![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementslid
|
![]() Schitterende bijdrage ! Ik verwacht nu :
- "uw vacature voor een Waalse imago-ambtenaar". - "uw vacature voor een Brusselse imago-ambtenaar". Die 7 punten zijn wel een probleem voor wat betreft Vlaanderen, Brussel en Wallonie hebben hun imago-ambtenaar ook nodig ! Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Eén. Schilder de verkeerspalen opnieuw rood-wit. Nee. Want zwart-geel is de internationale kleur die gebruikt wordt voor veel signalisaties in het verkeer wereldwijd. Als ik met mijn auto in de parking van de Delhaize in Brussel binnenrijd is ook daar de signalisatie zwart-geel. Het zou van 'common sense' getuigen dat Brussel én Wallonië ook hun verkeerspalen in zwart-geel te schilderen. Twee. Benoem de burgemeesters in de Brusselse rand. U weet net zo goed als ik dat, eens in functie, de imago-ambtenaar hierover veel vragen gaat krijgen. Wel, het is niet uit te leggen dat Marino Keulen het prima vindt als Vlaamse B-H-V-burgemeesters verkiezing na verkiezing hun functie misbruiken voor politieke actie, maar witheet van woede reageert als drie Franstalige burgemeesters iets gelijkaardigs doen. Deze redenering klopt niet. De 3 FDF-MR burgemeesters zijn ingegaan tegen de Vlaamse regelwetgeving dus is het aan Marino Keulen, de Vlaamse Minister van Binnenlandse Zaken, om in te grijpen. De Vlaamse B-H-V burgemeesters daarentegen gaan niet in tegen de Vlaamse regelwetgeving en protesteren tegen het feit dat de Belgische regering nog altijd niet het bindend advies van het Arbitragehof heeft opgevolgd aangaande de kieskring BHV. Het is dus niet aan de Vlaamse Minister van Binnenlandse Zaken om hier sancties te treffen maar indien nodig aan de federale overheid. Alleen is die zelf in fout want ze treedt het bindend advies van het Arbitragehof met voeten. Drie. Doe al die bordjes 'hier spreken we alleen Nederlands' weg uit de gemeentehuizen in de Brusselse rand. Mee akkoord. In de plaats moet een geïntegreerd taalbeleidsplan komen geïnspireerd op het taalbeleidsplan van de Franstalige provincie Quebec in Canada. En de immigratie moet volledig geregionaliseerd worden zodat Vlaanderen zelf de immigratie en taalbeleid beter kan overeenstemmen. Weeral zoals in Quebec. Vier. Schaf alle reglementen af die het recht op goedkope bouwgronden en sociale woningen koppelen aan taal. Behalve geweldig onrechtvaardig zijn ze vooral nefast voor ons imago. Neen. Optimale integratie in het Nederlandstalig gebied van nieuwkomers moet een uitgangspunt worden van het beleid. Dat is trouwens een internationale trend. Het gebeurt in Québec en meer en meer in verschillende Europese landen waaronder Duitsland, Frankrijk en Denemarken. Vijf. Schaf de jobkorting af. Wie is dat, de hardwerkende Vlaming? Vlamingen die ervoor kiezen om in de hoofdstad van Vlaanderen te gaan wonen - en zo minder pendelen, minder ruimte opeisen en meer maatschappelijke lasten dragen - die zijn dat niet? Wat zijn wij dan wel? Neen. Het probleem dat de Brusselse Vlamingen deze premie niet kunnen ontvangen kan opgelost worden met het activeren van een vrije subnationaliteit in het Brussels Gewest. Zes. Verander van logo. De jongste polls doen ons dat wel eens vergeten, maar de grootste fractie in het Vlaams Parlement is nog altijd die extreem-rechtse met een kwart van de zetels. De buitenwereld maakt zich daar zorgen over en ik begrijp dat mijn taak erin zal bestaan de rest van de wereld uit te leggen dat "niet alle Vlamingen zo zijn". Neen. Het probleem van extreem-rechts dat zoals in de jaren 30 in één of andere vorm terug voet krijgt in de politiek is een Europees probleem. Geen specifiek Vlaams probleem. Zeven. Verander van naam. Zoals u weet, heeft Karel De Gucht altijd gelijk, alleen te vroeg. Flanders is de buurman van Homer uit de Simpsons. De Vlaamse regering is rijk, akkoord, maar als merknaam mondiaal gaan rivaliseren met de Simpsons? Ik denk dat het verstandiger is om daar gewoon niet aan te beginnen. Veranderen van naam? Neen. Zoals Catalonië, Schotland, Baskenland, Wallonië, ... moeten we ons emanciperen en onze eigen regio op de internationale kaart zetten zonder ons te schuilen achter de rug van papa of onder de rokken van mama. Op halflange tot lange termijn zal de investering in de eigen naambekendheid zijn investering meer dan dubbel waard blijken te zijn. We moeten daarover de nodige zelfzekerheid aan de dag durven leggen. ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 14 maart 2009 om 00:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||||||
Parlementslid
|
![]() Eén. Schilder de verkeerspalen opnieuw rood-wit. Citaat:
Twee. Benoem de burgemeesters in de Brusselse rand. U weet net zo goed als ik dat, eens in functie, de imago-ambtenaar hierover veel vragen gaat krijgen. Wel, het is niet uit te leggen dat Marino Keulen het prima vindt als Vlaamse B-H-V-burgemeesters verkiezing na verkiezing hun functie misbruiken voor politieke actie, maar witheet van woede reageert als drie Franstalige burgemeesters iets gelijkaardigs doen. Citaat:
Voor de burgemeesters die geen verkiezingen meer willen organiseren ... die zijn fout ... Het Arbitrage Hof heeft geen ultimatum gegeven ... dus is er wel tijd om een oplossing te vinden ... Drie. Doe al die bordjes 'hier spreken we alleen Nederlands' weg uit de gemeentehuizen in de Brusselse rand. Citaat:
Citaat:
Vier. Schaf alle reglementen af die het recht op goedkope bouwgronden en sociale woningen koppelen aan taal. Behalve geweldig onrechtvaardig zijn ze vooral nefast voor ons imago. Citaat:
Vijf. Schaf de jobkorting af. Wie is dat, de hardwerkende Vlaming? Vlamingen die ervoor kiezen om in de hoofdstad van Vlaanderen te gaan wonen - en zo minder pendelen, minder ruimte opeisen en meer maatschappelijke lasten dragen - die zijn dat niet? Wat zijn wij dan wel? Citaat:
Zes. Verander van logo. De jongste polls doen ons dat wel eens vergeten, maar de grootste fractie in het Vlaams Parlement is nog altijd die extreem-rechtse met een kwart van de zetels. De buitenwereld maakt zich daar zorgen over en ik begrijp dat mijn taak erin zal bestaan de rest van de wereld uit te leggen dat "niet alle Vlamingen zo zijn". Citaat:
Zeven. Verander van naam. Zoals u weet, heeft Karel De Gucht altijd gelijk, alleen te vroeg. Flanders is de buurman van Homer uit de Simpsons. De Vlaamse regering is rijk, akkoord, maar als merknaam mondiaal gaan rivaliseren met de Simpsons? Ik denk dat het verstandiger is om daar gewoon niet aan te beginnen. Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bas-Belgique Le très grand Bruxelles Le Congo du Nord ... Kunnen we hier een prijs mee winnen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er hoeft helemaal geen selectieve verontwaardiging uitgelegd te worden. En ja, als je dat uitlegt aan buitenlandse journalisten, begrijpen ze dat wel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeg gewoon: Vlaanderen, verdwijn. Het eerste optreden van Ned Flanders in de Simpsons dateert van 17 december 1989. Dat is meer dan een jaar voor de Vlaamse Gemeenschap op 2 januari 1991 de klauwende leeuw aanvaardde als officiële wapen. Eerst waren er de Simpsons, daarna pas verscheen het eerste bord 'Vlaanderen' langs onze autowegen. Ziet u het plaatje? Laat ons deze lap grond Plat noemen, of Ensor, of No Nation. Of Koekje. Iets waar je een imago rond kan bouwen. http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...html#reactions
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overigens, de Vlaamse Gemeenschap nam de huidige vlag reeds aan als officieel symbool in 1985.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Vlaams Gewest bestond al evenmin toen ik nog in korte broek rondliep. Maar dergelijke uitspraak is gewoon je reinste onzin. Er is nu eenmaal een decreet gestemd in het Vlaams parlement waarbij alle vertegenwoordigers akkoord zijn gegaan met het gebruik van de term "Vlaanderen" voor de volledige Nederlands sprekende regio. Daar hebben alle partijen mee ingestemd, inbegrepen diegenen die even "progressief" en "politiek-correct" zijn als mijnheer De Coninck, en al evenzeer diegenen die kiezers vertegenwoordigden uit andere provincies dan West- of Oost-Vlaanderen. N'en déplaise �* Monsieur De Coninck... Maar kijk, voor mij persoonlijk hoeft dat zelfs niet eens de term "Vlaanderen" te zijn. Persoonlijk zou ik de naam Zuid-Nederland verkiezen, maar daar zou natuurlijk eerst Nederland het moeten mee eens zijn. Het zou in elk geval een heel stuk meer zinvol zijn dan bv. Noord-België. Idem voor wat betreft die leeuwenvlag. Laat Vlaanderen kiezen voor de Nederlandse vlag met bv. ergens een kleiner veld waarop een Vlaamse leeuw staat op afgebeeld. Zou andermaal ook meer zinvol zijn. Hoe groot het soortelijk gewicht van de heer De Coninck is wordt duidelijk wanneer hij het over die leeuwenvlag heeft. Voor hem is dat de "collaboratievlag". Ik herinner mij dat ik die man al eens op TV heb gezien. Mijn indruk omtrent zijn leeftijd was er in elk geval een die hem ruim na de tweede wereldoorlog situeert. Hij heeft het dus ook maar "van horen zeggen". Zoals gewoonlijk...En vooraleer ik nu door T'serclaes in de collaboratiehoek zou worden gedrumd: mijn vader is tijdens WO2 gedurende vijf jaar in actieve dienst geweest, op zee, bij de Britse Royal Navy. I bid you good bye. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb je een Hollander voor nodig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Daarom kan ik me voorstellen, dat de Limburgers en Brabanders in Belgie niet accoord gaan, om Vlamingen genoemd te worden. Brusselaars willen ook geen Walen genoemd worden. Hoe dit opgelost moet worden ,weet ik niet ,want Nederland heeft al een Zuid Nederland, als regio(Limburg en Brabant). Misschien zou je Vlaanderen ook "Zuid Nederland" ,als deelstaat van Belgie kunnen noemen. Een vergelijkbaar probleem heb je met Macedonie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dit is geen provocatie ... maar De Coninck probeert iets te laten begrijpen : er is een groot verschil tussen het feit dat het nederlands de officiele taal in Vlaanderen is en het feit dat alles "zwart en geel" moet worden. - Zijn er zoveel rod en wit vlaggen in Wallonie of blauw en geel in Brussel ? NEE - In Wallonie zijn er 2 gemeenschappen ... Is er een verfransing van de duitstalige gemeenten omdat er geen taalgrens bestaat ? NEE - Ooit in Wallonie "Ici, on parle uniquement Français", "Dans l'intérêt de votre enfant, on parle uniquement Francais" ? NEE - 75% van de toeristen in Ardennen zijn nederlandstalig ... en nu zijn er nu affiches soms eentalig nederlands ... Ooit franstalig taalklachten gehoord ? NEE - enz ... Er zijn andere en meer efficient mogelijkheden om iemand te vertweetalen ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn ze in Wallonië veel nonchalanter en losser op taalvlak. De verklaring ligt toch voor de hand. Zelfs wanneer een Waals boerendorp voor 99 % volloopt met Vlamingen, en zeker wanneer die Vlamingen zich daar definitief gaan vestigen, gaan zij zich integreren. Daar denkt de in Vlaanderen ingeweken Francofonie in de verste verte niet aan. "On veut des facilités". En dan maar pisnijdig zijn wanneer op een gegeven ogenblik Leterme zich luidop afvroeg of ze soms intellectueel onbekwaam waren om Nederlands te leren. Onmiddellijk werd hij "un homme dangereux". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Het Arbitragehof alias Grondwettelijk Hof heeft wel degelijk een ultimatum gegeven hoor. Ze heeft een definitief arrest (nr. 73/2003) uitgesproken op 26 mei 2003 en had daarin de deadline 24 juni 2007 vastgelegd voor het oplossen van de grondwettelijk probleem van BHV. Waarom 24 Juni 2007? Omdat op die datum parlementsverkiezingen moesten plaatsgrijpen. Wat heeft de Belgische regering gedaan? Ze heeft het grondwettelijk probleem met BHV niet opgelost en de verkiezingen 2 weken vervroegd ( naar 10 juni ) zodat ze net voor de deadline vielen! Is dat goed bestuur? Ik denk het niet. De reactie bleef niet lang uit : 24(!) gemeenten van de regio Halle-Vilvoorde verklaren op 29 Maart 2007 dat ze in die context de federale verkiezingen zullen boycotten. Je zou voor minder. Een regering die haar eigen Grondwettelijk Hof niet respecteert is ons vertrouwen niet waard.
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 14 maart 2009 om 16:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als het nuttig is, zijn er een aantal "faciliteiten" voor nederlandstaligen in waalse dorpen/steden ontwikkeld ! : Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Over enkele jaren is Belgie gesplitst en ieder heeft zijn eigen land en eigen vlag. Na de scheiding, zijn de gemoederen tot bedaren gekomen en is samenwerking weer mogelijk geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zal Brussel nog vooral franstalig zijn, zullen de randgemeenten nog vol van franstaligen zijn, ... Dus, zelfs met een splitsing ... zit Vlaanderen nog met zijn "taal" probleem ! Iets positef : Brussel zal geen probleem meer hebben met de taalwetten ! ![]() Laatst gewijzigd door T'serclaes : 14 maart 2009 om 16:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Enkel door een splitsing van België zal het territorialiteitsbeginsel - de erkenning van Vlaanderen's grenzen - gerespecteerd worden, binnen het huidige Belgisch kader worden Vlaanderen's grenzen blijkbaar in "vraag gesteld" ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Brussel zal 2 x nadenken vooraleer het zich losrukt van Vlaanderen. zonder Vlaanderen is Brussel NIETS. en trouwens: alleen het FDF is voor Brussels regionalisme. dus jij bent een 'supporter' van het FDF T'serclaes? Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 maart 2009 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |