Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2008, 20:19   #1
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard Babyfoons levensgevaarlijk?

Er wordt de laatste tijd veel reclame gemaakt voor babyfoons met een groot bereik. Zo is er een Amerikaans merk, dat claimt dat hun babyfoons tot 38 km (!) vér te ontvangen zijn. 'In open veld' staat er weliswaar bij.

Hoe het komt dat ze dit groot bereik durven claimen, wordt snel duidelijk als men de specificaties van het toestel in kwestie leest:

- Zendvermogen 3 Watt
- Frequentiebereik: 462,5500 - 467,7125 MHz

3 watt bij een golflengte van ca. 65 cm! Dat is een schadelijke combinatie bij gebruik op lange termijn. De handleidingen van portable zenders die in hetzelfde frequentiebereik werken, waarschuwen zeer uitdrukkelijk dat de antenne van de zender niet te dicht bij het hoofd mag worden gehouden, en dat er niet voor langere tijd mag worden uitgezonden.

Een babyfoon ligt dikwijls zéér dicht bij de bay, én staat continu te zenden met een ingebwoude antenne!
Bovendien is het absorptievermogen voor straling van een baby zowat het tienvoudige van een volwassen mens.

Deze babyfoons zijn dus ronduit gevaarlijk. Plastic speelgoed met wat lood in de verf wordt ogenblikkelijk verboden, terwijl deze schadelijke zendapparatuur gewoon op de markt is. Onvoorstelbaar.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 23:18   #2
gomer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 312
Standaard

Amerikanen en hun grootheidswaanzin. De cowboys op hun ranch de babyfoon meenemen. Dan terugcrossen als er iets is.
gomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 23:25   #3
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Zendvermogen 3 Watt
- Frequentiebereik: 462,5500 - 467,7125 MHz
Ik ben niet 100% zeker maar 't zou kunnen dat je daarvoor een zendvergunning nodig hebt:
http://www.bipt.be/ShowContent.aspx?...D=1100&lang=nl
VergunningenApparatuur zonder vergunning
Lijst van de radiocommunicatietoestellen


ik zie daar niet veel tussen van 3 watt.

Even kijken op google: Midland?? Ik zag er alleen 2de hands te koop. Mogelijk privé import dus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 december 2008 om 23:39.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 23:25   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Een babyfoon ligt dikwijls zéér dicht bij de bay, én staat continu te zenden met een ingebwoude antenne!
Wij hebben hier een paar kindjes. En onze babyfoons zijn van de betere kwaliteit, wat inhoudt ze dat niet continue zenden. De zendfunctie wordt alleen geactiveerd wanneer er geluid of beweging voordoet. Als een van onze peuters of baby liefelijk slapen, is er geen zendstraling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 00:04   #5
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wij hebben hier een paar kindjes. En onze babyfoons zijn van de betere kwaliteit, wat inhoudt ze dat niet continue zenden. De zendfunctie wordt alleen geactiveerd wanneer er geluid of beweging voordoet. Als een van onze peuters of baby liefelijk slapen, is er geen zendstraling.

Ik hoop van ganser harte voor uw kroost dat dat klopt. In ieder geval zou ik de instelling van de vox-drempel (geluidsniveau waarboven de zender aanslaat) zeer nauwkeurig instellen.

Of als het kan, nog beter: babyfoons vinden die via het stroomnet werken en dus niet zenden.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 00:09   #6
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik ben niet 100% zeker maar 't zou kunnen dat je daarvoor een zendvergunning nodig hebt:
http://www.bipt.be/ShowContent.aspx?...D=1100&lang=nl
VergunningenApparatuur zonder vergunning
Lijst van de radiocommunicatietoestellen


ik zie daar niet veel tussen van 3 watt.

Even kijken op google: Midland?? Ik zag er alleen 2de hands te koop. Mogelijk privé import dus.
De frequenties die u noemt zijn internationaal voorbehouden voor de zgn. PMR-toestellen ('Personal Mobile Radio's) en die zijn vrij van vergunning, maar inderdaad gelimiteerd in vermogen. 3 watt is zeker niet toegestaan, maar ze worden wel her en der verkocht, onder andere gloednieuw bij Babycare.nl :
Alecto babyfoon DBX-82 Long Range. En inderdaad ook een Midland-model.

Er is ook een hele reeks babyfoons die op 0,5 watt werken, nog veel te veel voor die korte golflengte en voor een baby met zijn kleine massa, zeker als dit in de handleiding (van het merk Cobra) staat: "Plaatst u de portofoon zo dicht mogelijk bij het kind en met de microfoon op het kind gericht".

Dat zo weinig ouders stil staan bij de bekende risico's van zendapparatuur op deze golflengten, is ontstellend, vind ik.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)

Laatst gewijzigd door Jukes : 17 december 2008 om 00:24.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 01:05   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ik hoop van ganser harte voor uw kroost dat dat klopt. In ieder geval zou ik de instelling van de vox-drempel (geluidsniveau waarboven de zender aanslaat) zeer nauwkeurig instellen.
Ik hoop het niet, ik weet het. Dit staat immers heel duidelijk vermeld op de verpakking als in de begeleidende, uitgebreide handleiding.

Het geluidsniveau en zelfs de aard van de geluiden zijn instelbaar.

Niet verwonderlijk dan ook dat deze babyfoon heel wat duurder was in vergelijking met veel andere.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 03:11   #8
Jarno
Parlementsvoorzitter
 
Jarno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2006
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik hoop het niet, ik weet het. Dit staat immers heel duidelijk vermeld op de verpakking als in de begeleidende, uitgebreide handleiding.

Het geluidsniveau en zelfs de aard van de geluiden zijn instelbaar.

Niet verwonderlijk dan ook dat deze babyfoon heel wat duurder was in vergelijking met veel andere.
Voor de gezondheid uwer kroost is niets te duur.
__________________
"Het hele probleem met de wereld is dat dwazen en fanatici altijd zo zeker van zichzelf zijn, en wijze mensen toch zo vol van twijfel."
Bertrand RUSSEL
Jarno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 09:12   #9
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik hoop het niet, ik weet het. Dit staat immers heel duidelijk vermeld op de verpakking als in de begeleidende, uitgebreide handleiding.

Het geluidsniveau en zelfs de aard van de geluiden zijn instelbaar.

Niet verwonderlijk dan ook dat deze babyfoon heel wat duurder was in vergelijking met veel andere.
Gebruiksaanwijzingen van consumerprodcuten zijn zelden voorbeelden van eerlijkheid. Bij geen enkele gsm staat een ernstige waarschuwing voor het stralingsgevaar, dat inmiddels noachtans afdoende aangetoond is.

Geluidsniveau en aard van de geluiden hebben helemaal niets met het zendvermogen te maken. In ieder geval : ik zou dit soort babyfoon nooit gebruiken. Daarvoor zouden mijn kinderen me te lief zijn.
Als u me het merk en/of de specificaties kunt opgeven dan kan ik het risico inschatten.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 09:32   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Ik begrijp niet waarom mensen alles draadloos willen.
Ik gebruik hier voor de baby's die hier komen slapen, nog steeds een babyfoon met draadverbindingen.
Goed dit ding is reeds 50 jaar oud en nog door mijn vader zelf in elkaar geknutseld.
Het werkt nog op autobatterijen van 6Volt en is geen pocketmodel.
Maar ik heb geen last van de buren hun babyfoon of draadloze internetverbindingen of hun gsm's.
Mijn babyfoon zend enkel de geluiden uit de kinderslaapkamer uit en als ik dus iets hoor, komt het weldegelijkuit die kamer en niet van de buren.
Daarbij is er geen radiogolfzending binnen de kinderslaapkamer of in de leefkamer, waar andere kinderen rondlopen.

Het gaat hier toch over het welzijn van je kinderen en niet enkel over je eigen gemoedsrust en gebrek aan vertrouwen in je eigen veiligheidgevoel tegenover je kinderen en jezelf.

Een babyfoon, internet en huistelefoon met draadverbinding zijn misschien ouderwets en niet overal naar verplaatsbaar, maar door de vele radio golfverbindingen die onze maatschappij gebruikt, is het een noodzaak geworden om deze zelf binnenshuis tot een minimum te beperken.

Trouwens wie goed en behoorlijk zijn woning isoleert, kan geen draadloze babyfoon gebruiken, want dan zijn je muren, vloer en plafond bekleed met een laagje zilverfolie.
Iets dat radiogolven verstoord en zelfs tegenhoud.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 09:39   #11
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik gebruik hier voor de baby's die hier komen slapen, nog steeds een babyfoon met draadverbindingen.
De enige echt veilige oplossing. De overdaad aan zenders is ontstellend, de laatste tijd: bluetooth (2,4 gigahertz, zelfde frequentie als een microgolfoven), WiFi, Dect-huistelefoon, gsm, tv-zenders, scheepsraders, radiostations, garagepoortopeners, ...

Vooral het feit dat de laatste jaren de frequentie van veel van die apparaten de hoogte is ingegaan (tot vér in het gigahertzbereik) is verontrustend. Ik ben geen alternatieve, groene dromer, maar de enorme hoeveelheid straling van zeer korte golflengte die er de laatste tijd is bijgekomen, baart me ernstig zorgen. En mij niet alleen: wetenschappers overal waarschuwen voor die explosieve toename. Ze loopt - niet toevallig? - gelijk met de toegenomen onvruchtbaarheid, nieuwe ziekten als CVS en ADHD en de stijgende incidentie van diverse kankertypes.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be