Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2013, 11:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Federale regering : de eerste minister over de treinramp in Wetteren

Ik wil eerst en vooral mijn medeleven betuigen aan de familie van het overleden slachtoffer. Ik wil hier ook mijn steun uitspreken aan alle getroffen inwoners. Hun gezondheid en hun veiligheid zijn onze absolute prioriteiten. Minister Milquet en ik hebben zonet een briefing bijgewoond met Gouverneur Briers en alle aanwezige hulpdiensten en experten.Ik heb kunnen vaststellen dat iedereen alles in het werk stelt om de toestand zo snel mogelijk te normaliseren.

We willen alle bewoners zo snel mogelijk naar huis laten gaan.

Maar zoals gezegd komen hun veiligheid en gezondheid op de eerste plaats.

Veiligheid

Zoals u weet zijn op dit moment twee woonzones ontruimd.

Een woonzone met een perimeter van 250 meter, die het dichtst bij de plaats van ongeluk ligt.

En een tweede zone langs het traject van de riolering waarin gecontamineerd water is terechtgekomen.
Wat de eerste zone betreft zullen de inwoners jammer genoeg volgens de experten zeker niet kunnen terugkeren voor 18 mei. Nadien volgen nog saneringswerken en bijkomende evaluaties alvorens men opnieuw naar huis kan.

Wat de tweede woonzone betreft zal deze namiddag beslist worden over een gefaseerde terugkeer.

Bewoners die kunnen terugkeren zullen verwittigd worden. Deze terugkeer zal gebeuren onder begeleiding van politie en brandweer.

Vooraleer de bewoners hun huis kunnen betreden, zal de brandweer in het huis de nodige metingen uitvoeren. Pas wanneer het huis volledig veilig is verklaard, kunnen ze naar binnen. De brandweercommandant zal u meer details geven over de verwachte timing.

Ondertussen worden alle ontruimde huizen permanent bewaakt door de politie.


Gezondheid

Inwoners die nog medische klachten hebben, bezorgd zijn of informatie willen, wordt gevraagd naar de huisarts te gaan. Alle huisartsen in de regio worden gebriefd over de juiste aanpak.

Naar de huisarts gaan is efficiënter dan zich naar de spoeddiensten van de ziekenhuizen te begeven.

Wanneer volgens de arts verdere opvolging nodig is, zal ook Volksgezondheid begeleiding verzekeren.


Dames en heren,

We begrijpen uiteraard de ongerustheid en het ongeduld bij de inwoners.

Maar ik benadruk dat alle mogelijke federale, Vlaamse, provinciale en lokale middelen worden ingezet.

Dit geldt zowel voor brandweer, politie, civiele bescherming, defensie, de diensten van volksgezondheid als de spoorwegen.

Al deze diensten werken in voortdurende samenwerking en overleg met steun van het Nationaal Crisiscentrum en de minister van Binnenlandse Zaken.

De provinciale overheid blijft evenwel het best geplaatst om de coördinatie te blijven uitvoeren.

De gouverneur en de lokale overheid kunnen rekenen op alle steun van het federale niveau.

Tot slot wil ik alle hulpverleners, alle experts en alle verantwoordelijken van harte bedanken voor hun inzet.

Voor een verder overzicht en stand van zaken, geef ik het woord aan onder meer Minister Milquet en aan Gouverneur Briers.

Dank u.



Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be