Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 October 2017, 13:34   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard Tesla laadpalen blijven stroom geven ondanks stroomuitval

Bij zo een stroomuitval kan een (fossiel) tankstation niet meer werken.

Maar Tesla heeft bepaalde superchargerstations al met powerpacks voorzien zodoende dat die nog stroom kunnen leveren, maar als back-up is het niet gedacht, wel om pieken op te vangen als alle laadpalen tegelijk gaan laden.

Hoeveel en hoelang (en hoeveel palen) nog wat xxkW kunnen leveren weet ik niet, dat is voor de jaloerse DDT-miereneukers.

Ik heb ook geen glazen bol hoelang een (plaatselijke) stroomuitval duurt, in elk geval heeft Tesla ook daaraan gedacht.

Het is dus een duidelijk bewijs dat de Tesla superchargers ook met powerpacks uitgerust (kunnen) zijn om de nodige stroom te kunnen blijven leveren als alle palen tegelijkertijd laden. Hoeveel powerpacks zijn nodig?

Powerpacks zijn ook voorzien als noodstroomoplossingen voor grote bedrijven en dus navenant uitbreidbaar, zelfs een micronet kan voorzien worden (opladen via wind of zon of...):
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/powerpack

Slim energieverbruik

Piekafvlakking
Ontlading bij vraagpieken om piektarieven te vermijden of te verlagen.


Lastverschuiving
Energieverbruik in tijd verschuiven om betaling van hoge energieprijzen te vermijden. Indien van toepassing houdt deze prijsoptimalisatie rekening met zonnepanelen of andere energieopwekkers ter plaatse.

Noodstroomvoorziening
Zorg voor een noodstroomvoorziening voor uw bedrijf in het geval van een stroomstoring. Deze functie kan zowel autonoom werken als worden gekoppeld aan zonne-energie.

Vraagrespons
Directe ontlading als reactie op signalen van een vraagresponsbeheerder, om pieken in de systeembelasting te verlagen.


Micronet
Vorm een lokaal netwerk dat kan worden losgekoppeld van het elektriciteitsnet en daardoor onafhankelijk werkt en de veerkracht van het algehele net versterkt.
In de toekomst kunnen er dus superchargerstations volledig losgekoppeld worden van het net, en 100% groen werken.

Soit, een Tesla kan dus in nood nog ergens wat xx kWh ? bijladen terwijl de ICE-rommelbakken niet meer kunnen tanken.

En als de supercharger off-grid kan werken sowieso.

Citaat:
https://electrek.co/2017/10/30/tesla...erpack-system/

Tesla Supercharger stays online in power outage thanks to Powerpack system
Fred Lambert - Oct. 30th 2017

Earlier this year, Tesla CEO Elon Musk surprised some with the announcement that the company plans to add Powerpacks to its Supercharger network and to eventually bring off-grid ‘almost all’ of the charging stations on the network.

Now we learn that Tesla started adding Powerpacks to some Superchargers and it already started to prove quite useful.

Tesla has a Supercharger station in South Mimms near London in the UK.

Like other Tesla Superchargers in the region, it is located at the ‘Welcome Break Services’ where there’s also a petrol station, an Ecotricity charging station, and other amenities.

Waseem Mirza was at the Supercharger station with a Model X last week when a power outage shut down the entire service area.

People had to evacuate since they couldn’t use the amenities. He shared images of the situation live on Twitter:


Waseem Mirza @waseem_mirza
South Mimms Services power blackout forces evacuation https://www.pscp.tv/w/bLu1GjQ1MDYxMj...gYxps9_bKyzSlr
10:35 PM - Oct 22, 2017 · East, England

Waseem Mirza @waseem_mirza
South Mimms Services power blackout forces evacuation — East, England, United Kingdom
pscp.tv
Replies Retweets 1 1 like
Twitter Ads info and privacy
Mirza realized that surprisingly only the Supercharger still had power in the area:

22 Oct
Waseem Mirza @waseem_mirza
The power outage has left people scrambling for the exits in the dark. Only the @Tesla Superchargers remain with power here. https://twitter.com/waseem_mirza/sta...14980409229312
Follow
Waseem Mirza @waseem_mirza
pic.twitter.com/u7M0Mo6C8l
10:43 PM - Oct 22, 2017

Replies 2 2 Retweets 5 5 likes
Twitter Ads info and privacy
Tesla confirmed that the Supercharger station stayed online because it is connected to a Powerpack battery system.

It is among the first few stations to be equipped with the system, but the primary use is actually not to serve as backup power – although it has proved useful in this case here.

Instead, the automaker is using the energy storage capacity to reduce the peak power demand at the station when several cars are charging at once. They say that it enabled them to grow the station from 2 to 12 Supercharger bays last year.

Electrek’s Take

Tesla has long been promising that they would add solar power and energy storage systems at its Supercharger stations.

They now operate over 1,000 Supercharger stations around the world, but only a few are known to have solar panels or Powerpacks.

It’s interesting that we finally start seeing more of them with this station and also solar installations at a new type of Supercharger that Tesla is rolling out.

Furthermore, it also serves as a great example that electric cars are not necessarily as vulnerable to power outages as some would think. The petrol station shut down during the power outage while the Supercharger at the same station stayed online. Afterall, gas pumps need power to function.

Currently, it wouldn’t stay online for long, but with more Powerpacks and combined with solar power, it could even go completely off-grid, according to Musk.

It would also ensure that Tesla’s vehicles would be charged with clean energy.

We wouldn’t be surprised to start seeing a larger deployment of those systems in the Supercharger network as Tesla is aggressively trying to expand the network with a goal to have 10,000 Superchargers by the end of the year. The automaker currently operates over 7,300 Superchargers at just over 1,000 stations.



Laatst gewijzigd door Micele : 30 October 2017 om 14:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 October 2017, 15:15   #2
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.059
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij zo een stroomuitval kan een (fossiel) tankstation niet meer werken.
Onzin. Als het tankstation uitgerust is met een noodaggregaat kan brandstof worden getankt zonder stroom.

Meer nog, er is in de VS een wet (na orkaan Katrina) die verplicht tankstations te beschikken over noodaggregaten om tanken mogelijk te maken bij stroomonderbreking, dit om evacuatie in een storm-geteisterd gebied niet in het gedrang te brengen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 October 2017, 16:12   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Onzin. Als het tankstation uitgerust is met een noodaggregaat kan brandstof worden getankt zonder stroom.
Als...

Citaat:
http://www.palmbeachpost.com/news/lo...xWAcYumNTzxqL/
With most gas stations out of power, only a very few running on generators were able to provide fuel.
En als de brandstof op is voor de generator hebben ze ook geen stroom.
Veel mensen haalden ook brandstof op voor hun eigen privé-generators...

Citaat:
Meer nog, er is in de VS een wet (na orkaan Katrina) die verplicht tankstations te beschikken over noodaggregaten om tanken mogelijk te maken bij stroomonderbreking, dit om evacuatie in een storm-geteisterd gebied niet in het gedrang te brengen.
Als... maar ook dat was bijlange niet voldoende aangezien de bevoorrading (met vrachtwagens) de vraag niet kon volgen. Daar sta je dan, wie weet voor een paar weken...:

Citaat:
With most gas stations out of power, only a very few running on generators were able to provide fuel.
One of those was the Shell station in Boynton Beach at the intersection of Gateway Boulevard and Federal Highway. Store owner Steve Marouf opened for business at 11 a.m. and it only took a short time for lines to form at each of his four pumps.

“It’s chaos,” said Marouf, who kept a cheery disposition despite having to arbitrate the occasional dispute between impatient motorists.

Millions of Floridians fleeing from Irma’s path led to huge surges in demand for gas, causing outages at many stations last week. Now, in the wake of the storm, those stations are still waiting to be re-supplied. With ports in Miami, Fort Lauderdale and Tampa shut down before the storm and still closed Monday, it could be weeks before gas supplies return to normal, according to AAA spokesman Mark Jenkins.

Fortunately, Port Everglades opened on Tuesday and fuel deliveries began.

Florida attorney general activates price-gouging hotline
At the 7-Eleven at Jog Road and Boynton Beach Boulevard, drivers looking for gas were fooled by the line of cars at the convenience store of people buying food.

Jason Stern said he had been driving his Mazda compact around looking for fuel with no luck.

“I have another car at home with a full tank but this one is one empty,” Stern said. “I’m just going home and switch cars, but what are these people doing here?”

Stern wasn’t the only gas-seeking motorist fooled Monday. One driver angrily pulled out of a long line near Boynton Beach Boulevard and Congress Avenue after being informed that it wasn’t gas people were waiting to buy.

“It’s a freakin’ Dunkin’ Donuts?” the man said after realizing his mistake.

At a Chevron at Wellington Trace and Greenview Shores, about a dozen vehicles packed into the station.

Most customers were filling red fuel tanks for generators. Alia Cava of Wellington said she and a friend drove from Loxahatchee, where they spent the storm, and the Chevron was the first station they found that had any fuel.

“There was no gas in Loxahatchee,” Cava said, “and we need to fill up to keep running the generator. We’ve been out of power since 6:30 yesterday morning. It’s so hot.”

Marouf opened his Boynton Beach station for business late Monday morning and within little more than an hour, his starting supply of 2,000 gallons of gasoline was down to about 1,500 gallons. With news that the ports would be closed through Sept. 18, Marouf said he decided to limit customers to $30 of fuel.

“We want to help as many people in the community as possible,” Marouf said. “People are OK with that.”
Jij begon over VS en orkaangebied. Ik had het over een supercharger ergens in Engeland, daar was die stroomuitval.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 October 2017 om 16:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 02:58   #4
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.059
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En als de brandstof op is voor de generator hebben ze ook geen stroom.
Veel mensen haalden ook brandstof op voor hun eigen privé-generators...
En als die powerpacks leeg zijn zit men ook met een probleem...

Kijk, dit model werkt omdat minder dan 0.1% met een EV rijdt, terwijl 99.9 % met een brandstof aangedreven voertuig rijdt.

Een tankstation heeft al snel een tank van 50,000 L benzine, dat is goed om 1000 voertuigen te bevoorraden (zonder rantsoenering).

Mocht een laadstation ook 1000 voertuigen bevoorraden vanuit batterij-opslag dan spreken we hier over een equivalent aan 100 MWh opslag. Is dat aanwezig ? Niet dus...

Als ik die foto's van Electrek bekijk van de UK supercharger, dan tel ik 6 Powerpack kasten, dat is 6 x 210 kWh = 1.3 MWh - daarmee laadt men geen 1000 voertuigen, maar hoogstens een stuk of 15. Opnieuw, het systeem werkt voor de happy few - schaal het op wanneer ieder voertuig een EV is, en het werkt voor geen meter.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 02:58   #5
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.059
Standaard

*dubbel*

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 31 October 2017 om 02:58.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 10:25   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En als die powerpacks leeg zijn zit men ook met een probleem...
Niet als ze continu opgeladen worden met wind of zon en het net nog bijspringt. Als Musk zegt dat die binnenkort off grid gaan wie ben ik hem niet te geloven? Zijn ganse Gigafactory wil hij laten draaien op hernieuwbare energie. En dat wordt de grootste fabriek van de wereld.

Citaat:
Kijk, dit model werkt omdat minder dan 0.1% met een EV rijdt, terwijl 99.9 % met een brandstof aangedreven voertuig rijdt.
Kijk, en in Noorwegen zijn er zeker gebieden waar 20% of meer met een EV rijdt.
En het gaat niet lang duren of de Chinezen doen dat in enkele provincies ook, incl al hun electrische bussen.

Citaat:
Een tankstation heeft al snel een tank van 50,000 L benzine, dat is goed om 1000 voertuigen te bevoorraden (zonder rantsoenering).
Mooi, maar ook die moeten nog altijd bevoorraad worden. En fossiele voertuigen kunnen in de regel ENKEL daar tanken. En als het er druk is sta je maar aan te schuiven. Want al die voertuigen kunnen ook niet tegelijk tanken.

Zet je een parking met bvb 100 laadpalen, bvb al praktijk in Oslo, kunnen 100 E-wagens tegelijk laden, weliswaar zeer traag, maar aangezien ze toch ('s nachts) parkeren, hoeft dat ook niet rapper. Ik ken geen tankstation met 100 tankpompen, jij? Zie je toch dat het vergelijk gewoon zinloos is.

Citaat:
Mocht een laadstation ook 1000 voertuigen bevoorraden vanuit batterij-opslag dan spreken we hier over een equivalent aan 100 MWh opslag. Is dat aanwezig ? Niet dus...
Dat zal wel aanwezig zijn, desnoods of deels via het net.

Fossiele voertuigen kunnen helaas niet zonder een voldoende aantal tankstations.
Electrische voertuigen kunnen overal (bij)laden waar stroom is, dus quasi overal waar ze het stopcontact kunnen gebruiken. Wagens staan in het algemeen toch 95% van 24/24 7/7 stil.

Citaat:
Als ik die foto's van Electrek bekijk van de UK supercharger, dan tel ik 6 Powerpack kasten, dat is 6 x 210 kWh = 1.3 MWh - daarmee laadt men geen 1000 voertuigen, maar hoogstens een stuk of 15. Opnieuw, het systeem werkt voor de happy few - schaal het op wanneer ieder voertuig een EV is, en het werkt voor geen meter.
Uw rare mening zonder berekeningen. De toekomst -ergens in 2050- zal uitwijzen dat ook bij 50% EV-aandeel dat helemaal geen probleem is, de meeste mensen zullen gewoon thuis tijdens de nacht laden.

In elk geval hoor ik -alvast de Tesla-eigenaars- niet klagen, gemiddeld worden die Tesla-superchargers sowieso maar om de 30 dagen gebruikt, ondanks gratis stroom.

Denk je nu echt een punt te maken?

Laatst gewijzigd door Micele : 31 October 2017 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 11:09   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In elk geval hoor ik -alvast de Tesla-eigenaars- niet klagen, gemiddeld worden die Tesla-superchargers sowieso maar om de 30 dagen gebruikt, ondanks gratis stroom.
Om precies te zijn gemiddeld om de 11 dagen, op 2 jaar tijd is het gebruik pakweg met 1/3 gestegen.

Citaat:
Historical Stats
Date Average Supercharger Use
01 Oct 2015 25.1 times/year
01 Jan 2016 21.3 times/year
01 Apr 2016 23.1 times/year
01 Jul 2016 27.7 times/year
01 Oct 2016 27.6 times/year
01 Jan 2017 30.6 times/year
01 Apr 2017 30.5 times/year
01 Jul 2017 32.0 times/year
01 Oct 2017 33.3 times/year
Het grootste groep laadt daar 1 tot 2 keer per maand, 25% eerder zelden of nooit (enkel bij lange trip), aan de andere kant 22 % die daar elke week van gebruik maken.

Citaat:
Supercharger Use
Supercharging frequency How many users selected this answer? Percentage of users Per year Total sessions
A) daily 11 3.1% 365 4015
B) twice a week 22 6.2% 104 2288
C) weekly 45 12.6% 52 2340
D) twice a month 91 25.6% 24 2184
E) monthly 89 25.0% 12 1068
F) a few times a year 85 23.9% 6 510
G) once or twice a year 4 1.1% 2 6
H) never 9 2.5% 0 0
Total 356 users 12411
Average Supercharger Use 34.9 times/year
(12411 sessions / 356 users = 34.9)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 11:22   #8
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.059
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
U laat weer de discussie weer ontsporen: de vraag is of laadstations off-the-grid kunnen werken bij stroomuitval ? En voor hoe lang en voor hoe veel voertuigen ?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 11:39   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
U laat weer de discussie weer ontsporen: de vraag is of laadstations off-the-grid kunnen werken bij stroomuitval ? En voor hoe lang en voor hoe veel voertuigen ?
Vragen stellen kan iedereen hé.

Weet je wat trek uw plan met deze links:
Citaat:
https://electrek.co/2017/06/09/tesla...rid-elon-musk/

Tesla plans to disconnect ‘almost all’ Superchargers from the grid and go solar+battery, says Elon Musk

Fred Lambert - Jun. 9th 2017
Eiland met 600 bewoners off-grid, bevoorrading diesel met schepen overbodig, spaart 400.000 liter diesel per jaar:
Citaat:
https://www.theverge.com/2016/11/22/...grid-tau-samoa

The project in Ta’u shows the benefit of this. It was funded by American Samoan and US authorities (including the Department of Interior), and Tesla says it will offset the island’s use of more than 109,500 gallons of diesel per year, as well as the expense of shipping that fuel in. (That's the amount of fuel used by one generator; the island has three of these in case one breaks, but most of the time only one is in use.) "Factoring in the escalating cost of fuel, along with transporting such mass quantities to the small island, the financial impact is substantial," said Tesla in a blog post.

The microgrid will allow the island to stay fully powered for three days without sunlight, and its capacity will recharge fully in seven hours. Local businesses, along with essential services like the hospital, police, and fire stations, will all use solar power "This project will help lessen the carbon footprint of the world," local resident Keith Ahsoon said in a Tesla blog post. "Living on an island, you experience global warming firsthand. Beach erosions and other noticeable changes are a part of life here. It’s a serious problem, and this project will hopefully set a good example for everyone else to follow."
Citaat:
https://news.nationalgeographic.com/...sla-solarcity/

Located on seven acres of land on the northern coast of the island, the system includes 5,328 solar panels, generating 1.410 megawatts of electricity. The energy can be stored in 60 Tesla Powerpacks—large batteries that allow Ta'u to stay powered for up to three days without any sunlight.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 October 2017 om 11:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 12:07   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
U laat weer de discussie weer ontsporen: de vraag is of laadstations off-the-grid kunnen werken bij stroomuitval ? En voor hoe lang en voor hoe veel voertuigen ?
Van (verder) onstporen gesproken jij springt nu toch al van - een (korte) stroomuitval ergens in UK, of topic - naar 1000 voertuigen? Waren de zinnen in topicstarter niet duidelijk genoeg? Moet ik die nog eens herhalen?

Laatst gewijzigd door Micele : 31 October 2017 om 12:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 12:31   #11
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.059
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van (verder) onstporen gesproken jij springt nu toch al van - een (korte) stroomuitval ergens in UK, of topic - naar 1000 voertuigen?
Was een voorbeeld van 1000 voertuigen al te veel ? Uhm, moet het niet vanaf 2035 of 2040 allemaal EV's worden...?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waren de zinnen in topicstarter niet duidelijk genoeg? Moet ik die nog eens herhalen?
Jaja, dat superchargers stroomonderbrekingen kunnen overleven (maar dat is relatief) en dat ze off-the-grid zullen werken...

Wat dat off-the-grid betreft:

Een gemiddeld Tesla gebruiker laadt 33 keer per jaar, laten we stellen 40 kWh per beurt, dat is 1.2 MWh per jaar te laden via een SC.

Veronderstellende dat er zo'n 250000 Tesla-gebruikers wereldwijd zijn, en zo'n 7000 SC-laadpalen... komt dit op 120 kWh per dag per laadpaal.

Dus in België: zonne-instraling gemiddeld 105 W/m² (KMI referentiejaar data - de UK zal er niet veraf zitten) a 24 uur met een PV efficiëntie = 0,5 kWh/(m².dag) aan opbrengst...

Omgerekend 250 m² PV per laadpaal, zowat een tienvoud aan oppervlak van wat een PV-overkapping van de laadpaal kan leveren. Voor 24 laadpalen is al een oppervlak groter dan een voetbalveld nodig...

Dus die foto's van Tesla met een simpele overkapping met PV-panelen ? Volstaat niet om off-the-grid te zijn.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 18:38   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Was een voorbeeld van 1000 voertuigen al te veel ? Uhm, moet het niet vanaf 2035 of 2040 allemaal EV's worden...?
Te moeilijk om on topic te blijven?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 23:37   #13
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 March 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 323
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als Musk zegt dat die binnenkort off grid gaan wie ben ik hem niet te geloven?
Waarom zou je Musk zo snel geloven? Het woord van zo'n overgewaardeerde charlatan lijkt me niet veel waard.
__________________
“If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.”
J.R.R. Tolkien
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2017, 09:10   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóraí Bekijk bericht
Waarom zou je Musk zo snel geloven? Het woord van zo'n overgewaardeerde charlatan lijkt me niet veel waard.
Vraagje vooraf: je bent zeker short op Tesla-aandelen?

Musk heeft totnutoe alles gerealiseerd wat hij aangepakt heeft, wel op zijn manier, hij laat zich niet afleiden door oliegeschadigden.

Tesla is wereldwijd nog altijd nummer 1 bij verkoop van E-auto's (wslk kan een Chinees merk volgend jaar Tesla aflossen), en haalt nu 10% van de wereldmarkt, tabel PEV dus met aantallen inclusief de merken waar ook plug-in hybrides bijgeteld worden! Tesla klimt eigenlijk van 2 (2016 plaats) naar 1, zie tabel:
Citaat:
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World

Manufacturers: Records Galore

Tesla was the Best Selling manufacturer, setting a new all-time monthly record of 14.348 deliveries, with the following three brands also posting record results: BYD once again (slightly) improved its personal best to 11.786 units, BMW crossed for the first time into the five digits (10.099), while BAIC wasn't that far (9.489) from doing it too.

A sign of these prolific times is the fact that for the first time ever, three (Almost four) brands scored five digit results, when in September '15, the best selling brand (BYD) registered only 6.013 units...

But it weren't just the top selling brands to outdone themselves, two others (Chevrolet and Zhidou) also achieved record results, while Volkswagen did a year best.

The German brand is in an interesting position, if on the one hand it has an underperforming Renault not that far away (1.600 units difference), the Chinese Roewe (#11, with 27.174 units, 5.038 of them last month) is slowly, but surely, creeping in closer and showing itself on the VW rearviewmirror.

Another proof of the market vitality, it's that with three months to go, half of the brands (BMW, BAIC, Toyota, Chevrolet and Renault) in this Top 10 have already beaten their whole 2016 performance, with the most impressive performance belonging to BAIC, already 16% above last year result, adding 7.000 units more this year than in the whole of last year.

Pl WORLD Sept. YTD % '16Pl
1 Tesla 14.348 73.227 10 2
2 BYD 11.786 69.094 9 1
3 BMW 10.099 66.024 9 3
4 BAIC 9.489 53.716 7 5
5 Nissan 3.295 39993 5 4
Enkel bij de merken in blauw zijn enkel aantallen BEV geteld, bij BYD en BMW zijn de PHEV ook meegeteld.

Tesla heeft tesamen met de Chinezen (zoals BYD) de hele autoindustrie ertoe bewogen -versneld- evenveel E-wagens te (moeten) produceren als fossiele, en ook dat zullen voor een deel stekkerwagens of (plug-in) hybrides zijn.

Google maar op eender welke autoconstructeur (bvb ook Ford) alle hebben tegen 2020 wel een aantal E-modellen op de markt voorzien, enkel flessehals batterijproductie zal de aantallen nog enkele jaren verder blijven beperken, maar tegen 2025 (met de solid state batterijtechniek) loopt de markt storm, dat kan ik nu al op een blaadje geven. Wachttijden -of langere voorvreugde-
zullen er zeker niet korter op worden, wslk nog wat langer bij bepaalde populaire merken. De merken die baas zijn over hun eigen (hoge) batterijproductie zullen op termijn daar voordeel uit halen.

bvb SpaceX zeer rendabel laten worden en de ganse satellietenindustrie te kijk zetten is natuurlijk veel gemakkelijker als bepaalde laadstations off-grid te laten gaan.

De meest succesvolste E-auto is nog altijd de, reeds sinds 2012 verkochte, Telsa model S, weliswaar in de + 80k klasse, maar ook daar maken de premiumconstructeurs hun winsten en zien dus veel marktaandeel verloren gaan (ondanks hun hybrides in dat 5 meter-topsegment).
Tesla S zorgt daar alleen al voor 5% van het totaal aan BEV en PHEV!

Citaat:
Models: BAIC EC-Series #1 in Record Month (123 000!)

The global PEV market grew 55% in September, to almost 123.000 units, shattering the previous all time record, set last December (103.746 units).

Considering this brilliant performance, i think it is safe to say that from now until December ALL months will show six-digit results, surpassing the one million mark by year end seems to be a given, the question will be, by how much? Will sales reach 1,1 million? 1,2?

In September, it was all about Tesla and the Chinese models, with the BAIC EC-Series reaching historic levels (9.143 units, new all-time record for a single model) and taking the Best Seller title, followed by the Tesla Model S, also with record numbers (8.110), Tesla Model X (6.123) and Zhidou D2 EV (5.084 units, new personal best).

But these weren't the only models to reach personal records, others also shined last month, like the JAC iEV6S crossover, #9 with 3.021 units, and the #10 Chevrolet Bolt, that delivered 2.980 units in September, thus improving its personal best for the fifth time in a row, but on the YTD chart, it is still in #13, and with the Chinese wave coming behind it, do not expect it to reach the Top 10 this year.

As for the YTD Top 10, there were significant changes, with the BAIC EC-Series surpassing the Nissan Leaf and rising to Third, presenting itself as a strong candidate for the 2017 Best Seller award, other big news were the Tesla Model S reaching the leadership, profiting from its higher than usual last-month-of-quarter peak performance, possibly thanks to the Model 3 anti-selling campaign, set by Tesla itself.

Down below, the BYD Song PHEV surpassed the Chevrolet Volt and is now Ninth, and at the same time the BMW i3 is pushing the Renault Zoe to a corner in the race for #7 and best selling European model.

Looking at the BEV / PHEV breakdown, pure electrics continue with 64% share, the same as last year.

An interesting factoid is that October signals the crossing of the 3 million PEVs fleet, with approximately 2 millions being BEVs and one million PHEVs in the streets, with the most common plug-in being the Nissan Leaf, close to crossing the 300.000 figure.

Pl WORLD Sept. YTD % '16Pl
1 Tesla Model S 8.110 39.515 5 2
...
Om dit stukje af te sluiten... ik ben niet long op Tsla Inc.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 November 2017 om 09:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2017, 09:52   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dus in België: zonne-instraling gemiddeld 105 W/m² (KMI referentiejaar data - de UK zal er niet veraf zitten) a 24 uur met een PV efficiëntie = 0,5 kWh/(m².dag) aan opbrengst...
Nikske België. Waarom lees jij nu niet eens wat er in een link staat?
Citaat:
Previously, Musk said that Tesla’s new Powerpack and solar arrays will power some Supercharger stations in sunny regions to go off-grid – adding that “the grid won’t be needed for moderate use Superchargers in non-snowy regions.”
https://electrek.co/2017/06/09/tesla...rid-elon-musk/
Zonrijke

gebieden

in

de

USA
(en sneeuwvrij)

Dus in Zuid-Europa zal dit zeker ook mogelijk zijn.
Tesla gaat geen PV panelen en powerpacks installeren als het niet rendabel is = voldoende zonne-uren.

Citaat:
Was een voorbeeld van 1000 voertuigen al te veel ? Uhm, moet het niet vanaf 2035 of 2040 allemaal EV's worden...?
Uhm uhm ik ga eens uw suggestieve kronkeltechniek aanwenden...

Duitsland exporteerde bvb *50 TWh of 50.000.000.000 kWh aan stroom naar het buitenland (of equivalent van 4 kerncentrales), hoeveel EV-wagens konden "de Duitsers" daarmee opladen?
Nemen we aan een zware E-wagen legt 20.000 km/j af aan 20 kWh/100 km, dat is 4000 kWh per jaar, 50 miljard kWh gedeeld door 4000 kWh is 12,5 miljoen E-wagens.

* https://www.ise.fraunhofer.de/de/pre...rden-euro.html

Laatst gewijzigd door Micele : 1 November 2017 om 10:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2017, 10:43   #16
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.059
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nikske België. Waarom lees jij nu niet eens wat er in een link staat?

Zonrijke

gebieden

in

de

USA
(en sneeuwvrij)
Wel dan mag je mijn PV-oppervlakte berekening met een factor 2 delen. De meest zonrijke gebieden in de VS hebben een jaargemiddelde stralingsflux van twee keer die in België...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uhm uhm ik ga eens uw suggestieve kronkeltechniek aanwenden...
Ik kronkel niet, ik ga terug naar de oorspronkelijke stelling: als er een stroompanne is, hoeveel voertuigen kunnen bevoorraad worden van energie en in welk tijdsbestek in het geval van elektriciteit en in geval van brandstof ?

En uw laatste stelling: natuurlijk is er energie op overschot, het is een kwestie van of de infrastructuur er is om die op de juiste plaats en op het juiste tijdstip te kunnen aanbieden... als iedereen met EV rijdt, is die laatste uitdaging groter dan men denkt. Nu werkt het model omdat er 0.1 a 0.2 % van het personenwagenpark een EV is...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2017, 14:43   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ik kronkel niet, ik ga terug naar de oorspronkelijke stelling: als er een stroompanne is, hoeveel voertuigen kunnen bevoorraad worden van energie en in welk tijdsbestek in het geval van elektriciteit en in geval van brandstof ?
Daar heb ik al op geantwoord in topicstarter. xxkW was het antwoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij zo een stroomuitval kan een (fossiel) tankstation niet meer werken.

Maar Tesla heeft bepaalde superchargerstations al met powerpacks voorzien zodoende dat die nog stroom kunnen leveren, maar als back-up is het niet gedacht, wel om pieken op te vangen als alle laadpalen tegelijk gaan laden.

Hoeveel en hoelang (en hoeveel palen) nog wat xxkW kunnen leveren weet ik niet, dat is voor de jaloerse DDT-miereneukers.

Ik heb ook geen glazen bol hoelang een (plaatselijke) stroomuitval duurt, in elk geval heeft Tesla ook daaraan gedacht.
Dus zonder te weten hoelang de stroompanne duurt, naast andere parameters gewoonweg onmogelijk op te antwoorden.

En ook als het maar 1 E-voertuig is, is het nog altijd 1 meer als een fossiel voertuig wat (in de regel) niet meer kan tanken.

Jij sprak zelfs van 15 voertuigen:

Citaat:
Als ik die foto's van Electrek bekijk van de UK supercharger, dan tel ik 6 Powerpack kasten, dat is 6 x 210 kWh = 1.3 MWh - daarmee laadt men geen 1000 voertuigen, maar hoogstens een stuk of 15. Opnieuw, het systeem werkt voor de happy few - schaal het op wanneer ieder voertuig een EV is, en het werkt voor geen meter.
Uw berekening klopt wel ergens niet, bvb 25 wagens x 50 kWh = 1.25 MWh.
Toch fijn voor die happy few die net dan nog wat stroom nodig hadden.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 November 2017 om 15:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2017, 17:00   #18
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 March 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 323
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vraagje vooraf: je bent zeker short op Tesla-aandelen?
Ik heb helemaal geen aandelen.

Citaat:
Tesla is wereldwijd nog altijd nummer 1 bij verkoop van E-auto's
En waarom is dat positief? In het begin verzekerde men mij dat zijn machistische verspillende decadente sportbolides slechts dienden om de elektrische wagen als een serieus alternatief te presenteren. Wat is het excuus tegenwoordig?

Citaat:
Tesla heeft tesamen met de Chinezen (zoals BYD) de hele autoindustrie ertoe bewogen -versneld- evenveel E-wagens te (moeten) produceren als fossiele, en ook dat zullen voor een deel stekkerwagens of (plug-in) hybrides zijn.
Met als eindresultaat dan gewoonweg méér auto’s? En volgen al die elektrische wagens open standaarden?

Citaat:
SpaceX
De privatisering van ruimtevaart, op kosten van NASA…

Citaat:
Om dit stukje af te sluiten... ik ben niet long op Tsla Inc.
Is dat weer zo'n aandeelhouderswoord?
__________________
“If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.”
J.R.R. Tolkien
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2017, 17:11   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóraí Bekijk bericht
En waarom is dat positief?
Omdat electrische wagens duidelijk de minst vervuilende wagens zijn.

Citaat:
In het begin verzekerde men mij dat zijn machistische verspillende decadente sportbolides slechts dienden om de elektrische wagen als een serieus alternatief te presenteren. Wat is het excuus tegenwoordig?
Helaas is zelfs een van de zwaarste Tesla (Performance model, of de minst zuinige) te vinden op de tiende plaats bij de milieuvriendelijkste personenwagens op de markt, dit met geloofwaardige metingen in de praktijk, zelfs RDE-metingen op de weg, voor CO2 neemt men Well-to-wheel met de nog vuile Duitse stroommix.



Citaat:
Met als eindresultaat dan gewoonweg méér auto’s?
Neen, minder fossiele wagens die aangekocht worden.

Citaat:
En volgen al die elektrische wagens open standaarden?
Geef eens een vb van een open standaard voor een personenwagen.

Citaat:
De privatisering van ruimtevaart, op kosten van NASA…
Kosten van NASA ... ? Verklaar nader wat ... daaraan is? Heb je liever ... geldverspilling?

Citaat:
Is dat weer zo'n aandeelhouderswoord?
Idd, wat anders?

Laatst gewijzigd door Micele : 1 November 2017 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2017, 19:08   #20
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 March 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 323
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Omdat electrische wagens duidelijk de minst vervuilende wagens zijn.

Helaas is zelfs een van de zwaarste Tesla (Performance model, of de minst zuinige) te vinden op de tiende plaats bij de milieuvriendelijkste personenwagens op de markt, dit met geloofwaardige metingen in de praktijk, zelfs RDE-metingen op de weg, voor CO2 neemt men Well-to-wheel met de nog vuile Duitse stroommix.

Neen, minder fossiele wagens die aangekocht worden.
Het blijven personenwagens. En als het eindresultaat is dat mensen terug meer voor personenwagens opteren, dan zijn alle andere claims over milieuvriendelijkheid irrelevant. Als het leger hun tanks overschakelt van fossiele brandstoffen naar elektriciteit, dan blijven het nog steeds tanks.

Citaat:
Geef eens een vb van een open standaard voor een personenwagen.
Zijn de laadstations propriëtair en gepatenteerd, of open en vrij beschikbaar? Zijn de wagens modulair gebouwd? Kan een privébedrijf zonder band met Tesla de auto's repareren? Kan iedereen de broncode van de aansturende software lezen?


Citaat:
Kosten van NASA ... ? Verklaar nader wat ... daaraan is? Heb je liever ... geldverspilling?
Publiek geld geüsurpeerd voor private doeleinden. Bovendien door iemand als Musk, die deel uitmaakt van een groepje geschifte Silicon-Valley-Transhumanisten dat gevaarlijke ideeën propageert.

Citaat:
Idd, wat anders?
Ik zie de relevantie helemaal niet.
__________________
“If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.”
J.R.R. Tolkien
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be