Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2013, 14:18   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Wat mag onze jeugd nog verwachten van het leven?

Deze draad is een spin-off van dit http://forum.politics.be/showthread.php?t=191851

Gezien we sterke voor- en tegenstanders hebben bij de zin of onzin van huren/kopen van woningen is heb aangewezen om de discussie hier te verder te zetten.

Het gegeven is simpel,
Je studeert af met een bachelor, zonder schulden maar ook zonder startkapitaal.
Hoe gaat je leven eruit zien?
Kan je nog een gezin onderhouden of is dat compleet onmogelijk?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 14:42   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een normaal startloon voor een "nuttige" bachelor is tegenwoordig €2400 brutto. Daar hou je €1500 van over als je geluk hebt. We durven positief te denken, en we halen er €200 af, en geven een audi A3 in de plaats, waar ook prive mee gereden mag worden. Dus da's een belangrijke kost verwijderd.

Nu weten we van onze "orakel" huisbaas dat ie nog een paar jaar €400 moet afbetalen voor een "maddox kruipkot". Pak er wat winst op, dus €500 huur. Da's spotgoedkoop, en men moet niet verwachten dat het zuinig is in verwarming.
Lap, reken maar €150 per maand aan verwarming en electriciteit. Men kan voor €500 trouwens al geen deftig appartement meer huren.
Sociale huisvesting. Vergeet het maar. Iemand met een nuttige bachelor is geen sociaal geval, en staat onderaan de lijst, en iedereen krijgt voorrang.

Wat is er dan nog over? €650.
Nu een persoon alleen kan , als die echt saai kan leven, er €350 van sparen in de maand. Maar dan mag er echt niks mis gaan. Anders verdwijnt er zo 2-3 maand sparen in een zwart gat.

Nu, we voegen er een partner aan toe. Meestal vanuit dezelfde sociale klasse en/of opleidingsniveau. Inkomen, krek hetzelfde.
Het enige er veranderd is dat er of meer geleefd wordt, of meer gespaard. Of iets dat tussenin zit. Laat ons stellen €750 per maand sparen, met een beetje leven erbij, een nieuw boek, een restaurantbezoekje en een weekje op vakantie naar een 4sterrenhotel aan de middellandse zee. Misschien als ze geluk hebben, een eigen gemotoriseerd voertuig of een stel deftige fietsen.

Om tegenwoordig een hypotheek te krijgen, moet je al eigendom hebben, of minstens 15% van de aankoop uit eigen zak kunnen financieren. Goedkoop huisje of appartement zonder grote kosten. €100 000. Wil zeggen dat er €15 000 op de rekening moet staan.
Dan moeten die 2 mensen gedurende 2 jaar niks problemen tegenkomen, niet denken aan kinderen en dan mogen ze gedurende 15 jaar €750 op tafel leggen, of €625 over 20 jaar.

Na 5 jaar samenzijn is het gezinsinkomen wat gestegen, en kan er gedacht worden aan kinderen.
Oud 29 september 2013, 15:04   #3
Johan Daelemans

Standaard

Moeten we eerst geen lijstje maken om te bepalen wat echt onmisbaar is?

Huisvesting, vervoer, verwarming, voedsel, kleding.... zo van die dingen?
In TV, internet, GSM een noodzaak?
Warm bad....hygiëne....
Oud 29 september 2013, 15:27   #4
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Na 5 jaar samenzijn is het gezinsinkomen wat gestegen, en kan er gedacht worden aan kinderen.
Wel, dat valt toch allemaal nogal mee.? Enkel met je 100 000, dat is aan de lage kant. Ik denk niet dat je iets hebt zonder kosten onder 150 a 200 000, afhankelijk van de ligging.

Maar ook denk ik dat je wat creatiever mag zijn in de inkomstenverwerving van jongeren. Iemand die enkel en alleen moet rondkomen van 1 vaste job? Dat zullen toch de uitzonderingen zijn vermoed ik.
Je kan gerust een paar duizend euro bijverdienen per jaar naast je gewone job, al was het maar in de horeca.

Laatst gewijzigd door parcifal : 29 september 2013 om 15:28.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 15:37   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Moeten we eerst geen lijstje maken om te bepalen wat echt onmisbaar is?

Huisvesting, vervoer, verwarming, voedsel, kleding.... zo van die dingen?
Huisvesting, vervoer, voedsel en verwarming was ingeteld.

Citaat:
In TV, internet, GSM een noodzaak?
Zijn geen noodzaak. En kan ook zeer goedkoop gedaan worden. - GSM met prepay kaart, TV en internet zijn zeker niet nodig.

Citaat:
Warm bad....hygiëne....
Douche zal het wel doen. En dat zit bij in de €150 voor verwarming en electriciteit.
Oud 29 september 2013, 15:41   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wel, dat valt toch allemaal nogal mee.? Enkel met je 100 000, dat is aan de lage kant. Ik denk niet dat je iets hebt zonder kosten onder 150 a 200 000, afhankelijk van de ligging.
Hey, ik extrapoleer alleen maar van Another Jacks gegevens en wat ik weet van de aankoop van deze woning.
Citaat:
Maar ook denk ik dat je wat creatiever mag zijn in de inkomstenverwerving van jongeren. Iemand die enkel en alleen moet rondkomen van 1 vaste job? Dat zullen toch de uitzonderingen zijn vermoed ik.
Je kan gerust een paar duizend euro bijverdienen per jaar naast je gewone job, al was het maar in de horeca.
Daar zou je van kunnen verschieten, er zijn genoeg "jongeren" die rond moeten komen van een uitkering/leefloon. En dan wordt wettelijk cummuleren wel een hekel punt.
We kennen het concept van minibaantjes zoals in Duitsland nog niet he.

Natuurlijk, als we over zwartwerk en illegale activiteiten gaan leuteren, dan is de sky the limit.
Oud 29 september 2013, 15:58   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat is er dan nog over? €650.
Nu een persoon alleen kan , als die echt saai kan leven, er €350 van sparen in de maand. Maar dan mag er echt niks mis gaan. Anders verdwijnt er zo 2-3 maand sparen in een zwart gat.
Van 650€/maand eten, drinken, kleren en wat amuzement betalen en nog 350 € sparen?
Hoe is het daar voor de rest in Afrika?
Oud 29 september 2013, 16:03   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Van 650€/maand eten, drinken, kleren en wat amuzement betalen en nog 350 € sparen?
Hoe is het daar voor de rest in Afrika?
Zoals ik schreef. Echt saai leven en hopen dat er niks mis gaat.

Om te drinken, slappe thee of thee-achtige koffie. €1 brood van de colruyt zal de hoofdmoot van het dieet vormen.
Amusement, de bibliotheek en sporten die geen geld kosten, en natuurlijk werken.
Oud 29 september 2013, 16:06   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Mensen die kinderen op de wereld zetten en die kinderen niks te bieden hebben eens ze volwassen zijn of niet in staat zijn om die kinderen op te voeden zodat ze genoeg skills/karakter/boerenverstand/.../... hebben om gelukkig te zijn in het leven die mogen voor mijn part direct onvruchtbaar gemaakt worden.

Wanneer je kijkt hoe burnouts en depressies pieken de laatste jaren dan zou je denken dat je nog gek moet zijn om kinderen te willen tenzij dit vanuit een diepgewortelde natuurlijk drang afkomstig is. Puur rationeel gezien zijn er weinig of geen goede redenen.

Dit gezegd zijnde zou ik ook wel kwijt willen dat men vooral positief moet blijven.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 16:36   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mag onze jeugd nog verwachten van het leven?
Moord en brand. Miserie en bedrog. Oorlog en ziekte.

Kortom, het gewone verhaal.
Oud 29 september 2013, 16:46   #11
eurobug
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Amai da wordt plezant, als dat de mentaliteit gaat worden. "Ah meneer met unief-diploma werkt maar 1 fulltime job. Ja geen wonder dat ge dan ni rondkomt". Gaan we naar amerikaanse toestanden dan, 1 week verlof per jaar, 1 dag voor ziekte, en verder dagen van 12-14 uur werken over 2-3 parttime jobs, en nog amper rondkomen? Amai merci.

Ik heb hier ergens op dit forum gelezen dat meer en meer babyboomers en vroeg gepensioneerden geen zin meer hebben om hun kinderen en kleinkinderen te helpen bij de dagelijkse taakjes, zoals het oppassen op kinderen als de ouders gaan werken, of een handje uitsteken bij het verbouwen. Dit is dezelfde generatie die rond kon komen op 1 inkomen, die gigantische huizen hebben kunnen kopen voor 2 jaarlonen, en die bovendien de hele economie en demografie naar de kloten hebben geholpen voor de generaties achter hen. Als die nu ook nog ons komen vertellen dat het normaal is dat je met 2 fulltime jobs nimeer rond kan komen, en dat we dan maar wat bij-jobkes moeten zoeken, dan wordt ik echt kwaad.

Sorry voor de rant, mijn gezin heeft een royaal inkomen, maar van dergelijke uitspraken ga ik echt koken. Wat moeten mensen zonder diploma dan gaan doen? Overleven op patatten met ajuinsaus en samenhokken in communes, of tenten?
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 16:59   #12
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Je hoort wel veel geklaag over hoe duur het allemaal wel niet is maar wie een huis wil kan er nog steeds gerust één kopen of bouwen. Zelf heb ik nog niet zo lang geleden gebouwd en ik ken genoeg jonge mensen uit mijn omgeving die aan het renoveren of bouwen zijn.

Voor alleenstaanden is dit natuurlijk wel wat moeilijker, alsook voor de mensen die niet geleerd hebben om met hun geld om te gaan. En ook wie niet wil werken hoeft natuurlijk niet te dromen van een eigen huis. Maar voor normale tweeverdieners zijn er nog steeds voldoende kansen.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 17:14   #13
Johan Daelemans

Standaard

"Ik denk niet dat je iets hebt zonder kosten onder 150 a 200 000, afhankelijk van de ligging."

150.000€ voor een app. of woning lijkt me ook meer correct.

Bijverdienen noodzakelijk? Goed, maar dat is de stelling niet.
Afstuderen, job vinden en vertrekken van nul.
Oud 29 september 2013, 18:13   #14
Johan Daelemans

Standaard

Huisvesting, vervoer, voedsel en verwarming was ingeteld.

Zou ik opsplitsen en apart begroten om een duidelijk onderscheid te maken.

TV en internet zijn zeker niet nodig.

Dus deze gaan we beschouwen als overbodige luxe?

Weet dat het staatsblad ondertussen enkel via web te raadplegen is.
Iedere Belg wordt verondersteld dit te lezen en eventuele onrechtmatigheden onmiddelijk te melden. Indien je dit niet doet ben je in princiepe akkoord met wat gepubliceerd is. (Uw naam of adres vals gepubliceerd, niet gezien? - U was stilzwijgend akkoord)

Douche zal het wel doen. En dat zit bij in de €150 voor verwarming en electriciteit.

Haarkapper, badproducten... nog steeds 150€?
Oud 29 september 2013, 18:16   #15
Johan Daelemans

Standaard

Dat lijkt me ook niet realistisch, zelfs zonder enige vorm van hobby.
Oud 29 september 2013, 18:21   #16
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eurobug Bekijk bericht
Amai da wordt plezant, als dat de mentaliteit gaat worden. "Ah meneer met unief-diploma werkt maar 1 fulltime job. Ja geen wonder dat ge dan ni rondkomt". Gaan we naar amerikaanse toestanden dan, 1 week verlof per jaar, 1 dag voor ziekte, en verder dagen van 12-14 uur werken over 2-3 parttime jobs, en nog amper rondkomen? Amai merci.

Ik heb hier ergens op dit forum gelezen dat meer en meer babyboomers en vroeg gepensioneerden geen zin meer hebben om hun kinderen en kleinkinderen te helpen bij de dagelijkse taakjes, zoals het oppassen op kinderen als de ouders gaan werken, of een handje uitsteken bij het verbouwen. Dit is dezelfde generatie die rond kon komen op 1 inkomen, die gigantische huizen hebben kunnen kopen voor 2 jaarlonen, en die bovendien de hele economie en demografie naar de kloten hebben geholpen voor de generaties achter hen. Als die nu ook nog ons komen vertellen dat het normaal is dat je met 2 fulltime jobs nimeer rond kan komen, en dat we dan maar wat bij-jobkes moeten zoeken, dan wordt ik echt kwaad.

Sorry voor de rant, mijn gezin heeft een royaal inkomen, maar van dergelijke uitspraken ga ik echt koken. Wat moeten mensen zonder diploma dan gaan doen? Overleven op patatten met ajuinsaus en samenhokken in communes, of tenten?
Je hebt geen ongelijk. Ik bekijk het misschien teveel vanuit de high-potential, high-opportunity kant.

Hoewel, toen ik meer dan 10 jaar geleden in een kmo werkte en we zochten nieuwe arbeiders, zeiden de mannen die langskwamen en die konden werken : voor minder dan 100 000 per maand netto(!) beginnen we niet (twas toen nog bfr.), we willen daarvoor gerust 20 overuren per week kloppen, maar dat bedrag moeten we hebben. En het werd zo gefikst, niet dat het legaal was, maar zo ging het.

Ik heb ook een periode gehad dat ik moeilijk rondkwam door omstandigheden, tja, dan zoek je een uitweg he. Al moet je een hele zaterdag werken voor 20 euro en een warme maaltijd, dan doe je dat he, maar ik ben het ermee eens dat dat geen structureel gegeven moet zijn.

Voor mensen zonder veel kansen en vaardigheden, liggen de kaarten inderdaad erg slecht.
Oud 29 september 2013, 18:23   #17
Johan Daelemans

Standaard

"Sorry voor de rant, mijn gezin heeft een royaal inkomen, maar van dergelijke uitspraken ga ik echt koken. Wat moeten mensen zonder diploma dan gaan doen? Overleven op patatten met ajuinsaus en samenhokken in communes, of tenten?"

Ik hoor altijd zo'n goed nieuws show van onze federale overheid die ik in mijn directe omgeving als onrealistisch ervaar.
De bedoeling is dat we dat hier eens uitpluizen.
Oud 29 september 2013, 18:25   #18
Johan Daelemans

Standaard

"Voor mensen zonder veel kansen en vaardigheden, liggen de kaarten inderdaad erg slecht."

Een bachelor is volgens u iemand zonder veel kansen en vaardigheden?
Oud 29 september 2013, 18:28   #19
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
"Voor mensen zonder veel kansen en vaardigheden, liggen de kaarten inderdaad erg slecht."

Een bachelor is volgens u iemand zonder veel kansen en vaardigheden?
Nee, dat ging over mensen zonder diploma en kansarmen, eventueel zelfs generatie-armen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 29 september 2013 om 18:29.
Oud 29 september 2013, 18:49   #20
Johan Daelemans

Standaard

"Nee, dat ging over mensen zonder diploma en kansarmen, eventueel zelfs generatie-armen."

Misschien ben je er zelf met een bachelor niet veraf hoor, studies hebben afgewerkt, wel vaardigheden maar desalnietemin toch geen kansen als er geen klein fortuin van thuis wordt meegegeven.

Is dit de situatie vandaag? - Of zien we het te zwart?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be