Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 November 2017, 16:59   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard Electrische auto tunen via software-updates...

Magdawel?
Niet alleen prestaties maar ook comfort-functies, wat gaat onze keuring daarvan zeggen?

Bvb Tesla doet het al jaren, zijn model S/X sneller maken via een update, maar deze keer is er een stand Chill-mode die de wagen zuiniger-gelijkmatiger laat optrekken dit ook bij electronenplanché, dus duidelijk "trager maken". Wie weet kan dat nut hebben als iemand nog niet gewend is aan dat nekslag-instant-koppel, ook voor de passagiers, of voor stroom te sparen anyway.

Een drietal jaren geleden "speelden ze al met de software", ook de topsnelheid werd duidelijk verhoogd, wslk op vraag van Europese en zeker Duitse klanten.

De laatste jaren was het vooral enkel de accelleratie wat sneller maken door meer max-stroom vrij te geven naar de motoren, voor alle modellen, ook het "huidig basismodel" 75 D, die ondertussen identiek snel geworden is als het oud topmodel Performance P 85 van 2014.

Nu kan bvb de S 100D in Standard-mode zelfs in 3,8 sec optrekken van 0 naar 100 kmh, en in de Chill-mode dan weer hooguit 7,4 sec. Of tot 60 mph 3,6/7,2 sec. Dit is al de tweede keer dat alle grote Teslas meer piekstroom vrijgeschakeld krijgen, lokmiddel voor wat extra verkoop?

Citaat:
https://electrek.co/2017/11/09/tesla...-acceleration/

Tesla unlocks even more power in Model S 100D, 0-60 mph now down to 3.6 seconds
Fred Lambert - Nov. 9th 2017

Over the last few months, Tesla has been unlocking more power in its non-performance Model S and Model X vehicles. The latest Tesla vehicle to get the treatment is the Model S 100D.

A new test shows that the vehicle can accelerate from 0 to 60 mph a full half second faster than what Tesla advertises – making the version of the Model S known for its range almost competitive with the performance version.

The news follows the “uncorking” of the power in Tesla’s Model 75D vehicles last month after Tesla introduced new performance enhancements to Model S and Model X vehicles last summer.

The Model S 75D’s 0-60 mph acceleration went down to 4.2 seconds from 5.2 seconds, while Model X’s went from 6.0 seconds down to 4.9 seconds.

Tesla didn’t want to elaborate on the significant acceleration upgrade beyond saying that it is from “software and hardware improvements,” but a new part number for Tesla’s rear-wheel-drive electric motor showed up around the same time – indicating that the performance enhancements might be attributed to a new and improved motor.

The differences for the 100D versions were “officially” less significant. Model S 100D’s acceleration was updated to 4.1 seconds down from 4.2 seconds and Model X 100D went from 5.2 seconds down to 4.7 seconds.

Now, it looks like Tesla is actually underselling the performance of the latest Model S 100D.

DragTimes got a brand new Model S 100D loaner yesterday and tested the 0-60 mph acceleration with much better results:

The car accelerated to 60 mph in just 3.6 seconds versus Tesla’s advertised 4.1 seconds.

Interestingly, the car also had the latest software update with ‘Chill mode’, which gives the option to slow down the acceleration of Tesla’s vehicles considerably for those who don’t like the neck-breaking torque.

DragTimes also tested a launch with the Chill mode on and it resulted in a 7.2-second 0 to 60 mph acceleration.


Ook een bijkomende Easy Entry functie werd toegevoegd met die update 2017.44:
Citaat:
https://teslamotorsclub.com/blog/201...th-chill-mode/

Tesla Tames Acceleration With ‘Chill’ Mode

November 6, 2017 TMC StaffNews 95 Comments

Tesla’s most recent software update adds a unique feature that tames the car’s acceleration. Tesla is calling the new drive mode “Chill,” an appropriate contrast from previously released performance modes called “Insane” and “Ludicrous.”

According to the 2017.44 update notes, Chill mode makes acceleration more gradual and “ideal for smoother driving and a gentler ride for your passengers.”

The software update also added an ‘Easy Entry’ feature that’s designed to make getting in and out of the driver’s seat easier. When you park, the steering wheel and driver’s seat will automatically adjust, then adjust back to the recent driving profile when the driver returns and steps on the brake.
Soms komt het idee van die updates ook op vraag van de eigenaars zelf, bron met tweets:
https://www.teslarati.com/tesla-easy...017-44-update/

Laatst gewijzigd door Micele : 9 November 2017 om 17:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 20:28   #2
chris k
Provinciaal Statenlid
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 February 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 628
Standaard

BMW kan dit ook ....andere merken ook .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 21:07   #3
Johan Daelemans
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 29 August 2013
Berichten: 7.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Magdawel?
Niet alleen prestaties maar ook comfort-functies, wat gaat onze keuring daarvan zeggen?
Niet veel. Vele testen worden sowieso op de Tesla niet uitgevoerd.
Blijkbaar mogen er geen testen voor de ophanging worden uitgevoerd.
De keuringscentra zouden ook een verbod hebben om de wagen op te heffen...

Jij als specialist Tesla, kan je hier wat licht op doen schijnen?
Vandaag waarschijnlijk nog geen probleem maar wat als die wagens wat ouder worden en niet correct kunnen gekeurd worden?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 November 2017 om 21:09.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 21:42   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
BMW kan dit ook ....andere merken ook .
Geef me dan eens een bron.
(tussen kunnen en effectief doen is een groot verschil)

En die diverse software updates worden door de eigenaar online (thuis, beveiligd internet) gedaan hé, niet ergens in een garage.

En het gaat niet om een probleemdetectie vanop afstand, maar om effectief de prestaties en comfortfuncties van de auto aan te passen zonder de garage te bezoeken.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 November 2017 om 21:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 21:45   #5
Dadeemelee
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 May 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 14.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geef eens een bron.
Iedereen kan dat als de bestuurder zo dom is om dat toe te laten.
__________________
Leve de EU. 72 jaar zonder oorlog!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 21:51   #6
sepper
Schepen
 
Geregistreerd: 2 October 2007
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
BMW kan dit ook ....andere merken ook .
Telt niet voor de tesla-loverboy
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 21:51   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Iedereen kan dat als de bestuurder zo dom is om dat toe te laten.
Dus je hebt ook geen bron.
Waarom zou die bestuurder dom zijn? De prestaties en het activeren van die functies bepaalt die nog altijd zelf. Het zou pas dom zijn het niet te doen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 21:52   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Telt niet voor de tesla-loverboy
Ook al geen bron, lullen kan iedereen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 21:58   #9
chris k
Provinciaal Statenlid
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 February 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geef me dan eens een bron.
(tussen kunnen en effectief doen is een groot verschil)

En die diverse software updates worden door de eigenaar online (thuis, beveiligd internet) gedaan hé, niet ergens in een garage.

En het gaat niet om een probleemdetectie vanop afstand, maar om effectief de prestaties en comfortfuncties van de auto aan te passen zonder de garage te bezoeken.
Er zit een modem in met sim ....die staat in verbinding met de boordcomputer ....ze kunnen zelfs je wagen stilleggen en volgen waar je bent . Met een erg probleem verwittigd de wagen BMW en die nemen contact op.

Met een zwaarongeval verwittigd de wagen de hulpdiensten geeft de coördinaten door als je niet reageert op de oproep van het bmwcallcenter
Auto moet niet meer aan de kast hangen bij nazicht maar gemakkelijkshalve nemen ze de sleutel om snel uit te lezen
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:00   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Er zit een modem in met sim ....die staat in verbinding met de boordcomputer ....ze kunnen zelfs je wagen stilleggen en volgen waar je bent . Met een erg probleem verwittigd de wagen BMW en die nemen contact op.

Met een zwaarongeval verwittigd de wagen de hulpdiensten geeft de coördinaten door als je niet reageert op de oproep van het bmwcallcenter
Auto moet niet meer aan de kast hangen bij nazicht maar gemakkelijkshalve nemen ze de sleutel om snel uit te lezen
Is niet dat wat in de topic staat.
Wat jij daar vertelt is algemeen geweten (staat overigens op hun websites)

Ik zal je even de link geven van klassieke Tesla updates, dus waar een wagen van bouwjaar 2012-2013-2014 quasi na talrijke updates zo goed wordt als een wagen van bouwjaar 2017, natuurlijk als hij die opties-hardware in zijn wagen heeft die de upgrades betreffen, de autodelen worden door de software geoptimaliseerd zodat ze met de jaren beter werken:

Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/...es?redirect=no

Software-updates
Tesla-voertuigen ontvangen regelmatig draadloze software-updates met nieuwe functies en functionaliteit. Als er een update beschikbaar is, krijgt u een melding op het centrale display met een optie om direct te installeren, of om de installatie op een later tijdstip in te plannen. Verbind uw voertuig met uw wifinetwerk thuis voor de snelst mogelijke downloadtijd.

De huidige softwareversie is 8.1.

Alle Tesla-voertuigen met verbeterde autopilot en de nieuwste software-update beschikken nu over verbeterde functies, waaronder: automatisch sturen tot 150 kilometer per uur, automatisch van rijstrook wisselen, Summon (bèta), rijstrookassistent en automatische noodstop.
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/software?redirect=no

8.1
Maart 2017
Verbeterde Autopilot beschikt nu over verbeterde functionaliteit:
Verbeterd automatisch sturen tot 150 km/u
Verkeersbewuste cruisecontrol
Summon (bèta)
Lane change
Rijstrookassistent
Automatische noodstop
Automatisch fileparkeren
Vakparkeren met Autopark
Dodehoekdetectie
Snelheidsassistentie
8.0
September 2016
Verbeterde gebruikersinterface voor de Media Player
Verbeteringen voor Maps en Trip Planner
Eenvoudiger zoeken naar locaties
Verbeteringen voor spraakopdrachten
Verbeteringen voor regeneratief remmen
De Falcon Wing-deuren van Model X openen en sluiten sneller
7.1
Januari 2016
Verbeteringen voor Autopilot
Vakparkeren met Autopark
Summon
7.0
Oktober 2015
Autopilot: Autosteer, automatisch parkeren, automatisch van rijstrook wisselen, vermijding van zijdelingse botsingen
6.2
Maart 2015
Calculator voor bereikgarantie
Trip Planner met overzicht
Automatische noodstop
Dode hoek detectie
Valet mode
6.1
Januari 2015
Verkeersbewuste cruise control
Waarschuwingssyteem voor voorwaartse botsingen
Automatisch groot licht
Energievoorspelling voor ritten
Richtlijnen voor de achteruitrijcamera
Verbeteringen voor de Calendar met aantekeningen en telefoonnummers
6.0
September 2014
Navigatie op basis van verkeersinformatie
App Calendar
Nieuwe beheeropties voor Power
Intelligente luchtvering op basis van locatie
Aangepaste autonaam

Vorige updates
Maart 2014

Gepersonaliseerde muziek via internet voor Europa
Hill Start Assist
Navigeer naar huis of werk
November 2013
Verhoogde luchtvering
Oktober 2013
Energiebesparingsmodus om het energieverbruik van de auto te verminderen wanneer deze niet wordt gebruikt.
Gebruikershandleiding op het touchscreen
Augustus 2013
Wifi en tethering
Maps-weergave in de rijrichting
Juni 2013
Breng Superchargers in kaart met één tik op de navigatie
Maart 2013
Oplaadplanning (voor opladen op de voordeligste momenten)
November 2012
Automatisch aanbieden van de handgrepen
Alarm
Homelink via GPS
Spraakopdrachten
Oktober 2012
Automatic transmission style forward creep
Chauffeursprofielen
Daarnaast zijn er wslk nog andere extra functies, waarvan twee in topic die onder update versie 8.1 (2017.44 02fdc86) valt:
https://www.teslarati.com/tesla-easy...017-44-update/

Bvb de oude software update vers 6.2 bevatte ook een 40 kmh hogere topsnelheid, van 210 naar 250 kmh, en 4,4 sec van 0-60 mph ipv 5,2 sec voor het model P85D:
http://teslamag.de/news/tesla-model-...leunigung-2867

Laatst gewijzigd door Micele : 9 November 2017 om 22:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:04   #11
chris k
Provinciaal Statenlid
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 February 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 628
Standaard

vanaf er een simkaartje van de dealer inzit doen ze wat ze willen en is het geen inbreuk op je privé en kunnen ze aanpassingen doen in de boordcomputer .....je meer of minder doen verbruiken of sneller laten gaan
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:13   #12
Dadeemelee
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 May 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 14.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus je hebt ook geen bron.
Waarom zou die bestuurder dom zijn? De prestaties en het activeren van die functies bepaalt die nog altijd zelf. Het zou pas dom zijn het niet te doen.
Het is software. Als je toelaat dat die wireless kan aangepast worden ben je goed zot.
__________________
Leve de EU. 72 jaar zonder oorlog!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:18   #13
chris k
Provinciaal Statenlid
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 February 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 628
Standaard

Wat denk je dat wij op het werk doen wij passen onze plc programma's ook vanop afstand aan met gprs verbinding ....we zien de waarden die onze meettoestellen registreren en kunnen aanpassen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:29   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
vanaf er een simkaartje van de dealer inzit doen ze wat ze willen en is het geen inbreuk op je privé en kunnen ze aanpassingen doen in de boordcomputer .....je meer of minder doen verbruiken of sneller laten gaan
Dat is het niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:30   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is software. Als je toelaat dat die wireless kan aangepast worden ben je goed zot.
Daar is niets zot aan.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:37   #16
fred vanhove
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 14 February 2014
Berichten: 11.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar is niets zot aan.
De tijd van zelf aan uw auto te prutsen is voorgoed voorbij. Blijf er maar schoon vanaf.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2017, 22:45   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De tijd van zelf aan uw auto te prutsen is voorgoed voorbij. Blijf er maar schoon vanaf.
Ik pruts nooit aan een auto.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 November 2017, 00:10   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 May 2007
Berichten: 27.468
Standaard

hoh micele, alle auto's worden permanent gepatcht... dat is de softwarcultuur
Je verander in wezen niet het gewicht, ook niet de pk's in functie van de spanning. De motor blijft dezelfde en de prestaties blijven dezelfde

we gaan eens freewhelen: stel dat je door gewoon ergens een patchke het regeneratief braken 10% verbetert.. ga jij nu zeggen dat het niet mag ? omdat anders de brandveiligheid in gedrang komt dat de batterij kan exploderen door teveel regenartief te braken ga je de batterij oververhitten bij een lange bergaf...

bovendien kan je het maar meten soms bvb door een 'koppelbank' test of hoe noemt die test. Dus in wezen is dat niet de bevoegdheid van de keuring om de pk's te gaan controleren die afgegeven worden aan de wielen..
__________________
Een zelfstandige die hetzelfde gemiddelde pensioen wilt als een ambtenaar van 2650euro moet 1miljoen bijeensparen we leven in een ambtelijke dictatuur

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 November 2017 om 00:11.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 November 2017, 00:55   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hoh micele, alle auto's worden permanent gepatcht... dat is de softwarcultuur
Alle auto's? Je bedoelt ordinaire chiptuning door software?
Gaat wel slecht bij atmosferische fossiele motoren, of je moet meer brandstof en meer lucht erin krijgen tot een bepaalde fysieke grens, dus enkel met software gaat dit niet.
Bij turbomotoren kun je wel de afregeldruk verhogen, maar dan vermindert de duurzaamheid van de motor.

Citaat:
Je verander in wezen niet het gewicht, ook niet de pk's in functie van de spanning. De motor blijft dezelfde en de prestaties blijven dezelfde
Nope, niet bij een electrische wagen, toch als de electrische motor - berekend is op veel meer stroom- dan effectief dat meer aan stroom kan krijgen van de batterij gaat die ook meer vermogen kunnen leveren.
vb in cijfers: een electrische motor van bvb 500 kW die maar 300 kW van zijn batterij krijgt -geregeld door de software- kan ook maar 300 kW leveren, stuurt dezelfde upgedatete software dan die motor met 450 kW aan gaat die ook 450 kW kunnen leveren.

Je hebt de max power van de motor en de max power van de batterij zie beide lijntjes in deze link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...Specifications

Citaat:
we gaan eens freewhelen: stel dat je door gewoon ergens een patchke het regeneratief braken 10% verbetert.. ga jij nu zeggen dat het niet mag ?
Natuurlijk mag dat, het regen-braking is sowieso instelbaar door de bestuurder.

Citaat:
omdat anders de brandveiligheid in gedrang komt dat de batterij kan exploderen door teveel regenartief te braken ga je de batterij oververhitten bij een lange bergaf...
Nu ben je wel heel zot aan het freewheelen.
Gaat je smartphone of je lader ook oververhitten als de batterij 100% volgeladen is en je laat hem in de lader steken? Lol.

Citaat:
bovendien kan je het maar meten soms bvb door een 'koppelbank' test of hoe noemt die test.
Ook die vermogentesten worden gedaan, maar ook op de weg kun je dat testen. Grafiek stond overigens in de eerste link.

Citaat:
Dus in wezen is dat niet de bevoegdheid van de keuring om de pk's te gaan controleren die afgegeven worden aan de wielen..
Idd niet maar je moet wel de autoverzekering verwittigen niet? De keuring test geen vermogens...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 November 2017, 01:01   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hoh micele, alle auto's worden permanent gepatcht... dat is de softwarcultuur
Alle auto's? Je bedoelt ordinaire chiptuning door software?
Gaat wel slecht bij atmosferische verbrandingsmotoren, of je moet meer brandstof en meer lucht erin krijgen (f) toerental, tot een bepaalde fysieke grens, dus enkel met software gaat dit niet, dat zal serieus in de kosten lopen.
Bij turbomotoren kun je wel de afregeldruk verhogen, maar dan vermindert de duurzaamheid van de motor.

Citaat:
Je verander in wezen niet het gewicht, ook niet de pk's in functie van de spanning. De motor blijft dezelfde en de prestaties blijven dezelfde
Nope, niet bij een electrische wagen, toch als de electrische motor - berekend is op veel meer stroom- dan effectief dat meer aan stroom kan krijgen van de batterij gaat die ook meer vermogen kunnen leveren.
vb in cijfers: een electrische motor van bvb 568 kW die maar 397 kW van zijn batterij krijgt, vb model S 100D -geregeld door de software- kan ook maar max 397 kW leveren, stuurt dezelfde upgedatete software dan die motor met 451 kW aan gaat die ook 451 kW kunnen leveren, vb P100D

Je hebt de max power van de motor en de max (vrijgegeven) power van de batterij zie beide lijntjes in deze link:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...Specifications of moet ik het c/p plakken?

Model S features (past and current)

40 kWh[a] 60 kWh 70 kWh 75 kWh 85 kWh 90 kWh 100 kWh
RWD RWD
(60)
AWD
(60D)
RWD
(70) AWD
(70D) RWD
(75) AWD
(75D) RWD
(85) AWD
(85D) RWD Perf.
(P85) RWD Perf. Plus
(P85+) AWD Perf.
(P85D) Ludicrous
(P85D) AWD
(90D) AWD Perf.
(P90D) Ludicrous
(P90D)[b][c] Ludicrous
(P100D) AWD
(100D)

Max. power,
motor
382 hp
285 kW 382 hp
285 kW 518 hp
386 kW
382 hp
285 kW 518 hp
386 kW 382 hp
285 kW 518 hp
386 kW 382 hp
285 kW 518 hp
386 kW 470 hp
350 kW 470 hp
350 kW 762 hp
568 kW[c] 762 hp
568 kW[b][c] 518 hp
386 kW 762 hp
568 kW 762 hp
568 kW 762 hp

568 kW Unavailable

Max. power,
battery
235 hp
175 kW 302 hp
225 kW 315 hp
235 kW 329 hp
245 kW 373 hp
278 kW 417 hp
311 kW 420 hp
310 kW 420 hp
310 kW 463 hp
345 kW 532 hp
397 kW 417 hp
311 kW 463 hp
345 kW 532 hp
397 kW 605 hp
451 kW Unavailable
Dus op de meeste Teslas zit nog wat rek... Want de kW door batterij geleverd bepaalt het max vermogen, in Duitsland zeggen ze
Citaat:
(1) Batterielimitierte Motorwellen-Höchstleistung of (3) Batterielimitierte Gesamthöchstleistung https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_...chnische_Daten
Citaat:
we gaan eens freewhelen: stel dat je door gewoon ergens een patchke het regeneratief braken 10% verbetert.. ga jij nu zeggen dat het niet mag ?
Natuurlijk mag dat, het regen-braking is sowieso instelbaar door de bestuurder. Eigenlijk was dat magdawel ook ironisch bedoelt.

Citaat:
omdat anders de brandveiligheid in gedrang komt dat de batterij kan exploderen door teveel regenartief te braken ga je de batterij oververhitten bij een lange bergaf...
Nu ben je wel heel zot aan het freewheelen.
Gaat je smartphone of je lader ook oververhitten als de batterij 100% volgeladen is en je laat hem in de lader steken? Lol.

Citaat:
bovendien kan je het maar meten soms bvb door een 'koppelbank' test of hoe noemt die test.
Ook die vermogentesten worden gedaan, maar ook op de weg kun je dat testen. Grafiek stond overigens in de eerste link.

Citaat:
Dus in wezen is dat niet de bevoegdheid van de keuring om de pk's te gaan controleren die afgegeven worden aan de wielen..
Idd niet maar je moet wel de autoverzekering verwittigen niet? De keuring test bovendien geen vermogens...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 November 2017 om 01:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be