wonen, de bus te traag is om dagelijks op het werk te raken, en de auto nog duurder (bvb. ELKE dag een extra taks van 13 pond, nog ongeacht andere belastingen en peperdure parking, gewoon om Londen binnen te mogen). Iedereen die ik ken die in het VK woont klaagt steen en been. En zeker de Belgen kunnen vergelijken met België en vinden dit een verademing, zeker de prijzen. De Britse spoorwegen zijn iets netter en hebben reeds wifi, maar FR DU en NL hebben ook al wifi dus dat heeft niets te zien met privatisering maar met de nogal laissez-faire attitude van de Belgen. Ik ga je nog maar eens een vergelijking maken. Citaat:
Dat zijn dan ongetwijfeld frieten gemaakt door een of andere bekende topchef. Er is niets dat bewijst dat het BR zoveel beter is dan de andere spoorwegen, de Britten vinden alvast van niet. En ook de Belgische, Duitse, Nederlandse, etc. spoorwegen kenden een enorme toename van het aantal reizigers de laatste decennia. |
|||||
7 juli 2017, 12:37 | #6851 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.136
|
Citaat:
Nu goed, te strikt communisme heeft inderdaad nadelen. Best is een combinatie van de 2. Feit is dat het zuivere neoliberalisme veel slachtoffers heeft gemaakt, voor lagere levensstandaard zorgde, en meer en meer mensen, ook in het VK, beginnen dat te beseffen, en het verzet groeit. Ook in de bakermat, de VS. |
|
7 juli 2017, 12:40 | #6852 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.136
|
Onderwijs? Daar weet de overheid tot op de centiem hoeveel iemand verdient.
(met uitzondering van bijles) Ik heb het over de horeca, de landbouw, KMO's, de bouw, etc. Zeker in West-Vlaanderen gebeurt dat steevast met enveloppes. En meer en meer ook met super louche onderaannemers uit louche landen. |
7 juli 2017, 12:45 | #6853 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
|
7 juli 2017, 20:16 | #6854 |
Parlementslid
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
|
De envelop die de onderwijzer ontvangt, zal normaal niet van het management komen.
|
7 juli 2017, 21:19 | #6855 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
||
8 juli 2017, 07:47 | #6856 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.136
|
Zwitser
Citaat:
Dus ook in Syrië en Irak bvb. heeft de huidige generatie het beter dan de vorige denkt U? |
|
8 juli 2017, 07:58 | #6857 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
Zo is het ook in de privé, de directeur betaald dat allemaal uit eigen zak.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
8 juli 2017, 11:08 | #6858 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Nee, inderdaad.
Maar als iemand X euro neerlegt voor product Y, dan kan je wel voor 100% zeker zijn dat die persoon liever product Y heeft dan X euro. Dus de prijs waaraan iets verkoopt wordt zegt je wel iets over wat de waarde is die de koper aan het product hecht.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
8 juli 2017, 11:09 | #6859 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Waarom stemmen dan niet 80% van de Hongaren voor de communisten bij de verkiezingen?
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
8 juli 2017, 11:43 | #6860 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
Citaat:
Trouwens de trein is best betaalbaar in het VK. Moest dat niet zijn reden ze immers leeg rond. Citaat:
in België nemen de reizigersaantallen ook toe, maar niet zo snel als in het VK. En dat is omdat men het product bijna gratis weggeeft, want in vergelijking met de jaren 80 rijden de treinen nu vrijwel overal trager... Citaat:
Wel is het zo dat Londen een aantrekkelijk plek is om te werken. De lonen zijn er een stuk hoger dan in de rest van het VK. Als ik kan kiezen tusen hier werken, en 2000,- verdienen, en in Londen werken, en 2500,- te verdienen, dan heeft het spoorwegbedrijf dat mij toelaat om naar Londen te forenzen mij eigenlijk een dienst gedaan die 500,- per maand waard is. Als die daar dan 200,- per maand voor vragen dan doen ze mij eigenijk 300,- per maand cadeau... Je moet je ook de vraag stellen wie er uiteindelijk van profiteerd als je de OV prijzen verlaagd? In Frankrijk worden de abonnementen voor het OV rondom Parijs kunstmatig laag gehouden, en dit op vraag van de werkgevers. Want dit laat hen toe om de lonen ook lager te houden. In Londen moeten werkgevers hun personeel genoeg betalen opdat ze zich het treinabonnement kunnen veroorloven, of ze vinden geen kandidaten. En goedekopere treinabonnementen zouden ook betekenen dat wonen in de buitenwijken interessanter wordt, en dat daar dus de huren zouden steigen. Subsidies aan het OV komen dus vooral de bazen en de huiseigenaren ten goede. Citaat:
Maar het feit dat mensen klagen wil nog niet zeggen dat de privatisering van het spoor in het VK voor een verslechtering gezorgd heeft. Onder BR werdt er ook voortdurend geklaagd. Citaat:
Maar iets anders: Jij bent het altijd die zegt dat we, als we het over bijvoorbeeld China hebben, we China niet met andere landen moeten vergelijken, maar met hoe China vroeger was. Hetzelfde moet je hier ook doen. Je moet niet het Britse spoor met het Duitse of Belgische vergelijken. Daarvoor is het ook veel te verschillend. Je moet vergelijken met hoe het onder BR was. En je kan er niet om heen dat sinds de privatisering het spoor er op vooruit gegaan is. Wat gaat nationalisering oplossen? De hoofd oorzaken van die "efficiency gap" waar jij ook graag naar wijst zijn: - Onderhoudt is duur wegens allerhande regels. - Er is teveel personeel - Het net is oud en laat niet toe om met langere en grotere treinen te rijden. Nu hoe gaat nationaliseren daar verbetering in brengen? Ik ben op dit moment in Cheshire. I was van plan om hier een dag lang het netwerk te verkennen, maar zal maar gaan wandelen want de spoorwegen staken. En waarom wordt er gestaakt? Wel gistern reed ik dus van Manchester naar Chester. Dat is een lijntje waar een keer per uur een kleine dieseltje over rijdt. Een stokoud treintje dan nog uit de tijd van BR stamt. Op dit treintje (dat maar twee rijtuigen lang is) zit een machinst en een conducteur. En op elke station is er een lokettist, een stationschef en een perronopzichter. Voor een uurdienst zijn 3 treinen nodig. Er zijn 12 stations. dus 42 personeelsleden om de hele lijn gaande te houden. Op een vergelijkbare lijn in Duitsland, Zwitserland of Nederland zouden de treinen elk halfuur rijden. En zouden de stations allemaal onbemand zijn. Voor een halfuurdienst heb je op die lijn 5 treinen nodig. Dus 5 man personeel... Kijk daar zit het verschil. Nu kan je gerust stellen dat de Britse spoorwegen meer op de Duitse, Zwitserse of Nederlandse zouden moeten proberen te gelijken. En dat weten ze zelf ook. Northern wil graag "best practices" uit het continent invoeren. Ze hebben nieuwe treinen bestelt, en willen overgaan op eenmansbediening, om een halfuurdienst te kunnen uitvoeren zpnder dat de kosten te veel stijgen. En dus wordt er gestaakt, want de vakbonden zijn tegen elke verandering. Nu, gelukkig wordt er niet bij elke spoorwegmaatschappij gestaakt, en zijn er nog bussen, en dus kom je ondanks alles nog steeds wel van Manchester naar Liverpool. Maar vertel me nu eens, hoe nationalisering tot een beter resultaat zal leiden? Zullen bij een terugkeer naar BR de vakbonden opeens wel mee willen werken aan het meer efficient maken van de operatie? Zullen bij een nationalisatie opeens alle bruggen op magische wijze hoger worden zodat er dubbeldekkers onder passen? Zal het bij een nationalisatie opeens mogelijk worden om meer treinen van en naar Londen te doen rijden? Zal nationalisatie van de TOCs er voor zorgen dat het al genationaliseerde Network Rail opeens efficienter wordt? Zal nationalisatie van de spoorwegen er voor zorgen dat de "Cover Your Ass" mentaliteit bij het overheidsorgaan "Health and Safety" verdwijnt? Als je wil argumenterne voor nationalisatie dan moet je ophouden met te vergelijken met andere landen, en mij gewoon eens vertellen hoe jij denkt de problemen die het Britse spoor heeft op te lossen.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
||||||