Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2013, 09:41   #201
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Waar heb je dat gezien, schoolmeesterke, in uw glazen bol?
Neen, ik weet dat gewoon.
Mensen met kinderen dromen er niet van in een mobilhome te wonen.
Alleen berooide eenzaten doen dat.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 29 september 2013 om 09:46.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 09:56   #202
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, ik weet dat gewoon.
Mensen met kinderen dromen er niet van in een mobilhome te wonen.
Alleen berooide eenzaten doen dat.
Ik ga in een mobilhome wonen wanneer ik op PENSIOEN ben. De grond om hem op te zetten heb ik al gekocht.
Ondertussen zullen mijn kinderen wel het huis uit zijn. Want dat is binnen meer dan 20 jaar.
Neem gerust van mij aan dat het geen krot-mobilhome zal zijn waar ik als berooide eenzaat op droog brood en slechte wijn moet overleven.
Het zal daar aangenamer zijn dan in uw vochtige Belgische woning .
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 09:59   #203
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Ik ga in een mobilhome wonen wanneer ik op PENSIOEN ben. De grond om hem op te zetten heb ik al gekocht.
Ondertussen zullen mijn kinderen wel het huis uit zijn. Want dat is binnen meer dan 20 jaar.
Neem gerust van mij aan dat het geen krot-mobilhome zal zijn waar ik als berooide eenzaat op droog brood en slechte wijn moet overleven.
Het zal daar aangenamer zijn dan in uw vochtige Belgische woning .
Ben je al aan het sparen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 11:09   #204
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ben je al aan het sparen?
Ik heb de grond al gekocht schreef ik net. Een mobilhome kost niet veel. Voor 30.000 euros heb je al een echt goede. Nieuw dan. Tweedehands heb je die al aan de helft van de prijs. Ik zou dat nu al kunnen kopen, maar zie daar het nut niet van in. In de zomer ga ik tijdens de vakantie op mijn stuk grond staan met mijn campingcar.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 11:19   #205
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Ik heb de grond al gekocht schreef ik net. Een mobilhome kost niet veel. Voor 30.000 euros heb je al een echt goede. Nieuw dan. Tweedehands heb je die al aan de helft van de prijs. Ik zou dat nu al kunnen kopen, maar zie daar het nut niet van in. In de zomer ga ik tijdens de vakantie op mijn stuk grond staan met mijn campingcar.
Zonder nutsvoorzieningen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 11:38   #206
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zonder nutsvoorzieningen?
Waterput en " compteur de chantier ". In Frankrijk mag je een kot van 20 vierkante meter bouwen. Voor het terrein staat een paal van EDF. Een km verder is een boerderij met serre's.

Laatst gewijzigd door meneer : 29 september 2013 om 11:42.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 11:43   #207
erwin boydens
Burger
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Alleen spijtig dat je levenslang huur moet betalen.
Ik betaal tot mijn 55ste, heb een enorm fiscaal voordeel en gun mijn kinderen een extra erfenis
Elk voordeel heeft zijn nadeel

Zelf ben ik ook huurder en hoop na pensioen op een woonboot te belanden om door Europa te varen.
Hoop dat mijn zoon het leuker zal vinden daar wat tijd door te brengen met mij dan te wachten op die extra-erfenis.

Blijkbaar is het belangrijkste in uw leven "betalen, fiscale voordelen, erfenissen" ... ikzelf denk dan zo een beetje aan die "onder de klokketoren mentaliteit".
erwin boydens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 12:05   #208
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erwin boydens Bekijk bericht
Elk voordeel heeft zijn nadeel

Zelf ben ik ook huurder en hoop na pensioen op een woonboot te belanden om door Europa te varen.
Hoop dat mijn zoon het leuker zal vinden daar wat tijd door te brengen met mij dan te wachten op die extra-erfenis.

Blijkbaar is het belangrijkste in uw leven "betalen, fiscale voordelen, erfenissen" ... ikzelf denk dan zo een beetje aan die "onder de klokketoren mentaliteit".
Dat woonboot idee speelt al lang door mijn hoofd. Ik ben dan ook een schipperszoon.
Ik moet nog ergens de plannen van een spits hebben , waar ik als eindwerk voor mijn voorlaatste jaar een woonboot van getekend had. Er zijn een hoop nadelen aan hoor.
Zelfs al vaar je niet, is het elke 3 tot 5 jaar uit het water wil je de romp in perfecte conditie houden. Langs de binnenkant is hetgewenst een zeer doorgedreven antiroestbehandeling* te hebben.
Een systeem voor ontvochtiging om de ruimtes tussen de romp en woonruimte droog te houden is geen overbodige luxe. Dit om de roest onder controle en de werking van de isolatie op peil te houden , alswel ongediertecontrole/houtrot vermijdende.

Ook is isolatie zeer belangrijk, tenslotte lig je in een enorme bak met zeer goeie warmtewisselvloeistof.

Wat wel gemakkelijker is, en dat kenden we nog niet toen ik mijn eindwerk maakte, is met een warmtepomp te werken, in de zomer is het gemakkelijker om de frisheid van het diepere water binnen te halen, en in de winter duurt het wel een hele tijd vooraleer het water op 1.5m diepte te koud aan't worden is voor een bruikbare wisselwerking.

*Ideaal is vlamverzinken, maar dat doe je niet zomaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 14:23   #209
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Voor diegenen die de huur/koop discussie willen verderzetten, gelieve naar volgend topic over te schakelen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=192150

De rest kan het hier verder hebben over een mogelijke nieuwe vorm van wonen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 14:34   #210
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Dat woonboot idee speelt al lang door mijn hoofd. Ik ben dan ook een schipperszoon.

Onze politiekers zijn lopen ver achter ...

Opnieuw in Nederland
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Woonboot.JPG‎
Bekeken: 77
Grootte:  34,6 KB
ID: 91667  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 14:46   #211
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Niet echt een woonboot die mobiel is. Betonnen kuipen waarop een huis staat. Zeg maar een grote stacaravan die met moeite te verslepen is.

Maar ja, in België een woonboot als domicilie, da's zeeeeeer moeilijk te regelen. Men zal trukken moeten toepassen om de officiële briefwissling op orde te krijgen.

Het is dan o0k 1 van mijn bezwaren om het te doen, de rompslomp is weer maagzweerveroorzakend.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 14:52   #212
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

"Maar ja, in België een woonboot als domicilie, da's zeeeeeer moeilijk te regelen. Men zal trukken moeten toepassen om de officiële briefwissling op orde te krijgen."

Deze misgetrokken situatie zal later door Europa wel worden rechtgetrokken zeker? Vandaag is het voor 'begroting' belangrijk dat we een hoop Belgen uit de statistieken kunnen houden....geen adres= onbestaand
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 10:11   #213
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
"Maar ja, in België een woonboot als domicilie, da's zeeeeeer moeilijk te regelen. Men zal trukken moeten toepassen om de officiële briefwissling op orde te krijgen."

Deze misgetrokken situatie zal later door Europa wel worden rechtgetrokken zeker? Vandaag is het voor 'begroting' belangrijk dat we een hoop Belgen uit de statistieken kunnen houden....geen adres= onbestaand
Waarom zou Europa zich moeten bezig houden met zo een onbenulligheid?
Trouwens, met de moderne communicatietechnieken, waarom zou iemand nog een vast adres nodig hebben? Een bankrekening is meer dan genoeg en die ben je toch al verplicht van te hebben.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 10:17   #214
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom zou Europa zich moeten bezig houden met zo een onbenulligheid?
Trouwens, met de moderne communicatietechnieken, waarom zou iemand nog een vast adres nodig hebben? Een bankrekening is meer dan genoeg en die ben je toch al verplicht van te hebben.
Ik vind die uitsluiting van mensen uit de samenleving niet onbenullig hoor.
Geen legaal adres en je wordt op alle vlakken uitgesloten.
Dit is een Belgisch gegeven (noem het misdaad voor mij part) wat door ons eigen politiek systeem niet zal opgelost worden.
Blijft enkel Europa over om de situatie te corrigeren.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 10:25   #215
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In navolging van Sfax zijn opmerking in het zustertopic over wat een alleenstaande bachelor mag verwachten zonder ondersteuning, blijkbaar is er een ondergrens aan wat men als "leefbaar oppervlak" mag beschouwen.

En wat zijn eigenlijk de minimum-comforteisen? Hoe groot moet alles zijn? Hoeveel apparte kamers? Volgens mij minstens 2, en bij voorkeur 3.

Het toilet moet afgesloten zijn, en volgens de moderne wetgeving niet uitgevende op de keuken. Dat is dan te combineren met de douche. Zoals in nederland wel meer gedaan wordt.

Ikzelf ben niet zo'n voorstander van te slapen in de keuken, wat wel het geval is als je keuken/woon/slaapkamer in 1 rolt.
Daarentegenover, als het hele boeltje te klein is, dan is elke muur/afscherming een ferme belemmering.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 19:08   #216
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Hier is de eerste module van 80m². (Ontwerp is van 2008)
Twee slaapkamers één met een dubbel en één met een stapelbed.
Keuken en living in één ruimte, apparte badkamer en afgesloten inkom-halletje.
Houtstructuur samengesteld met 'lichtstructuur' balken.
Fool-proof schroefverbindingen met voorgeboorde gaten.

Zoiets Maddox? Met alles erop en eraan voor 800€/m²?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Module1_80m².JPG‎
Bekeken: 60
Grootte:  89,1 KB
ID: 91733  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 20:46   #217
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Neen, daar was ik echt niet aan aan het denken.

Veel kleiner, en veel kubistischer. Dit ontwerp , als U het niet erg vind, heeft meer hoekjes en kantjes dan wat ik als wenselijk zie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 08:18   #218
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, daar was ik echt niet aan aan het denken.

Veel kleiner, en veel kubistischer. Dit ontwerp , als U het niet erg vind, heeft meer hoekjes en kantjes dan wat ik als wenselijk zie.
Ik vind niks erg, toch nu niet meer.
Dit is getekend met als belangrijkste maatstaf, kostprijs, energie-efficiëntie en monteerbaar door de koper.

Gooi uw idee op een schets, ik werk het wel uit.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 12:46   #219
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik vind niks erg, toch nu niet meer.
Dit is getekend met als belangrijkste maatstaf, kostprijs, energie-efficiëntie en monteerbaar door de koper.

Gooi uw idee op een schets, ik werk het wel uit.


Grapje an sich.
Maar ik heb wat opzoekwerk gedaan. Bepaalde studies geven aan dat 20m² (of 48m³pp) een minimum is voor een "West Europeaan" een gezonde woonplek te geven. Dit inclusief met de benodigde hygiënische geplogenheden.
Oftewel, een modern studentenkot met een douche/wc in een afgesloten hoekje en een minikeukenblokje.
Per extra persoon onder hetzelfde dak, zonder specifieke wens tot privacy kan het met 15m² uitgebreid worden, daar de basisgeplogenheden niet veranderen.

Maar om het gemakkelijk te houden, stel ik gewoon voor van kubusjes te maken.
Dus wanden van 5.5m lang, op de koppen onder 45° afgewerkt.
Dit geeft een binnenruimte van 4.5*4.5m
Het skelet is voorzien van vaste plekken voor ramen en deuren.
Dan is het gewoon een wand uit het rek pakken, op de aftekening uitzagen, en de deur of raam monteren.
Deze wanden zijn ook een halve meter dik, om voldoende isolatie te voorzien, en plaats voor de electriciteits/telecom en waterleiding.

Een "open draagmuur", waarmee men grotere ruimtes kan creeren.Da's niet meer dan een U vorm die de buitencountouren van een gewone muur volgt.

Het dak moet zodanig zijn dat de delen aan elkaar gelegd kunnen worden alsof het een lengte golfplaat is. Of dat het op eenvoudige wijze afgewerkt kan worden om een waterdicht geheel te vormen.

De vloer is een ander verhaal. Die heeft meer functies . Ook een goed geisoleerde plaat die op een deftige manier met broertjes verbonden kan worden, maar met de voorziening van waterafvoer en de basisinvoer van de nutsvoorzieningen. Ook hier kan standarisatie de kost sterk verminderen.

In essentie, een kavel moet dus niet meer hebben dan 4 funderingspalen per basisplaat en een nutsvoorzieningsblok. Leg de vloerplaat, zet de voorbereide muren erop, koppel de kabels/waterleiding/afvoer aan (kan met snelkoppelingen in de vloer ten andere) en bout alles vast.

Het nadeel is wel de verdomd saaie basis. Alles is even groot.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 09:23   #220
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Er zijn enkele dingen die je in ons klimaat niet mag weglaten.
De buitendeur moet uitgeven in een 'thermisch' sluis.
Bij wind en koud weer wil je absoluut vermijden dat alle warmte verdwijnt telkens iemand binnenkomt.

Je kan ook echt niet zonder een minnimum aan binnenwanden.
Ik denk maar aan de verschillende temperatuurzones in een woning.
Van hoog naar laag heb je al badkamer-living-slaapkamer...

Het is ook geen probleem indien de funderingen voorzien zijn voor een groter gebouw. Je kan deze extra oppervlakte voorzien voor een terras of iets dergelijks.

Het eerste wat in theorie moet gebeuren is een lijstje maken van techniek
die reeds op de huurkavel zou moeten aanwezig zijn.
Sommige zijn evident zoals riolering, electriciteit, stadsgas, water.
Andere minder, wat met verwarmingssysteem, puits canadien, warmtewisselaar?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be