Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2004, 20:05   #1
FT
Provinciaal Statenlid
 
FT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Locatie: Rand
Berichten: 638
Standaard [Ballonetje] De anti-stem

Zou het democratischer zijn om bij de verkiezingen zowel een 'voor' als 'tegen' stem te kunnen uitbrengen.

Ik geloof dat we dan een volledig andere uitslag krijgen...
__________________
CD&V/NV-A 15de plaats Kamer BHV
FT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 10:43   #2
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Zou het democratischer zijn om bij de verkiezingen zowel een 'voor' als 'tegen' stem te kunnen uitbrengen.

Ik geloof dat we dan een volledig andere uitslag krijgen...
je moet serieus opletten met uitbreiden van stemmethodes omdat dat de neiging heeft te leiden tot totaal onvoorziene uitslagen. in theorie zou bij uitbreiding van de stemmethode de zogenaamde "condorcet stemming" het beste zijn, bij die stemmethode moet men paarsgewijs over alternatieven stemmen : mijn stem zou dan bijvoorbeeld zijn : vlaams blok - nva - cd&v - vld - spa - groen zijn. de nadelen aan dit systeem zijn echter legio : het aantal vergelijkingen dat je zou moeten maken stijgt exponentieel bij toevoeging van een partij zodat je gemakkellijk meer dan een uur in het stemhokje zou moeten vertoeven, ook is het wiskundig bewezen dat een dergelijke stemming dikwijls geen uitslag tot gevolg heeft of dat deze eerder toevallig is.

ook uw voorstel van een anti stem is zeer bedenkelijk : ik geef een simpel voorbeeld. stel je een land voor waar er slechts 3 partijen zijn : een linkse, een rechtse en de BUB. bij een normale stemming zouden zowel links als rechts 49% halen en de BUB 2%. bij invoering stemt elke linkse links en anti rechts en omgekeerd. van de BUB stemmers stemmen de helft van de kiezers anti links en de andere helft anti rechts. het resultaat is dan dat zowel links als rechts meer anti stemmen als pro stemmen halen en ze dus geen parlementaire vertegenwoordiging hebben, de BUB die als enige een positief resultaat haalt rijft alle parlementaire mandaten binnen.

ook in ons systeem is het niet ondenkelijk dat partijtjes die nauwelijks een maatschappelijk draagvlak hebben meer zetels zouden halen dan partijen met een groot maatschapelijk draagvlak

alles behalve democratisch dus
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 10:51   #3
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

een beter systeem zou dan eigenlijk zijn dat de mogelijkheid bestaat om door middel van panacheren je stem te verdelen over verschillende partijen, maar ook dat zie ik praktisch gezien eigenlijk niet zitten
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 11:30   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ook in ons systeem is het niet ondenkelijk dat partijtjes die nauwelijks een maatschappelijk draagvlak hebben meer zetels zouden halen dan partijen met een groot maatschapelijk draagvlak

alles behalve democratisch dus
Het huidige systeem waarin kleinere partijen onder de kiesdrempel geduwd worden en aldus qua dotatie niet gelijkberechtigd worden, is al evenmin democratisch.

Citaat:
een beter systeem zou dan eigenlijk zijn dat de mogelijkheid bestaat om door middel van panacheren je stem te verdelen over verschillende partijen, maar ook dat zie ik praktisch gezien eigenlijk niet zitten
't Heeft bestaan, en zou nu nog minder dan vroeger een probleem mogen zijn met de electronische verwerking.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 11:32   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Het negatieve stemuitbrengen, is totaal overbodig wanneer democratie ook een directe weg zou kennen met BROV en recall zoals in Zwitserland.
Als de vertegenwoordigers dan de boel bezeiken, kunnen ze werkelijk tot de orde geroepen worden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 14:06   #6
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 17:38   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
[size=1]. [/size]






Is dit zo een anti-stem?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 oktober 2004 om 17:39.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 19:23   #8
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Is dit zo een anti-stem?
ik versta niet hoe dat komt, ik was op het moment dat dit gepost is niet eens thuis....
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 20:40   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ik versta niet hoe dat komt, ik was op het moment dat dit gepost is niet eens thuis....
Ingelogd blijven staan en een huisgeno(o)te op een knopje gedrukt?
Zoniet de beheerders even op de hoogte brengen.
Misschien kunnen ze van dit lege artikel het IP achterhalen, en zo zien wie jouw naam misbruikte?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 21:02   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Het negatieve stemuitbrengen, is totaal overbodig wanneer democratie ook een directe weg zou kennen met BROV en recall zoals in Zwitserland.
Als de vertegenwoordigers dan de boel bezeiken, kunnen ze werkelijk tot de orde geroepen worden.
Zo simpel is dat, maar toch blijven sommigen naar omwegen zoeken om het toch maar 'democratischer' te laten lijken.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 oktober 2004 om 21:02.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 21:21   #11
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Zou het democratischer zijn om bij de verkiezingen zowel een 'voor' als 'tegen' stem te kunnen uitbrengen.

Ik geloof dat we dan een volledig andere uitslag krijgen...
dat zou juist het zelfde blijven vrees ik, zie maar naar de huidige samenstelling van de Vlaamse regering waar partijen in zitten die bij de laatste verkiezingen fors verloren en partijen die fors wonnen gewoon genegeerd worden. denkt u nu echt dat de heren politici wakker liggen van een verkiezingsuitslag? ze verdelen de postjes wel onderling en naar eigen goeddunken. simpele zielen die nog geloven dat het democratisch gaat

Laatst gewijzigd door daiwa : 14 oktober 2004 om 21:22.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 23:52   #12
Gauss
Burgemeester
 
Gauss's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 518
Standaard

Het systeem van partijen in een volgorde zetten van voorkeur bestaat volgens mij in Australië. Je hoeft er het echter niet te doen, je kan ook gewoon de volgorde kiezen die een bepaalde partij heeft opgesteld.

Zo'n systeem zou waarschijnlijk wel werken, mensen die het willen kunnen dan zelf hun volgorde kiezen, andere volgen dan gewoon deze van een bepaalde partij.
Gauss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 14:43   #13
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gauss
Het systeem van partijen in een volgorde zetten van voorkeur bestaat volgens mij in Australië.
Dat systeem, het zogenaamde panacheren (*), bestaat inderdaad in Australië.
Het enige nadeel dat dit systeem kent, is dat het eigenlijk enkel bruikbaar is wanneer men kleine kiesdistricten heeft.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(*) Dit systeem wordt ook wel Alternative Vote of Single Tranferable Vote of Preferential Voting genoemd en wordt tevens gebruikt in Ierland.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


In tegenstelling tot mijn collega's hier ben ik veel minder snel geneigd om het voorstel van de anti-stem onmiddellijk neer te sabelen. Het is immers zo dat ons systeem geen systeem van zuivere democratie is.(*) Ons systeem is een systeem van representativiteit en dientengevolge is het zo dat via verkiezingen de burger dient uit te maken welk persoon hij het meest geschikt acht om hem of haar te vertegenwoordigen. Vanuit dat opzicht lijkt mij een anti-stem een te overwegen denkpiste om een meer representatief systeem te verkrijgen. Op die manier zullen de verkozen kandidaten immers veel meer dan in een ander systeem de synthese zijn van de keuze van de kiezers, de verkozen personen zullen op die wijze als het ware beter in staat zijn om het ganse volk hun mening te verkondigen. Dit argument kan even snel als het aangehaald werd opnieuw van tafel worden geveegd indien we belang hechten aan democratische peilers als debat en besluitvorming na discussie en consensus. Het doel blijft uiteindelijk hetzelfde: de mening van het volk zo goed mogelijk vertolken en doen weerspiegelen in de besluitvorming. Nu, ondanks ik veel belang hecht aan deze aangehaalde waarden en in theorie eerder een voorstander ben van de tweede visie is het belangrijk om in deze verder te kijken dan het institutionele kader dat geschapen is of dient te worden. Hoe mooi representativiteit en besluitvorming na debat en dergelijke meer allemaal ook klinkt, de werkelijkheid is dat in het overgrote deel van de gevallen besluiten niet op dergelijke wijze tot stand komen. Nog in het midden gelaten of er daadwerkelijk een machtsverschuiving is van parlement naar regering en of het systeem dus daadwerkelijk meer presidentieel wordt, dient toch onderkent te worden dat de regering een prominente rol speelt op het vlak van de tot stand komende besluitvorming. Dit komt overigens zowel in praktijk (meer wetten zijn het gevolg van een wetsontwerp dan van een wetsvoorstel) maar tevens in theorie (wetsontwerpen hebben voorrang op wetsvoorstellen) tot uiting. Om aan die werkelijkheid tegemoet te komen, lijkt een anti-stem zinvoller dan op het eerste zicht leek. Per definitie zal de regering immers gemiddeld minder afwijken van ieders persoonlijke mening dan wanneer deze mogelijkheid zou ontbreken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(*) We kunnen dat betreuren en voor een systeem van meer directe en zuivere democratie staan, maar dat is voor deze discussie eigenlijk van geen tel.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.

Laatst gewijzigd door Dies : 15 oktober 2004 om 14:47.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 15:06   #14
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
je moet serieus opletten met uitbreiden van stemmethodes omdat dat de neiging heeft te leiden tot totaal onvoorziene uitslagen. in theorie zou bij uitbreiding van de stemmethode de zogenaamde "condorcet stemming" het beste zijn, bij die stemmethode moet men paarsgewijs over alternatieven stemmen : mijn stem zou dan bijvoorbeeld zijn : vlaams blok - nva - cd&v - vld - spa - groen zijn. de nadelen aan dit systeem zijn echter legio : het aantal vergelijkingen dat je zou moeten maken stijgt exponentieel bij toevoeging van een partij zodat je gemakkellijk meer dan een uur in het stemhokje zou moeten vertoeven, ook is het wiskundig bewezen dat een dergelijke stemming dikwijls geen uitslag tot gevolg heeft of dat deze eerder toevallig is.

ook uw voorstel van een anti stem is zeer bedenkelijk : ik geef een simpel voorbeeld. stel je een land voor waar er slechts 3 partijen zijn : een linkse, een rechtse en de BUB. bij een normale stemming zouden zowel links als rechts 49% halen en de BUB 2%. bij invoering stemt elke linkse links en anti rechts en omgekeerd. van de BUB stemmers stemmen de helft van de kiezers anti links en de andere helft anti rechts. het resultaat is dan dat zowel links als rechts meer anti stemmen als pro stemmen halen en ze dus geen parlementaire vertegenwoordiging hebben, de BUB die als enige een positief resultaat haalt rijft alle parlementaire mandaten binnen.

ook in ons systeem is het niet ondenkelijk dat partijtjes die nauwelijks een maatschappelijk draagvlak hebben meer zetels zouden halen dan partijen met een groot maatschapelijk draagvlak

alles behalve democratisch dus
Het zou wel eens in het nadeel van het blok kunnen zijn, hé, één tegen allen toch!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 15:55   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
In tegenstelling tot mijn collega's hier ben ik veel minder snel geneigd om het voorstel van de anti-stem onmiddellijk neer te sabelen.
Ik sabel niksneer.
Het voorgestelde systeem lijkt me een doekje voor het bloeden, een lapmiddeltje om het louter vertegenwoordigend systeem een schijn van democratie te verlenen (je mag niet alleen kiezen wie je wil, ook wie je niet wil-stel je voor!)

Citaat:
de verkozen personen zullen op die wijze als het ware beter in staat zijn om het ganse volk hun mening te verkondigen.
Ik veronderstel dat je hier net omgekeerd bedoelt:"De burger kan op die wijze nog genuanceerder zijn mening aan de verkozenen verkondigen?

Citaat:
Om aan die werkelijkheid tegemoet te komen, lijkt een anti-stem zinvoller dan op het eerste zicht leek. Per definitie zal de regering immers gemiddeld minder afwijken van ieders persoonlijke mening dan wanneer deze mogelijkheid zou ontbreken.
Misschien is het nuttig om de wens van de burger op die wijze ook te laten meetellen bij het vormen van de regerende coalitie.
Ik verduidelijk met voorbeeldjes:
*Een paarse regering zou b.v. geen groenen 'mogen' bijnemen, wanneer deze laatsten fiks bedacht worden met tegenstemmen.
*Een grote partij die daarentegen dubbel zoveel anti-stemmen haalt als pro, zou zich dan ook moeten discreter opstellen, of proportioneel minder zetels toebedeeld krijgen?
In die zin, mag de anti-stem dus wat mij betreft erbij.

Anderzijds vraag ik me dan wel af of een betere oplossing er niet zou in bestaan om in Konkordanz (met geheime stemming) te regeren en elke partij proportioneel het gewicht toe te kennen dat de kiezer haar verleende.

Citaat:
(*) We kunnen dat betreuren en voor een systeem van meer directe en zuivere democratie staan, maar dat is voor deze discussie eigenlijk van geen tel.
Ik verkies een gastronomisch diner boven een kleverig snoepje als zoethouder.
Een snoepje biedt tijdelijke de illusie van hongerstiller, maar enkel degelijke kost lenigt de nood fundamenteel.........
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 17:05   #16
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Anderzijds vraag ik me dan wel af of een betere oplossing er niet zou in bestaan om in Konkordanz (met geheime stemming) te regeren en elke partij proportioneel het gewicht toe te kennen dat de kiezer haar verleende.
Vanzelfsprekend, een zo democratisch mogelijk systeem dient sowieso het streven te zijn.

Anderzijds moeten we toch voor ogen houden dat er niet zoiets bestaat als een eerlijke verkiezingsstelsel. Zie: [font=Arial]Het theorema van Kenneth J. Arrow [/font]
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2004, 19:29   #17
sancho
Provinciaal Statenlid
 
sancho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 augustus 2002
Berichten: 682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Vanzelfsprekend, een zo democratisch mogelijk systeem dient sowieso het streven te zijn.

Anderzijds moeten we toch voor ogen houden dat er niet zoiets bestaat als een eerlijke verkiezingsstelsel. Zie: [font=Arial]Het theorema van Kenneth J. Arrow [/font]
Ik heb de "anti-stem" al een paar keren verdedigd...

Gewoon omdat er mensen zijn die constant liggen te mekkeren dat ze "verplicht" worden om iemand af te vaardigen... Wel, geef ze dan de kans om nu eens voluit voor het negatieve te gaan, sie ! Een lege plek in de senaat, als dat is wat ze willen.

't zal toch nooit zover komen dat er meer dan 50% een anti-stem gaan geven, zeker? Dit scenario moet alleszinds vermeden worden, want dan kan de democratie op democratische wijze afgeschaft worden! Een paradox in de maak!
sancho is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 16:55   #18
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Zucht... Ik heb echt geen zin. Telkens opnieuw komt die antistem terug als onderwerp, telkens opnieuw leg ik uit waarom dat principe niet democratisch is, telkens opnieuw valt de discussie dan stil of verandert het onderwerp, om dan een beetje later weer op te duiken als hier.

Kort: de antistem is niet democratisch, omdat ze het principe van volksvertegenwoordiging schendt. Voor de uitgebreide uitleg: DAFS (Do A Fucking Search)
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 17:00   #19
nou nou
Europees Commissaris
 
nou nou's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 7.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Zou het democratischer zijn om bij de verkiezingen zowel een 'voor' als 'tegen' stem te kunnen uitbrengen.

Ik geloof dat we dan een volledig andere uitslag krijgen...
Ik heb ooit eens een topic gestart met diezelfde vraag... er staan best een paar interessante opmerkingen in denk ik....


hier!
__________________
[size=1] "Laat ons kort en bondig lachen: HA!"[/size]


[size=1][size=2][font=Comic Sans MS]Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font].[/size][/size]
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 22:16   #20
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Zucht... Ik heb echt geen zin.
Echt niet? Ik heb ze de voorgaande keren blijkbaar steeds gemist, want het is de eerste keer dat ik op dit forum deze discussie voer.

Ik heb je commentaren in het topic dat nou nou gelinkt heeft eens even gelezen en ondanks ik het argument van de vertegenwoordiging kan volgen, heb ik toch nog een bedenking.

Ik stel mij een situatie voor waarbij 100 mensen uit 5 kandidaten 1 kandidaat dienen te kiezen die hen dient te vertegenwoordigen. De vraag die zich dan stelt is of het meer wenselijk is dat deze kandidaat diegene is die een meerderheid der mensen achter zich heeft of diegene die voor de ganse groep als aanvaardbaar wordt geacht; een meerderheids- versus een consensuskandidaat zeg maar.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be