Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2009, 23:27   #1
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard Vlaamse imago

Schitterende bijdrage ! Ik verwacht nu :
- "uw vacature voor een Waalse imago-ambtenaar".
- "uw vacature voor een Brusselse imago-ambtenaar".

Die 7 punten zijn wel een probleem voor wat betreft Vlaanderen, Brussel en Wallonie hebben hun imago-ambtenaar ook nodig !

Citaat:
De Vlaamse overheid is gestart met de zoektocht naar een imagomanager. Hij of zij moet regio én bestuur nationaal en internationaal meer luister bijbrengen. Douglas De Coninck schrijft een sollicitatiebrief.

Geachte heer,
Mevrouw,
Zoals u misschien reeds vernam, maakt deze krant een afslanking door en weten wij nog altijd niet wie mag blijven en wie niet. U zult begrijpen dat ik in die omstandigheden graag meerdere opties open wil houden.

Ik heb bijna twintig jaar ervaring bij een Vlaamse kwaliteitskrant, ik woon en werk in Brussel, ik mag zeggen dat ik meer dan gemiddeld voeling heb met de internationale gemeenschap hier. Ik ken veel buitenlandse correspondenten, uw doelgroep. In alle bescheidenheid: ik denk niet dat u voor de functie van Vlaams imago-ambtenaar snel een betere kandidaat gaat vinden. Maar voor ik teken, zou ik een zevental kleine suggesties willen doen. Kwestie van dat loon, 43.284 euro per jaar bruto, optimaal te doen renderen.

Eén. Schilder de verkeerspalen opnieuw rood-wit. U kan van een imago-ambtenaar niet verlangen dat die aan de wereld gaat uitleggen dat de eerste beleidsdaad van het verzelfstandigde Vlaanderen erin bestond die palen geel-zwart te schilderen en zonder een zweem van ironie te verkondigen dat uit studies was gebleken dat geel-zwart beter is voor de veiligheid. Ik zeg het u liever op voorhand: they won't buy it.

Twee. Benoem de burgemeesters in de Brusselse rand. U weet net zo goed als ik dat, eens in functie, de imago-ambtenaar hierover veel vragen gaat krijgen. Wel, het is niet uit te leggen dat Marino Keulen het prima vindt als Vlaamse B-H-V-burgemeesters verkiezing na verkiezing hun functie misbruiken voor politieke actie, maar witheet van woede reageert als drie Franstalige burgemeesters iets gelijkaardigs doen. De Vlaamse burgemeesters weigerden om bij de verkiezingen oproepingsbrieven te versturen aan de bewoners. De Franstalige deden dat wél, zij het niet geheel conform de omzendbrief-Peeters. Het spijt me, deze vorm van selectieve verontwaardiging verdedigen tegenover een buitenlander, dat gaat niet. Via een uitgekiende marketingstrategie blikken kattenvoer verkopen als stoofvlees, dat lukt misschien nog net. Dit niet.

Drie. Doe al die bordjes 'hier spreken we alleen Nederlands' weg uit de gemeentehuizen in de Brusselse rand. Het heeft geen zin om een imago-ambtenaar aan het werk te zetten als achter zijn rug nieuw gekomen expats massaal het bloed van onder de nagels wordt gepest. U weet net zo goed als ik dat de imago-ambtenaar de eerste is bij wie ze gaan komen klagen: de zestalige globetrotters wier Engels perfect is begrepen aan het loket, maar die met een hautaine grijns zijn genegeerd omdat ze geen Vlaams spraken. In het midden ligt Brussel, hoofdstad van de Europese Unie, de plek waar Hillary Clinton eerst naartoe komt, motor van onze economie. Wij moeten ons juist maximaal profileren als gastvrij.

Vier. Schaf alle reglementen af die het recht op goedkope bouwgronden en sociale woningen koppelen aan taal. Behalve geweldig onrechtvaardig zijn ze vooral nefast voor ons imago.

Vijf. Schaf de jobkorting af. Wie is dat, de hardwerkende Vlaming? Vlamingen die ervoor kiezen om in de hoofdstad van Vlaanderen te gaan wonen - en zo minder pendelen, minder ruimte opeisen en meer maatschappelijke lasten dragen - die zijn dat niet? Wat zijn wij dan wel? Legt u mij dat eens uit voor ik het aan de buitenwereld moet uitleggen. Als je in Brussel woont, ben je dan een traag werkende Vlaming of een hardwerkende niet-Vlaming? Ik wil u enkel waarschuwen: zo'n vragen zullen worden gesteld aan de Vlaamse imago-ambtenaar. De meeste buitenlandse correspondenten wonen en werken in Brussel. De ondertoon in hun vragen zal zijn: bloed, bodem, eer. Zo'n jobkorting wekt de indruk dat Vlaanderen een immatuur natiestaatje is dat de ene mens superieur acht aan de andere op basis van zijn postcode.

Zes. Verander van logo. De jongste polls doen ons dat wel eens vergeten, maar de grootste fractie in het Vlaams Parlement is nog altijd die extreem-rechtse met een kwart van de zetels. De buitenwereld maakt zich daar zorgen over en ik begrijp dat mijn taak erin zal bestaan de rest van de wereld uit te leggen dat "niet alle Vlamingen zo zijn". Ik wil dat graag doen, maar die vlag hangt in de weg. Geen enkele partij belijdt het Vlaams-nationalistische geloof in een puurdere vorm dan Vlaams Belang. Hebt u hun logo als eens vergeleken met het uwe? U doet me denken aan iemand die zegt Pepsi te willen verkopen en het hele land volhangt met affiches van Coca-cola. Elke Vlaamse leeuw aan om het welk gemeentehuis is minstens in de waarneming van buitenlandse bezoekers een uiting van sympathie met die partij. Als men mij vraagt wie dit logo eerst bezigde, die partij of deze gemeenschap, wat moet ik dan antwoorden? Het is u hopelijk bekend dat dat verhaal over de Leeuw van Vlaanderen, Robrecht Van Bethune (Robert de Béthune) en de Guldensporenslag van a tot z verzonnen is. Zo erg kan het dan toch niet zijn om afstand te nemen van zo'n symbool?

Zeven. Verander van naam. Zoals u weet, heeft Karel De Gucht altijd gelijk, alleen te vroeg. Flanders is de buurman van Homer uit de Simpsons. De Vlaamse regering is rijk, akkoord, maar als merknaam mondiaal gaan rivaliseren met de Simpsons? Ik denk dat het verstandiger is om daar gewoon niet aan te beginnen. Toen mij in de lagere school voor het eerst staatsstructuur werd onderwezen, was Vlaanderen de verzamelnaam voor twee provincies. Antwoordde ik wat anders, dan kreeg ik een tik met de lineaal van de meester. Wat moet ik trouwens antwoorden als zo'n correspondent opeens wil weten hoe het komt dat de meest oostelijke provincie van Vlaanderen Limburg heet en die ten westen daarvan Oost-Vlaanderen? Toen ik kind was, leerden volwassenen me dat zo'n geel-zwart leeuwenwimpeltje achterop iemands fiets er meestal op duidde dat "die mensen in de oorlog meededen met de Duitsers". Ik weet inmiddels dat dat niet altijd klopte - meestal niet zelfs - maar sta me toe vast te stellen dat het allemaal wel erg snel is gegaan.

Het eerste optreden van Ned Flanders in de Simpsons dateert van 17 december 1989. Dat is meer dan een jaar voor de Vlaamse Gemeenschap op 2 januari 1991 de klauwende leeuw aanvaardde als officiële wapen. Eerst waren er de Simpsons, daarna pas verscheen het eerste bord 'Vlaanderen' langs onze autowegen. Ziet u het plaatje? Laat ons deze lap grond Plat noemen, of Ensor, of No Nation. Of Koekje. Iets waar je een imago rond kan bouwen. http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...html#reactions
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 00:37   #2
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Voor onafhankelijkheid en samenwerking !

Eén. Schilder de verkeerspalen opnieuw rood-wit.

Nee. Want zwart-geel is de internationale kleur die gebruikt wordt voor veel signalisaties in het verkeer wereldwijd. Als ik met mijn auto in de parking van de Delhaize in Brussel binnenrijd is ook daar de signalisatie zwart-geel. Het zou van 'common sense' getuigen dat Brussel én Wallonië ook hun verkeerspalen in zwart-geel te schilderen.

Twee. Benoem de burgemeesters in de Brusselse rand. U weet net zo goed als ik dat, eens in functie, de imago-ambtenaar hierover veel vragen gaat krijgen. Wel, het is niet uit te leggen dat Marino Keulen het prima vindt als Vlaamse B-H-V-burgemeesters verkiezing na verkiezing hun functie misbruiken voor politieke actie, maar witheet van woede reageert als drie Franstalige burgemeesters iets gelijkaardigs doen.

Deze redenering klopt niet. De 3 FDF-MR burgemeesters zijn ingegaan tegen de Vlaamse regelwetgeving dus is het aan Marino Keulen, de Vlaamse Minister van Binnenlandse Zaken, om in te grijpen. De Vlaamse B-H-V burgemeesters daarentegen gaan niet in tegen de Vlaamse regelwetgeving en protesteren tegen het feit dat de Belgische regering nog altijd niet het bindend advies van het Arbitragehof heeft opgevolgd aangaande de kieskring BHV. Het is dus niet aan de Vlaamse Minister van Binnenlandse Zaken om hier sancties te treffen maar indien nodig aan de federale overheid. Alleen is die zelf in fout want ze treedt het bindend advies van het Arbitragehof met voeten.

Drie. Doe al die bordjes 'hier spreken we alleen Nederlands' weg uit de gemeentehuizen in de Brusselse rand.

Mee akkoord. In de plaats moet een geïntegreerd taalbeleidsplan komen geïnspireerd op het taalbeleidsplan van de Franstalige provincie Quebec in Canada. En de immigratie moet volledig geregionaliseerd worden zodat Vlaanderen zelf de immigratie en taalbeleid beter kan overeenstemmen. Weeral zoals in Quebec.

Vier. Schaf alle reglementen af die het recht op goedkope bouwgronden en sociale woningen koppelen aan taal. Behalve geweldig onrechtvaardig zijn ze vooral nefast voor ons imago.

Neen. Optimale integratie in het Nederlandstalig gebied van nieuwkomers moet een uitgangspunt worden van het beleid. Dat is trouwens een internationale trend. Het gebeurt in Québec en meer en meer in verschillende Europese landen waaronder Duitsland, Frankrijk en Denemarken.

Vijf. Schaf de jobkorting af. Wie is dat, de hardwerkende Vlaming? Vlamingen die ervoor kiezen om in de hoofdstad van Vlaanderen te gaan wonen - en zo minder pendelen, minder ruimte opeisen en meer maatschappelijke lasten dragen - die zijn dat niet? Wat zijn wij dan wel?

Neen. Het probleem dat de Brusselse Vlamingen deze premie niet kunnen ontvangen kan opgelost worden met het activeren van een vrije subnationaliteit in het Brussels Gewest.

Zes. Verander van logo. De jongste polls doen ons dat wel eens vergeten, maar de grootste fractie in het Vlaams Parlement is nog altijd die extreem-rechtse met een kwart van de zetels. De buitenwereld maakt zich daar zorgen over en ik begrijp dat mijn taak erin zal bestaan de rest van de wereld uit te leggen dat "niet alle Vlamingen zo zijn".

Neen. Het probleem van extreem-rechts dat zoals in de jaren 30 in één of andere vorm terug voet krijgt in de politiek is een Europees probleem. Geen specifiek Vlaams probleem.

Zeven. Verander van naam. Zoals u weet, heeft Karel De Gucht altijd gelijk, alleen te vroeg. Flanders is de buurman van Homer uit de Simpsons. De Vlaamse regering is rijk, akkoord, maar als merknaam mondiaal gaan rivaliseren met de Simpsons? Ik denk dat het verstandiger is om daar gewoon niet aan te beginnen.

Veranderen van naam? Neen. Zoals Catalonië, Schotland, Baskenland, Wallonië, ... moeten we ons emanciperen en onze eigen regio op de internationale kaart zetten zonder ons te schuilen achter de rug van papa of onder de rokken van mama. Op halflange tot lange termijn zal de investering in de eigen naambekendheid zijn investering meer dan dubbel waard blijken te zijn. We moeten daarover de nodige zelfzekerheid aan de dag durven leggen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 14 maart 2009 om 00:41.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 10:14   #3
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Eén. Schilder de verkeerspalen opnieuw rood-wit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Nee. Want zwart-geel is de internationale kleur die gebruikt wordt voor veel signalisaties in het verkeer wereldwijd. Als ik met mijn auto in de parking van de Delhaize in Brussel binnenrijd is ook daar de signalisatie zwart-geel. Het zou van 'common sense' getuigen dat Brussel én Wallonië ook hun verkeerspalen in zwart-geel te schilderen.
Ik heb weinig tegen zwart-geel signalisatie ... maar voor Brussel, liever die mooie nieuwe grijze verkeerslichten !

Twee. Benoem de burgemeesters in de Brusselse rand. U weet net zo goed als ik dat, eens in functie, de imago-ambtenaar hierover veel vragen gaat krijgen. Wel, het is niet uit te leggen dat Marino Keulen het prima vindt als Vlaamse B-H-V-burgemeesters verkiezing na verkiezing hun functie misbruiken voor politieke actie, maar witheet van woede reageert als drie Franstalige burgemeesters iets gelijkaardigs doen.

Citaat:
Deze redenering klopt niet. De 3 FDF-MR burgemeesters zijn ingegaan tegen de Vlaamse regelwetgeving dus is het aan Marino Keulen, de Vlaamse Minister van Binnenlandse Zaken, om in te grijpen. De Vlaamse B-H-V burgemeesters daarentegen gaan niet in tegen de Vlaamse regelwetgeving en protesteren tegen het feit dat de Belgische regering nog altijd niet het bindend advies van het Arbitragehof heeft opgevolgd aangaande de kieskring BHV. Het is dus niet aan de Vlaamse Minister van Binnenlandse Zaken om hier sancties te treffen maar indien nodig aan de federale overheid. Alleen is die zelf in fout want ze treedt het bindend advies van het Arbitragehof met voeten.
De 3 burgemeesters zijn perfect tweetalig en hebben gewoon brieven in het frans gestuurd omdat het geen zin heeft 2 brieven in plaats van een te sturen ... Een eerste in het nederlands en dan een tweede in het Frans ! De financiële toestand van de post is niet heel goed maar het is toch geen reden om deze zo te helpen ! Omzendbrief-Peeters moet verdwijnen !

Voor de burgemeesters die geen verkiezingen meer willen organiseren ... die zijn fout ... Het Arbitrage Hof heeft geen ultimatum gegeven ... dus is er wel tijd om een oplossing te vinden ...

Drie. Doe al die bordjes 'hier spreken we alleen Nederlands' weg uit de gemeentehuizen in de Brusselse rand.

Citaat:
Mee akkoord. In de plaats moet een geïntegreerd taalbeleidsplan komen geïnspireerd op het taalbeleidsplan van de Franstalige provincie Quebec in Canada. En de immigratie moet volledig geregionaliseerd worden zodat Vlaanderen zelf de immigratie en taalbeleid beter kan overeenstemmen. Weeral zoals in Quebec.
Ja, zoals in Quebec :
Citaat:
L'article 29.1 reconnaît qu'une municipalité est bilingue lorsque plus de la moitié des résidents de son territoire sont de langue maternelle anglaise. Selon la Cour suprême, le Québec a le droit d'imposer l'usage du français, mais ne peut interdire l'anglais:

Citaat:
Neen. Optimale integratie in het Nederlandstalig gebied van nieuwkomers moet een uitgangspunt worden van het beleid. Dat is trouwens een internationale trend. Het gebeurt in Québec en meer en meer in verschillende Europese landen waaronder Duitsland, Frankrijk en Denemarken.
Vijf. Schaf de jobkorting af. Wie is dat, de hardwerkende Vlaming? Vlamingen die ervoor kiezen om in de hoofdstad van Vlaanderen te gaan wonen - en zo minder pendelen, minder ruimte opeisen en meer maatschappelijke lasten dragen - die zijn dat niet? Wat zijn wij dan wel?

Citaat:
Neen. Het probleem dat de Brusselse Vlamingen deze premie niet kunnen ontvangen kan opgelost worden met het activeren van een vrije subnationaliteit in het Brussels Gewest.
Bent U gek ???

Zes. Verander van logo. De jongste polls doen ons dat wel eens vergeten, maar de grootste fractie in het Vlaams Parlement is nog altijd die extreem-rechtse met een kwart van de zetels. De buitenwereld maakt zich daar zorgen over en ik begrijp dat mijn taak erin zal bestaan de rest van de wereld uit te leggen dat "niet alle Vlamingen zo zijn".

Citaat:
Neen. Het probleem van extreem-rechts dat zoals in de jaren 30 in één of andere vorm terug voet krijgt in de politiek is een Europees probleem. Geen specifiek Vlaams probleem.

Zeven. Verander van naam. Zoals u weet, heeft Karel De Gucht altijd gelijk, alleen te vroeg. Flanders is de buurman van Homer uit de Simpsons. De Vlaamse regering is rijk, akkoord, maar als merknaam mondiaal gaan rivaliseren met de Simpsons? Ik denk dat het verstandiger is om daar gewoon niet aan te beginnen.

Citaat:
Veranderen van naam? Neen. Zoals Catalonië, Schotland, Baskenland, Wallonië, ... moeten we ons emanciperen en onze eigen regio op de internationale kaart zetten zonder ons te schuilen achter de rug van papa of onder de rokken van mama. Op halflange tot lange termijn zal de investering in de eigen naambekendheid zijn investering meer dan dubbel waard blijken te zijn. We moeten daarover de nodige zelfzekerheid aan de dag durven leggen.
Oud 14 maart 2009, 11:49   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Zeven. Verander van naam. Zoals u weet, heeft Karel De Gucht altijd gelijk, alleen te vroeg. Flanders is de buurman van Homer uit de Simpsons. De Vlaamse regering is rijk, akkoord, maar als merknaam mondiaal gaan rivaliseren met de Simpsons? Ik denk dat het verstandiger is om daar gewoon niet aan te beginnen. Toen mij in de lagere school voor het eerst staatsstructuur werd onderwezen, was Vlaanderen de verzamelnaam voor twee provincies. Antwoordde ik wat anders, dan kreeg ik een tik met de lineaal van de meester. Wat moet ik trouwens antwoorden als zo'n correspondent opeens wil weten hoe het komt dat de meest oostelijke provincie van Vlaanderen Limburg heet en die ten westen daarvan Oost-Vlaanderen? Toen ik kind was, leerden volwassenen me dat zo'n geel-zwart leeuwenwimpeltje achterop iemands fiets er meestal op duidde dat "die mensen in de oorlog meededen met de Duitsers". Ik weet inmiddels dat dat niet altijd klopte - meestal niet zelfs - maar sta me toe vast te stellen dat het allemaal wel erg snel is gegaan.

Het eerste optreden van Ned Flanders in de Simpsons dateert van 17 december 1989. Dat is meer dan een jaar voor de Vlaamse Gemeenschap op 2 januari 1991 de klauwende leeuw aanvaardde als officiële wapen. Eerst waren er de Simpsons, daarna pas verscheen het eerste bord 'Vlaanderen' langs onze autowegen. Ziet u het plaatje? Laat ons deze lap grond Plat noemen, of Ensor, of No Nation. Of Koekje. Iets waar je een imago rond kan bouwen. http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...html#reactions
Enkele suggesties:

Bas-Belgique
Le très grand Bruxelles
Le Congo du Nord
...

Kunnen we hier een prijs mee winnen ?
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 12:08   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén. Schilder de verkeerspalen opnieuw rood-wit. U kan van een imago-ambtenaar niet verlangen dat die aan de wereld gaat uitleggen dat de eerste beleidsdaad van het verzelfstandigde Vlaanderen erin bestond die palen geel-zwart te schilderen en zonder een zweem van ironie te verkondigen dat uit studies was gebleken dat geel-zwart beter is voor de veiligheid. Ik zeg het u liever op voorhand: they won't buy it.
Waarom zouden daar vragen over gesteld worden? Wie ligt daarvan wakker?

Citaat:
Twee. Benoem de burgemeesters in de Brusselse rand. U weet net zo goed als ik dat, eens in functie, de imago-ambtenaar hierover veel vragen gaat krijgen. Wel, het is niet uit te leggen dat Marino Keulen het prima vindt als Vlaamse B-H-V-burgemeesters verkiezing na verkiezing hun functie misbruiken voor politieke actie, maar witheet van woede reageert als drie Franstalige burgemeesters iets gelijkaardigs doen. De Vlaamse burgemeesters weigerden om bij de verkiezingen oproepingsbrieven te versturen aan de bewoners. De Franstalige deden dat wél, zij het niet geheel conform de omzendbrief-Peeters. Het spijt me, deze vorm van selectieve verontwaardiging verdedigen tegenover een buitenlander, dat gaat niet. Via een uitgekiende marketingstrategie blikken kattenvoer verkopen als stoofvlees, dat lukt misschien nog net. Dit niet.
Hier is geen sprake van selectieve verontwaardiging: die drie burgemeesters lappen de regelgeving aan hun laars, terwijl die Vlaamse burgemeesters die net willen toegepast zien. Het zijn twee totaal verschillende dossiers.
Er hoeft helemaal geen selectieve verontwaardiging uitgelegd te worden. En ja, als je dat uitlegt aan buitenlandse journalisten, begrijpen ze dat wel.

Citaat:
Drie. Doe al die bordjes 'hier spreken we alleen Nederlands' weg uit de gemeentehuizen in de Brusselse rand. Het heeft geen zin om een imago-ambtenaar aan het werk te zetten als achter zijn rug nieuw gekomen expats massaal het bloed van onder de nagels wordt gepest. U weet net zo goed als ik dat de imago-ambtenaar de eerste is bij wie ze gaan komen klagen: de zestalige globetrotters wier Engels perfect is begrepen aan het loket, maar die met een hautaine grijns zijn genegeerd omdat ze geen Vlaams spraken. In het midden ligt Brussel, hoofdstad van de Europese Unie, de plek waar Hillary Clinton eerst naartoe komt, motor van onze economie. Wij moeten ons juist maximaal profileren als gastvrij.
Nederlands is de taal van Vlaanderen. Leer die taal als je hier wil wonen en je wil integreren. In Baskenland moest ik ook niet in het Engels of Frans beginnen.

Citaat:
Daar ben ik het wel mee eens.

Citaat:
Vijf. Schaf de jobkorting af. Wie is dat, de hardwerkende Vlaming? Vlamingen die ervoor kiezen om in de hoofdstad van Vlaanderen te gaan wonen - en zo minder pendelen, minder ruimte opeisen en meer maatschappelijke lasten dragen - die zijn dat niet? Wat zijn wij dan wel? Legt u mij dat eens uit voor ik het aan de buitenwereld moet uitleggen. Als je in Brussel woont, ben je dan een traag werkende Vlaming of een hardwerkende niet-Vlaming? Ik wil u enkel waarschuwen: zo'n vragen zullen worden gesteld aan de Vlaamse imago-ambtenaar. De meeste buitenlandse correspondenten wonen en werken in Brussel. De ondertoon in hun vragen zal zijn: bloed, bodem, eer. Zo'n jobkorting wekt de indruk dat Vlaanderen een immatuur natiestaatje is dat de ene mens superieur acht aan de andere op basis van zijn postcode.
Dat is een gevolg van de opdeling in gewesten. Schaf het Brusselse gewest af en voeg het bij Vlaanderen. Dan kan iedereen ervan genieten.

Citaat:
Zes. Verander van logo. De jongste polls doen ons dat wel eens vergeten, maar de grootste fractie in het Vlaams Parlement is nog altijd die extreem-rechtse met een kwart van de zetels. De buitenwereld maakt zich daar zorgen over en ik begrijp dat mijn taak erin zal bestaan de rest van de wereld uit te leggen dat "niet alle Vlamingen zo zijn". Ik wil dat graag doen, maar die vlag hangt in de weg. Geen enkele partij belijdt het Vlaams-nationalistische geloof in een puurdere vorm dan Vlaams Belang. Hebt u hun logo als eens vergeleken met het uwe? U doet me denken aan iemand die zegt Pepsi te willen verkopen en het hele land volhangt met affiches van Coca-cola. Elke Vlaamse leeuw aan om het welk gemeentehuis is minstens in de waarneming van buitenlandse bezoekers een uiting van sympathie met die partij. Als men mij vraagt wie dit logo eerst bezigde, die partij of deze gemeenschap, wat moet ik dan antwoorden? Het is u hopelijk bekend dat dat verhaal over de Leeuw van Vlaanderen, Robrecht Van Bethune (Robert de Béthune) en de Guldensporenslag van a tot z verzonnen is. Zo erg kan het dan toch niet zijn om afstand te nemen van zo'n symbool?
Onzin, het is niet omdat een bepaalde strekking de overhand heeft in een parlement, dat daarvoor het symbool of de vlag veranderd moet worden.

Citaat:
Eveneens dikke zever.

Zeg gewoon: Vlaanderen, verdwijn.

I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 13:23   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waarom zouden daar vragen over gesteld worden? Wie ligt daarvan wakker?
Belgicisten met achtervolgingswaanzin?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 13:25   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens, de Vlaamse Gemeenschap nam de huidige vlag reeds aan als officieel symbool in 1985.
Oud 14 maart 2009, 13:41   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes
Weer ons dagelijks potje jennen, ja? Om te beginnen, die waarde heer Douglas De Coninck is allesbehalve een referentie, en zijn De Morgen al evenmin. Maar kom...
Het Vlaams Gewest bestond al evenmin toen ik nog in korte broek rondliep. Maar dergelijke uitspraak is gewoon je reinste onzin. Er is nu eenmaal een decreet gestemd in het Vlaams parlement waarbij alle vertegenwoordigers akkoord zijn gegaan met het gebruik van de term "Vlaanderen" voor de volledige Nederlands sprekende regio. Daar hebben alle partijen mee ingestemd, inbegrepen diegenen die even "progressief" en "politiek-correct" zijn als mijnheer De Coninck, en al evenzeer diegenen die kiezers vertegenwoordigden uit andere provincies dan West- of Oost-Vlaanderen. N'en déplaise �* Monsieur De Coninck...
Maar kijk, voor mij persoonlijk hoeft dat zelfs niet eens de term "Vlaanderen" te zijn. Persoonlijk zou ik de naam Zuid-Nederland verkiezen, maar daar zou natuurlijk eerst Nederland het moeten mee eens zijn. Het zou in elk geval een heel stuk meer zinvol zijn dan bv. Noord-België. Idem voor wat betreft die leeuwenvlag. Laat Vlaanderen kiezen voor de Nederlandse vlag met bv. ergens een kleiner veld waarop een Vlaamse leeuw staat op afgebeeld. Zou andermaal ook meer zinvol zijn.
Hoe groot het soortelijk gewicht van de heer De Coninck is wordt duidelijk wanneer hij het over die leeuwenvlag heeft. Voor hem is dat de "collaboratievlag". Ik herinner mij dat ik die man al eens op TV heb gezien. Mijn indruk omtrent zijn leeftijd was er in elk geval een die hem ruim na de tweede wereldoorlog situeert. Hij heeft het dus ook maar "van horen zeggen". Zoals gewoonlijk...En vooraleer ik nu door T'serclaes in de collaboratiehoek zou worden gedrumd: mijn vader is tijdens WO2 gedurende vijf jaar in actieve dienst geweest, op zee, bij de Britse Royal Navy. I bid you good bye.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 14:07   #9
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoe groot het soortelijk gewicht van de heer De Coninck is wordt duidelijk wanneer hij het over die leeuwenvlag heeft. Voor hem is dat de "collaboratievlag". Ik herinner mij dat ik die man al eens op TV heb gezien. Mijn indruk omtrent zijn leeftijd was er in elk geval een die hem ruim na de tweede wereldoorlog situeert. Hij heeft het dus ook maar "van horen zeggen". Zoals gewoonlijk...En vooraleer ik nu door T'serclaes in de collaboratiehoek zou worden gedrumd: mijn vader is tijdens WO2 gedurende vijf jaar in actieve dienst geweest, op zee, bij de Britse Royal Navy. I bid you good bye.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=156
Oud 14 maart 2009, 14:15   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Daar heb je een Hollander voor nodig.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 14:16   #11
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Weer ons dagelijks potje jennen, ja? Om te beginnen, die waarde heer Douglas De Coninck is allesbehalve een referentie, en zijn De Morgen al evenmin. Maar kom...
Het Vlaams Gewest bestond al evenmin toen ik nog in korte broek rondliep. Maar dergelijke uitspraak is gewoon je reinste onzin. Er is nu eenmaal een decreet gestemd in het Vlaams parlement waarbij alle vertegenwoordigers akkoord zijn gegaan met het gebruik van de term "Vlaanderen" voor de volledige Nederlands sprekende regio. Daar hebben alle partijen mee ingestemd, inbegrepen diegenen die even "progressief" en "politiek-correct" zijn als mijnheer De Coninck, en al evenzeer diegenen die kiezers vertegenwoordigden uit andere provincies dan West- of Oost-Vlaanderen. N'en déplaise �* Monsieur De Coninck...
Maar kijk, voor mij persoonlijk hoeft dat zelfs niet eens de term "Vlaanderen" te zijn. Persoonlijk zou ik de naam Zuid-Nederland verkiezen, maar daar zou natuurlijk eerst Nederland het moeten mee eens zijn. Het zou in elk geval "een heel stuk meer zinvol zijn dan bv. Noord-België. Idem voor wat betreft die leeuwenvlag. Laat Vlaanderen kiezen voor de Nederlandse vlag met bv. ergens een kleiner veld waarop een Vlaamse leeuw staat op afgebeeld. Zou andermaal ook meer zinvol zijn.
Het probleem kennen we voor een deel ook in Nederland ,wanneer Limburgers, Brabanders, Friezen enz allemaal Hollanders worden genoemd.
Daarom kan ik me voorstellen, dat de Limburgers en Brabanders in Belgie niet accoord gaan, om Vlamingen genoemd te worden.
Brusselaars willen ook geen Walen genoemd worden.

Hoe dit opgelost moet worden ,weet ik niet ,want Nederland heeft al een Zuid Nederland, als regio(Limburg en Brabant). Misschien zou je Vlaanderen ook "Zuid Nederland" ,als deelstaat van Belgie kunnen noemen.

Een vergelijkbaar probleem heb je met Macedonie.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 15:47   #12
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En vooraleer ik nu door T'serclaes in de collaboratiehoek zou worden gedrumd: mijn vader is tijdens WO2 gedurende vijf jaar in actieve dienst geweest, op zee, bij de Britse Royal Navy. I bid you good bye.
Waar heb ik zoiets geschreven ? ... ik heb gewoon een "Copy-Paste" van een artikel gepost !

Dit is geen provocatie ... maar De Coninck probeert iets te laten begrijpen : er is een groot verschil tussen het feit dat het nederlands de officiele taal in Vlaanderen is en het feit dat alles "zwart en geel" moet worden.

- Zijn er zoveel rod en wit vlaggen in Wallonie of blauw en geel in Brussel ? NEE
- In Wallonie zijn er 2 gemeenschappen ... Is er een verfransing van de duitstalige gemeenten omdat er geen taalgrens bestaat ? NEE
- Ooit in Wallonie "Ici, on parle uniquement Français", "Dans l'intérêt de votre enfant, on parle uniquement Francais" ? NEE
- 75% van de toeristen in Ardennen zijn nederlandstalig ... en nu zijn er nu affiches soms eentalig nederlands ... Ooit franstalig taalklachten gehoord ? NEE
- enz ...

Er zijn andere en meer efficient mogelijkheden om iemand te vertweetalen !
Oud 14 maart 2009, 16:10   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes
Dit is geen provocatie ... maar De Coninck probeert iets te laten begrijpen : er is een groot verschil tussen het feit dat het nederlands de officiele taal in Vlaanderen is en het feit dat alles "zwart en geel" moet worden.

- Zijn er zoveel rod en wit vlaggen in Wallonie of blauw en geel in Brussel ? NEE
- In Wallonie zijn er 2 gemeenschappen ... Is er een verfransing van de duitstalige gemeenten omdat er geen taalgrens bestaat ? NEE
- Ooit in Wallonie "Ici, on parle uniquement Français", "Dans l'intérêt de votre enfant, on parle uniquement Francais" ? NEE
- 75% van de toeristen in Ardennen zijn nederlandstalig ... en nu zijn er nu affiches soms eentalig nederlands ... Ooit franstalig taalklachten gehoord ? NEE
- enz ...

Inderdaad, er zijn niet zoveel blauw-gele vlaggen in Brussel. Maar anderzijds, onmiddellijk na de verkiezingen in juni 2007 en gedurende de eindeloze daaropvolgende onderhandelingen stikte "Bruxelles" van tricolore Belgische vlaggen. Je kon geen appartementsgebouw voorbijrijden of er hing een zwart-geel-rood stuk textiel aan het balkon of uit het raam. Uit patriotisme? Moet je niet geloven! Gewoon uit een anti-Vlaams ressentiment.
Natuurlijk zijn ze in Wallonië veel nonchalanter en losser op taalvlak. De verklaring ligt toch voor de hand. Zelfs wanneer een Waals boerendorp voor 99 % volloopt met Vlamingen, en zeker wanneer die Vlamingen zich daar definitief gaan vestigen, gaan zij zich integreren. Daar denkt de in Vlaanderen ingeweken Francofonie in de verste verte niet aan. "On veut des facilités". En dan maar pisnijdig zijn wanneer op een gegeven ogenblik Leterme zich luidop afvroeg of ze soms intellectueel onbekwaam waren om Nederlands te leren. Onmiddellijk werd hij "un homme dangereux".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:21   #14
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de burgemeesters die geen verkiezingen meer willen organiseren ... die zijn fout ... Het Arbitrage Hof heeft geen ultimatum gegeven ... dus is er wel tijd om een oplossing te vinden ...
Het Arbitragehof alias Grondwettelijk Hof heeft wel degelijk een ultimatum gegeven hoor. Ze heeft een definitief arrest (nr. 73/2003) uitgesproken op 26 mei 2003 en had daarin de deadline 24 juni 2007 vastgelegd voor het oplossen van de grondwettelijk probleem van BHV. Waarom 24 Juni 2007? Omdat op die datum parlementsverkiezingen moesten plaatsgrijpen. Wat heeft de Belgische regering gedaan? Ze heeft het grondwettelijk probleem met BHV niet opgelost en de verkiezingen 2 weken vervroegd ( naar 10 juni ) zodat ze net voor de deadline vielen! Is dat goed bestuur? Ik denk het niet. De reactie bleef niet lang uit : 24(!) gemeenten van de regio Halle-Vilvoorde verklaren op 29 Maart 2007 dat ze in die context de federale verkiezingen zullen boycotten. Je zou voor minder. Een regering die haar eigen Grondwettelijk Hof niet respecteert is ons vertrouwen niet waard.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 14 maart 2009 om 16:23.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:31   #15
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er zijn niet zoveel blauw-gele vlaggen in Brussel. Maar anderzijds, onmiddellijk na de verkiezingen in juni 2007 en gedurende de eindeloze daaropvolgende onderhandelingen stikte "Bruxelles" van tricolore Belgische vlaggen. Je kon geen appartementsgebouw voorbijrijden of er hing een zwart-geel-rood stuk textiel aan het balkon of uit het raam. Uit patriotisme? Moet je niet geloven! Gewoon uit een anti-Vlaams ressentiment.
Tricolore belgische vlaggen ? Enkel voor patriotisme ... en zeker niet als anti-Vlaams ressentiment ! Anders hadden Brusselaars gewoon Vlaamse vlaggen verbrand ...

Citaat:
Natuurlijk zijn ze in Wallonië veel nonchalanter en losser op taalvlak. De verklaring ligt toch voor de hand. Zelfs wanneer een Waals boerendorp voor 99 % volloopt met Vlamingen, en zeker wanneer die Vlamingen zich daar definitief gaan vestigen, gaan zij zich integreren. Daar denkt de in Vlaanderen ingeweken Francofonie in de verste verte niet aan. "On veut des facilités". En dan maar pisnijdig zijn wanneer op een gegeven ogenblik Leterme zich luidop afvroeg of ze soms intellectueel onbekwaam waren om Nederlands te leren. Onmiddellijk werd hij "un homme dangereux".

Als het nuttig is, zijn er een aantal "faciliteiten" voor nederlandstaligen in waalse dorpen/steden ontwikkeld ! :

Citaat:
La Wallonie prend le contrepied de la Flandre. Au moment où les communes du nord du pays ont tendance �* favoriser exclusivement le néerlandais, le ministre-président wallon Rudy Demotte (PS) veut donner un petit coup de pouce aux langues en général. Le responsable politique souhaite accorder un soutien financier aux communes de sa région qui offrent des facilités aux personnes qui parlent une autre langue que le français. 750.000 euros ont été débloqués par le ministre pour ce projet, avec un plafond de 25.000 euros par commune. Un projet pilote va être lancé �* partir du 15 septembre, rapporte la presse vendredi.

Un coup de pouce �* la pluralité...

Cet argent doit permettre aux communes d'ouvrir un helpdesk pour des personnes parlant une autre langue, d'imprimer des brochures touristiques, de développer un site ou de fournir des papiers administratifs. Les communes pourront également offrir leurs services en néerlandais, anglais et français. Avec cette mesure, Rudy Demotte vise les personnes qui ont une seconde résidence, les touristes et les investisseurs étrangers. Nous voulons inciter les communes �* faire plus en termes d'accueil, explique le ministre Courard dans les colonnes de "Vers L'Avenir".
Citaat:
Flamands et Néerlandais sont toujours plus nombreux �* s'installer en Wallonie. Du coup, leur langue y est davantage parlée. Cela ne tracasse pas les Wallons: mieux, ils leur offrent des facilités!

En Wallonie, une entreprise affiche: "Ici, on ne parle pas néerlandais". En Flandre, une société du même type annonce: "Ici, on ne parle pas, on travaille". Ce "bon mot" compte plusieurs variantes dans le nord du pays. Pourtant rien n'est plus faux: on parle de plus en plus le néerlandais en Wallonie.

Quoi qu'on en dise, les ponts entre Flandre et Wallonie existent bel et bien. Ici, Kris Peeters et Rudy Demotte, ministres-présidents flamand et wallon. - Belga

"Les écoliers wallons optent davantage pour le néerlandais comme première langue étrangère, signale Guy Janssens, professeur �* l'ULg. Jusqu'il y a quinze ans, les Wallons étaient persuadés qu'avec le français on allait partout. A l'école, ils apprenaient une langue étrangère, sans être motivés. Entre-temps, le monde a fort changé et les francophones découvrent que le français seul ne les mène plus très loin."

Le plus Wallon des Flamands, le journaliste Guido Fonteyn, constate lui aussi que "la connaissance du néerlandais a fait de grands bonds en avant en Wallonie. Pour quelles raisons? La force d'attraction de l'économie flamande a été déterminante, mais aussi une nouvelle prise de conscience: si les Wallons veulent rester belges, ils doivent apprendre la langue de l'autre communauté".
Citaat:
Liège se range parmi les communes qui ont sollicité le subside. La Cité ardente accueille de plus en plus de néerlandophones. D'ailleurs, elle n'a pas attendu ce financement pour ouvrir un guichet spécial �* leur intention. Et si un groupe de théâtre flamand demandait un subside? "Aucun problème", répond le bourgmestre Demeyer, qui rappelle que Liège est entourée de territoires néerlandophones, et que cela impose le "respect".
Oud 14 maart 2009, 16:34   #16
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waar heb ik zoiets geschreven ? ... ik heb gewoon een "Copy-Paste" van een artikel gepost !

- enz ...

Troost u met de geachte dat deze problemen maar tijdelijk zijn.
Over enkele jaren is Belgie gesplitst en ieder heeft zijn eigen land en eigen vlag.
Na de scheiding, zijn de gemoederen tot bedaren gekomen en is samenwerking weer mogelijk geworden.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:51   #17
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Troost u met de geachte dat deze problemen maar tijdelijk zijn.
Over enkele jaren is Belgie gesplitst en ieder heeft zijn eigen land en eigen vlag.
Na de scheiding, zijn de gemoederen tot bedaren gekomen en is samenwerking weer mogelijk geworden.
Na een eventuele scheiding ...
Zal Brussel nog vooral franstalig zijn, zullen de randgemeenten nog vol van franstaligen zijn, ...
Dus, zelfs met een splitsing ... zit Vlaanderen nog met zijn "taal" probleem !
Iets positef : Brussel zal geen probleem meer hebben met de taalwetten !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 14 maart 2009 om 16:52.
Oud 14 maart 2009, 16:56   #18
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na een eventuele scheiding ...
Zal Brussel nog vooral franstalig zijn, zullen de randgemeenten nog vol van franstaligen zijn, ...
Dus, zelfs met een splitsing ... zit Vlaanderen nog met zijn "taal" probleem !
Iets positef : Brussel zal geen probleem meer hebben met de taalwetten !
Ja, maar in het geval van een splitsing zal Vlaanderen zich los weken van het Franstalig imperialisme.

Enkel door een splitsing van België zal het territorialiteitsbeginsel - de erkenning van Vlaanderen's grenzen - gerespecteerd worden, binnen het huidige Belgisch kader worden Vlaanderen's grenzen blijkbaar in "vraag gesteld" ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 17:00   #19
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ja, maar in het geval van een splitsing zal Vlaanderen zich los weken van het Franstalig imperialisme.
En Brussel los van het Vlaams imperialisme ...

Wij zullen ver gaan met zoo'n gedachten !
Oud 14 maart 2009, 21:24   #20
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En Brussel los van het Vlaams imperialisme ...

Wij zullen ver gaan met zoo'n gedachten !
sure T'serclaes.
Brussel zal 2 x nadenken vooraleer het zich losrukt van Vlaanderen.
zonder Vlaanderen is Brussel NIETS.

en trouwens: alleen het FDF is voor Brussels regionalisme.
dus jij bent een 'supporter' van het FDF T'serclaes?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 maart 2009 om 21:25.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be