Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2002, 00:40   #1
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

De koning adelt dus 15 verdienstelijke Belgen, meestal met een internationale uitstraling. De lijst bevat weliswaar enkele obligate namen: enkele diplomaten, de de oud-voorzitters van het VBO en Agoria... De overige mannen en de ene vrouw zijn gewoon goed in hun discipline: striptekenaar François Schuiten,
Raymond Ceulemans, Jacques Rogge, de gerenommeerde chirurg Bernard de Hemptinne, de Gentse Prof Jacques Willems...

Eén man zal je nooit op de lijst vinden: onze landgenoot Jan Vansina, professor emeritus geschiedenis en antropologie aan de University of Wisconsin-Madison. Vansina wordt beschouwd als de grondlegger van een volwaardige discipline: het Afrikaans historisch onderzoek. Hij schreef sinds 1960 20 boeken en 200 publicaties, en behoort nog steeds tot 's werelds meest gereputeerde en geciteerde Afrikanisten. Tel alle Google hits van onze 15 edellieden op, Rogge incluis. Je komt niet aan de 1040 Vansina hits.

Grondlegger van een wetenschappelijke discipline? 20 boeken in de US? "...the single most important figure in the history of African history..."? Waarom wijdt de Vlaamse pers dan geen woord aan Vansina? Men is razend trots op elke Vlaming die in New York een café opent; die krijgt jaarlijks zijn foto in elke Vlaamse krant. Wat is er aan de hand?

Misschien is geschiedenis niet boeiend? Wel, Prof Sophie de Schaepdrijver is docente moderne Europese geschiedenis aan de universiteit an New York. zij schreef één verdienstelijk boek (De Groote Oorlog, '99), zij kon toen en nu helemaal niet klagen over gebrek aan belangstelling.

Wat is er mis met Vansina? Wel, hij heeft met zijn historisch methodologisch onderzoek destijds één gebeurtenis teveel onderzocht: de "groei" van de Kongolese bevolking. Hij heeft vastgesteld dat die bevolking onder Leopold II halveerde, en hij heeft dat in één van zijn boeken keurig wetenschappelijk onderbouwd.

Slechts enkele Africanisten trekken dit deel van Vansina's werk in twijfel. Deze historici zijn vrijwel uitsluitend terug te vinden aam de ULB en UCL. Voor hen moet geschiedenis de "vooruitgang" beschrijven, en niet "geweld centraal stellen" of "morele vragen beantwoorden". Prof Jean Stengers en Prof Jean-Luc Vellut zijn de belangrijkste verdedigers van deze visie.

Het Afrikamuseum van Tervuren wil nu een historische studie bestellen over de kolonisatie van Kongo. Prof Vellut zal waarschijnlijk deze studie uitvoeren. Vansina. de grondlegger van het Afrikaans historisch onderzoek voldeed blijkbaar niet. 't zou wel aanzienlijk goedkoper zijn. want de studie van Vansina is reeds lang gepubliceerd.

Bekijk jaarlijks de lijst met nieuwe edellieden. Over enkele jaren zal de naam Jean-Luc Vellut wel opduiken. Tenzij hij in zijn studie toch enkele morele vragen durft te beantwoorden. Dan gaat Stengers wel met de adellijke titel lopen.

mvg
Enkele boeken van Vansina
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2002, 08:54   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We weten het allemaal John maar wat kunnen wij, het Belgische klootjesvolk daar aan doen? Zelfs onze verkozen politici werken bijna zonder uitzondering aan het systeem mee dat dit land, ten koste van alles, in stand moet houden. Iedereen die iets negatiefs over de Congohistorie van ons vorstenhuis durft zeggen weet trouwens op voorhand wat hem te wachten staat....en andersom. Zwijgen en doorslikken dus.
Ik wil wel graag eens lezen wat jouw lichtend voorbeeld geschreven heeft. Heb je wat meer informatie voor mij? Waar zijn de boeken van Vansina verkrijgbaar? In onze openbare bibliotheken zal ik maar niet gaan zoeken zeker?

Toch goed dat jij dit op het net gooit. Je hebt zo tenminste aan de bewustwording van het onwetende volk meegewerkt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2002, 21:20   #3
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

De Africanist Hein Vanhee (RUG) weet vast wel waar. Hij heeft Vansina geïnterviewd eind vorig jaar. Ik ga hem in elk geval mailen.

mvg

Vanhee, RUG
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2002, 23:41   #4
ggolsteyn
Schepen

Standaard

Voor al de huidige en toekomstige blauw- en koudbloedigen stel ik voor het "droit de cuissage" (="het "billenrecht" = het "jus primae noctis") terug in te voeren zoals het een paar honderd jaar geleden bestond voor alle overheden: barons, graven, hertogen, bisschoppen, die de boerinnetjes de eerste huwelijksnacht(en) gratis mochten neuken. De edelste van de nieuwbakken edellieden zouden er zeker gebruik van maken. Zo konden ze vroeger hun tijd nuttig vullen, het gevolg was wel dat in hele dorpen en steden de mensen nauw familie waren. Bijvoorbeeld in Oostende is de helft nazaDen van Leopold II. Vive le roi et son rein !!!

Gerard Golsteyn.
ggolsteyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 08:14   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn
Voor al de huidige en toekomstige blauw- en koudbloedigen stel ik voor het "droit de cuissage" (="het "billenrecht" = het "jus primae noctis") terug in te voeren zoals het een paar honderd jaar geleden bestond voor alle overheden: barons, graven, hertogen, bisschoppen, die de boerinnetjes de eerste huwelijksnacht(en) gratis mochten neuken. De edelste van de nieuwbakken edellieden zouden er zeker gebruik van maken. Zo konden ze vroeger hun tijd nuttig vullen, het gevolg was wel dat in hele dorpen en steden de mensen nauw familie waren. Bijvoorbeeld in Oostende is de helft nazaDen van Leopold II. Vive le roi et son rein !!!

Gerard Golsteyn.
Wie heeft daar nog een adellijke titel voor nodig
Trouwens, boerinnetjes (vooral zij die nog een prima nox vóór de boeg hebben), lopen niet meer zo dik gezaaid (excusez-moi le mot )
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2002, 19:37   #6
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat de adelstand absoluut niet meer van deze tijd is.
Het in stand houden van de adel vind ik discriminatie tussen arm en rijk in de hand werken.
Mensen die echt iets betekenen voor de maatschappij dwingen zo wel respect af, ook zonder adellijke titel.
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2002, 21:33   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Ik vind dat de adelstand absoluut niet meer van deze tijd is.
Het in stand houden van de adel vind ik discriminatie tussen arm en rijk in de hand werken.
Mensen die echt iets betekenen voor de maatschappij dwingen zo wel respect af, ook zonder adellijke titel.
Vindt jij de monarchie nog iets van de 21ste eeuw, Jan? Of is dat geen "adel"?

Over respect afdwingen gesproken: waarom moeten er nog altijd onwetende kindertjes bijeengetrommeld worden om wat volk bijeen te krijgen om onze zo gerespecteerde monarchie toe te wuiven tijdens haar publieke optredens?

Dwingt men met eredoctoraten van de Leuvense universiteit respect af?

Voel jij je een trotse Belg met ons Flipke als toekomstige koning?

En dan over "discriminatie" gesproken. Vindt jij het geen discriminatie dat
een staatshoofd niet democratisch verkozen wordt maar staatshoofd wordt omdat hij de zoon is van zijn vader?
Oud 30 augustus 2002, 21:56   #8
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Beste Knuppel,

Ik vind de monarchie (het is adel: volgens de WP-encyclopedie is de koning één van de hoogste rangen in de adelstand) absoluut niet meer passen in de 20ste eeuw. Dit vooral omdat de koning niet democratisch verkozen is. Hij / zij is staatshoofd omdat hij / zij toevallig in de juiste familie geboren is.
Net nadat Flipke tot ere-doctor werd benoemd aan de KUL, zag ik een zelfklever van het TAK met de afbeelding van een ezel daaronder de tekst 'Ik wordt de volgende doctor honoris causa'. Ik vind het spijtig dat ik die niet ontworpen heb, want het drukt duidelijk uit wat ik over het doctorschap van onze Flip denk. In een interview met een ex-leraar van leraar van onze kroonprins staat duidelijk te lezen dat filip (net als Prins Woef, by the way) geen al te briljant stutent was, en ik druk me nog positief uit. Als ik een doctoraat wil behouden moet ik daar enorm hard voor werken, maar als het gaat om de kroonprins, die nota bene geen academische graden heeft behaald, dan kan die zomaar zijn ere-doctoraat krijgen.
Om nog even over de koningskinderen door te gaan: zij zitten in de senaat als 'senator van rechtswege'. Voor deze job zijn zij ook NIET democtarisch verkozen!
Ik heb me nog nooit een trotse Belg gevoeld! Maar de gedachte dat we binnen X-aantal jaren Filip als koning zullen hebben doet me huiveren. Albert is nog 'een gezellige bompa'; met voor een koning een matig gevoel voor humor. Als we daartegenover de stijver hark die Filip is plaatsen... Nou ja, you get the picture...

Zo ik hoop bij deze dat je vragen beantwoord zijn.
Groetjes,
Jan
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2002, 23:05   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wist het allemaal wel , Jan maar hoorde het jou ook graag eens zeggen.

We hebben gelukkig een pracht van een toekomstige koningin waar zelfs ijzerstaven voor smelten. Door haar lieve verschijning, haar perfecte tweetaligheid, haar buitengewoon moederschap en intelligente koninginneklasse ligt het hele land immers aan haar doorluchtige voetjes. Iedereen loopt zich de benen vanonder de kont om de zoom van haar kleed te kunnen kussen. Voor het eerst in de geschiedenis wordt de onwijze kindertjes niet meer de onvolprezen driekleur in de pollekens gedrukt maar staat het hele Belgische volkske als één jubelend blok langs de straten waar zij haar schoenmaatje 39 neerpoot. En terwille van deze goddelijke dame nemen wij, het verlichte volkje van dit wereldberuchte landje, de hele reutemeteut van de Sexen-hamburgers er met vreugde en volstrekte voldoening bij.
Leve het Bel-zeikske! Leve de moncherie!
Oud 1 september 2002, 21:50   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik wist het allemaal wel , Jan maar hoorde het jou ook graag eens zeggen.

We hebben gelukkig een pracht van een toekomstige koningin waar zelfs ijzerstaven voor smelten. Door haar lieve verschijning, haar perfecte tweetaligheid, haar buitengewoon moederschap en intelligente koninginneklasse ligt het hele land immers aan haar doorluchtige voetjes. Iedereen loopt zich de benen vanonder de kont om de zoom van haar kleed te kunnen kussen. Voor het eerst in de geschiedenis wordt de onwijze kindertjes niet meer de onvolprezen driekleur in de pollekens gedrukt maar staat het hele Belgische volkske als één jubelend blok langs de straten waar zij haar schoenmaatje 39 neerpoot. En terwille van deze goddelijke dame nemen wij, het verlichte volkje van dit wereldberuchte landje, de hele reutemeteut van de Sexen-hamburgers er met vreugde en volstrekte voldoening bij.
Leve het Bel-zeikske! Leve de moncherie!
Worden we bitter omwille van de toenemende populariteit van onze doorluchtige prinses?
Steekt de angel van de jaloezie diep in het vlaamse vel bij het zien van zoveel belgische eendracht? Eendrachtigheid die bij vlaamsche nationalisten uiterst ver te zoeken is......
Een geluk dat we onze koning nog hebben, die samen met de adel (nu ook culturele adel, eens te meer een bewijs dat hier een verlichte monarchie de scepter zwaait) de vrede in ons landje handhaaft.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be