Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2023, 21:31   #1
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.670
Standaard Jongere wil geen 50 uur werken, maar wel dat salaris

onderwerp:
Jongere wil geen 50 uur werken, maar wel dat salaris


analyse

1) REF topic : Heeft werken nog zin??
ja jongeren van nu zijn toch egoistischer en gaan zich niet kapot werken voor een KUTbaas, als slavendrijver. Leven om te werken is voorbij. Andersom nu.

2) maw de economie zal verder inkrimpen komende tien jaar. Ook de hele verkleuring zal dit krimpproces versterken, omdat al die immigranten geen talenten hebben en een lager IQ, minder ambitieus, laag geschoold, dus Nederland is verdoemd.

3) Hoeveel mensen zijn nu al afgeschreven in Nederland?? ik zeker, 57 jaar, leven al voorbij, tot dood verder in bijstand, wegrotten in eenzaamheid. Voor mij is ahw alles al voorbij in het leven.




====================================== topic op facebook met paar reacties van daar

https://www.intermediair.nl/werk-pri...acebook.com%2F



Jongere wil geen 50 uur werken, maar wel dat salaris
6 maanden geleden
Jongeren willen niet meer 50 uur per week werken om een mooie carrière te krijgen, ze willen vrije tijd om leuke dingen te doen. Recruiter Jesse Geul hoort steeds vaker dat managers daarover klagen, maar hij snapt die jongeren wel. Al moeten diezelfde jongeren dan ook de keerzijde ervan accepteren.

‘De jonge generatie weet niet meer wat werken is.’ En: ‘Jongeren grijpen kansen niet meer aan als die hun vrije tijd ook maar enigszins in de weg staan.’ Dit soort geluiden hoor ik steeds vaker van managers. Zo sprak ik een directeur van een creatief bureau. Hij had een starter een baan aangeboden met enorme doorgroeimogelijkheden. De dame in kwestie vond de baan fantastisch, maar wilde niet meer dan 24 uur per week werken. Onbegrijpelijk vond de directeur dit. Ze wilde wel de lusten, maar niet de lasten.

Als echte eigenwijze millennial herken ik beide kanten van het verhaal.
Opscheppen anno 2023

Laat ik beginnen met de positieve kant: de nieuwe generatie wil niet standaard 50 uur per week werken. De prioriteiten zijn veranderd. Waar vroeger carrière en status bepalend waren voor je leven, is dat nu vrije tijd. Alleen sukkels hebben het druk.

Opscheppen anno 2023 gaat over hoe vaak je leuke dingen kan doen, niet meer over je functietitel. Waar men voorheen status ontleende aan een beroep zoals dokter, advocaat of bankier, kwijlt men nu van jaloezie als je op donderdagmiddag spontaan naar het strand kunt gaan.

Het is een gezonde ontwikkeling op individueel niveau, en misschien zelfs wel maatschappelijk als dit resulteert in gezonde en vrolijke mensen die ook nog eens tijd overhouden voor hun naasten.

Maar er zit wel een keerzijde aan dit verhaal. De minder romantische kant die ik ook dagelijks voorbij zie komen: deze levensstijl moet gefinancierd worden. En daar schuurt de verwachting met de realiteit, want niemand wil 50 uur per week werken, maar ze willen wel de financiële mogelijkheden die bij een dito salaris passen.
Rijk en onafhankelijk

Het leven was al duur en de inflatie heeft nog een spreekwoordelijke duit in het zakje gedaan – of uit jouw zak gehaald, het is maar net hoe je het ziet. Als je dan ook nog vier keer per week buiten de deur ontbijt met een acai bowl en een latte macchiato met havermelk, blijft er weinig over van dat parttime-salaris.

Aangewakkerd door social media ontstaat het idee dat iedereen rijk en onafhankelijk kan worden zonder zich daar jarenlang het schompes voor te werken. Maar de werkelijkheid is dat het maar een zeer klein percentage van de mensen gegund is om goed geld te verdienen met weinig werken. Alleen zichtbaarheid is het belangrijkste ingrediënt van hun verdienmodel en daarom zie je deze succesverhalen zoveel online.

Dus laat ik de jonge lezers achter met de volgende deprimerende boodschap: de levensstandaard die je op Instagram voorbij ziet komen, is alleen weggelegd voor mensen die daar ook lang in geïnvesteerd hebben door hard te werken. Ook de meeste influencers die elke maand op een ander tropisch eiland zitten, hebben hard gewerkt om daar te komen.

Maar laat dat je er niet van weerhouden om te dromen en de huidige standaard qua werk ter discussie te stellen. Jullie zoektocht naar werkgeluk zorgt onherroepelijk voor teleurstellingen, maar creëert uiteindelijk een verandering die elke gezonde samenleving nodig heeft.

Beluister elke week Intermediair Vandaag voor een snelle update van de laatste artikelen.

=============== reacties op facebook


Rchl Rchl
Ik werk met ouderen: ik heb nog nooit iemand aan het einde van zijn leven horen zeggen “ik heb spijt dat ik zo weinig heb gewerkt” maar wel heel vaak het tegenovergestelde!!! Meer dan eens gehoord “had ik maar meer van het leven/gezin etc. kunnen genieten… dus groot gelijk! Je bent niet geboren om jezelf kapot te werken! Maar om het leven te ervaren!

Beantwoorden
27 w
Bewerkt

Frank Roet
Je gaat toch geen 50 uur werken als je met 30 uur goed kan rondkomen?
Je leeft toch niet om te werken??

Beantwoorden
28 w

Nick Reniers
Rectruiter Jesse, is dat een nieuw beroep of snapt de editor niet wat werken is?

Beantwoorden
27 w

Serdar Ates
Jongeren moeten vooral luisteren naar “dit soort geluiden van managers”. Wat een belachelijk stuk.

Beantwoorden
26 w

Trebor Fishman
Er zijn genoeg goed betaalde banen, op elk niveau, alleen in de havens al zitten ze te springen om mensen. Ik ken genoeg jongeren die met goed geld thuiskomen en zat vrije tijd hebben. Ik weet niet welke branche er als referentie in dit soort artikelen wordt gehouden. Minder zeiken en wat meer doen zou wel eens kunnen helpen.

Beantwoorden
27 w

Annemieke Post
Als het om mannen gaat is het zeker een trendbreuk. Vrouwen werkten altijd al minder en voor de 80tiger jaren vorige eeuw werkten vrouwen helemaal niet of sporadisch als ze eenmaal kinderen kregen. Tot 1958 kregen vrouwen ontslag de dag nadat ze in het huwelijk getreden waren. Dat was wettelijk bepaald. . Nu vrouwen ook deelnemen op de arbeidsmarkt full of partime is er blijkbaar plotseling een tekort aan mensen, Vreemd. . Tekorten op de arbeidsmarkt . Tekorten in de schatskist terwijl je zou zeggen dat er per hoofd van de bevolking meer belastingen worden geind. dan pakweg 30 jaar geleden. Ik vraag me dan af of het om jongere vrijgezelle mannen gaat die graag nog wat willen feesten of om jongere getrouwde mannen. De laatsten zijn vast niet happig om minder te werken en om vervolgens meer huishoudelijke taken op zich te moeten nemen omdat dat meestal niet eerlijk is verdeeld. .

Beantwoorden
27 w
Bewerkt

Cher Cordes
Waarom het commentaar over dat men te weinig werkt.? Zolang men het financieel kan doen, gewoon lekker doen. Er bestaat meer dan alleen maar werken hoor. Voor he het weet ben je oud versleten of dood. Mocht je het geluk om oud te worden.
Laat iedereen in zijn of haar waarde. Men hebt overal wel commentaar. Gaan de jongeren minder werken ( voor het zelfde geld),houd in als men kinderen kdingen dat men vaker thuis zijn voor de kinderen., is dat weer niet goed. Gaan de moeders en zowel de vader werken is ook weer niet goed. Wat willen ze dan.?
En nee ik ben niet zo een jongere, heb niet gestudeerd, heb geen kinderen, werk vanaf me 18..(ik had het geluk dat mijn ouders vonden dat ik als ik op school zat niet hoefde te werken.)
En en ik hoop als ik 62 en drie maanden aan spraak kan maken op mijn pensioen. En ja dan zal ik er blijven bij werken maar wel zo dat ik veel vrije tijd heb. Ik werk om te leven en mijn leven is niet werken.

Beantwoorden
21 w

Günther Selders
en dan te bedenken dat er fysiek zware beroepen zijn waar je 50 uur moet werken om aan het loon te komen dat iemand in loondienst makkelijk haalt met een 38 uren contract. Het ergste is dat veel van die jongeren tegenwoordig een aanbod krijgen dat bijna zo hoog of hoger is als waar een werknemer in hetzelfde bedrijf het na 15 of 20 jaar mee moet doen. Om nog maar te zwijgen over de tonnen die sommige van die millenials verdienen via social media, apps of betaalde websites. ach ja, het zal wel aan mij liggen, zeker maar het voelt vaak als onrecht of een slag in het gezicht van de vorige generaties die het land, de economie en welvaart weten te verwerven en tot het huidige niveau te brengen om nu te zien hoe de nieuwe generatie vindt dat ze recht op vanalles hebben zonder er iets voor te moeten doen. Zucht...

Beantwoorden
27 w

Mirjam van Dijk
Wil ik ook best hoor. Yes, ik ben weer een jongere ????

Beantwoorden
27 w

André Buis
Zoals hier in de reacties te lezen komt dat ergens vandaan. De zgn sociale kant en doordrongen zijn van de dure maatschappij is nog niet erg doorgedrongen. Dat dit leven niet financierbaar is gaat men ontdekken maar zal pijn doen veel pijn

Beantwoorden
27 w

Fera El
Je leeft niet om te werken en deze jongeren hebben het heel goed gezien. Als je net genoeg verdiend om datgene toen doen wat je leuk vindt waarom zou je 40 uur in de week werken. Het leven is te waardevol om die alleen maar werkend door te brengen. En bovendien hebben we heel veel onzin niet nodig het is over consumptie

Beantwoorden
27 w

Misja Vos
En terecht. Er is hard gevochten voor de achturige werkdag en de veertig urige werkweek (1 mei internationale dag van de arbeid). Die wankele balans tussen werk en proves moet je koesteren.

Beantwoorden
27 w

Essie Es
Mijn kind (27)leert van deze maatschappij zoals hij nu is dat geld belangrijker is geworden dan in mijn generatie. Dat heeft niks te maken met onvrede, of niet willen werken, maar met het feit dat dat in hun ogen zo is. Als ze hun jonge volwassen leven gaan beginnen zitten ze met een studie schuld. Willen ze behoorlijk wonen, zou je moeten kopen, want na 10 jaar ingeschreven zijn mag je al blij zijn met een hokje. Ziekte kosten verzekering rijst de pan uit. En vaak moet je voor medicatie of behandelingen ook nog betalen. Ook al koop je een huis, is de kans groot dat je word over boden.

Beantwoorden
27 w

Daphne Pieterson
Lezen mensen het artikel wel? Prima hoor als je meer vrije tijd wil maar verwacht geen salaris dat overeenkomt met fulltime werken met overwerk. Het is het één of het ander...

Beantwoorden
27 w

Ruben Knoppert
Ken zat jongeren net als ik die meer werken dan menig 40 plusser dus bericht klopt niet helemaal

Beantwoorden
27 w

Jashindra Wawoe
Ik denk dat het deels ook komt omdat het niet meer voor alle sectoren loont om zoveel te werken. Ben inmiddels genoeg bedrijven tegengekomen die overuren als onderdeel van de functie beschouwen of alleen tijd voor tijd aan bieden. Nou tijd voor tijd is lekker maar als ik die uit laat betalen houd ik nu toch niks meer over. Het idee dat het onderdeel van de functie is vind ik alleen acceptabel als ik daadwerkelijk rond kan komen zonder constant elk dubbeltje om te moeten draaien. Als ik toch elke cent om moet draaien neem ik liever die 4 uur in de week aan vrije tijd om een gezonde balans te creëren. Het betaald minder maar biedt rust en soms ook de energie om een eenmalig klusje te pakken wat iets oplevert…

Beantwoorden
27 w

Roëlle Hoogendoorn
Tsja, ik zou ook wel t salaris van 50 uur willen ontvangen, met mn 27 uur werk ???? mja helaas helaas, denk niet dat mn baas daar in trapt ????

Beantwoorden
27 w

Sander van der Ploeg
Wat mij vooral irriteert is dat je tegenwoordig niet beter word van meer werken. Ik ben blij met mijn werk, doe het 5 dagen in de week voor 55+ uur per week, maar val ook overal buiten. Als ik minder ga werken krijg ik overal subsidie voor, maar zit ik ook alleen maar thuis... oftewel, werken loont niet. Maar niet werken maakt mij ook niet gelukkig.





https://www.intermediair.nl/werk-pri...acebook.com%2F
==============================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be